Opel Astra Kombi 1.6 2001
För tre veckor sedan luktade det bränt i bilen. Jag upptäckte då att kylvätskan var nästan slut, oljan var nästintill slut och handbromsen frusit fast. (Okej, vi har småbarn, lite mycket omkring oss nu...) Åtgärdade dessa och vi har inte använt handbroms sedan dess. Kylvätskan har inte minskat igen. Svag bränd lukt har uppstått efter + 20 min körning och vi har trott att det berott på värmefläkten. Inga andra problem.
Häromdagen höll jag på att inte komma upp för backen. Brukar köra 50km/h på 4:an uppför vår långa backe, nu fick jag hasa mig upp på 2:an i max 40km/h. Jag tvärnitade några gånger för att se om det skulle släppa och varje gång uppstod starkt bränd lukt, luktar som om det är oljesmuts, värme, friktion och sådant - till skillnad från bränt papper o eld.
Nu står bilen och väntar på att verkstaden ska öppna, inte så kul direkt efter jul. Vi är "normalt" folk och kan inte mecka några avancerade saker, men kanske kan vi göra något för att se om vi själva kan avhjälpa problemet?
Verkligen tacksam för alla svar, helst under dagen innan vi gett bort våra sista slantar till verkstaden!