2325
Sök

Min åsikt angående fartkameror

16 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#41
SEpaket skrev:
Problemet med fartkameror är att det inte motverkar rattonykterhet, vilket är än farligare. Vi borde inte ersätta poliserna utmed vägarna med plåtskåp som bara tar den som kör för fort, det finns andra som vinglar runt i bilen med noll koll och ofta några under västen, men som råkar hålla laglig hastighet. Sedan borde man få vissa människor att förstå att om det står 70 på skylten så kan man köra i alla fall 65 förbi kameran, man behöver inte krypa förbi den i 40 km/h, vilket alltför ofta händer.

Visst har det hänt att mätarnålen i mina bilar på tvåfilig motorväg letat sig upp i 10 km/h över rätt sträck, men eftersom mätaren visar lite för mycket talar vi kanske 4 km/h, vilket ligger inom felmarginalen. Visst har det hänt. Men uppåt 20 km/h för fort skulle jag aldrig köra. Inte en chans.

Däremot tycker jag vi skulle ha fartkameror utanför skolor där det sitter 30-skyltar. Inte en människa förutom jag och alla 75+ följer den skylten. Det händer ofta att människor bakom mig (ofta nästan nya bilar i silvermetallic av någon anledning) ligger med helljusblink och signalhorn bakom mig när jag håller lagliga 30 där.

I USA har polisen ett smart system. Man kör ut lite polisbilar och ställer obemannade här och var på motorvägen. Ingen bli bötfälld, men hastigheten hålls och det kostar väldigt lite att göra, då bilarna jag såg utmed vägen såg ut att vara utrangerade bilar som ersatts av nyare. Kanske skulle svenska polisen göra så med sina uttjänta fordon, det blir ju billigare än fartkameror. För vem fan vågar chansa och blåsa förbi en polisbil i 140 som kanske är tom?

Du får göra som jag har tänkt många gånger, installera ett signalhorn i bakluckan på bilen och tuta tillbaka. Själv gillar jag inte när folk tutar på mig oavsett orsak. därför tutar jag aldrig på andra förutom om det är någon som missar grönt ljus då kan jag ge ifrån mig en kort ljudsignal.   

Det blir lite av en frizon för alla som kör onyktra eller påverkade att köra på vägar som har fartkameror, för där brukar inte polisen stå i regel, för de har andra där som sköter deras jobb.

199 Inlägg
20 januari 2014
#42
whatever80 skrev:
SEpaket skrev:
Problemet med fartkameror är att det inte motverkar rattonykterhet, vilket är än farligare. Vi borde inte ersätta poliserna utmed vägarna med plåtskåp som bara tar den som kör för fort, det finns andra som vinglar runt i bilen med noll koll och ofta några under västen, men som råkar hålla laglig hastighet. Sedan borde man få vissa människor att förstå att om det står 70 på skylten så kan man köra i alla fall 65 förbi kameran, man behöver inte krypa förbi den i 40 km/h, vilket alltför ofta händer.

Visst har det hänt att mätarnålen i mina bilar på tvåfilig motorväg letat sig upp i 10 km/h över rätt sträck, men eftersom mätaren visar lite för mycket talar vi kanske 4 km/h, vilket ligger inom felmarginalen. Visst har det hänt. Men uppåt 20 km/h för fort skulle jag aldrig köra. Inte en chans.

Däremot tycker jag vi skulle ha fartkameror utanför skolor där det sitter 30-skyltar. Inte en människa förutom jag och alla 75+ följer den skylten. Det händer ofta att människor bakom mig (ofta nästan nya bilar i silvermetallic av någon anledning) ligger med helljusblink och signalhorn bakom mig när jag håller lagliga 30 där.

I USA har polisen ett smart system. Man kör ut lite polisbilar och ställer obemannade här och var på motorvägen. Ingen bli bötfälld, men hastigheten hålls och det kostar väldigt lite att göra, då bilarna jag såg utmed vägen såg ut att vara utrangerade bilar som ersatts av nyare. Kanske skulle svenska polisen göra så med sina uttjänta fordon, det blir ju billigare än fartkameror. För vem fan vågar chansa och blåsa förbi en polisbil i 140 som kanske är tom?

Du får göra som jag har tänkt många gånger, installera ett signalhorn i bakluckan på bilen och tuta tillbaka. Själv gillar jag inte när folk tutar på mig oavsett orsak. därför tutar jag aldrig på andra förutom om det är någon som missar grönt ljus då kan jag ge ifrån mig en kort ljudsignal.   

Det blir lite av en frizon för alla som kör onyktra eller påverkade att köra på vägar som har fartkameror, för där brukar inte polisen stå i regel, för de har andra där som sköter deras jobb.

Själv har jag funderat på att montera en såndär skylt med rullande text i bakrutan... Och lägga in några standardfraser, såsom "Avståndet, tack!", "Tuta lagom" och "Kör om mig om du nu har så bråttom!" Själv tutar jag sparsamt, men när någon utsätter mig för fara eller liknande händer det. Exempelvis om någon svänger ut precis framför mig eller en fotgängare som kliver ut mitt i vägen (där inte övergångsställe finns) och liknande, mest för att uppmärksamma personen på den farliga situationen. Men när man håller lagstadgad hastighet är det bara löjligt.

Exakt, det blir liksom så att fyllbultarna går fria. Jag har blivit stoppad en gång under alla mina år med körkort och fått blåsa (var då nykter, såklart). En släkting till mig har haft körkort sedan 1976 och har blivit stoppad 3 gånger och han kör ändå 3-5 000 mil per år. Och det är 14 år sedan han senast fick blåsa. Vi talade om nykterhetskontroller i julas, nämligen. Alla var eniga om att det beror på plåtskåpen.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

16 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#43
Mack855 skrev:
torpis skrev:
Problemet är att man inte lär sig köra bil på körskolan. På halkbanan for folk som bowlingkäglor och får ändå godkänt.  Folk är osäkra på vägarna, de har dålig koll på hur man kör sin bil, de har dålig koll på vilken fart de egentligen håller, de har dålig koll på hur vägen ser ut och hur väglaget är.  Var för annan anledning kan det finnas till att bromsa från 80 på mätaren till kanske 65km/h vid kamerorna.

Jag håller med om att kamerorna skapar nya problem som inte fanns utan dem. Medelfarten sjunker nog säkert men antalet dumma omkörningar, ligga för nära Ingrid framför, tutande, blinkande etc ökar ju dramatiskt.

Men snittfaren sjunker och det är det som går att mäta och få papper på.

Halkbanan är väl mera att du ska få känna på hur bilen beter sig och känna dig hjälplös så du förstår faran? Jag var en av dom du menar som bowlingkäglor MEN jag tog lärdom av det när instruktören sa "kör du sådär på vägen med extremt halt väglag så kommer du vara en av dom som orsakar flest olyckor av alla deltagare idag." Oj då tänkte jag och tog för vana att när vinterdäcken är på så ska vinterhjärnan vara på. Jag har inte kört åt helsefyr en enda vinter, detta är min tredje vinter som jag kör i (körkort i två och ett halvt år) och jag upplever att min skola lärde mig Grunderna i att köra bil sen är det upp till mig att köra som en vettig person året runt. Sen hur din trafikskola lär ut bilkörning kan jag inte svara för. Dock så är jag extremt skeptisk till intensivkurser, där fastnar allting i närminnet och rinner förmodligen ut lika fort som det du alldeles nyss läst av det jag skrivit.

Vad gäller det med att hålla hastigheten så är ju det upp till individen om hur mycket respekt du har för hastighetsbegränsningar, förståelse för varför det är 70 och inte 110 på den krokiga skogsvägen där mycket vilt passerar på morgnar, skymningar och i vissa fall även på dagarna. Jag ska erkänna jag körde som en idiot första året med körkort TILLS jag fick en ordentlig utskällning av en polisman i egen hör person. Men idag förstår jag att när jag låg i 120-130 på 70 vägen och helt plötsligt kom en kurva upp där jag fick tvärnita för att kunna ta kurvan som en vettig människa.

Med andra ord, det är upp till individen att se faror och köra normalt. Och ja jag kör ibland fortare än man får så nej jag är ingen moralkärring.

Det finns alldeles för många dåliga bilförare, kanske det är dags att införa samma som man har vid flycertifikat, att man måste ha ett visst x körtimmar innan man kan ta körkortet.

16 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#44
SEpaket skrev:
whatever80 skrev:
SEpaket skrev:
Problemet med fartkameror är att det inte motverkar rattonykterhet, vilket är än farligare. Vi borde inte ersätta poliserna utmed vägarna med plåtskåp som bara tar den som kör för fort, det finns andra som vinglar runt i bilen med noll koll och ofta några under västen, men som råkar hålla laglig hastighet. Sedan borde man få vissa människor att förstå att om det står 70 på skylten så kan man köra i alla fall 65 förbi kameran, man behöver inte krypa förbi den i 40 km/h, vilket alltför ofta händer.

Visst har det hänt att mätarnålen i mina bilar på tvåfilig motorväg letat sig upp i 10 km/h över rätt sträck, men eftersom mätaren visar lite för mycket talar vi kanske 4 km/h, vilket ligger inom felmarginalen. Visst har det hänt. Men uppåt 20 km/h för fort skulle jag aldrig köra. Inte en chans.

Däremot tycker jag vi skulle ha fartkameror utanför skolor där det sitter 30-skyltar. Inte en människa förutom jag och alla 75+ följer den skylten. Det händer ofta att människor bakom mig (ofta nästan nya bilar i silvermetallic av någon anledning) ligger med helljusblink och signalhorn bakom mig när jag håller lagliga 30 där.

I USA har polisen ett smart system. Man kör ut lite polisbilar och ställer obemannade här och var på motorvägen. Ingen bli bötfälld, men hastigheten hålls och det kostar väldigt lite att göra, då bilarna jag såg utmed vägen såg ut att vara utrangerade bilar som ersatts av nyare. Kanske skulle svenska polisen göra så med sina uttjänta fordon, det blir ju billigare än fartkameror. För vem fan vågar chansa och blåsa förbi en polisbil i 140 som kanske är tom?

Du får göra som jag har tänkt många gånger, installera ett signalhorn i bakluckan på bilen och tuta tillbaka. Själv gillar jag inte när folk tutar på mig oavsett orsak. därför tutar jag aldrig på andra förutom om det är någon som missar grönt ljus då kan jag ge ifrån mig en kort ljudsignal.   

Det blir lite av en frizon för alla som kör onyktra eller påverkade att köra på vägar som har fartkameror, för där brukar inte polisen stå i regel, för de har andra där som sköter deras jobb.

Själv har jag funderat på att montera en såndär skylt med rullande text i bakrutan... Och lägga in några standardfraser, såsom "Avståndet, tack!", "Tuta lagom" och "Kör om mig om du nu har så bråttom!" Själv tutar jag sparsamt, men när någon utsätter mig för fara eller liknande händer det. Exempelvis om någon svänger ut precis framför mig eller en fotgängare som kliver ut mitt i vägen (där inte övergångsställe finns) och liknande, mest för att uppmärksamma personen på den farliga situationen. Men när man håller lagstadgad hastighet är det bara löjligt.

Exakt, det blir liksom så att fyllbultarna går fria. Jag har blivit stoppad en gång under alla mina år med körkort och fått blåsa (var då nykter, såklart). En släkting till mig har haft körkort sedan 1976 och har blivit stoppad 3 gånger och han kör ändå 3-5 000 mil per år. Och det är 14 år sedan han senast fick blåsa. Vi talade om nykterhetskontroller i julas, nämligen. Alla var eniga om att det beror på plåtskåpen.

Så du är ute och leker lite polis på våra vägar wink, sluta med ditt tutande för oftast vet föraren själv att han har gjort fel och vad spelar det för roll om du uppmärksammar honom du kommer troligtvis aldrig att möta igen smile. Tro mig det irriterar mer än det gör nytta. 

Tycker det däremot skulle vara fint om de kunde införa bommar på en del vägar, då man måste blåsa för att komma igenom och om man blåser rött så blir bilen fast mellan två bommar och de andra bilisterna får snällt vänta tills polisen kommit till platsen, snacka om att den föraren blir utskämd till max, speciellt om det är rusningstrafik en fredagseftermiddag och alla vill hem från jobbet wink.

199 Inlägg
20 januari 2014
#45
whatever80 skrev:
SEpaket skrev:
whatever80 skrev:

Du får göra som jag har tänkt många gånger, installera ett signalhorn i bakluckan på bilen och tuta tillbaka. Själv gillar jag inte när folk tutar på mig oavsett orsak. därför tutar jag aldrig på andra förutom om det är någon som missar grönt ljus då kan jag ge ifrån mig en kort ljudsignal.   

Det blir lite av en frizon för alla som kör onyktra eller påverkade att köra på vägar som har fartkameror, för där brukar inte polisen stå i regel, för de har andra där som sköter deras jobb.

Själv har jag funderat på att montera en såndär skylt med rullande text i bakrutan... Och lägga in några standardfraser, såsom "Avståndet, tack!", "Tuta lagom" och "Kör om mig om du nu har så bråttom!" Själv tutar jag sparsamt, men när någon utsätter mig för fara eller liknande händer det. Exempelvis om någon svänger ut precis framför mig eller en fotgängare som kliver ut mitt i vägen (där inte övergångsställe finns) och liknande, mest för att uppmärksamma personen på den farliga situationen. Men när man håller lagstadgad hastighet är det bara löjligt.

Exakt, det blir liksom så att fyllbultarna går fria. Jag har blivit stoppad en gång under alla mina år med körkort och fått blåsa (var då nykter, såklart). En släkting till mig har haft körkort sedan 1976 och har blivit stoppad 3 gånger och han kör ändå 3-5 000 mil per år. Och det är 14 år sedan han senast fick blåsa. Vi talade om nykterhetskontroller i julas, nämligen. Alla var eniga om att det beror på plåtskåpen.

Så du är ute och leker lite polis på våra vägar wink, sluta med ditt tutande för oftast vet föraren själv att han har gjort fel och vad spelar det för roll om du uppmärksammar honom du kommer troligtvis aldrig att möta igen smile. Tro mig det irriterar mer än det gör nytta. 

Tycker det däremot skulle vara fint om de kunde införa bommar på en del vägar, då man måste blåsa för att komma igenom och om man blåser rött så blir bilen fast mellan två bommar och de andra bilisterna får snällt vänta tills polisen kommit till platsen, snacka om att den föraren blir utskämd till max, speciellt om det är rusningstrafik en fredagseftermiddag och alla vill hem från jobbet wink.

Nja, leker polis gör jag inte. Men jag är whiplashad sedan 2009 då en dam rullade in i mig bakifrån. Så jag har lite svårt för andra som utsätter människor för risker. I nästan alla av fallen är det när föraren uppenbart inte har koll på sitt misstag.

Intressant förslag. Dock är det nog inte helt lagligt.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

16 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#46
matteeee skrev:
whatever80 skrev:
Har vid flera tillfällen varit med om att bilar har tvärnitat innan kamerorna så att andra nästan har kört in i dem, eller så gör bilister dumma omkörningar i kurvorna med skymd sikt för att kamerorna står på alla raksträckor.

Är det kameran eller föraren bakom som gör fel om han inte hinner bromsa för en som tvärnitar framför? (oavsett om tvärniten beror på en kamera, ett djur eller en 3-åring som springer ut)
Är det kameran eller föraren som gör en dum omkörning som är trafikfarlig?

whatever80 skrev:
Tycker att fartkamerorna ska fokusera på de riktiga fartsyndarna som både riskerar sitt körkort och andras liv och låta bli Svensson som kör 6 km för fort, för att han råkade sitta i andra tankar och råkade missa en hastighetsskylt på en väg där han aldrig har åkt.

Om man kör på en väg man aldrig tidigare åkt, ska man då sitta i andra tankar eller vara fokuserad på körningen? (Ska man vara ofokuserad på vägar man åkt också?)

Skrämmande att en yrkeschaufför ser så lite ansvar hos förare!

Vad har det med saken att göra att jag är yrkeschaufför ? smile. Både du och jag vet att majoriteten av förare och vissa yrkesförare är dåliga på att hålla avstånd och vill gärna hjälpa till och skjuta på bilen framför. Det jag försökte få fram var bara om fartkamerorna utgör en större trafiksäkerhetsrisk än vad de gör nytta ?. Jag tror säkert att bilisten som tvärnitade framför fartkameran och blev påkörd, kanske ev förlamad för livet, det är säkert betryggande för honom att veta att han gjorde helt rätt som tvärnitade.         

Det spelar ingen roll på vilka vägar som man är ofokuserad på, skulle nog säga att det är nog vanligare att man sitter i andra tankar på vägar där man åker ofta om jag får ändra mig lite ? wink. Jag tror jag lästa någonstans att det farligaste en billist kan göra är att sitta i andra tankar. Jag tror att de flesta förare sitter i andra tankar någon gång på sin resa mellan punkt A och B, sedan kan det variera beroende på var vi kör. För
Vem orkar vara fokuserad på bilkörningen hela tiden ?, vi är ju inga robotar wink.
 
