2124
Sök

SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och... Visa mer

Turbo lover
224 940 Visningar
Uppdaterades senast 17 maj 2016
Turbo lover
329 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#321
darkwizard skrev:
Instrument klustret är från en 92;a.

Hmm, ska nog ta och byta oljan i lådan med.

Drar ett Pm till dig alldeles strax smile

Erick skrev:
Igår va vi på veteranbilsträff vid kajen med min fru's 911a och parkerade brevid en viss og900s smile

(klicka på bilden för att visa större)

http://dl.dropboxusercontent.com/u/6225 … C_3477.jpg
http://dl.dropboxusercontent.com/u/6225 … C_3483.jpg
http://dl.dropboxusercontent.com/u/6225 … C_3485.jpg

Vilka grymma bilder! smile Till och med att jag är med på ett litet hörn på första bilden tongue  Grymt kul va det! De får göras om wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

Turbo lover
329 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#322
Mini Update!

Var på Biltema idag och köpte Remmar då det är fortfarande original från fabrik som sitter på. Blev även ett sportfilter lite spontant med:P  Gjorde provisorisk lösning för sportfiltret än så länge men skall gå på en ide som Eric hade när man väl får lite tid igen. smile

Liter bilder då:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4599ecd44aec1e4d68f661d028e5421b.jpg

[img]hhttp://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c559e34d9c110d02a4e1ec17f9347a98.jpg[/img]

Va gött de blev när man slipper tjutandet från remmarna när man rattar:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8b8053b2bbe0a7ab7278826b9e7bf6da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b75677ad60ca5f4c9fe2ae58ae25d736.jpg

Simma lugnt!
Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

Turbo lover
329 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#323
Halloj tråden igen då! smile

Har varit lite fullt ös nu igen då skolan har börjat. Men i lite har man legat i ändå! Fick ett ryck att för en gång skull ta och få gjort downpipen aka batterikröken på lite SAAB språk. 3 stycken 90 gradare samt en 45 gradare i 3 tum inhandlades. Och där efter var det bara att ringa en polare och på börja bygget! smile Mer om detta längre ner.

Lite bilder:

Det  var lite svårt att få någon schysst form dirrekt efter turbo men dom böjarna vi hade. slutade med att vi fick sned kapa dom lite lätt i ändarna så fick vi en trevlig böj smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1ae65745bcfb0222010eb9bf0766beac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ec5aa801f4aef74f5793bd8c35ea2f98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e7e2e869767de4ac76531c61cd0285b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-14963eee2419d1cda281476d9d4377af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-10b5353a1a96c15799375fcd690473b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ca2b1bc3dbfacf7b85e7190bbf7a3399.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2c8dcba45a8f0e6d51ea1c354bcc8e41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5995f184c8fe9b23f65b013176c3191a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-da413732007dce528f34c96eecfbc8da.jpg

Här kan det allt bli gör varmt innan det händer något tongue Batterikröken skall fixas till finare dvs slipa till fogarna samt linda in den i bandage men skall ha den lite orörd ett tag för att se om det läcker någon stans smile

Nu i efterhand skulle jag säga att kröken gör en bra del!! Inte lika slö utan den har blivit jävligt ladd villig! Laddet har sjunkit från 0,7 till 0.6 men det är ju bara att skruva upp när det väl behövs smile Även og900 gurglet har blivit högre och fått sig en liten ton av turbo vissel. Åå vilken skillnad ett par bitar rör kan göra! GRYMT NÖJD! big_smile

Nu får ni allt kommentera wink
Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

prestanda framför utseende
225 Inlägg
18 augusti 2014
#324
Ja framförallt sänker du avgasmottrycket och därmed värmen som stannar i grenrör osv.... bara fördelar !

om du har någon som kan vara intresserad av min 900 får du säga till ....


Turbo lover
329 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#325
M_Broberg skrev:
Nice!

kommer du på trionic cruising meet?
https://www.facebook.com/events/705249189546213/?ref=25

Humm, får se. Har lovat en annan polare att hänga med på ett annat meet. Har även haft lite bekummer med bilen, huvudkopplingscylindern har gått då kopplingen inte funkar som den ska. Om ditt user name är samma här som på Svenska Saab klubben så har du redan hjälpt mig tongue Men det kan väl hända att jag hamnar på trionic meet med smile

vw1303 skrev:
Ja framförallt sänker du avgasmottrycket och därmed värmen som stannar i grenrör osv.... bara fördelar !

om du har någon som kan vara intresserad av min 900 får du säga till ....

Drog ett pm till dig gällande bilen.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

4 767 Inlägg
19 augusti 2014
#326
Bra jobbat smile Batteriböj gör gött!

Fila dit en decat eller rejskatt också och en stor alu-ic och 1.2 i ladd så ska du få se på grejer smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Turbo lover
329 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#327
M_Broberg skrev:
Erick skrev:
Bra jobbat smile Batteriböj gör gött!

Fila dit en decat eller rejskatt också och en stor alu-ic och 1.2 i ladd så ska du få se på grejer smile

stenålderstrim som mest ger jättevrid och är elakt mot lådor roll

men fan vad det går innan det rasar, gjorde samma sak fast vred upp laddet till 1,7

Jo funderar på de att var så kriminell att montera av catten, man har ju ändå bara den för bess ändå wink Nej men mer än 1 kilo i ladd skall jag inte generera har jag bestämt mig.  Vill ha något som håller. Visseligen kommer jag montera en Air / fuel ratio mätare alldeles strax för att hålla koll på motorn smile

M_Broberg skrev:
Saab_2takt skrev:
M_Broberg skrev:
Nice!

kommer du på trionic cruising meet?
https://www.facebook.com/events/705249189546213/?ref=25

Humm, får se. Har lovat en annan polare att hänga med på ett annat meet. Har även haft lite bekummer med bilen, huvudkopplingscylindern har gått då kopplingen inte funkar som den ska. Om ditt user name är samma här som på Svenska Saab klubben så har du redan hjälpt mig tongue Men det kan väl hända att jag hamnar på trionic meet med smile.

jasså det är du som är du!

glömde skriva det på SSK, kolla så hålet o huvudcylindern som pedalen sitter fast i inte är ovalt.

Jajjemän det stämmer. smile Tänker du på att de skulle generera en viss mängd glapp då, som i sin tur gör att man inte trycker ner kopplings cylindern hela vägen om man säger så? har faktiskt lite glapp där som man skulle kunna fixa till smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

Turbo lover
329 Inlägg
9 september 2014
Trådstartare
#328
Update!

Har blivit lite lite jobb på stående med bilen om jag ska vara ärlig men lite har jag gjort wink Körkortet ska prioriterats istället! Endast lite kvar på kortet! smile

Har i varje fall monterat dit AIR / FUEL mätarna som har dammat på hyllorna ett par veckor. Samt en olje tryck mätare utöver laddmätaren i din-1 fackat till höger om ratten. Blev bra som fasen! Nu har vi lite koll på grejorna! smile

Tog och först byggde en hållare i 12 mm lackad plywood
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-f182e6717c701d414970b1980cf3835e.jpg

Lite testing:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e97ee3cffafbf7de93a4e42b0ebf3217.jpg

Lite kolfiber wrap:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-121117107493f4518b36d035384231c0.jpg

Rena regnbågen med färger men hade det lite ont om sladdar/krympslang som var bra så fick bli de man hade hemma tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-dbff293e472362d2448ec6c001525ebd.jpg
Resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e54f7ddecc12f4255867c3bc78f5c380.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c82403df1e71f2a8498d03a40cf37a8e.jpg

Andra lamda pluggen jag svetsa dit går till nytta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-349c97a3c929c626012abb8d5696774a.jpg
Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

2 174 Inlägg
9 september 2014
#329
Du ska nog ha ett flexrör på den downpipen. Det blir väldigt varmt och när motorn rör sig måste avgassytemet kunna flexa, Det ska inte byggas sådär. Trevligt med og900


2 712 Inlägg
9 september 2014
#330
hangman skrev:
Du ska nog ha ett flexrör på den downpipen. Det blir väldigt varmt och när motorn rör sig måste avgassytemet kunna flexa, Det ska inte byggas sådär. Trevligt med og900

Tänkte nyss skriva det själv!
Finns en anledning att nya bilar har flexrör, även gamla, inte bara för de är mer som ska rosta sönder wink

Utan för att motorn rör sig ju, och annars måste hela avgassystemet följa med och det tär på svetsfogarna och de lär riskera att brista.

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 020 Inlägg
10 september 2014
#331
Avgasröret sitter fast även i växellådan på 900 så svetsarna klarar sig fint.
Har mitt system på samma sätt o det har suttit så sen 90 talet utan brister.
Ska man ha flexrör ska det sitta nere under bilen om det ska göra nån nytta

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

2 174 Inlägg
10 september 2014
#332
andreas1 skrev:
Avgasröret sitter fast även i växellådan på 900 så svetsarna klarar sig fint.
Har mitt system på samma sätt o det har suttit så sen 90 talet utan brister.
Ska man ha flexrör ska det sitta nere under bilen om det ska göra nån nytta

Jo men det ska sitta direkt efter fästet. också haft 900 t16 aero, och har saab aero med 3 tum idag, man ska ha flexrör såklart, så länge det sitter innan mitten på bilen och det finns plats för avgassystemet och hänga med så är det lugnt. Tex när du gasar ur 2an fullt och släpper av, då rör motorn sig massor. kostar inget speciellt och rätta till så bara göra om göra rätt.
Senast redigerat av hangman (10 september 2014)


1 020 Inlägg
10 september 2014
#333
hangman skrev:
andreas1 skrev:
Avgasröret sitter fast även i växellådan på 900 så svetsarna klarar sig fint.
Har mitt system på samma sätt o det har suttit så sen 90 talet utan brister.
Ska man ha flexrör ska det sitta nere under bilen om det ska göra nån nytta

Jo men det ska sitta direkt efter fästet. också haft 900 t16 aero, och har saab aero med 3 tum idag, man ska ha flexrör såklart, så länge det sitter innan mitten på bilen och det finns plats för avgassystemet och hänga med så är det lugnt. Tex när du gasar ur 2an fullt och släpper av, då rör motorn sig massor. kostar inget speciellt och rätta till så bara göra om göra rätt.

Ok. Fatta det först som du ville ha det i motorrummet innan växellådsfästet.
Kan tycka att ett friskt motorfäste o gummiupphängningarna borde ge o ta samma rörelse men kan ha fel, inte ofta man kollar under bilen när man kör.
Hur har det ställt till det för dig? Typ slagit i golvet?
Har oxå 3 tum men aldrig märkt något så därav min undran

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Turbo lover
329 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
#334
M_Broberg skrev:
Nice!

den lambdamätaren e riktigt trevlig, har en likadan. gillar utgångarna på den, har den inkopplad in i trionic jag.

Toppen! Tänkte inte på att man kan koppla in den på trionic, så det va en glädjande bonus. Än så länge är jag mer en nöjd med mätaren, har bara fått ett par buggar på den men en norsk reset har löst de. smile

Har bestämt mig för att ge mig på trionic under nästa sommar smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

Turbo lover
329 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
#335
andreas1 skrev:
hangman skrev:
andreas1 skrev:
Avgasröret sitter fast även i växellådan på 900 så svetsarna klarar sig fint.
Har mitt system på samma sätt o det har suttit så sen 90 talet utan brister.
Ska man ha flexrör ska det sitta nere under bilen om det ska göra nån nytta

Jo men det ska sitta direkt efter fästet. också haft 900 t16 aero, och har saab aero med 3 tum idag, man ska ha flexrör såklart, så länge det sitter innan mitten på bilen och det finns plats för avgassystemet och hänga med så är det lugnt. Tex när du gasar ur 2an fullt och släpper av, då rör motorn sig massor. kostar inget speciellt och rätta till så bara göra om göra rätt.

Ok. Fatta det först som du ville ha det i motorrummet innan växellådsfästet.
Kan tycka att ett friskt motorfäste o gummiupphängningarna borde ge o ta samma rörelse men kan ha fel, inte ofta man kollar under bilen när man kör.
Hur har det ställt till det för dig? Typ slagit i golvet?
Har oxå 3 tum men aldrig märkt något så därav min undran

Tvivlar på att downpipen ger sig på grund av belastningar. Avgaset är dit satt org med totalt 3 gummisaker vilket gör att det flexar ganska gött ändå. Tycke först när jag började bygget med downpipe att det skulle behövas en flex men efter att ha ryckt lite i de nu och under bygger så känns det bra ändå. Motorbussningar är i prima skicka förövrigt.

Men va fasen gubbar, skiter de sig så är det bara och plocka fram svetsen igen eller vad säger ni? smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

274 Inlägg
11 september 2014
#336
Har samma bredbandslambda, nöjd med den förutom att jag åkte på ett byte av sonden smile
Men om den oljetrycksmätaren är från biltema skulle jag kasta den i papperskorgen då den visar fel smile
Senast redigerat av Jonthengberg (11 september 2014)


Turbo lover
329 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#337
Jonthengberg skrev:
Har samma bredbandslambda, nöjd med den förutom att jag åkte på ett byte av sonden smile
Men om den oljetrycksmätaren är från biltema skulle jag kasta den i papperskorgen då den visar fel smile

Där ser man, var kundservicen trevlig mot dig? Fick inte svar på mitt mail när jag fråga efter manualen dåderas sida var skit slö så man inte kom fram för cirka en månads sedan. smile

Har mest oljetrycks mätaren som utfyllnad då det ser lite konstigt ut med bara 2 mätare tongue Vad bör oljetrycket ligga på i min B202? smile Mätarn visar cirka 4-5 Bar när man är ute och kör.


--------------

Update!

Igår gällde det, det var uppkörning! Uppkörningen började med nerverna uppe i skyn men efter ett par minuter var dem nere på marken igen. Cirka 40 minuter tog det men efter det så fick man KÖRKORT big_smile Känns awesome! Har kört typ hela dagen igår och idag tongue Och i morgon blir det att åka på End of summer meet smile

Blev ett par bilder på bilen med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2395e7ae13bc25ef24f8458d2f4b7d7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4e5962e5cfaa641cbbfbfd7270c84ab4.jpg
Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

4 767 Inlägg
12 september 2014
#339
Grattis! Va skoj smile

Var rädd om lappen nu!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 767 Inlägg
12 september 2014
#340
Oljetrycket skall följa varvtalet. När motorn är kall har du betydligt högre oljetryck än när den är varm.du bör ligga på 1-2 bar på tomgång och högre när du kör. 4-5 bar låter vettigt vid normala varv på landsväg.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård


Sök