Golf 3 GTI -95, ABS funkar inte när bilen stått

cheba
15 november 2006 · 96 Inlägg

Jag har ett problem med ABS-systemet på min Golf GTI. Märkte problemet nån enstaka gång efter köpet i våras, men först till hösten har det blivit regelbundet och otroligt störande.

När jag slår på tändningen fortsätter ABS-lampan att lysa och ABS är bortkopplat. Men om man kör en stunds aktiv körning, t.ex. i stan och med mycket inbromsningar, så slocknar lampan och ABS funkar som det ska efter att man stängt av bilen och slår på tändningen igen. Men om bilen får stå en längre stund, t.ex. över natten i garaget, så är ABS bortkopplat igen nästa gång man slår på tändningen.

ABS-systemet ska vara känsligt för låg batterispänning, så jag provade ladda batteriet över natten, men det hjälpte inte.

Nu undrar jag alltså om någon har nån aning om vad som kan vara problemet. Ledtråden är alltså att det funkar efter aktiv körning och funkar inte när bilen stått. Kanske problemet kan bero på att bromsvätskan blivit gammal och dålig, vad tror ni om det?

Mvh Fredrik

Ska tillägga att det är lite svårt att göra en felsökning med diagnosinstrumentet, eftersom närmsta VAG ligger 30 km bort. Tillräckligt lång resa för att problemet ska försvinna när man kommit fram och slår av tändningen.

Senast redigerat av cheba (15 november 2006)

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
allwheelspinn Maskinförare
16 november 2006 · 72 Inlägg

Fukt?

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik
Audi S4 Quattro "The Purple Pearl" (1993)
cheba
16 november 2006 · 96 Inlägg

allwheelspinn skrev:
Fukt?

Menar du i bromsvätskan då eller? Kan det påverka ABS-sytemet?

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
bumpe Lastbilsmekaniker
26 november 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, nej jag tror mer på fukt i kontakterna på ledningarna till sensorerna, när fuketen är utdriven (värme av hårdkörd bil) så fungerar de igen, ta iär kontakterna och kolla, brukar räcka med rengöring, kontakspray och ny O-ring...

cheba
27 november 2006 · 96 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, nej jag tror mer på fukt i kontakterna på ledningarna till sensorerna, när fuketen är utdriven (värme av hårdkörd bil) så fungerar de igen, ta iär kontakterna och kolla, brukar räcka med rengöring, kontakspray och ny O-ring...

Det kunde ju kanske hjälpa. Men dom enda kontakterna på ledningarna som jag vet om sitter just före sensorerna i hjulhusen, och jag tror inte det blir så varmt där. Provade öppna kontakterna och kolla dem när jag bytte däck, men jag hittade ingen elektronikspray här hemma. Men jag borde köpa en burk och prova smile

Sen finns ju en massa kontaker vid ABS-styrboxen under baksätet, men inne i kupén blir ju inte temperaturen så hög...

Kan tillägga att man egentligen inte behöver köra bilen hårt, utan en kort resa (10-15 km) in till stan med en del vanliga inbromsningar räcker ofta för att det ska funka igen när man slår på tändningen igen.

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
27 november 2006 · 1 313 Inlägg

hade samma problem på min goffe,, abs lampan tändes å släcktes som den ville.. till slut så lös den hela tiden, den enda lösningen vart att köpa ny abs-sensor tyvärr..

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
cheba
29 november 2006 · 96 Inlägg

volvo744 skrev:
hade samma problem på min goffe,, abs lampan tändes å släcktes som den ville.. till slut så lös den hela tiden, den enda lösningen vart att köpa ny abs-sensor tyvärr..

Ok, hur visste du vilken sensor som måste bytas? blev du tvungen att läsa av felkoderna hos VAG?

Ifall jag måste byta blir jag tvungen att ta till lite våld, när jag kollade givarna en gång satt dom fastrostade som fan. smile

Har förresten samma Golf som dig, en Flashröd GTI Edition 2.0 8v -95 smile

Senast redigerat av cheba (29 november 2006)

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
30 november 2006 · 1 313 Inlägg

cheba skrev:

volvo744 skrev:
hade samma problem på min goffe,, abs lampan tändes å släcktes som den ville.. till slut så lös den hela tiden, den enda lösningen vart att köpa ny abs-sensor tyvärr..

Ok, hur visste du vilken sensor som måste bytas? blev du tvungen att läsa av felkoderna hos VAG?

Ifall jag måste byta blir jag tvungen att ta till lite våld, när jag kollade givarna en gång satt dom fastrostade som fan. smile

Har förresten samma Golf som dig, en Flashröd GTI Edition 2.0 8v -95 smile

jag åkte in till VAG å kollade felkoden.. de va enklaste settet att få reda på vilken de va, imitt fall var det högerfram...

vad kul att du har en likadan!!! varför lägger du inte in lite bilder på den så ja kan kika på den smile roligt att de finns en tvilling till min bil wink smile smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
cheba
30 november 2006 · 96 Inlägg

volvo744 skrev:

cheba skrev:

volvo744 skrev:
hade samma problem på min goffe,, abs lampan tändes å släcktes som den ville.. till slut så lös den hela tiden, den enda lösningen vart att köpa ny abs-sensor tyvärr..

