darkwizard skrev:
Ska du satsa på IC, så satsa på en hel alu. För en 9000 ic klarar ej höga laddtryck, speciellt inte 1,7 bar

.
En vän till mig har spräckt båda gavlarna på grund av skenladd. 431 spridarna kan du hitta på skroten, bara leta efter röda spridare i 9000 modeller, har även sett blåa som ska funka. Vet ej numret på dom.
Haha att han inte sköt toppen

Har förstått att det skall bli bättre flöde med en hel alu ic så en sådan har jag tänkt mig i slut ändan. Samt på grund utav att jag inte vill kapa i fram bumpern, inte stuket jag letar efter.

Är det i någon speciell 9000 motor man skall leta efter dessa 431 spridare?
vw1303 skrev:
darkwizard skrev:
pontiacen skrev:
Vem har sagt nåt om 1.7 bar? Nöjer man sig med runt en bar så funkar 9000 ic utmärkt, speciellt med tanke på att man kan få till det för ett par hundringar inkl. slangar/rör, även om en ordentlig helalu såklart är bättre. Nackdelarna är ju snarare att man får kapa i fronten, det är inte snyggt med slangarna under samt att bogseröglorna ligger pyrt till.
Då jag ej vet vad han ska köra med för att höja laddet, så kan en läckande pysventil få det att skenladda, ej roligt att nästan skalla rutan när tryckvakten tyckte att det blev för mycket ladd.
Tycker TS får skriva vad har tänkt avvända för tryck höjare. Har själv hitta en en från down under som är en elektrisk "pysventil"
Jag rekommenderade en strypventil istället för en pys. inget skenladd överhuvudtaget på min og900 . den stannar JÄVLIGT exakt på det man ställer den på.
9000 ic är vettigt om budgeten skall hållas på ett minimum vilket jag antar eftersom han är student. 0.85 laddar ju den röda apc boxen som var tillval från saab och det med original intercooler.
Tryckhöjaren jag har idag är en pysventil från antagligen china. Det är den på bilden nedan. Om den är bra eller dålig har jag ingen aning om men om man samlar ihop erat tycke om den så äre nog skräp

Pysventilen har jag tänkt att köra med tills jag börjar modda mer dvs börjar öka laddet och detta nog göras med strypventil me tanke på alla skenladdingar ni har nämnt. Idag rullar bilen på ca 0.4 bar i ladd (dit pillad av firma av förra ägare).
Gällande framtidens trimming så har jag funderingar att dela upp de i 3 st steg (ni får gärna lämna synpunkter!

). Första steget är vanlig t16 ic med lite till uppskruvat ladd. Kanske ca 0.6-0.7 bar? Så man får upp laddat lite till. Steg 2 består av batterikrök och annan avgas modd, mest för att få lite gött ljud från han. Samt det tredje steget det vi säga stor alu ic med kanske 1 eller stacks under 1 bar i ladd. Eftersom budgeten är låg tack vare man är student och det är lite annat som skall fixas på bilen så är nog steg 1 det jag skall satsa på än så länge. Vad för häst antal hamnar den på med dessa laddtryck jag har nämnt?

Pysen som sitter på nu, gammel bild men den är ren och fin nu

![https://www1.garaget.org/archive/194/193935/346244/large_346244-3280482.jpg]()