Min första BMW E30 - helrenovering

Bilen ska vara fräsch och rostfri, i slutändan. Detta innebär en del rostlagning, en del ny lack, och så vidare. Någon form av trimmning är inte omöjligt heller...
  • 149 Följare
  • 103 762 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 juli 2017
Steffel BMW-frälst
7 februari 2015 · 156 Inlägg

Ekkhe skrev:
Har nu läst igenom denna tråd p.g.a. att jag har införskaffat mig en e30 som jag också ska renovera, sjukt imponerad över allt arbete samt hur seriöst det är! Kommer absolut att följa! smile

Btw har införskaffat två motorstativ ifrån biltema som jag också tänkte bygga bilvagga utav, jag undrar hur fäster du balken mot bilen bak? är det vanliga skruvar gängad i eller? har inte demonterat min bil än så vet inte heller hur det ser ut! sen undrar jag, tror du att svängbara hjul ifrån jula för maxvikt 100kg räcker eller lär man köpa 250 kg?

Tack så mycket, och ursäkta långsamt svar!

Hmm, måste fundera hur vi gjorde bak... men jag vet att vi hade ett par korta rörbitar i järn (som distanser), och sedan bultar igenom. Får återkomma om det!
Jag köpte de kraftigare hjulen som tar 250kg styck, även fast de kostar en del... De som följer med motorstativen gick absoult inte iallafall. De påfrestas ju en del när man puttar runt alltihopa.
Sen kanske du såg att vi förlängde själva plattan på motorstativet, för att få karossen längre ner.

Var två stycken när du lyfter upp bilen i vaggan också, och ha gärna både domkraft och motorlyft redo smile
Likadant när du snurrar karossen, var helst två stycken!
Det var rätt kul att höra hur allt skräp (och rost) åkte omkring inuti, i början. haha roll

Steffel BMW-frälst
7 februari 2015 · 156 Inlägg

Kort uppdatering!

Väntar på en del bultar från BMW...
Har väntat flera veckor.

Det var en schysst kille på E30-ligan som frågade
"någon som vill ha ett grenrör och turbo gratis?"
...så jag åkte och hämtade direkt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-3267d639a57061bdd8830faddffe2f82.jpg

Vi får se... kanske monteras till slutet av sommaren.
Om inte annat så kan den vara kul att ta isär "bara för att".

/Stefan

inavladkeso
8 februari 2015 · 64 Inlägg

Såg att han skänkte bort turbon, var den fräsch å så? Jävligt schyst i vilket fall!

Steffel BMW-frälst
24 mars 2015 · 156 Inlägg

inavladkeso skrev:
Såg att han skänkte bort turbon, var den fräsch å så? Jävligt schyst i vilket fall!

Hehe mjo! Är inte helt säker än, men känns som att det är lite glapp i den tyvärr...

Steffel BMW-frälst
24 mars 2015 · 156 Inlägg

Hallå!

Har hänt lite här iallafall.
Alla bromsar är monterade. Hade lite svårt att få tag i ett handbromslås... är restat hos BMW till slutet av juli typ. Men hittade en till slut.
Fattas bara att fylla på bromsvätska o lufta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-bad769abddd42a436eb1ccf0e19df75c.jpg
Gaspedal fästs med två bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-4fbf949d1a82b7d78fd5ab3ef24eb350.jpg
Sådär! Helt nytt hemmasnickrat fäste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-4e19a8a50249b661e5bf0e0f68c62669.jpg
Klurar lite på hur kablarna var dragna förut... har ingen efter-bild, men tack vare snabba svar i E30-ligan på facebook så löste det sig!


https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-6e2b4d3159ac88bcff185df1ee6e8978.jpg
Har börjat montera fronten!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-2c031a95a8486fe0cf9c65df312c47d4.jpg
Ska försöka få på dörrar nästa gång kanske....


Vad återstår?:
- montera dörrar
- montera motorhuv
- montera baklucka
- dra el till bränslepump med strömbrytare av/på
- dra el till fläkt med strömbrytare, ska kunna forceras på 100%
- köpa framlysen
- köpa baklysen
- lackera sidospeglar
- lackera tanklock
- lackera insidan av motorhuven
- montera interiör... göra en egen golvmatta bl.a.
- montera taklucka
- montera stötfångare fram och bak

Senast redigerat av Steffel (24 mars 2015)

HanHed
28 mars 2015 · 118 Inlägg

Blir fin fint! Ska sätta igång och göra en liknade renovering av en e30 i sommar så alltid bra med inspiration!, Dock endast en 316i (M40B18 ska i)! big_smile

Såg i början att du kanske skulla ha m3 breddning, ska själv ev. beställa här ifrån http://www.pesch.cz/en/category/bmw/bmw-e30-m3 vet dock inte kvalitet å sådant så försöker hitta folk som beställt därifrån. Det är iaf billigt/billigare, ca 8000kr för ett helt m3 kit.

Får man fråga vad du gav för den?

