SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 216 048 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Saab_2takt Turbo lover
9 april 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:

Saab_2takt skrev:
Jo dig tror ja på, sicken resa! Inte dumt de att köpa och sälja för mer! Helt klart något och hitta på när man får kortet, känns så långt till september helt plötsligt tongue

Glöm inte boka tid till skrivning o körning o risk ettan o tvåan o trean o vaddomnuheter

jag bokade inte min uppskrivning och körning förrens på min födelsedag. Fick iofs bara vänta en månad men jag va nått undantag, alla jag känner har fått vänta i flera månader efter dom bokat.

Det skall göras! Har tagit lite lektioner än så länge så målet ligger på att få kortet samma dag som jag fyller år eller samma vecka smile Ska bli så kul!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
9 april 2014 · 225 Inlägg

Kul med og900s i närheten! Befinner mig inte alltför långt ifrån dig i Mark....

SKa du göra något mer med den, motormässigt osv ?

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
vw1303 prestanda framför utseende
9 april 2014 · 225 Inlägg

M_Broberg skrev:

vw1303 skrev:
Kul med og900s i närheten! Befinner mig inte alltför långt ifrån dig i Mark....

är ju ett rätt gott gäng runt kinna o mark o vad detnuheter med og900or i lite olika tappningar, framförallt banracing.

Ofan. inget jag fått kontakt med iaf sad

Man ser dem ju då o då men med vintersulorna på ser min bil inte tillräckligt udda ut för att de ska notera antar jag smile

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
vw1303 prestanda framför utseende
9 april 2014 · 225 Inlägg

M_Broberg skrev:

vw1303 skrev:

M_Broberg skrev:

är ju ett rätt gott gäng runt kinna o mark o vad detnuheter med og900or i lite olika tappningar, framförallt banracing.

Ofan. inget jag fått kontakt med iaf sad

Man ser dem ju då o då men med vintersulorna på ser min bil inte tillräckligt udda ut för att de ska notera antar jag smile

STCS profilen Vrid bor där nånstans, sen finns det en kille med en grå aero och en blå räser osv..

åk till en STCS träff o tjöta lite så smile


En äkta 900 nörd noterar varenda 900 som finns.  eller så är det bara jag lol

Tja..... möjligen så är det så smile Jag är ju sådan ...... Ja jag får väl kolla efter dem.... og900 är ju min sekundärhobby ... pysslar med bubblor annars .....

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Jonthengberg
9 april 2014 · 274 Inlägg

Grymt snyggt Andreas! smile



M_Broberg skrev:

vw1303 skrev:
Kul med og900s i närheten! Befinner mig inte alltför långt ifrån dig i Mark....

är ju ett rätt gott gäng runt kinna o mark o vad detnuheter med og900or i lite olika tappningar, framförallt banracing.

Köpte fälgar av en kille i Kinna som hade ett garage typ vid McDonalds och där var det 3st og900 som var banpreppade smile

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
Saab_2takt Turbo lover
10 april 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:
Kul med og900s i närheten! Befinner mig inte alltför långt ifrån dig i Mark....

SKa du göra något mer med den, motormässigt osv ?

De var som fasen! Där borte har man varit en masse gånger! smile

Gällande motormässigt så skall jag nog satsa på en intercooler och 3 tums batterikrök/helsystem ganska snart möjligtvis efter sommarjobbet om jag inte hittar något billigt innan det. Samt kanske det blir lite sprit i tanken och kanske en sådan 2,3 topp och 2,1 insug men de får framtiden bestämma om! Hurså? smile




Har också hört att det skall vara några fina og900 nånstanns i kinna/mark hållet men inte heller sett dem smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
pontiacen
10 april 2014 · 1 080 Inlägg

Vettig intercooler, och ett ordentligt avgas utan originalkat räcker långt om man får soppan att räcka till. 2.1topp/insug gör högst marginell skillnad, brorsans med topp/insug mot min gamla med original gick så gott som helt jämt, samma spec i övrigt.  Lägg pengarna på ett bränslechip istället och röda spridare, det kommer flytta på sig smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Gizmojohan
10 april 2014 · 3 295 Inlägg

