Nu har det hänt lite grejer, motorn är ute och sitter i motorstativet Ikväll hade jag tänkt att fortsätta slipa på insuget och imorgon blir det att spola rent motorutrymmet och göra en grovrengöring av motorn
Låter bilderna tala
Turbon:D
Ny kamremssats
Motorfäste, blästrade och lackade i rostskyddsgrund.
Dynamic_Bass skrev: Fint du ska borra cyl och fräsa upp vevhusvent med sen va?
Det hade jag inte tänkt Det som ska göras med motorn är bla -GLT Kammar -GLT spjäll -H-profilstakar -19t ev 18t turbo. -Nya lager -Ev smidda kolvar Sen ska ju allt se ut som nytt innan det är tillbaka i bilen igen
Extrazz skrev: Var den så skitig när du plockade ur den`?? Vad har du rengjort med?
På innan bilden då har jag sprutat på avfettning, men det var gott om olja på sidan och på blocket. Men oljefällan var bytt nyligen såg jag så motorn har antagligen tryckt ut sig olja innan pga igensatt vevhusvent Motorn är rengjord med T-grön avfettning, köpte en 4 litersdunk sen använder jag mig utav en tryckspruta och sprutar på
Dynamic_Bass skrev: Fint du ska borra cyl och fräsa upp vevhusvent med sen va?
Det hade jag inte tänkt Det som ska göras med motorn är bla -GLT Kammar -GLT spjäll -H-profilstakar -19t ev 18t turbo. -Nya lager -Ev smidda kolvar Sen ska ju allt se ut som nytt innan det är tillbaka i bilen igen
vanligtvis räcker det med att hona när du sätter i nya kolvar o ringar men du får inte bort vändkanten på vitfemmorna om de inte har gått typ 10k mil eller nåt och då måste man borra 0,5 mm kanske 1mm annars förstör du de nya kolvringarna
och det är nödvändigt att fräsa upp vevhusvent när du trimmar annars så funkar det inte så bra Btw s60/v70 osv har det orginal
Dynamic_Bass skrev: Fint du ska borra cyl och fräsa upp vevhusvent med sen va?
Det hade jag inte tänkt Det som ska göras med motorn är bla -GLT Kammar -GLT spjäll -H-profilstakar -19t ev 18t turbo. -Nya lager -Ev smidda kolvar Sen ska ju allt se ut som nytt innan det är tillbaka i bilen igen
vanligtvis räcker det med att hona när du sätter i nya kolvar o ringar men du får inte bort vändkanten på vitfemmorna om de inte har gått typ 10k mil eller nåt och då måste man borra 0,5 mm kanske 1mm annars förstör du de nya kolvringarna
och det är nödvändigt att fräsa upp vevhusvent när du trimmar annars så funkar det inte så bra Btw s60/v70 osv har det orginal
Förklara lite mer hur det fungerar när man fräser upp vevhusventilationen Och varför man ska göra det
Det hade jag inte tänkt Det som ska göras med motorn är bla -GLT Kammar -GLT spjäll -H-profilstakar -19t ev 18t turbo. -Nya lager -Ev smidda kolvar Sen ska ju allt se ut som nytt innan det är tillbaka i bilen igen
vanligtvis räcker det med att hona när du sätter i nya kolvar o ringar men du får inte bort vändkanten på vitfemmorna om de inte har gått typ 10k mil eller nåt och då måste man borra 0,5 mm kanske 1mm annars förstör du de nya kolvringarna
och det är nödvändigt att fräsa upp vevhusvent när du trimmar annars så funkar det inte så bra Btw s60/v70 osv har det orginal
Förklara lite mer hur det fungerar när man fräser upp vevhusventilationen Och varför man ska göra det
i blocket under cylindern där är det som en ( (fast vågrätt) på varje sida av cylindrarna och där borrar/fräser man ett hål, gaserna evakuerar mycket snabbare när man gör så, är inte jätte duktig på sånt här hoppas du förstår