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
Ekkhe
28 mars 2015 · 20 Inlägg

Steffel skrev:

Ekkhe skrev:
Har nu läst igenom denna tråd p.g.a. att jag har införskaffat mig en e30 som jag också ska renovera, sjukt imponerad över allt arbete samt hur seriöst det är! Kommer absolut att följa! smile

Btw har införskaffat två motorstativ ifrån biltema som jag också tänkte bygga bilvagga utav, jag undrar hur fäster du balken mot bilen bak? är det vanliga skruvar gängad i eller? har inte demonterat min bil än så vet inte heller hur det ser ut! sen undrar jag, tror du att svängbara hjul ifrån jula för maxvikt 100kg räcker eller lär man köpa 250 kg?

Tack så mycket, och ursäkta långsamt svar!

Hmm, måste fundera hur vi gjorde bak... men jag vet att vi hade ett par korta rörbitar i järn (som distanser), och sedan bultar igenom. Får återkomma om det!
Jag köpte de kraftigare hjulen som tar 250kg styck, även fast de kostar en del... De som följer med motorstativen gick absoult inte iallafall. De påfrestas ju en del när man puttar runt alltihopa.
Sen kanske du såg att vi förlängde själva plattan på motorstativet, för att få karossen längre ner.

Var två stycken när du lyfter upp bilen i vaggan också, och ha gärna både domkraft och motorlyft redo smile
Likadant när du snurrar karossen, var helst två stycken!
Det var rätt kul att höra hur allt skräp (och rost) åkte omkring inuti, i början. haha roll

Okej, jag har iaf skaffat två motorstativ samt dessa 250kgs hjul som ligger på hyllan i garage, märks väl när man väl sätter ihop det så klurrar nog ut någonting smile Ja jag såg det ang plattan, du har inge tips ang den? smile men det kommer dröja en stund med e30 projektet så inge bråttom! då jag håller på går igenom min bruksbil smile hahaha smile

"When innovation meets passion" - BMW
"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"
"If God Does´nt Drive Bmw, Then Why Are The Sky Blue And White?"
Steffel BMW-frälst
28 mars 2015 · 156 Inlägg

HanHed skrev:
Blir fin fint! Ska sätta igång och göra en liknade renovering av en e30 i sommar så alltid bra med inspiration!, Dock endast en 316i (M40B18 ska i)! big_smile

Såg i början att du kanske skulla ha m3 breddning, ska själv ev. beställa här ifrån http://www.pesch.cz/en/category/bmw/bmw-e30-m3 vet dock inte kvalitet å sådant så försöker hitta folk som beställt därifrån. Det är iaf billigt/billigare, ca 8000kr för ett helt m3 kit.

Får man fråga vad du gav för den?

Kul! Nästa steg efter det är ju M42B18, det är riktigt bra maskiner smile

Jo precis, tänkte bredda den först... men då hade det tagit så lång tid att få den klar. Kanske senare.
Men jag tror nog att alla sådana kit har hyfsad passfrom, men sen kan man nog få fixa till lite själv på dom.
Det går ju att beställa allt original i plåt från BMW, men då kostar det en del... Tror att en bakskärm ligger på ca 4000kr st.

Tror till och med att det syns i annonsen i allra första inlägget (haha), men 9500kr för bilen! Det var nog det billigaste med hela projektet haha... smile

Steffel BMW-frälst
28 mars 2015 · 156 Inlägg

Ekkhe skrev:
Okej, jag har iaf skaffat två motorstativ samt dessa 250kgs hjul som ligger på hyllan i garage, märks väl när man väl sätter ihop det så klurrar nog ut någonting smile Ja jag såg det ang plattan, du har inge tips ang den? smile men det kommer dröja en stund med e30 projektet så inge bråttom! då jag håller på går igenom min bruksbil smile hahaha smile

Alright, jo!
Hmm, kanske kan ta lite mått på plattan och se vart "fästet" sitter, om jag kommer ihåg.
Nu när jag tänker på det så förlängde vi ju faktiskt hela motorstativet också... skarven syns här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-a4b469d92a824d90eda418542c237ba5.jpg

Haha okej! roll

HanHed
28 mars 2015 · 118 Inlägg

Steffel skrev:
Kul! Nästa steg efter det är ju M42B18, det är riktigt bra maskiner smile

Var inne på att hitta en m42´a men hittade m40b18 med vxl-låda för 2000kr som gått 12k så körde till på den! smile
Sen när det ska turbokonverteras blir det väl m20 eller m50... men man har inte hur mycket pengar som helst som tonåring utan nå jobb, så änsålänge blir det "Low and Slow"!  wink

Steffel skrev:
Tror till och med att det syns i annonsen i allra första inlägget (haha), men 9500kr för bilen! Det var nog det billigaste med hela projektet haha... smile

Hehe måste ha missat big_smile På bilderna som visats så har den ju sett ganska fin ut så var nog absolut ett bra köp för dem pengarna! smile

Steffel skrev:
Jo precis, tänkte bredda den först... men då hade det tagit så lång tid att få den klar. Kanske senare.
Men jag tror nog att alla sådana kit har hyfsad passfrom, men sen kan man nog få fixa till lite själv på dom.
Det går ju att beställa allt original i plåt från BMW, men då kostar det en del... Tror att en bakskärm ligger på ca 4000kr st.