Trionic 5 skulle du ha wink

vw1303 prestanda framför utseende
11 april 2014 · 225 Inlägg

Ja .... jag har ju SP-chip i min, 3tums rostfri batteriböj, 9000 intercooler och en dawes device ventil för att styra laddtryck.. Har en icke inkopplad röd apc box som sitter i bilen men tycker inte den funkade riktigt som jag ville (knacksensor-momentet är JÄÄÄÄVLIGT noggrant att det är draget rätt annars ställer den ner laddet HELA tiden)

Jag laddar 0.90-0.95 o det funkar klockrent utan en enda misständing eller knackning. På bensin bör tilläggas . Nu när det börjar bli varmare kommer röda -431 spridare att monteras för att köra på etanol istället.

En sak folk ofta glömmer vad det gäller og900 eller alla bilar för den delen när de trimmar o fixar är ju att få väghållningen att följa motorprestanda. Standardchassi på og900 är faktiskt rent av farligt skulle jag vilja säga. Kränger o svänger o vill tappa bakändan när det går fort i kurvor. Jag har hårdare bilstein sportdämpare och Kilén sänkfjädrar som även de är rätt mycket hårdare... o vilken skillnad de gjorde på bilen...... helt otroligt !

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Saab_2takt Turbo lover
11 april 2014 · 329 Inlägg

pontiacen skrev:
Vettig intercooler, och ett ordentligt avgas utan originalkat räcker långt om man får soppan att räcka till. 2.1topp/insug gör högst marginell skillnad, brorsans med topp/insug mot min gamla med original gick så gott som helt jämt, samma spec i övrigt.  Lägg pengarna på ett bränslechip istället och röda spridare, det kommer flytta på sig smile

Okaj! Vad tycker du man skall satsa på först? Avgas eller intercooler?smile Bränslechip från turbocenter i Stockholm sitter sedan jag köpte den. De borde ge lite till tycker man då dom troligen satte bilen på en dynamo för har papper på att den gjorde 178 häst 2002 smile

Slave_joe skrev:
Trionic 5 skulle du ha wink

Hur gör man då ? wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
11 april 2014 · 225 Inlägg

Saab_2takt skrev:

pontiacen skrev:
Vettig intercooler, och ett ordentligt avgas utan originalkat räcker långt om man får soppan att räcka till. 2.1topp/insug gör högst marginell skillnad, brorsans med topp/insug mot min gamla med original gick så gott som helt jämt, samma spec i övrigt.  Lägg pengarna på ett bränslechip istället och röda spridare, det kommer flytta på sig smile

Okaj! Vad tycker du man skall satsa på först? Avgas eller intercooler?smile Bränslechip från turbocenter i Stockholm sitter sedan jag köpte den. De borde ge lite till tycker man då dom troligen satte bilen på en dynamo för har papper på att den gjorde 178 häst 2002 smile

Slave_joe skrev:
Trionic 5 skulle du ha wink

Hur gör man då ? wink

Först intercooler. det gör stor skillnad för hur motorn mår. När man byter till större avgas med mindre mottryck måste man justera laddtrycksstyrningen då man oftast tappar lite laddtryck initialt

Hur mycket skall du ladda ?

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Saab_2takt Turbo lover
11 april 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:
Ja .... jag har ju SP-chip i min, 3tums rostfri batteriböj, 9000 intercooler och en dawes device ventil för att styra laddtryck.. Har en icke inkopplad röd apc box som sitter i bilen men tycker inte den funkade riktigt som jag ville (knacksensor-momentet är JÄÄÄÄVLIGT noggrant att det är draget rätt annars ställer den ner laddet HELA tiden)

Jag laddar 0.90-0.95 o det funkar klockrent utan en enda misständing eller knackning. På bensin bör tilläggas . Nu när det börjar bli varmare kommer röda -431 spridare att monteras för att köra på etanol istället.

