7162
Sök

Motorbyte på en bil nyare än 1975

Avstängd
114 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
ni har sagt förut att det är "omöjligt" att göra motorbyte på grund av avgaskraven.

men jag tror faktiskt på att det GÅR att få en bil igenom besiktningen om man bara håller avgaserna till en likadan gräns som originalmotorn

t.ex. en Honda Civic, byggd 1991, ska nu försöka få sig en Honda VTEC motor i sig.

då är det väl värt att försöka göra en motorbyte. för att det är ungefär samma motor från exakt samma märke.

jag VET att det borde gå! det ÄR inte omöjligt!

vad tycker ni? håller ni med att motorbyten är tillåtna inom märken och kraven som ställs? eller tycker ni också som att "det är inte lönt... sluta med detta... det går inte..."?

bromsar? vem fan behöver dem?

6 004 Inlägg
11 januari 2014
Du har ju även maxgränser för effekt och vridmoment.
Och vid reggning av endast motorbyte så är det inte 15kw/100kg som gäller utan det är maxvrid/effekt som tillverkaren specat för bilmodellen.
Finns det inga specs så är det max 10% ökning av effekt och 20% ökning av vrid från original-motorn om jag inte minns fel.

Motorn måste även tas som ett paket från en bil med katalysator.

Motorn måste även så klart klara bilens avgaskrav, men det är inga problem på en -91a ifall man tar en motor med katalysator.

Här har du lite att läsa:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Avstängd
114 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
simlar skrev:
Och vid reggning av endast motorbyte så är det inte 15kw/100kg som gäller utan det är maxvrid/effekt som tillverkaren specat för bilmodellen.
Finns det inga specs så är det max 10% ökning av effekt och 20% ökning av vrid från original-motorn om jag inte minns fel.

Motorn måste även så klart klara bilens avgaskrav, men det är inga problem på en -91a ifall man tar en motor med katalysator.

så en VTEC motor borde ha en kat då den satt i nyare civics och S2000

6 004 Inlägg
11 januari 2014
oscar600 skrev:
simlar skrev:

så en VTEC motor borde ha en kat då den satt i nyare civics och S2000

Det ska den ha, krav på katalysator på alla bilar från och med -89.

3 354 Inlägg
11 januari 2014
oscar600 skrev:
ni har sagt förut att det är "omöjligt" att göra motorbyte på grund av avgaskraven.

men jag tror faktiskt på att det GÅR att få en bil igenom besiktningen om man bara håller avgaserna till en likadan gräns som originalmotorn

t.ex. en Honda Civic, byggd 1991, ska nu försöka få sig en Honda VTEC motor i sig.

då är det väl värt att försöka göra en motorbyte. för att det är ungefär samma motor från exakt samma märke.

jag VET att det borde gå! det ÄR inte omöjligt!

vad tycker ni? håller ni med att motorbyten är tillåtna inom märken och kraven som ställs? eller tycker ni också som att "det är inte lönt... sluta med detta... det går inte..."?

Det är godkänt med motorbyte på bil nyare än 75. enda skillnaden är att 75 o äldre behöver ingen katalysator, och är mkt lättare att få igenom "trim". 76 o nyare årsmodeller måste man byta motorn och katalysator som ett paket och får ej trimmas/överladdas (enkelt sagt)
Dock som tidigare skrivet så är det effektkrav man ej får överstiga.
Antingen så finns max effekt angiven för bilmodellen eller så går man efter att man får öka med 20% effekt och 10% vridmoment jämfört med befintlig motor.

Så en civic med Vtec motorinstallation är ok om den har en angiven max effekt eller om motorn har mindre än 20% mer hk/Kw

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Avstängd
114 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
76 o nyare årsmodeller måste man byta motorn och katalysator som ett paket och får ej trimmas/överladdas (enkelt sagt)

hur fan tänker du nu?

såklart det går, men BARA om märken säger så att du får

annars så får du gärna trimma 10% av effekten

alltså inte 20% effektökning och 10% vridmomentökning

vad jag menar är då att du kan iallafall trimma "en liten smula" och inte nå jävla värsting trim (annars får du regga om den till amatörbyggd fordon)

3 354 Inlägg
11 januari 2014
oscar600 skrev:
76 o nyare årsmodeller måste man byta motorn och katalysator som ett paket och får ej trimmas/överladdas (enkelt sagt)

hur fan tänker du nu?

såklart det går, men BARA om märken säger så att du får

annars så får du gärna trimma 10% av effekten

alltså inte 20% effektökning och 10% vridmomentökning

vad jag menar är då att du kan iallafall trimma "en liten smula" och inte nå jävla värsting trim (annars får du regga om den till amatörbyggd fordon)

Får ej Röra motorn gällande trim utan att avgascertifiering åker åt helvete.
10% "effektökning" är lagligt = BS
de 20% effektökning är att du får byta till ett motorpaket som har 20% mer hk än motorn som sitter i

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Avstängd
114 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
de 20% effektökning är att du får byta till ett motorpaket som har 20% mer hk än motorn som sitter i

jag sa bara 10% utifall att...

dessutom... man kan väl trimma om man reggar bilen till amatörbyggd? det kostar väl mera och det blir en massa pappersarbete säkert, men man har väl ändå friheten att pilla bilen hur du vill bara den har lyktor, kat, O.S.V.

3 354 Inlägg
11 januari 2014
oscar600 skrev:

jag sa bara 10% utifall att...

dessutom... man kan väl trimma om man reggar bilen till amatörbyggd? det kostar väl mera och det blir en massa pappersarbete säkert, men man har väl ändå friheten att pilla bilen hur du vill bara den har lyktor, kat, O.S.V.

Ja och nej, "lättare" i flera avseenden att få göra om bilen ja men är fortfarande mkt att ta hänsyn till

Avstängd
114 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Ja och nej, "lättare" i flera avseenden att få göra om bilen ja men är fortfarande mkt att ta hänsyn till

som att se till att chassit är nog förstärkt om man satsar på att bygga världens snabbaste bil för landsvägar och Mantorp banan?

kanske keramikbromsar som funkar bra nog?

däck som klarar av höga hastigheter?

3 354 Inlägg
11 januari 2014
oscar600 skrev:

som att se till att chassit är nog förstärkt om man satsar på att bygga världens snabbaste bil för landsvägar och Mantorp banan?

chassi, bromsar ja sen är det ju så att det är max effekt på sådana fordon med wink

8 308 Inlägg
11 januari 2014
oscar600 skrev:
man kan väl trimma om man reggar bilen till amatörbyggd?

Samma avgasregler för amatörbyggda fordon och dessutom så får man inte bygga så vassa bilar som amatörbyggen då du har ett fast vikt/effektförhållande som i första hand begränsar vilka motorer man kan använda. Den stora skillnaden med amatörbyggt är att man kan om man vill och anser sig ha råd köpa sig fri från kravet på katalysator och avgascertifierad motor. Men det kostar...

oscar600 skrev:
det kostar väl mera och det blir en massa pappersarbete säkert, men man har väl ändå friheten att pilla bilen hur du vill bara den har lyktor, kat, O.S.V.

Det finns en lång rad regler om hur bilen ska se ut och vara konstruerad, så det är inte bara att banka ihop något och tro att det bli godkänt.

6 004 Inlägg
11 januari 2014
Seth skrev:
oscar600 skrev:

chassi, bromsar ja sen är det ju så att det är max effekt på sådana fordon med wink

Sen måste ju även lyktor och sådant vara placerade på korrekt höjd och bredd, finns krav på sådant också.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 januari 2014
Ser inte riktigt problemet, man kan ju "bara" registrera det som "ombyggt fordon"?
Blir ju mycket jobb som måste göras runtom motorn, men då är avgasregler inge problem och man kan öka effekten ganska rejält!

------------------

Ifrån SFRO;

"Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara."

----

"...Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen...."

----

"För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
...blablabla...
...Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK"

----

"För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.

Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Avstängd
114 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
LeafBox skrev:
Ser inte riktigt problemet, man kan ju "bara" registrera det som "ombyggt fordon"?
Blir ju mycket jobb som måste göras runtom motorn, men då är avgasregler inge problem och man kan öka effekten ganska rejält!

------------------

Ifrån SFRO;

"Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara."

----

"...Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen...."

----

"För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
...blablabla...
...Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK"

----

"För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.

Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

det förstår jag, men var du tvungen att klistra in hela lagboken från SFRO och VVFS?

jag frågade bara om ni höll med att det borde bli rent utav grönt ljus om man motorswappar till en motor från samma märke

T.ex. en VW New Beetle med en VW Scirocco motor?

eller en Honda S2000 med en Honda NSX motor?

Volvo 240 med en Volvo 940 motor?

det känns som om jag borde skapa trådar där jag säger i förväg att jag vet detta och det andra och så vidare.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 januari 2014
oscar600 skrev:
LeafBox skrev:
"Hela SFRO/VVFS lagbok"

det förstår jag, men var du tvungen att klistra in hela lagboken från SFRO och VVFS?

jag frågade bara om ni höll med att det borde bli rent utav grönt ljus om man motorswappar till en motor från samma märke

T.ex. en VW New Beetle med en VW Scirocco motor?

eller en Honda S2000 med en Honda NSX motor?

Volvo 240 med en Volvo 940 motor?

det känns som om jag borde skapa trådar där jag säger i förväg att jag vet detta och det andra och så vidare.

Jag fick uppfatningen om att du var intrsserad utav en lösning på "problemet" du drog upp, så jag gav dej all information du behövde för att lösa det

Men om jag ska svara på den fråga du verkligen ville ha svar på... Lite simplare får det gärna vara, men att bara smacka dit den starkaste motorn ur ledet tror jag inte på. Man ska minst behöva flytta över bromsar kapabla att stanna den nyfunna effekten iaf.
Senast redigerat av LeafBox (13 januari 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Avstängd
114 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
Jag fick uppfatningen om att du var intrsserad utav en lösning på "problemet" du drog upp, så jag gav dej all information du behövde för att lösa det

Men om jag ska svara på den fråga du verkligen ville ha svar på... Lite simplare får det gärna vara, men att bara smacka dit den starkaste motorn ur ledet tror jag inte på. Man ska minst behöva flytta över bromsar kapabla att stanna den nyfunna effekten iaf.

ajah, tack iallafall för att du berättade.

och Dupont
581 Inlägg
27 februari 2014
Hej, jag har en fråga och efter lite sökning (använde faktiskt sökfunktionen) så tyckte jag att den passar här.

Om man ska byta motor ska bilen helst vara reggad före 93 har jag förstått, men hur "ser" man det?

Fordonsstatus: I trafik (1993-01-12)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 5    Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1992-12-15
I trafik första gången i utlandet:    Import/införsel: Nej

Är det fordonsstatusen som gäller eller är det trafik första gången i sverige ? Det är den punkten jag är osäker på.

Tack till den som hjälper. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

218 Inlägg
27 februari 2014
Dupond skrev:
Hej, jag har en fråga och efter lite sökning (använde faktiskt sökfunktionen) så tyckte jag att den passar här.

Om man ska byta motor ska bilen helst vara reggad före 93 har jag förstått, men hur "ser" man det?

Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:

Är det fordonsstatusen som gäller eller är det trafik första gången i sverige ? Det är den punkten jag är osäker på.

I Trafik första gången i Sverige, Alltså då bilen var i trafik första gången någonsin smile

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

och Dupont
581 Inlägg
27 februari 2014
Lofarn skrev:
Dupond skrev:

Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:

I Trafik första gången i Sverige, Alltså då bilen var i trafik första gången någonsin smile

Så då räknas den som en 92 då ? smile Tack så mycket !

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Sök