5231
Sök

Trög/hackig srevo volvo 740?

773 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
hej har en volvo 740 som servon är lite trög och hackar typ 1-2ggr när man snurrar 1 varv på ratten? oljan är brun med lite gråaktig. vad kan det vara för fel ska jag testat byta olja? isf vilken slang ska man lossna? är det den övre slangen till behållarn som retur? mvh

21 761 Inlägg
28 december 2013
Är det tillräckligt mycket olja i burken?

Ungefär så där kan ratten uppföra sig om nivån är för låg också. smile

6 634 Inlägg
627 Inlägg
28 december 2013
Som jaka 54 säger byt oljan det hjälper mycket det. Släng i atf dexron 111 syntet då blir det nog bra sen smile

Gör så här lossa returslangen till behållaren och sätt ner den i en dunk och starta bilen och kör tills det blir tomt på olja. Fyll på med ny olja och sätt tillbaka slangen på behållaren och kör ett tag och se sen hur oljan ser ut. Om det inte blir bättre gör samma sak igen. När jag bytte olja på min bil fick jag skölja systemet 2 gånger innan det blev bra.
Senast redigerat av volvo-93 (28 december 2013)

773 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är det tillräckligt mycket olja i burken?

Ungefär så där kan ratten uppföra sig om nivån är för låg också. smile

det är mer en hälften av burken så tror det inte är under min.

773 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
volvo-93 skrev:
Som jaka 54 säger byt oljan det hjälper mycket det. Släng i atf dexron 111 syntet då blir det nog bra sen smile

Gör så här lossa returslangen till behållaren och sätt ner den i en dunk och starta bilen och kör tills det blir tomt på olja. Fyll på med ny olja och sätt tillbaka slangen på behållaren och kör ett tag och se sen hur oljan ser ut. Om det inte blir bättre gör samma sak igen. När jag bytte olja på min bil fick jag skölja systemet 2 gånger innan det blev bra.

ok ska testa byta olja går det bra med denna olja? http://www.biltema.se/sv/bilvard/olja-o … lja-36979/

627 Inlägg
28 december 2013
Satsa på ett bättre märke som Mobil, finns en som heter Mobil atf 320 kör den istället kostar omkring 100kr smile

http://www.mobil.com/Sweden-Swedish-LCW … f-320.aspx

4 585 Inlägg
28 december 2013
skulle kunna tänka mig rattknuten.

627 Inlägg
28 december 2013
Oljan måste ändå bytas om oljan är brun, men det kan vara rattknuten med men det är sällan dom krånglar på dom här bilarna.

773 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
volvo-93 skrev:
Oljan måste ändå bytas om oljan är brun, men det kan vara rattknuten med men det är sällan dom krånglar på dom här bilarna.

kan tilläga att oljan känns som ungefär som motorolja lika trögflytaden om inte mer? jag skulle tippa på att oljan skulle vara hyffast lös.

627 Inlägg
28 december 2013
Atf olja är lättflytande och luktar skarpt och ska vara riktigt röd om den är frisk smile

Men ta och skölj systemet med ny olja tills det är riktigt fin färg i behållaren smile

Varvstopparn
460 Inlägg
28 december 2013
Biltema oljan funkar fint smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

773 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
hej igen, har bytt oljan nu den blev bättre inga hackningar längre men är fortfarande trög/seg i styrningen. när jag lossa slangen och stoppa den i en flaska så spotta den bara ut olja ibland fick den mer flyt på oljan. ska testa byta oljan 1 gång till så man får bort allt skit i systemet. vad kan det vara om det inte är oljan? mvh
Senast redigerat av tvedberg (2 januari 2014)

871 Inlägg
2 januari 2014
tvedberg skrev:
hej igen, har bytt oljan nu den blev bättre inga hackningar längre men är fortfarande trög/seg i styrningen. när jag lossa slangen och stoppa den i en flaska så spotta den bara ut olja ibland fick den mer flyt på oljan. ska testa byta oljan 1 gång till så man får bort allt skit i systemet. vad kan det vara om det inte är oljan? mvh

Nästa steg är servopump. Blir inte det bättre är det styrväxelbyte som gäller. Ventilerna i styrväxeln har en tendens att ge sej (den 940n jag har just nu har styrväxeln gett sej. Hackar ibland och går trögt smile

773 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
beckstroem skrev:
tvedberg skrev:

Nästa steg är servopump. Blir inte det bättre är det styrväxelbyte som gäller. Ventilerna i styrväxeln har en tendens att ge sej (den 940n jag har just nu har styrväxeln gett sej. Hackar ibland och går trögt smile

ok men om det inte hjälper med olja så får det nog vara som det är det är ju trots allt en vannesak:)
Senast redigerat av tvedberg (2 januari 2014)

Sök