4610
Sök

Golf III -95 baktänder i förgasaren

5 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
Hejsan!!

Har fått ett märkligt problem med min Golf III -95.
Händelsen följer:
Jag hade inte kört med bilen på ca två veckor. Jag ska gå ut och starta bilen, den startar lika lätt som alltid. Jag väntar ett tag med att köra iväg, när jag kör iväg så hackar den lite. Tänker att den är kall så det är la helt normalt. Sedan när jag kört tvåhundra meter så börjar den hacka och jag kommer inte hem. Nu går den inte att starta det bara smäller i förgasaren. Köpte nya stift nyss men det hjälpte inte.
Notera att jag inte har pillat med den utan den har bara stått i två veckor utan användning.

Så nu vänder jag mig till er.

Tack på förhand!

Mvh Hundrakronor

2 855 Inlägg
19 december 2013
Får den bränsle efter ordning?

Men kolla kamremmen så den inte kuggat, börja där.

Om allt är rätt där så skulle jag kunna gissa på igensatt bränslefilter

5 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
uhlin skrev:

Okej, va ute och kollade på kamremmen men allt ser ut som det ska vara. (tror jag) om den har kuggat så ser man la det ganska tydligt?

4 594 Inlägg
19 december 2013
en Golf 3 har ingen förgasare. ser bara ut som en sån,sitter en eller två spridare i ..dom äldre Golfarna hade en gummiplatta mellan "förgasaren" och insuget,blev sprickor i gummit med åren på dom.Kolla br-trycket är ju en bra idè åxxå.

2 855 Inlägg
19 december 2013
hundrakronor skrev:
uhlin skrev:

Okej, va ute och kollade på kamremmen men allt ser ut som det ska vara. (tror jag) om den har kuggat så ser man la det ganska tydligt?

Nja, tydligt och tydligt, du måste bort med skydden runt den, sen har du markeringar som ska stå rätt.

Brukar finnas märken på dreven och motorn som ska stå mitt för varann, vet inte riktigt hur golfen ser ut i fråga om detta, nån annan som vet får svara på det

4 594 Inlägg
19 december 2013
prova med startgas samtidigt som du vickar på "förgasaren" ,om den nu har den gummifoten jag nämnde tidigare

5 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
Har mekat med bilen idag, kollade pumpen, insuget packningar rubbet men allt ser ut att funka som det ska. Dock har jag inte kollat kamremmen men jag vet inte hur jag ska se om den sitter konstigt, någon som har erfarenheter inom detta?

Mvh

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2013
Kamremmen kollar du lätt...Bort med kamremskåpans övre del. Bort med fördelar locket. Ut med stiften (så du kan dra runt motorn lättare...). Vrid runt tills rotorn pekar mot sitt märke på fördelaren (då har du ettans cylinder i tändläge...). Du har ett märke som heter "OT" på kamdrevet, detta märke skall matchas mot ett streck eller liknande i godset på toppen. När du ställt kamdrevet korrekt så tar du bort inspektionsluckan mellan motor/växellåda (en liten "gummiplugg", typ 5-7 cm). Du har ett "streck" på svänghjulet (inte alltid helt lätt att se pga rost mm, men det finns där...), detta streck skall vara typ "mitt i inspektionshålet".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2013
Kolla även tändspole, fukt i fördelaren o liknande. Gissar på tändningsrelaterat fel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Kamremmen kollar du lätt...Bort med kamremskåpans övre del. Bort med fördelar locket. Ut med stiften (så du kan dra runt motorn lättare...). Vrid runt tills rotorn pekar mot sitt märke på fördelaren (då har du ettans cylinder i tändläge...). Du har ett märke som heter "OT" på kamdrevet, detta märke skall matchas mot ett streck eller liknande i godset på toppen. När du ställt kamdrevet korrekt så tar du bort inspektionsluckan mellan motor/växellåda (en liten "gummiplugg", typ 5-7 cm). Du har ett "streck" på svänghjulet (inte alltid helt lätt att se pga rost mm, men det finns där...), detta streck skall vara typ "mitt i inspektionshålet".

Tack ska du ha, jag har kollat det nu och jag tror att det inte att den har hoppat eller liknande. Lyckades få en bra bild på det, och jag antar att det ser bra ut? http://i.imgur.com/HPgxa3J.jpg Sedan ser jag massa andra sträck när jag snurrar på kammdrevet. http://i.imgur.com/EhvZaJX.jpg vet inte vilket sträck jag ska gå efter.

Mvh

2 855 Inlägg
29 december 2013
hundrakronor skrev:
dawwe skrev:

Tack ska du ha, jag har kollat det nu och jag tror att det inte att den har hoppat eller liknande. Lyckades få en bra bild på det, och jag antar att det ser bra ut? http://i.imgur.com/HPgxa3J.jpg Sedan ser jag massa andra sträck när jag snurrar på kammdrevet. http://i.imgur.com/EhvZaJX.jpg vet inte vilket sträck jag ska gå efter.

Mvh

Bra bild? nja.... jag vet inte vart du tagit kort, men inte är det väl kamremmen iallafall, förstår inget av dessa bilderna.

Förövrigt är det nog svårt att säga om den står rätt genom bilder

5 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
uhlin skrev:
hundrakronor skrev:
dawwe skrev:

Mvh

Bra bild? nja.... jag vet inte vart du tagit kort, men inte är det väl kamremmen iallafall, förstår inget av dessa bilderna.

Förövrigt är det nog svårt att säga om den står rätt genom bilder

Jag har nog missuppfattat detta lite, tar en titt imon på det.

Sök