Original från BMW i plåt? Kommer nog inte bli aktuellt för mig för dem pengarna iaf! big_smile
Men kommer nog iaf bli ett breddningskit från pesch!

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
niclasmann
19 maj 2015 · 6 Inlägg

Läste precis igenom tråden och jag säger bara de grymt bra jobbat med allt!

Hoppas på att få se den rulla ut ur garaget i sommar för egen maskin smile

Sett att du har hållit på och haft en e30 ned riven när man åkt förbi när porten varit öppen men inte att det var såhär extremt smile Har nämligen garaget i andra änden på samma sida som dig.

/Niclas

BMW E30 318i "SFROREGGAD BMW TURBO" (1988)
Steffel BMW-frälst
24 maj 2015 · 156 Inlägg

niclasmann skrev:
Läste precis igenom tråden och jag säger bara de grymt bra jobbat med allt!

Hoppas på att få se den rulla ut ur garaget i sommar för egen maskin smile

Sett att du har hållit på och haft en e30 ned riven när man åkt förbi när porten varit öppen men inte att det var såhär extremt smile Har nämligen garaget i andra änden på samma sida som dig.

/Niclas

Hallåj!
Tackar!

Haha nämen, där ser man. Sett din blåa(?) några gånger ja!


Här är en liten teaser på vad som händer:
- hade bokat besiktning i förrgår (fredags) kl 12:55, men kl 12:40 så var inte ens backspeglarna monterade, bland annat, och jag hade knappt provkört - och märkte att bromsoken fram tog i fälgarna... Så kanske besiktigar denna kommande vecka istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-44bb6fa08646c9f5661c15ee67e9dc86.jpg
TADA!
PS. Ska ta mig tid och skriva ihop om det som gjorts sedan mitt senaste inlägg, har ju hänt en del.

/Stefan

Senast redigerat av Steffel (24 maj 2015)

niclasmann
24 maj 2015 · 6 Inlägg

Det stämmer! smile

Bara kika förbi när jag är i garaget nästa gång om du vill smile

/Niclas

BMW E30 318i "SFROREGGAD BMW TURBO" (1988)
Ekkhe
9 juni 2015 · 20 Inlägg

Hur går det med bygget? Gick han igenom besiktningen? big_smile sitter här nyfiken och väntar på update! roll

"When innovation meets passion" - BMW
"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"
"If God Does´nt Drive Bmw, Then Why Are The Sky Blue And White?"
Moggen
16 februari 2017 · 20 Inlägg

hänt något mer? Läst igenom ditt projekt ett par gånger senaste åren smile alltid roligt läsa om E30 renoveringar. Bra jobbat!

BMW 750 IL (1997)
Ford F250 "7.3 Powerstroke Crew Cab" (1996)
Steffel BMW-frälst
30 juli 2017 · 156 Inlägg

Hej alla som följt projektet!

Med skäms-mössan på så kan jag konstatera att det alltså gått över två år sedan jag uppdaterade tråden...

Mycket har hänt i livet under tiden, men med bilen har det bara småpillats lite.
Jag har hunnit med att köpa hus med litet garage och gått igenom en drös med fordon. Haha.
Allt från VW Tiguan (TDI DSG), Mitsubishi Pajero (riktig SUV 4x4), traktorgrävare och lastbil.
Jag har till och med hunnit "plantera" en 4-pelarlyft utomhus.
Inbrott i garaget kan också checkas av på listan. Blivit av med svets, ny högtryckstvätt, ny dieselkanon, verktyg mm.
Så nu är jag helt paranoid vad gäller säkerhet hemma.

Så hur ser bilen ut idag?
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-71eda804fdaf9f08bf6f782d16f6763a.jpg

Mer eller mindre likadant som sist ni såg den. Har fått tag på ganska fina dimljus som jag inte tror att jag visade förut.

Jag försökte att besikta den 2015, strax efter att det tidigare inlägget skrevs.
Tyvärr så blev det nerslag på en del saker, egentligen bara smågrejer.
Det mesta borde vara fixat nu, men det som återstår är:
- ställa in halvljus
- fixa avgasvärden... behöver hjälp med att ställa ventilerna, har provat två gånger utan förbättring. Det tickar ordentligt.
- montera kolkanister för cirkulering av avgasångor - har köpt en kanister från en E36

Jag bor nu utåt Norrtälje, och om någon vill hänga lite och hjälpa till med mina ventiler, så vore jag väldigt tacksam smile

/Stefan

Daevil
30 juli 2017 · 691 Inlägg

Följer smile fan va illa med inbrott, blir så less när man hör om det..

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
20 juli 2019 · 2 405 Inlägg

Nu läst igenom hela tråden, vilket jävla jobb. Synd bara att de slutat, hopps du får tummen ur och gör klart, denna förtjänar att komma ut smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang