4610
Sök

Passat 1.9 TDI -02 problem, turbo?

30 december 2013
Trådstartare
Hej!

Då ska vi se här, jag har ett lustigt problem med min passat 1.9 tdi 4 motion -02. Jag är ingen bilmekaniker men kan väl lite om bil i alla fall.
Har letat runt en massa på forum men inte hittat någon som haft riktig samma problem som mig.

Problemet:

Bilen går i tre olika lägen
1. Inget bottendrag den kommer först vid 2600-3000 rpm, detta läge är den i för det mesta.
2. Den går som den ska, detta gör den bara ibland och mer sällan
3. Den har inget turbotryck alls, antar att detta är nödläget för den går tillbaka till läge 1 när jag startar om bilen.

Jag får ingen varningslampa i bilen.
Men har haft den på diagnos och den har en felkod som inte går att få bort "P1556 TURBO BOOST SENSOR A OVERRANGE"
Bilen är mest troligen chipad för den har alltid gått bättre än en orginal passat, kan det vara chipet som spökar?

Jag får dessutom bränd oljelukt in i kupén, detta kommer från flexiröret efter turbon på avgassidan som det är hål på (se bild).
Det ryker lite grann under huven men det är inte så lätt att se. Så något stort läckage är det inte.
Kommer ingen rök ur avgassystemet. Har varit hål länge på flexiröret men ingen oljelukt tidigare, det svarta har kommit nu på senare tid. Oljelukten kom efter jag haft in den på verkstad en andra gång och dem felsökt och bytt lite vacuumslangar.

http://i1373.photobucket.com/albums/ag363/Rickard_Larsson/bild_zpse42267e6.jpg

Till saken hör att jag haft den på vw verkstad och bytt kamrem och vattenpump och allt som hör till nyligen, ca 200 mil har jag kört efter det. Dieselfilter och luftfilter byttes
så jag har svårt att tro det ska vara det. Kan det ha blivit något fel vid byte av kamrem?? har läst på något forum något om timingfel.

Jag har sett lite på bilen själv och tagit bort och rengjort EGR-ventilen som var jävligt grisig och passade då på att plugga avgasåterföringsröret.
Bilen blev inte bättre av det.
Har testat koppla ut LMM och det vart ingen skillnad.

Jag har känt på wategatearmen men vet inte hur lätt/tungt den ska gå. Den går lätt i starten för att sedan gå tyngre, blir så tungt att det gör ont i fingrarna.
Turbon har inget överdrivet glapp på luftsidan och är ren och fin.
Det är bytt några dåliga vacuumslangar
ingen av magnetventilerna är bytt
intercoolerslangar är ok men det var mycket olja vid intercooler, har sett i rören och rengjort. var lite olja men inte överdrivet mycket.

Har pratat med lite olika personer och fått olika svar, en säger det kan vara läckage på blockpackning och att den då gör så att det kommer in lite olja i avgaserna.
en annan har sagt att det kan vara en liten läcka på turbon och att oljan kommer därifrån och en tredje har sagt att lite olja i avgaserna är normalt och att kanske katalysator är igensatt och det skapar mottryck.
Jag själv blir inte klok på problemet, men misstänker turbon. Det är det med oljelukten som bekymrar mig och gör stt jag tror det är mekaniskt fel.

Tänkte att jag frågar om råd här först innan jag går vidare, finns säkert någon som varit med om liknande.

Tacksam för tips!

Mvh

2 253 Inlägg
30 december 2013
Har varit med om på några bilar att dämpare rasat ihop invändigt.... Beroende på hur, så har det blivit lite olika gång på motorn.

Sist var det den bakre paddan, som gav sig. Hål och totalkollaps invändigt. Motorn blev riktigt kvävd.
Nu kör jag en gammal 96:a och att lägga ut 2000 på ny dämpare, kändes inte helt nödvändigt. Skarvade i 2" vattenledningsrör o några krökar. Funkar finfint. Ljudet blev något dovare på tomgång. Men knappast högre.
Gått igenom besiktningen 3 ggr.

En annan gång på en Golf, så formligen spröt det ut gullfiber ur avgasröret. En flera meter lång harva blev hängande efter bilen. Efter detta så blev bilen som ny! Innan hade den gått riktigt dåligt.

Men lossa efter flexen och provkör. Turbon dämpar ljudet bra. Passa på att kika in i katalysatorn.
Senast redigerat av Meaganeowner (30 december 2013)

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
30 december 2013
Timingfel kan du iaf glömma på den motorn eftersom du har en pump på varje spridare.
Sitter det trimbox så plocka bort skiten, är den chip:ad "på riktigt" borde inte det vara felet.
Har du läst felkoder med en VAG-läsare? Om inte så börja med det, P-koder känns inte så tycker jag...

Om det inte kommer rök ur avgasröret känns det mest som stopp i kat:en.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Sök