4610
Sök

Passat 1.9 TDI -02 problem, turbo?

30 december 2013
Trådstartare
Hej!

Då ska vi se här, jag har ett lustigt problem med min passat 1.9 tdi 4 motion -02. Jag är ingen bilmekaniker men kan väl lite om bil i alla fall.
Har letat runt en massa på forum men inte hittat någon som haft riktig samma problem som mig.

Problemet:

Bilen går i tre olika lägen
1. Inget bottendrag den kommer först vid 2600-3000 rpm, detta läge är den i för det mesta.
2. Den går som den ska, detta gör den bara ibland och mer sällan
3. Den har inget turbotryck alls, antar att detta är nödläget för den går tillbaka till läge 1 när jag startar om bilen.

Jag får ingen varningslampa i bilen.
Men har haft den på diagnos och den har en felkod som inte går att få bort "P1556 TURBO BOOST SENSOR A OVERRANGE"
Bilen är mest troligen chipad för den har alltid gått bättre än en orginal passat, kan det vara chipet som spökar?

Jag får dessutom bränd oljelukt in i kupén, detta kommer från flexiröret efter turbon på avgassidan som det är hål på (se bild).
Det ryker lite grann under huven men det är inte så lätt att se. Så något stort läckage är det inte.
Kommer ingen rök ur avgassystemet. Har varit hål länge på flexiröret men ingen oljelukt tidigare, det svarta har kommit nu på senare tid. Oljelukten kom efter jag haft in den på verkstad en andra gång och dem felsökt och bytt lite vacuumslangar.

http://i1373.photobucket.com/albums/ag363/Rickard_Larsson/bild_zpse42267e6.jpg

Till saken hör att jag haft den på vw verkstad och bytt kamrem och vattenpump och allt som hör till nyligen, ca 200 mil har jag kört efter det. Dieselfilter och luftfilter byttes
så jag har svårt att tro det ska vara det. Kan det ha blivit något fel vid byte av kamrem?? har läst på något forum något om timingfel.

Jag har sett lite på bilen själv och tagit bort och rengjort EGR-ventilen som var jävligt grisig och passade då på att plugga avgasåterföringsröret.
Bilen blev inte bättre av det.