Ok, hur visste du vilken sensor som måste bytas? blev du tvungen att läsa av felkoderna hos VAG?

Ifall jag måste byta blir jag tvungen att ta till lite våld, när jag kollade givarna en gång satt dom fastrostade som fan. smile

Har förresten samma Golf som dig, en Flashröd GTI Edition 2.0 8v -95 smile

jag åkte in till VAG å kollade felkoden.. de va enklaste settet att få reda på vilken de va, imitt fall var det högerfram...

vad kul att du har en likadan!!! varför lägger du inte in lite bilder på den så ja kan kika på den smile roligt att de finns en tvilling till min bil wink smile smile

Ok, ska besikta bilen innan 4 januari, men ingen fara, besiktningen är 30 km bort så lampan slocknar hur som helst efter att man kört dit. Men ABS gör ju sin riktiga nytta i trafiken och inte på besiktningen, så jag borde verkligen fixa problemet. smile Problemet är att VAG ligger nära besiktningen, så en resa till VAG betyder att lampan antagligen slocknar när man kommit fram. Men om koderna sparas i något minne borde dom ju kunna se felkoden även om lampan slutat lysa? Hur mycket kostade det att läsa av felkoderna?

Jadu, jag har inte så många bra bilder på golfen ännu så jag har inte lagt upp den. smile Men på denhär länken har jag en tråd med specs och några bilder wink wink
http://www.vwgolf.se/golf-gti-edition-95-t496.html

Edit: Testade nyss "Kolla resistansen mellan givarnas kablar vid ABS-boxen med multimeter, dom ska visa 1000-1300 Ohm om de är okej"-knepet som jag läst om när jag letat på flera bilforum. Fick ca. 1050 Ohms utslag på varje givare, så jag antar att de är okej. Men lampan lyste ändå sad

Senast redigerat av cheba (30 november 2006)

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
1 december 2006 · 1 313 Inlägg

cheba skrev:

volvo744 skrev:

cheba skrev:

Ok, hur visste du vilken sensor som måste bytas? blev du tvungen att läsa av felkoderna hos VAG?

Ifall jag måste byta blir jag tvungen att ta till lite våld, när jag kollade givarna en gång satt dom fastrostade som fan. smile

Har förresten samma Golf som dig, en Flashröd GTI Edition 2.0 8v -95 smile

jag åkte in till VAG å kollade felkoden.. de va enklaste settet att få reda på vilken de va, imitt fall var det högerfram...

vad kul att du har en likadan!!! varför lägger du inte in lite bilder på den så ja kan kika på den smile roligt att de finns en tvilling till min bil wink smile smile

Ok, ska besikta bilen innan 4 januari, men ingen fara, besiktningen är 30 km bort så lampan slocknar hur som helst efter att man kört dit. Men ABS gör ju sin riktiga nytta i trafiken och inte på besiktningen, så jag borde verkligen fixa problemet. smile Problemet är att VAG ligger nära besiktningen, så en resa till VAG betyder att lampan antagligen slocknar när man kommit fram. Men om koderna sparas i något minne borde dom ju kunna se felkoden även om lampan slutat lysa? Hur mycket kostade det att läsa av felkoderna?

Jadu, jag har inte så många bra bilder på golfen ännu så jag har inte lagt upp den. smile Men på denhär länken har jag en tråd med specs och några bilder wink wink
http://www.vwgolf.se/golf-gti-edition-95-t496.html

Edit: Testade nyss "Kolla resistansen mellan givarnas kablar vid ABS-boxen med multimeter, dom ska visa 1000-1300 Ohm om de är okej"-knepet som jag läst om när jag letat på flera bilforum. Fick ca. 1050 Ohms utslag på varje givare, så jag antar att de är okej. Men lampan lyste ändå sad

felkoderna borde väll ligga kvar tror jag, vet ej tyvärr, men ja bytte inte sensorn själv, va lite annat som skulle fixxas så jag lät verkstaden ta allt, lat som man är ibland wink

BTW... de va väll inget fel på de där bilderna, din goffe ser riktigt fräsh ut!! är de skinn inrerdning och climatronic orginal på den??

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
bumpe Lastbilsmekaniker
2 december 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, nej du behöver inte kolla felkoder med dator, ta fram multimetern och ställ den på växelström upp till 1V och prova uppe vid styrenheten och be någon att snurra på hjulen, får du spänning så är det bara till att kolla nästa, så kollar man givarna...

cheba
3 december 2006 · 96 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, nej du behöver inte kolla felkoder med dator, ta fram multimetern och ställ den på växelström upp till 1V och prova uppe vid styrenheten och be någon att snurra på hjulen, får du spänning så är det bara till att kolla nästa, så kollar man givarna...

Så man kan inte kolla givarna med att mäta resistansen när bilen står stilla? Har läst på många sidor att det går men...hmm

Hursomhelst verkar det ändå inte som nåt givarfel, förtår inte varför givaren skulle börja funka när man kört en bit. Tror mera på någon felkod som spökar eller nåt, så blir nog att åka till VAG och kolla upp det.

volvo744: japp det är skinn och Climatronic original. Om nu inte ägaren i tyskland slängd i det i efterhand men det tror jag knappast smile Lite synd bara att Editions Recarostolar utgick i kombination med skinn hmm Du minns möjligen inte vad det kostade att läsa av felkoderna hos VAG?

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang