SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 213 514 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Juvakka
11 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Fast vanlig solid svart kan du nästan dra på hemma skulle jag vilja påstå, lite våtslip efter så är det nog helt okej om man inte siktar på fin renoveringen. Men då gäller det såklart att ha ett bra grundarbete och att använda kvalitetsfärger osv smile

Saab 900 "T16" (1992)
Askelius VW NÖRD
11 februari 2014 · 409 Inlägg

Saab_2takt skrev:

jerkan_saab skrev:
Ser bra ut! Lite rost får man räkna med på en gammal bil men ser rätt ok ut ändå smile håller på med en saab 99 å där använder jag kallpressad linolja för att hejda rosten, verkar funka fint smile

Kul att höra!! Trevlig bil 99an med! smile Jodå för att vara en sådan gammal bil så är det ju förväntat, men använder du dig av sån linolja som man betsar träbåtar med då? Känns fel på något vis men man har haft fel förr roll tongue

Jo den e lite udda 99an och nu iår blev den veteran med så då tänkte jag att det kan va dags att få ut den på vägarna igen efter 7 år i garaget smile jag vart riktigt skeptisk till det med i början men så har jag provat mig fram med olika metoder att stoppa rosten och detta verkar vara rätt hyggligt faktiskt, det handlar ju om att få det helt lufttätt när man rostlagat och det är svårt att få den, i synnerhet om det har varit gravrost. Tex om man blästrar en yta som blir lite skrovlig så är det svårt att få färgen att riktigt bita in överallt  så det blir 100% lufttätt. Man kan till och med måla över linoljan med rostskyddsfärg innan den riktiga lackbättringen görs, dock får man stryka på ganska lite för linolja tar lång tid på sig att torka :p ändå som är bättre är om du kan blästra det riktigt rent, rostätare å Hammarlack är inget att ha på rost smile kan berätta mer om detta om intresse finns , tänkte lägga upp det i en projekttråd med smile vet ej om det är sånt man har till båtar eller ej, det viktiga är att den är kallpressad å inte kokt smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Saab_2takt Turbo lover
11 februari 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Fast vanlig solid svart kan du nästan dra på hemma skulle jag vilja påstå, lite våtslip efter så är det nog helt okej om man inte siktar på fin renoveringen. Men då gäller det såklart att ha ett bra grundarbete och att använda kvalitetsfärger osv smile

Humm... Nu blir man ju lite sugen ju på att pröva när du väl säger det så smile Har dock noll kunskap av färgspruta men har en liggandes hemma från  Biltema om jag inte missminner mig. Får nog ta fram det och testa lite smile Men skall nog först höra med lokala lackfirman var dom tar först, en plan B skadar ej tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
11 februari 2014 · 329 Inlägg

jerkan_saab skrev:

Saab_2takt skrev:

jerkan_saab skrev:
Ser bra ut! Lite rost får man räkna med på en gammal bil men ser rätt ok ut ändå smile håller på med en saab 99 å där använder jag kallpressad linolja för att hejda rosten, verkar funka fint smile

Kul att höra!! Trevlig bil 99an med! smile Jodå för att vara en sådan gammal bil så är det ju förväntat, men använder du dig av sån linolja som man betsar träbåtar med då? Känns fel på något vis men man har haft fel förr roll tongue

Jo den e lite udda 99an och nu iår blev den veteran med så då tänkte jag att det kan va dags att få ut den på vägarna igen efter 7 år i garaget smile jag vart riktigt skeptisk till det med i början men så har jag provat mig fram med olika metoder att stoppa rosten och detta verkar vara rätt hyggligt faktiskt, det handlar ju om att få det helt lufttätt när man rostlagat och det är svårt att få den, i synnerhet om det har varit gravrost. Tex om man blästrar en yta som blir lite skrovlig så är det svårt att få färgen att riktigt bita in överallt  så det blir 100% lufttätt. Man kan till och med måla över linoljan med rostskyddsfärg innan den riktiga lackbättringen görs, dock får man stryka på ganska lite för linolja tar lång tid på sig att torka :p ändå som är bättre är om du kan blästra det riktigt rent, rostätare å Hammarlack är inget att ha på rost smile kan berätta mer om detta om intresse finns , tänkte lägga upp det i en projekttråd med smile vet ej om det är sånt man har till båtar eller ej, det viktiga är att den är kallpressad å inte kokt smile

Grattis får man tage och säga till 30 åringen då! Klart du skall ha ett projekt, är ju kul i framtiden och kolla tillbaka för att se vad man gjorde med tiden som bara flög förbi! smile
Måste säga att det låter som en bra kandidat för rostangreppen på min 900 med! Att det går att måla över låter ju gött som fasen! Man får ta och pröva med de när det blir lite varmare ut då linoljan skulle nog aldrig torka i denna kyla som är just nu tongue Och tänker jag vidare så måste nog dom tunn flytande rost sprayerna jag har använt på sistone i dörrana innehålla linoljan för dom gick djupt som fasen! smile Men hammarlacken som jag använde sist anti-rust (kommer update ikväll på de) funka ganska bra den med känns det som smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
11 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Det sega med svart är bara att alla missar i grundarbetet syns sanslöst tydligt i lacken sen. Men du förlorar inte mycket på att testa om det är dyrt med att lämna bort smile

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
11 februari 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Det sega med svart är bara att alla missar i grundarbetet syns sanslöst tydligt i lacken sen. Men du förlorar inte mycket på att testa om det är dyrt med att lämna bort smile

Det är så sant så! Hur mycket kan färgen gå på som behövs för den samt behöver man klarlack?
Måste nästan köpa en skärm nu pga av rosten som ja grävde fram idag (kommer en update på de om några minuter)hmm

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
11 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Ingen aning du, ska jag gissa så landar det på 500-600 för grund och topplager till en hel skärm. Men åk och snacka med nån som kan blanda till färgen åt dig så får du veta smile Tror inte det är någon klarlack på den solida svarta original.

Tror jag gav 1000 för lack till en front och en bakstötfångare, då var det plastprimer, en grå metalliclack och en sidenmatt klarlack. Så är man beredd att lägga ner jobbet så är det inte så farligt dyrt. I jämförelse skulle en lackeringsfirma ha 1500 för att lacka en ny redan grundad vinge till min 9-5.

Senast redigerat av Juvakka (11 februari 2014)

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
11 februari 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Ingen aning du, ska jag gissa så landar det på 500-600 för grund och topplager till en hel skärm. Men åk och snacka med nån som kan blanda till färgen åt dig så får du veta smile Tror inte det är någon klarlack på den solida svarta original.

Tror jag gav 1000 för lack till en front och en bakstötfångare, då var det plastprimer, en grå metalliclack och en sidenmatt klarlack. Så är man beredd att lägga ner jobbet så är det inte så farligt dyrt. I jämförelse skulle en lackeringsfirma ha 1500 för att lacka en ny redan grundad vinge till min 9-5.

Det var ju inte så farligt dyrt för färgen, grund och svart! Har verkligen inte lust att betala mer än 1000 för lacken till skärmen så detta måste kollas upp! smile Failar man så har man i alla fall lärt sig något smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
11 februari 2014 · 329 Inlägg

Update!

Idag har man tagit och fixat till vänster sidan så det endast är att svetsa där! Högersidan blev de en annan femma med. Kommer säkerligen få byta ut delar av innerskärmen samt skärmen den med. Men jag skall först se om de går att laga den men tvekar på  att det kommer bli bra.  Tog även och skruvade ner fronten för att hitta tyvärr mer rost samt en småläckande kylare, jobbigt hmm Samtidigt så passade jag på att fixa lite rost vid batteriet  som har stört mig sen dag 1 smile

Liter bilder då:

Vänster skärmen lappad skall bara svetsas smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1a9d28a6a01c7174e04aba0f08a09175.jpg

Höger sidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-326050c4bf1e2d6433cfa9d9fdbc47d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4849825ac98cdda4a23afd59622a34bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-7c339cc713863c9d225512f738c9f9bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d0642ae46cf5fbd61790718fb391cf93.jpg

Fronten:
Var dock mer rost än vad jag fick med på bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4c769168888919c89e28a14ac30dab99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8cd25b1bd91b4188fa8c2cf636c2b07d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-662cc33df3faf82a1a6729d6cdd256fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8cc8eb2ebc4b9a4ed68e721f9a1203b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e1feb3b93a7ebd81c56ae943766ab7bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c09dd9e2751219b5cd8265f37e7f18c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-00a12cc4c2fdbf852883cf9c69588a92.jpg


Rosten vid batteriet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-366e98e78cbc801f633aab861594c4df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ecf5e384d0dec59a1cb84fe5483ecac9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-aa3bec690f608a211bcb405e201ddd48.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5cf8d12104377cd7f4ed6ce4d4e224d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d2ffed89c82a978e4921b1620842d6dc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d4d026277800ae0198ad261ab83aaa41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c38c778cfccf2f4563601e12123cc788.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b9277d000ed79b8e18814a66d45900ce.jpg

Brukar inte vara ett fan utav Hammerites produkter men denna känns riktigt stabil. Har endast tagit ett lager men   skall nog lägga ett till innan det blir lite svart över de smile

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
12 februari 2014 · 329 Inlägg

Goddagens läsare!

