3805
Sök

Byta växellåds olja, Passat 2.0 -96

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Har köpt ny växellådsolja (passande Castrol helsyntetisk) till bruxisen. Enligt VW behöver man inte byta olja, men men...
Iaf, avtappningspluggen har jag hittat tror jag, en sexkants plugg på "diffhuset", är det väl? Påfyllningspluggen skall finnas på lådans sida, samma sorts plugg som avtappningspluggen...Kan inte hitta den trots att jag kollar där den påstås finnas...Däremot finns det en rätt kraftig 6-kantsskruv ungefär där påfyllningspluggen borde sitta. Den sticker ut en bit från lådan, men jag är inte 100 på att det är rätt. Är det någon som bytt växellådsolja på dessa o kan bekräfta att påfyllningspluggen sitter på växellådans sida mot kylaren till, ungefär halvvägs upp? Samt att avtappningspluggen är pluggen på diffhuset? Vill inte ställa till med strul:D

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
2 253 Inlägg
6 januari 2014
Helt riktigt att byta olja någon gång, kanske var 10 000:e mil . För ingen kan inbilla mig att det är bra för lager, drev o annat med olja blandad med små metallspån som kommer från normalt slitage metalldelar emellan. Typ köra omkring med fin slippasta.

Nu skiljer sig förmodligen lådan i min dieselbil, en TDI-96 från din bensinare. På min sitter nivåpluggen, som är den samma som påfyllningspluggen längre fram på lådans hus, inte på lagerskölden som visades i länken ovan.

Är Du osäker, så är det väl bara att lossa pluggen, sticka in fingertutten eller en vinklad ståltråd och kolla om det inte finns olja där. Om allt är OK, så ska det finnas olja ända upp till hålet, när bilen står plant.

På min låda blir det stående ca 3 dl olja kvar i lådan när man tappar ur bara via avtappningspluggen mitt mellan drivaxlarna, d v s diffhuset. Det blir olja kvar i ett "fack" längstr fram. För att tappa ur även denna olja, så har jag lossat lilla ovala locket mitt under där stången för växelföraren kommer in på ovansida. Detta lock fungerar även som nedre lager för växelstången. Har inte varit något problem att få denna på plats igen.   

Enklast att fylla på olja är att trä ena änden av en slang in genom nivåpluggens hål. Sen sätter man en passande tratt i andra änden. Hissar ned bilen och fyller tills det börjar sippra ut. Ha ett kärl under för att samla upp det som rinner över.

Klart.

4 474 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Tack! Fast jag TROR att den där "Pelicanparts" länken gäller modellen efter min (3B), min är en 35i B4. Skall kika iaf om den inte sitter där, trots allt smile.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Fri fart för ett fritt folk!
15 038 Inlägg
7 januari 2014
den ska sitta på framkanten av lådan en bit upp. om jag inte minns tok fel. borde vara istort sätt samma låda i dom där som en lite nyare 1.9tdi med manuell låda

Kör fort så hinner inget hända...

4 474 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
Growe: Ja de sitter en "bult" model grov där påfyllningpluggen borde sitta, men den sticker ut typ 15mm...Har oxå, precis som du säger, "googlat" mig fram till att pluggen borde sitta "på framsidan", men vill ogärna loss fel plugg med allt vad det kan innebära...Får kolla en gång till om jag inte kan hitta den där "insektspluggen"*haha*

15 038 Inlägg
7 januari 2014
det brukar vara mode stor insex skruv som sticker ut en bit så det är nog rätt bara att lossa och kolla smile

4 474 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig*haha*

Avtappningsskruven borde vara den nedan, det är jag 99% säker på (insex, o sitter där den skall sitta vad jag förstått)

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-e2837e6ab4c5db9eca172247777c775b.jpg

Påfyllningspluggen BORDE vara denna (degt lustiga är att det är en vanlig 6-kants skruv som sticker ut en bra bit, men den ser ut att sitta där den borde, dvs på lådans "framsida mot kylaren")

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-072e6b8cec5727bcc9401e74f930dd03.jpg

Någon som kan bekräfta med 100% säkerhet att jag lokaliserat de korrekt? Avtappningspluggen är jag som sagt 99% säker på, det är mer påfyllningen som oroar en aning, vill ju inte lossa en bult som håller nån fjäderbelastad "spärr/kula" på plats, o att de sedan skulle medföra att man behöver riva hela lådan för att få tillbaka den...

15 038 Inlägg
26 januari 2014
bara skruva ut och titta på den..det ska inte sitta en sån men någon kan ha bytt smile

4 474 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Growe: Haha, bara o skruva ut den o ut "flyger" en fjäder o så rullar det ut en "dank" som sedan rullar över golvet ner i avloppsbrunnen, bingo *haha*. Bulten ser ut att ha suttit där bra länge, typ sen dag 1, men den kan vara bytt som sagt, om någon bytt växellådsolja o slarvat bort (eller runddragit?) originalpluggen...Som sagt, jag vill inte få en överraskning i form av "pajjad växellåda"...

2 253 Inlägg
26 januari 2014
Kan ha fel, men visst ser det ut att vara en mutter som någon har svetsat fast?

Borsta i a f rent med stålborste innan du lossar.. då syns det även tydligare.

4 474 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Megane: Kan kanske vara som du säger! De har runddragit insex fattningen, svetsat fast en "bult med mutter" o sedan satt tillbaka den! Blir intressant o se om den går att lossa...

Sök