En sak folk ofta glömmer vad det gäller og900 eller alla bilar för den delen när de trimmar o fixar är ju att få väghållningen att följa motorprestanda. Standardchassi på og900 är faktiskt rent av farligt skulle jag vilja säga. Kränger o svänger o vill tappa bakändan när det går fort i kurvor. Jag har hårdare bilstein sportdämpare och Kilén sänkfjädrar som även de är rätt mycket hårdare... o vilken skillnad de gjorde på bilen...... helt otroligt !

Fin setup dedär! Ungefär vad man vill ha i slutändan! smile Vad är en sådan dawes device ventil? Är det en pysventil? roll Har en sådan på saaben nu men vette fasen hur man vrider upp den dock. tongue Bör skaffa intercooler innan jag vrider upp den mer i alla fall vad jag har förstått. Laddar ca 0.4 nu.

Shit! Att chassit va så dåligt tongue Ska ju inte racea men att han är hög måste göra en del, sådana kilen från speedparts, funkar dessa? smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
11 april 2014 · 225 Inlägg

Saab_2takt skrev:

vw1303 skrev:
Ja .... jag har ju SP-chip i min, 3tums rostfri batteriböj, 9000 intercooler och en dawes device ventil för att styra laddtryck.. Har en icke inkopplad röd apc box som sitter i bilen men tycker inte den funkade riktigt som jag ville (knacksensor-momentet är JÄÄÄÄVLIGT noggrant att det är draget rätt annars ställer den ner laddet HELA tiden)

Jag laddar 0.90-0.95 o det funkar klockrent utan en enda misständing eller knackning. På bensin bör tilläggas . Nu när det börjar bli varmare kommer röda -431 spridare att monteras för att köra på etanol istället.

En sak folk ofta glömmer vad det gäller og900 eller alla bilar för den delen när de trimmar o fixar är ju att få väghållningen att följa motorprestanda. Standardchassi på og900 är faktiskt rent av farligt skulle jag vilja säga. Kränger o svänger o vill tappa bakändan när det går fort i kurvor. Jag har hårdare bilstein sportdämpare och Kilén sänkfjädrar som även de är rätt mycket hårdare... o vilken skillnad de gjorde på bilen...... helt otroligt !

Fin setup dedär! Ungefär vad man vill ha i slutändan! smile Vad är en sådan dawes device ventil? Är det en pysventil? roll Har en sådan på saaben nu men vette fasen hur man vrider upp den dock. tongue Bör skaffa intercooler innan jag vrider upp den mer i alla fall vad jag har förstått. Laddar ca 0.4 nu.

Shit! Att chassit va så dåligt tongue Ska ju inte racea men att han är hög måste göra en del, sådana kilen från speedparts, funkar dessa? smile

De funkar utmärkt men stora skillnaden gjorde nog dämparna... men kilen fjädrarna är bra.

Dawes device är en strypventil . en pysventil är ju en laddtrycksläcka kan man säga .... dawes devicen låter INGET tryck komma till wastgaten som därmed håller sig HELT stängd utan att smygöppna till dess att laddtrycket uppnår det du rattat in o då öppnar wastegaten .... jävligt förutsägbart och funkar GRYMT mycket bättre än APC trim eller pysventil skulle jag vilja säga.

Vill du bara ha en enkel intercooler utan att behöva såga i bilen osv så kan du få min original og900 intercooler som blivit över till att börja med iallafall. då kan du ladda 0.7-0.8 om du skulle vilja . Jag kör mitt laddtryck lågt då jag vill att min låda ska hålla.....

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Saab_2takt Turbo lover
11 april 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:

Saab_2takt skrev:

pontiacen skrev:
Vettig intercooler, och ett ordentligt avgas utan originalkat räcker långt om man får soppan att räcka till. 2.1topp/insug gör högst marginell skillnad, brorsans med topp/insug mot min gamla med original gick så gott som helt jämt, samma spec i övrigt.  Lägg pengarna på ett bränslechip istället och röda spridare, det kommer flytta på sig smile

Okaj! Vad tycker du man skall satsa på först? Avgas eller intercooler?smile Bränslechip från turbocenter i Stockholm sitter sedan jag köpte den. De borde ge lite till tycker man då dom troligen satte bilen på en dynamo för har papper på att den gjorde 178 häst 2002 smile

Slave_joe skrev:
Trionic 5 skulle du ha wink

Hur gör man då ? wink

Först intercooler. det gör stor skillnad för hur motorn mår. När man byter till större avgas med mindre mottryck måste man justera laddtrycksstyrningen då man oftast tappar lite laddtryck initialt

Hur mycket skall du ladda ?

