Problem , går ryckigt på låga varv - 940T 140kw 96a

hagard
5 januari 2014 · 79 Inlägg

tja!
har en 940 som går väldigt konstigt
gasar man fullt från typ 1500 varv o uppåt så bara hackar o rycker den men skenar inget i ladd.
håller man halvgas upp till 3500 varv och sen trycker fullt så går den bra
har gjort lite saker men inte lyckats o få den att gå bra ändå.
Lambda lampan har börjat lysa. Den hsr orolig tomgång o dör när man gasat ur den
Och släpper gasen helt
har kollat alla tryckrör, vakuum slangar, haft borta insug o packningen va hel.
rengjorde samtidigt vevhusventilation o tillhörande slangar men går fortfarande lika konstigt
LMM är rengjord också.

någon som har haft liknande problem och fick ordning på det ?

tacksam för snabbt svar

mvh kristoffer

Senast redigerat av hagard (5 januari 2014)

DNSFY Volvonörd
5 januari 2014 · 121 Inlägg

Bara genom att läsa din text så låter det som om att bränslepumpen i tanken kan vara boven. Eller igensatt bränslefilter. har du kollat bränsletrycket?

Kolla även ditt luftfilter så inte det är igensatt. Men detta är troligtvis inte boven i dramat.

Har du även provat att skifta LMM?

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
hagard
7 januari 2014 · 79 Inlägg

Denesfay skrev:
Bara genom att läsa din text så låter det som om att bränslepumpen i tanken kan vara boven. Eller igensatt bränslefilter. har du kollat bränsletrycket?

Kolla även ditt luftfilter så inte det är igensatt. Men detta är troligtvis inte boven i dramat.

Har du även provat att skifta LMM?

bränsletrycket är okej.
luftfilter är öppet och relativt nytt , men har ändå blåst rent det lite.

ska pröva en lmm från polarens bil
han har en FT
tack för svar mvh kristoffer

DNSFY Volvonörd
7 januari 2014 · 121 Inlägg

hagard skrev:

Denesfay skrev:
Bara genom att läsa din text så låter det som om att bränslepumpen i tanken kan vara boven. Eller igensatt bränslefilter. har du kollat bränsletrycket?

Kolla även ditt luftfilter så inte det är igensatt. Men detta är troligtvis inte boven i dramat.

Har du även provat att skifta LMM?

bränsletrycket är okej.
luftfilter är öppet och relativt nytt , men har ändå blåst rent det lite.

ska pröva en lmm från polarens bil
han har en FT
tack för svar mvh kristoffer

Du kan även utföra en funktionskontroll av tomgångsmotor, kallstartsventilen samt spridarna. Minns dock inte hur man gjorde. Men jag har för mig att man håller nere diagnostikdosans knapp i över 5 sekunder. Sen minns jag inte om det är i uttag 2 eller 6. Någon kanske kan rätta mig om jag har fel här?

Men då kan du när spridarna testas känna på dom om dom är "igång". Det kan ju också vara så att någon spridare ger fel spridarbild.

MVH
Christoffer

Senast redigerat av Denesfay (7 januari 2014)

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Apollo-13
7 januari 2014 · 10 Inlägg

Ja men du har en 96a som och då är det ju obd2,
Jag tror det är bränsle pumpen, ellr lmm.

//Sudden

DNSFY Volvonörd
7 januari 2014 · 121 Inlägg

Apollo-13 skrev:
Ja men du har en 96a som och då är det ju obd2,
Jag tror det är bränsle pumpen, ellr lmm.

//Sudden

Finns både diagnostikdosa och OBDII på dom har jag för mig?
Kan ha fel roll

Senast redigerat av Denesfay (7 januari 2014)

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Denesfay skrev:

hagard skrev:

Denesfay skrev:
Bara genom att läsa din text så låter det som om att bränslepumpen i tanken kan vara boven. Eller igensatt bränslefilter. har du kollat bränsletrycket?

Kolla även ditt luftfilter så inte det är igensatt. Men detta är troligtvis inte boven i dramat.

Har du även provat att skifta LMM?

bränsletrycket är okej.
luftfilter är öppet och relativt nytt , men har ändå blåst rent det lite.

ska pröva en lmm från polarens bil
han har en FT
tack för svar mvh kristoffer

Du kan även utföra en funktionskontroll av tomgångsmotor, kallstartsventilen samt spridarna. Minns dock inte hur man gjorde. Men jag har för mig att man håller nere diagnostikdosans knapp i över 5 sekunder. Sen minns jag inte om det är i uttag 2 eller 6. Någon kanske kan rätta mig om jag har fel här?

Tre tryck i följd minst 1sekund vardera. I Stift 2(bränsleboxstiftet)
Men då kan du när spridarna testas känna på dom om dom är "igång". Det kan ju också vara så att någon spridare ger fel spridarbild.

MVH
Christoffer

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Nu blev det felciterat men ni som läser fattar säkert

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DNSFY Volvonörd
7 januari 2014 · 121 Inlägg

DiwraZ skrev:
Nu blev det felciterat men ni som läser fattar säkert

Tack för rättelsen! big_smile

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang