2438
Sök

Volvo 855 T-5R Renovering och Ombyggnation

Helrenovering av 855 T-5R :)

128 279 Visningar
Uppdaterades senast 9 mars 2015
926 Inlägg
14 januari 2014
#61
Custom made kanske? wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

21 Inlägg
16 januari 2014
#62
prem lagt ska följas pga har egen 855 fast GLT 20v som är chippad smile

gasar tills det rasar

386 Inlägg
17 januari 2014
#63
volvoraggarn740 skrev:
prem lagt ska följas pga har egen 855 fast GLT 20v som är chippad smile

Vad är det för chipp man har i en GLT? roll

347 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#64
Har inte skruvat så mycket senaste dagarna, beror mest på att jag jobbar i Norrköping och inte orkat med något specielt på kvällen. Men lite har hänt iallafall smile Framvagn är demonterad och ska lämna in en massa delar på blästring snart smile. Sen blir mina nyrenoverade Titanfälgar färdiga i helgen också smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-d41b0b3bacd4052d013afbba51272a31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-c94e1b1b41c062a1a891423f25d053d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-a301eb61e82eca3c6b5277d8938ecb89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-38399f0d2eb7c8b136f992bbad650c4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-eed87d1e68c8bddb86965919ae1866b2.jpg


Ung&Dum
430 Inlägg
18 januari 2014
#65
Smidda kolvar är helt onödigt egentligen då org kolvar räcker upp  till 500hk men vem vill inte vara värst ? , Sen kan du köra på v70n t5 topp och nya smidda veven som är mycket lättare .

In hoc signo vinces

347 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#66
CurvaN skrev:
Smidda kolvar är helt onödigt egentligen då org kolvar räcker upp  till 500hk men vem vill inte vara värst ? , Sen kan du köra på v70n t5 topp och nya smidda veven som är mycket lättare .

Kommer förmodligen inte bli några smidda kolvar, just för att det inte kommer behövas. Men exakt vad som ska göras med motorn är bara funderingar änsålänge smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
18 januari 2014
#67
Du har inte lust att bara springa ut och kolla vad det är för storlek / längd på skruven som håller fästet för oljeledningarna till kylaren. Fästet sitter strax ovanför oljefiltret i rören som övergår till slang.


347 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#68
Har uppdaterad lite så ni vet lite mer vad som är tänkt ska hända smile

Vad som kommer hända får ni se under projektets gång, skriver lite kortfattat vad som är tänkt.

*Motorn
-H-profils stakar
-GLT Kammar
-GLT Spjäll
-19T, ev 18T Turbo
-Konvertera från AUT till Manuell
-Polerat insug
-Överliggande 2,5 tryckrör
-Racekat, 3tum DP
-Spjällhuskåpa i Kolfiber
-Tändstiftskåpa i Kolfiber
-Motorn ska vara i nyskick både utvändigt och invändigt innan den monteras tillbaka i bilen smile

*Utseende/kaross
-Lackera hela bilen inkl motorutrymme i Volvos 019.
-Taklister istället för rails.
-Ev, kolfiberhuv
-XC grill
-Nya dimljus
-USA Blinkers
-Renoverade lyktor
-Nyrenoverade 17" Titanfälgar lackerade i Volvos 455 "Titanium Gray".
-Tona rutorna
-X70 Baklysen

*Chassi/bromsar
-Coilovers runt om
-Fjäderbensstag fram
-Polyuretan bussningar i länkarmar, motor, subrame.
-Slitsade bromsskivor fram och bak.

*Inredning
-V70R stolar och baksäte
-Mörka T-5R brädan med ljusa 850 R inläggen
-Xenonlook dioder i all belysning.


347 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#69
Extrazz skrev:
Du har inte lust att bara springa ut och kolla vad det är för storlek / längd på skruven som håller fästet för oljeledningarna till kylaren. Fästet sitter strax ovanför oljefiltret i rören som övergår till slang.

Visst kan jag det ska dit alldeles strax smile


321 Inlägg
19 januari 2014
#70
Skolda skrev:
Har uppdaterad lite så ni vet lite mer vad som är tänkt ska hända smile

Vad som kommer hända får ni se under projektets gång, skriver lite kortfattat vad som är tänkt.

*Motorn
-H-profils stakar
-GLT Kammar
-GLT Spjäll
-19T, ev 18T Turbo
-Konvertera från AUT till Manuell
-Polerat insug
-Överliggande 2,5 tryckrör
-Racekat, 3tum DP
-Spjällhuskåpa i Kolfiber
-Tändstiftskåpa i Kolfiber
-Motorn ska vara i nyskick både utvändigt och invändigt innan den monteras tillbaka i bilen smile

*Utseende/kaross
-Lackera hela bilen inkl motorutrymme i Volvos 019.
-Taklister istället för rails.
-Ev, kolfiberhuv
-XC grill
-Nya dimljus
-USA Blinkers
-Renoverade lyktor
-Nyrenoverade 17" Titanfälgar lackerade i Volvos 455 "Titanium Gray".
-Tona rutorna
-X70 Baklysen

*Chassi/bromsar
-Coilovers runt om
-Fjäderbensstag fram
-Polyuretan bussningar i länkarmar, motor, subrame.
-Slitsade bromsskivor fram och bak.