Good news! smile Det går att laga höger skärmen! Trodde fasen inte det med efter jag hade gjort en mall så såg det ut som det skulle gå! Gött, då sparade man in lite pengar där smile Gav mig också på ett litet hål vid toppen av skärmen. smile

Nu är frågan de, när jag väl har svetsat och slipat till lopporna. Skall man då lägga något rost grund exempelvis zinkgrund eller skall man direkt ge sig på och smeta på plast n' padding? Har inte spacklat på metall än i mitt liv roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-454b03153e6d3e7abf6f6e7aa7094f20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-afae5e6435878768a8420075289dbc14.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-643306e858c1f679a6099abac0e2df01.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Askelius VW NÖRD
12 februari 2014 · 409 Inlägg

Blev ju kanon! Epoxiprimer e de bästa! Hagmans CA primer skall enligt många som sysslar med lack vara de bästa bland epoxi. det råder lite olika meningar kring om man skall grundmåla innan spackling, jag gör alltid det och tror de e bättre än att skippa de, rostskydda ordentligt på insidan av skärmarna sen så står det sig. smile finns lite trådar om detta i bilvårdsforumet här på G.org

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Juvakka
12 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Hagmans epoxiprimer är som sagt kung, men ska enligt vissa jag pratat med kunna ge lite sämre resultat än en vanlig grund när man målar över den. Men lite slip innan nästa runda färg så lär det inte vara någon fara. Annars kan ju tennspackling hjälpa mot rost också, ska finnas flussmedel i det tror jag som hjälper till mot rost och fyller upp svetsarna bra. Allt är hur seriös man vill va smile

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
13 februari 2014 · 329 Inlägg

jerkan_saab skrev:
Blev ju kanon! Epoxiprimer e de bästa! Hagmans CA primer skall enligt många som sysslar med lack vara de bästa bland epoxi. det råder lite olika meningar kring om man skall grundmåla innan spackling, jag gör alltid det och tror de e bättre än att skippa de, rostskydda ordentligt på insidan av skärmarna sen så står det sig. smile finns lite trådar om detta i bilvårdsforumet här på G.org

Juvakka skrev:
Hagmans epoxiprimer är som sagt kung, men ska enligt vissa jag pratat med kunna ge lite sämre resultat än en vanlig grund när man målar över den. Men lite slip innan nästa runda färg så lär det inte vara någon fara. Annars kan ju tennspackling hjälpa mot rost också, ska finnas flussmedel i det tror jag som hjälper till mot rost och fyller upp svetsarna bra. Allt är hur seriös man vill va smile

2 röster på Hagmans epoxiprimer, kanon! Får bli den! Tenn spackling låter riktigt intressant men samtidigt som ett riktigt svårt hantverk så vilket blir nog svårt att lyckas med på första försöket. tongue  Slipa och så går ju allt, blir det fel så är bara att lacka om ju.  Sedan som ni säger så skall det rostskyddas så det står hejvilt!smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
16 februari 2014 · 329 Inlägg

Update!

Det har hänt lite sedan sista updaten. Har plockat av fronten så det knappt finns något kvar då det var lite rost som gömde sig samt att kylaren läcker lite. Men lite är för mycket så den skall lagas alt bytas smile

Tummen ur fick man också idag så jag började laga lite på framskärmarna med hög tro på lycka! Vilket slutade väl på de jag lagade, blev riktigt imponerad mig sjäv! smile Sorry att de inte blev någon ny skärm för dom som hoppades på det wink

Lite bilder då!:

först åkte huven:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-dd58405153a937decb1e120ffb2eca1b.jpg

Seden denna rostiga va de nu är för något tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b9d980eed98c699d4d8fac580f0147fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-754c6da2aee8d3b33d4d089e967ad237.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-72763ad91b4bf07661c225e7e11669f6.jpg

Ännu mer rost o annat bös, skall fixas samtidigt som rosten under kylarn smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9d8be9d40b2c479949e49658a7104c64.jpg

över till lagningarna i skärmarna då!

Vänster sidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4c0b0c6a50f75b4c2114848af13391be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4606077d6fc20478f4ac7f8b1e8dfe26.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1bb6c84a3c483b613d11df3b66322ef6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-756bfbbf4fdbb4010fee1fe5e70c6891.jpg

Drog lite röd rostlack för att ytrosten inte skall komma. Så kallt nu så inngen vidare att försöka sig på ett lack job sad

Höger sidan:
Blev inte helt klar med höger sidan så skall jobba färdigt i veckan (förhoppningsvis). Så jobbigt när man tror man är klar så tar man och lyser så ser man små "hål" i svetsfogen. Är man noob så är man roll
Fina loppor wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-a1f0b54f1f1a06ab7fa195d0c03030d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-a35c01d5ba24355a67a131715e1b360c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-3b35e54f23aba56884bba3a59fade2f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-637e0fd2d3b17c77599e76e8a89c19c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-06aed8e54136f0b7f284be474daef769.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-848dbc853d1a9383a33a4a2a7b0c7829.jpg

Vad tycks ? smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
23 februari 2014 · 329 Inlägg

Goddagens!

Nu har man allt fått lite praktik så man har fått tillbaka lite tid i vardagen! Har blivit en liten beställning på speedparts samt att kylaren har blivit fixad och till sminkad lite grann smile Får la se hur länge dom moddarna håller, epoxi limmet va något rc epoxi från Kina som stinker fän men sitter som berget tongue

Ni får gärna dra en kommentar om motorgummit bör bytas! Lite sprickigt är de men är de tillräckligt för att att bytas? Har noll koll roll

Lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c79f45c0c5c0b6f841e1a709e04f075b.jpg
Här va de höl! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-6ce53b1e99a4014a96050250672bc243.jpg
Fixat! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-a31dc998ff389b9f930df3964e27048a.jpg "Mod"!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-63adf6456aff990ce682fc164fa79fc1.jpg
Kameran ville inte den riktigt, ser många gånger bättre ut irl. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e8402b41557fdf0ab09e565abfbe7a6d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-29cbbe0cea83fc04308a4e3a51cfd97f.jpg

Vad tror ni? smile Nytt ligger på cirkus 200 kr, ser lite klurigt ut att byta dock roll

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
23 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Det hade nog mått bra av byte men är nog ingen fara än på ett bra tag ändå. Det är superlätt att byta, skulle säga runt 30 minuter. Jag skruvade loss fästet från växellådsbalken och lyfte försiktigt loss lådan från balken med domkraft. Skruvade av överfallet från primärkåpan och drog ur den genomgående bulten mellan fästet och växellådsbussningen i ett skruvstäd smile

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
23 februari 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Det hade nog mått bra av byte men är nog ingen fara än på ett bra tag ändå. Det är superlätt att byta, skulle säga runt 30 minuter. Jag skruvade loss fästet från växellådsbalken och lyfte försiktigt loss lådan från balken med domkraft. Skruvade av överfallet från primärkåpan och drog ur den genomgående bulten mellan fästet och växellådsbussningen i ett skruvstäd smile

Prima! Är det så pass lätt så blir det allt att byta! Tack för beskrivingen! Hela fronten är av så det underlättar ju en massa. smile
Är det denna man skall köpa då? Står så udda årtal men kanske är speedparts som har snurrat till det igen. tongue
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 … kudde.html

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
23 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Bör va den, har för mig att t16 egentligen skulle ha hydralisk fram vissa årsmodeller så kanske är därför.

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
24 februari 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:

Saab_2takt skrev:
Är det denna man skall köpa då? Står så udda årtal men kanske är speedparts som har snurrat till det igen. tongue
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 … kudde.html

Yep. det är den du ska ha.

Kul projekttråd för övrigt!

Super! Får ta och passa på att beställa en när det väl är gratis frakt! Ska trippel checka me art nr först bara.

Mycket trevligt att höra, det värmer! smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
24 februari 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Bör va den, har för mig att t16 egentligen skulle ha hydralisk fram vissa årsmodeller så kanske är därför.

Har också hört rykten om det med. Kaske bara sitter hydraliska på aero modellen då min är en snik S. Men för mig så duger det mer än väl med en i gummi. smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang