3674
Sök

Saab 9-5 2.0t biopower 06. Motorlampa+tickande ljud

2 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Hej! Har inte haft bilen speciellt länge så första gången jag tankade
Med bensin så började motorlampan lysa. Åkte till verkstaden, de rensade koden och sa att det var misständning mellan 1:an och 2:an. Ny tändkasett för 3200 enligt honom behövs att göras. Nu har jag kört två fulla tankar med etanol utan att lampan har börjat lysa tills häromdagen när jag körde ner en halv tank bensin.

Ljuden som hörs är ett tickande och misstänker att karln på Saabverkstaden har rätt. Lämna in bilen omgående för den årliga servicen samt be dom sätta dit en ny tändkasett, är det något som bör göras omgående? Hur länge kan man köra såhär? Tycker bilen går himla skönt och bra, men kliver man ur så hörs som sagt tickandet. Hur skadligt är detta? Är det något som man enkelt kan byta själv för att spara en slant?

Tack för all hjälp!
Senast redigerat av Mrhus (8 januari 2014)

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
8 januari 2014
Trasig TK gör att du skadar katten. Men jag tycker dock du borde känna av effekttappning, rycking körning samt dålig tomgång om TK är sönder..?
Tickandet vill jag tro är något helt annat.. Typ nån spännare eller dylikt för kammen

2 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Det logiska för mig hade även också varit en effektförlust, tomgången ligger mellan 800-900 varv. Tickandet har inte varit konstant men nu hör jag den. Kan omöjligt ha att göra med bara för man tankar bensin? Har inget med oljan att göra? Frågan är varför motorlampan tändes just vid dessa två tillfällen (troligtvis slump) samt att de nämnde TK.

Från 0-200 så märker jag inte av något som bör vara en varningssignal. Accelererar bra och går med jämnt motorvarvtal.

Jag kan inget om bilar men att den skulle misstända på en cylinder utan att det märks känns föga otroligt.

3 295 Inlägg
8 januari 2014
Har du olja i motorn? Börja med att kolla den.

Sök