simlar skrev:
Får se här:
Gammal Volvo, t.ex 740.
Inköp: 8000kr
Försäkring: 2000kr
Värdeminskning: 0kr
Bränsle: 1,3L/mil (förmodligen vad snittförbrukningen ligger på om man kör som folk).
2000mil/år
Miljöbil, t.ex Toyota Auris Hybrid.
Inköp: 215000kr
Försäkring: 5000kr
Värdeminskning: 100000kr (antar att man behåller bilen i ca 5år).
Bränsle: 0,4L/mil
2000mil/år
Gammal Volvo
15*1,3*2000= 39000kr i bränsle/år.
2000kr i försäkring/år
Värdeminskning 0kr/år
Total årskostnad: 41000kr
Tillkommer då såklart service, kostnad beror på om man gör det själv eller lämnar till verkstad (alla kan inte/vill inte/orkar inte skruva själv).
Miljöbil
15*0,4*2000= 12000kr i bränsle/år.
5000kr i försäkring/år
Värdeminskning 20000kr/år
Total årskostnad: 37000kr
Tillkommer då såklart service, har själv ingen koll på kostnader men gissar på runt 5000kr/år.
Totala årskostnaden blir då 42000kr.
Så det går ju som plus minus noll vilket gör att det endast hänger enbart på ens egna preferenser.
Däremot ur miljöaspekten så beror det på hur ofta man köper en helt ny bil. Köper man en helt ny miljöbil och kör den i 30år så lär man ha betalat av "miljöskulden" från tillverkningen av bilen. Däremot om man som många skaffar helt ny bil efter bara några få år är det förmodligen mer miljövänligt att köra en äldre bil även om den drar mer soppa.