Okaj, bra och ha en plan på vad man skall göra. Min tanke är på att hamna på stacks under 1 bar i slutändan. En bar brukar la vara ca 200 häst? smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
11 april 2014 · 225 Inlägg

M_Broberg skrev:
tycker ju själv inte chassit är så dåligt. för att vara så gamla o slita bilar. fräscha original dämpare o fjädrar så är det tom rätt bra..

Sen finns det väll inte soppachip till lucas anpassade till 431or och bensin?

testa inte att ladda 1.5, det körde jag tills lådan rasade *konstigt*

+ att den gick snålt som fan. såg vi när vi kopplade in bredbandslambda.

jag ska inte köra soppa med 431..... de är precis 33% större än originalen o jag ska köra med etanol med dem.... inte ladda mer utan mest för att åka lite billigare smile yeah right... vem ska jag försöka lura ?

Nä 1.5 bar ska jag inte ladda. möjligen 1.1-1.2 jag vill vara försiktig och behålla bilen ett tag till.

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Saab_2takt Turbo lover
11 april 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:

Saab_2takt skrev:

vw1303 skrev:
Ja .... jag har ju SP-chip i min, 3tums rostfri batteriböj, 9000 intercooler och en dawes device ventil för att styra laddtryck.. Har en icke inkopplad röd apc box som sitter i bilen men tycker inte den funkade riktigt som jag ville (knacksensor-momentet är JÄÄÄÄVLIGT noggrant att det är draget rätt annars ställer den ner laddet HELA tiden)

Jag laddar 0.90-0.95 o det funkar klockrent utan en enda misständing eller knackning. På bensin bör tilläggas . Nu när det börjar bli varmare kommer röda -431 spridare att monteras för att köra på etanol istället.

En sak folk ofta glömmer vad det gäller og900 eller alla bilar för den delen när de trimmar o fixar är ju att få väghållningen att följa motorprestanda. Standardchassi på og900 är faktiskt rent av farligt skulle jag vilja säga. Kränger o svänger o vill tappa bakändan när det går fort i kurvor. Jag har hårdare bilstein sportdämpare och Kilén sänkfjädrar som även de är rätt mycket hårdare... o vilken skillnad de gjorde på bilen...... helt otroligt !

Fin setup dedär! Ungefär vad man vill ha i slutändan! smile Vad är en sådan dawes device ventil? Är det en pysventil? roll Har en sådan på saaben nu men vette fasen hur man vrider upp den dock. tongue Bör skaffa intercooler innan jag vrider upp den mer i alla fall vad jag har förstått. Laddar ca 0.4 nu.

Shit! Att chassit va så dåligt tongue Ska ju inte racea men att han är hög måste göra en del, sådana kilen från speedparts, funkar dessa? smile

De funkar utmärkt men stora skillnaden gjorde nog dämparna... men kilen fjädrarna är bra.

Dawes device är en strypventil . en pysventil är ju en laddtrycksläcka kan man säga .... dawes devicen låter INGET tryck komma till wastgaten som därmed håller sig HELT stängd utan att smygöppna till dess att laddtrycket uppnår det du rattat in o då öppnar wastegaten .... jävligt förutsägbart och funkar GRYMT mycket bättre än APC trim eller pysventil skulle jag vilja säga.

Vill du bara ha en enkel intercooler utan att behöva såga i bilen osv så kan du få min original og900 intercooler som blivit över till att börja med iallafall. då kan du ladda 0.7-0.8 om du skulle vilja . Jag kör mitt laddtryck lågt då jag vill att min låda ska hålla.....

En sådan Dawes device låter ju en massa bättre! Får kolla upp det mer! Går den att justera för optimalt laddtryck eller är den fast? Vill ju börja lite lugnt och sedan gå uppåtsmile

Den intercoolern låter intressan. Låter som ett mycket bra alternativ att börja ifrån. Jag skickar dig ett PM gällande detta ikväll (har lite mycket att göra nu under dagen) smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
11 april 2014 · 225 Inlägg

Saab_2takt skrev:

vw1303 skrev:

Saab_2takt skrev:

Fin setup dedär! Ungefär vad man vill ha i slutändan! smile Vad är en sådan dawes device ventil? Är det en pysventil? roll Har en sådan på saaben nu men vette fasen hur man vrider upp den dock. tongue Bör skaffa intercooler innan jag vrider upp den mer i alla fall vad jag har förstått. Laddar ca 0.4 nu.

Shit! Att chassit va så dåligt tongue Ska ju inte racea men att han är hög måste göra en del, sådana kilen från speedparts, funkar dessa? smile

De funkar utmärkt men stora skillnaden gjorde nog dämparna... men kilen fjädrarna är bra.

Dawes device är en strypventil . en pysventil är ju en laddtrycksläcka kan man säga .... dawes devicen låter INGET tryck komma till wastgaten som därmed håller sig HELT stängd utan att smygöppna till dess att laddtrycket uppnår det du rattat in o då öppnar wastegaten .... jävligt förutsägbart och funkar GRYMT mycket bättre än APC trim eller pysventil skulle jag vilja säga.

Vill du bara ha en enkel intercooler utan att behöva såga i bilen osv så kan du få min original og900 intercooler som blivit över till att börja med iallafall. då kan du ladda 0.7-0.8 om du skulle vilja . Jag kör mitt laddtryck lågt då jag vill att min låda ska hålla.....

En sådan Dawes device låter ju en massa bättre! Får kolla upp det mer! Går den att justera för optimalt laddtryck eller är den fast? Vill ju börja lite lugnt och sedan gå uppåtsmile

Den intercoolern låter intressan. Låter som ett mycket bra alternativ att börja ifrån. Jag skickar dig ett PM gällande detta ikväll (har lite mycket att göra nu under dagen) smile

Den lilla intercoolern är ju den som sitter original i t16 turbo. fjuttig men bättre än ingenting . Dawes devicen är justerbar så klart . kommer du o hämtar intercooler kan du få kolla hur den ser ut helt enkelt.

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
darkwizard Fordonstekniker
11 april 2014 · 1 740 Inlägg

Ska du satsa på IC, så satsa på en hel alu. För en 9000 ic klarar ej höga laddtryck, speciellt inte 1,7 bar lol.

En vän till mig har spräckt båda gavlarna på grund av skenladd. 431 spridarna kan du hitta på skroten, bara leta efter röda spridare i 9000 modeller, har även sett blåa som ska funka. Vet ej numret på dom.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
pontiacen
11 april 2014 · 1 080 Inlägg

Vem har sagt nåt om 1.7 bar? Nöjer man sig med runt en bar så funkar 9000 ic utmärkt, speciellt med tanke på att man kan få till det för ett par hundringar inkl. slangar/rör, även om en ordentlig helalu såklart är bättre. Nackdelarna är ju snarare att man får kapa i fronten, det är inte snyggt med slangarna under samt att bogseröglorna ligger pyrt till.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
darkwizard Fordonstekniker
11 april 2014 · 1 740 Inlägg

pontiacen skrev:
Vem har sagt nåt om 1.7 bar? Nöjer man sig med runt en bar så funkar 9000 ic utmärkt, speciellt med tanke på att man kan få till det för ett par hundringar inkl. slangar/rör, även om en ordentlig helalu såklart är bättre. Nackdelarna är ju snarare att man får kapa i fronten, det är inte snyggt med slangarna under samt att bogseröglorna ligger pyrt till.

Då jag ej vet vad han ska köra med för att höja laddet, så kan en läckande pysventil få det att skenladda, ej roligt att nästan skalla rutan när tryckvakten tyckte att det blev för mycket ladd.

Tycker TS får skriva vad har tänkt avvända för tryck höjare. Har själv hitta en en från down under som är en elektrisk "pysventil"

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang