2099
Sök

Lite frågor ang Volvo 850 GL -94 ca 20400 mil

20 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
Bil var väldigt svår startad igår morse och sen på kvällen när jag skulle köra hem var den lite chinki. Jag sätter mig i bilen och vrider den till 3 direkt (som jag brukar göra efter motor elektroniken har släkts) och bilen startat direkt men dör samma sekund sen var jag tvungen att vrida om motorn (den tände men ville inte) så jag gav den lite gas och den tände och startade men jag höll den på 3000 rpm och den gick jämt och sen släppte jag den efter några sekunder och den gick ner till tomgång utan problem och gick mjukt. Gick som en klocka hela vägen till skolan utan ryck eller konstig gång ställer den i garget och går ner på lunchen när den är kall och den startar direkt och lyssnade så bränslepumpen pumpade vilket den gjorde (innan start). När jag skulle hem var den lite chinki men startade efter 3 varv.

Misstänker batteriet är dåligt/utladdat lät lite tungt vid start

Fråga 2:
Fyllde på kylar vatten i somras och den var på Max streckt till när jag börja köra med värme så är nivån mellan max och min när den är kall (värmen på även är bilen inte är gång) sen när den är varm så är den vid max sträcket. Är det så att vattnet är i varme paket och hur "mycket" försvinner när det används?

//Battletime

2 852 Inlägg
20 december 2013
Kolla så den laddar som den ska till att börja med, men har lite svårt att tro att felet hänger ihop med det, såvida inte batteriet var totalt urladdat, men den drog på startmotorn för egen maskin så att säga.

Låter nästan som den inte får nog med bensin. Felkoder?

Som svar på din andra fråga så är det normalt att kylvätskan expanderar lite då den blir varm. Alltså det blir lite mera.

2 251 Inlägg
20 december 2013
Min Passat börjar nu visa samma tendens som för något år sedan. Går trööööögt när jag startar. Batteriet är bra, blir heller ingen skillnad  efter att ha stått med laddare över natten. Inte heller om den står i goa garagevärmen. Vet att allt grov-kablage, mellan batteri och startmotor inklusive de stora kabelskorna i kablarnas ändar är i bra skick.

Förra gången var det ett av fyra kol i startmotorn som var slut, så den gick på så att säga halv effekt. Satte då i en begagnad startmotor. Det är säkert samma fel nu igen.

Förutsätter att du har koll på batteriet. Inte under 11 volt mätt mellan polerna, då du kör startmotorn.

Så kolla du i första hand kablaget, putsa alla kabelskor som har med de grova kablarna från batteriet till motoblock (minus) och startmotor (plus). Om det inte hjälper, byt startmotor eller kolla kolen o byt dessa om de är korta (slut)

Sen en 850 som är så pass gammal..... håll koll på vevhusventillationen. Har visserligen inte med startproblemen att göra, men i rent förebyggande syfte. Inte kul om det trycker ut vevaxeltätningen bakom svänghjulet.

20 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
Jag har haft täppt vevhusventilation och den är byt i somras till helt nytt system från Volvo Körde inte mycket med den då den var täppt. ska ta ut batteriet och rengöra terminalerna och ladda det hjälper inte det kolla volten och se om generatorn laddar det om inte så blir det nog nytt batteri ska se hur gammalt är tror det är rätt så gammalt.

Sök