*Inredning
-V70R stolar och baksäte
-Mörka T-5R brädan med ljusa 850 R inläggen
-Xenonlook dioder i all belysning.

ser riktigt bra ut detdär smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

347 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#71
Har varit på Jula idag och köpt en bläster, ska testa att blästra ett av hjulhusen imorgon tänkte jag smile


347 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#72
JonteWikman skrev:
Skolda skrev:
Har uppdaterad lite så ni vet lite mer vad som är tänkt ska hända smile

Vad som kommer hända får ni se under projektets gång, skriver lite kortfattat vad som är tänkt.

*Motorn
-H-profils stakar
-GLT Kammar
-GLT Spjäll
-19T, ev 18T Turbo
-Konvertera från AUT till Manuell
-Polerat insug
-Överliggande 2,5 tryckrör
-Racekat, 3tum DP
-Spjällhuskåpa i Kolfiber
-Tändstiftskåpa i Kolfiber
-Motorn ska vara i nyskick både utvändigt och invändigt innan den monteras tillbaka i bilen smile

*Utseende/kaross
-Lackera hela bilen inkl motorutrymme i Volvos 019.
-Taklister istället för rails.
-Ev, kolfiberhuv
-XC grill
-Nya dimljus
-USA Blinkers
-Renoverade lyktor
-Nyrenoverade 17" Titanfälgar lackerade i Volvos 455 "Titanium Gray".
-Tona rutorna
-X70 Baklysen

*Chassi/bromsar
-Coilovers runt om
-Fjäderbensstag fram
-Polyuretan bussningar i länkarmar, motor, subrame.
-Slitsade bromsskivor fram och bak.

*Inredning
-V70R stolar och baksäte
-Mörka T-5R brädan med ljusa 850 R inläggen
-Xenonlook dioder i all belysning.

ser riktigt bra ut detdär smile

Japp smile


347 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#73
Är det någon som vet om det är samma kabelstam på en T5 Manuell som en T-5R Manuell? Om man tar från en -95 eller äldre som fortfarande har OBD1 ?
Kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad ?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
19 januari 2014
#74
Jag Tror inte häller det är någon som helt skillnad.  Möjligtvis att skillnader som finns är för kombi/sedan är allt bakom ratten. Detta tar väl även hand om bilar med/utan taklucka. Men Där finns ju kontaktstycken som går att dela mellan.  Bör ju bara vara en "huvudstam" under instrumentbrädan och sen en motorstam för sug/turbo och en stam för sedan7kombi/taklucka etc. Största skillnaden för matorstammen är ju annars manuell / automat
Senast redigerat av Extrazz (19 januari 2014)


347 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#75
Extrazz skrev:
Jag Tror inte häller det är någon som helt skillnad.  Möjligtvis att skillnader som finns är för kombi/sedan är allt bakom ratten. Detta tar väl även hand om bilar med/utan taklucka. Men Där finns ju kontaktstycken som går att dela mellan.  Bör ju bara vara en "huvudstam" under instrumentbrädan och sen en motorstam för sug/turbo och en stam för sedan7kombi/taklucka etc. Största skillnaden för matorstammen är ju annars manuell / automat

Jag måste ju ha ny kabelstam till motorn,men somsagt bara man får tag i en kabelstam från en T5  94-95 så borde det vara samma. Kabelstammen från torpedväggen och bakåt ska jag inte byta wink


347 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#76
Fick alldeles nyss reda på att mina 17" Titan är färdiglackerade big_smile Får förhoppningsvis hem dom under nästa vecka ! smile
Ska fixa lite täckplast tills imorgon när jag ska blästra hjulhuset så man inte har sand i hela garaget, men testade att blästa lite för att se hur bra det fungerar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-a7683c595f78f100f300f35e73336982.jpg
Lite mindre delar som ska blästras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-fa0335996ae6cb566c4caad67f4ce129.jpg
Blästern, så himla smidigt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-a5dd7a6e1216813db4a96893554e58a6.jpg
Skrapat bort underredsmassan i hjulhuset och testade blästern lite smile


926 Inlägg
19 januari 2014
#77
jag har kabelstam från en 850 t5 -94 om du e intresserad smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

347 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#78
Dynamic_Bass skrev:
jag har kabelstam från en 850 t5 -94 om du e intresserad smile

Vad vill du ha för den ? Är det från en manuell ? smile


926 Inlägg
19 januari 2014
#79
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:
jag har kabelstam från en 850 t5 -94 om du e intresserad smile

Vad vill du ha för den ? Är det från en manuell ? smile

ja den är manuell, ja du har inte en aning faktiskt wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

926 Inlägg
19 januari 2014
#80
har kollat lite och det ligger mellan 600 - 10 000 så en 500:- blir väl lagom smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING


Sök