Jag undrar också vad 6 km utgör för skillnad för trafiksäkerheten förutom lite extra kosing rakt in i staten, Vi måste nog ha den hårdaste felmarginalen i världen. Det skulle vara väldigt pinsamt om det kom fram att kamerorna mätt 5 km fel, men det skulle nog aldrig någonsin erkännas, för det skulle bli alldeles för stora belopp som skulle betalas tillbaka till oskyldigt dömda bilförare.

Fri fart för ett fritt folk!
14 638 Inlägg
20 januari 2014
#47
SEpaket skrev:
Andromeda skrev:
SEpaket skrev:
Problemet med fartkameror är att det inte motverkar rattonykterhet, vilket är än farligare. Vi borde inte ersätta poliserna utmed vägarna med plåtskåp som bara tar den som kör för fort, det finns andra som vinglar runt i bilen med noll koll och ofta några under västen, men som råkar hålla laglig hastighet. Sedan borde man få vissa människor att förstå att om det står 70 på skylten så kan man köra i alla fall 65 förbi kameran, man behöver inte krypa förbi den i 40 km/h, vilket alltför ofta händer.

Visst har det hänt att mätarnålen i mina bilar på tvåfilig motorväg letat sig upp i 10 km/h över rätt sträck, men eftersom mätaren visar lite för mycket talar vi kanske 4 km/h, vilket ligger inom felmarginalen. Visst har det hänt. Men uppåt 20 km/h för fort skulle jag aldrig köra. Inte en chans.

Däremot tycker jag vi skulle ha fartkameror utanför skolor där det sitter 30-skyltar. Inte en människa förutom jag och alla 75+ följer den skylten. Det händer ofta att människor bakom mig (ofta nästan nya bilar i silvermetallic av någon anledning) ligger med helljusblink och signalhorn bakom mig när jag håller lagliga 30 där.

I USA har polisen ett smart system. Man kör ut lite polisbilar och ställer obemannade här och var på motorvägen. Ingen bli bötfälld, men hastigheten hålls och det kostar väldigt lite att göra, då bilarna jag såg utmed vägen såg ut att vara utrangerade bilar som ersatts av nyare. Kanske skulle svenska polisen göra så med sina uttjänta fordon, det blir ju billigare än fartkameror. För vem fan vågar chansa och blåsa förbi en polisbil i 140 som kanske är tom?

De som har mest bråttom vid skolorna är fotbollsmorsorna med stora Suven och kostympapporna med tysk kombi som ska lämna av sina ungar med latten i mugghållaren och mobilen i knät 3 minuter innan första mötet på jobbet börjar. Samma personer gnäller sedan helt ogenerat över hur fort folk kör förbi dagis och skolor hmm

Ja, det är nog en korrekt analys. Har haft både kollegor, grannar och liknande av denna typ. Audi kombi är vanligt bland denna grupp människor. Hemma i området dyker skyltarna "Lekande barn - Kör sakta" upp var tionde meter, men så fort det gäller någon annans barn så är det inte så värst noga. Och den världen är man tydligen en del av...

har lyckats skrämt ett antal av dessa tomtar..bor i ett villaområde som är skyltat 30km/h just där vi bor är det övergångstsälle på andra sidan vägen är det ett boende för blinda och döva.och som oftast har en del andra hinder. endå kommer dessa mercor audisar m.m flåsande i 50-70km/h på sommarn är den en idiot med någon fläskig aston martin som brukar öva starter ute på gatan.

har nu testat några gånger där vi har högerregel helt sonikt bara åka rakt ut framför dom.. en dag kanske dom lär sig. dom brukar bli väldigt rädda men oftast är dom igång dagen efter igen.

aldrig sätt en polis här som mätt hastigheten dock sätt dom rullat förbi någon enstaka gång för att visa sig för alla rika som riskerar inbrott i sina hus dagtid.  samma idioter tycker oxå att det är helt okej att skotta sina uppfarter till huset och lägga snön mitt på vägen.  dom är inte långt ifrån att jag kommer gå dit på natten och skotta upp en stor hög bakom deras bilar och vattna snön lite så dom blir sena till jobbet.

man kan lätt konstatera att kamera skåpen sitter där dom inbringar mest pengar och gör minst nytta. istället för att ställa dom vid skolor där dom kanske inte skulle dra in så mycket pengar men göra väldigt stor skillnad. men nej det går inte...  sitter och kör skolbuss och gjort det sedan 2007 1gång har jag sätt en laserkontroll vid en skola under dom åren då stog dom där efter att skolan börjat. jag passerade där 3gånger under dom 20-30min dom stog där i övrigt såg det rätt dött ut.   rätt tydligt att dom bara stog där för att visa upp sig. inte vara där när dom gör nytta helt sjukt.

privat ligger jag inte helt osällan gärna väldigt för fort men 30sträckor och villaområden är heliga för mig. sen kan jag ligga i 200 på motorvägen men det spelar mindre roll risken att någon annan drabbas av min framfart är föga stor. men att köra i 50-70km/h på 30väg så är risken överväldigad att någon kommer dö

Kör fort så hinner inget hända...

5 148 Inlägg
20 januari 2014
#48
Growe skrev:
SEpaket skrev:
Andromeda skrev:
De som har mest bråttom vid skolorna är fotbollsmorsorna med stora Suven och kostympapporna med tysk kombi som ska lämna av sina ungar med latten i mugghållaren och mobilen i knät 3 minuter innan första mötet på jobbet börjar. Samma personer gnäller sedan helt ogenerat över hur fort folk kör förbi dagis och skolor hmm

Ja, det är nog en korrekt analys. Har haft både kollegor, grannar och liknande av denna typ. Audi kombi är vanligt bland denna grupp människor. Hemma i området dyker skyltarna "Lekande barn - Kör sakta" upp var tionde meter, men så fort det gäller någon annans barn så är det inte så värst noga. Och den världen är man tydligen en del av...

har lyckats skrämt ett antal av dessa tomtar..bor i ett villaområde som är skyltat 30km/h just där vi bor är det övergångstsälle på andra sidan vägen är det ett boende för blinda och döva.och som oftast har en del andra hinder. endå kommer dessa mercor audisar m.m flåsande i 50-70km/h på sommarn är den en idiot med någon fläskig aston martin som brukar öva starter ute på gatan.

har nu testat några gånger där vi har högerregel helt sonikt bara åka rakt ut framför dom.. en dag kanske dom lär sig. dom brukar bli väldigt rädda men oftast är dom igång dagen efter igen.

aldrig sätt en polis här som mätt hastigheten dock sätt dom rullat förbi någon enstaka gång för att visa sig för alla rika som riskerar inbrott i sina hus dagtid.  samma idioter tycker oxå att det är helt okej att skotta sina uppfarter till huset och lägga snön mitt på vägen.  dom är inte långt ifrån att jag kommer gå dit på natten och skotta upp en stor hög bakom deras bilar och vattna snön lite så dom blir sena till jobbet.

man kan lätt konstatera att kamera skåpen sitter där dom inbringar mest pengar och gör minst nytta. istället för att ställa dom vid skolor där dom kanske inte skulle dra in så mycket pengar men göra väldigt stor skillnad. men nej det går inte...  sitter och kör skolbuss och gjort det sedan 2007 1gång har jag sätt en laserkontroll vid en skola under dom åren då stog dom där efter att skolan börjat. jag passerade där 3gånger under dom 20-30min dom stog där i övrigt såg det rätt dött ut.   rätt tydligt att dom bara stog där för att visa upp sig. inte vara där när dom gör nytta helt sjukt.

privat ligger jag inte helt osällan gärna väldigt för fort men 30sträckor och villaområden är heliga för mig. sen kan jag ligga i 200 på motorvägen men det spelar mindre roll risken att någon annan drabbas av min framfart är föga stor. men att köra i 50-70km/h på 30väg så är risken överväldigad att någon kommer dö

Påminner mig om min kusin som bodde i ett villaområde och hade småbarn, detta villaområde används ofta som genväg och en hel del kör fort, speciellt en suv  som varie dag kom på tok för fort. En dag tröttna min kusin ur å leta på en gammal cykel och en nalle i större storlek som fick lite kläder. Han gömde sig senare på infarten och när denna suv kom farandes skickades cykeln ut på vägen några meter framför bilen. Hon körde så klart på cykeln och stannade och sprang ut i ren panik. Föraren fick sig en avhyvling  om trafikvett  m.m. Tog en bra stund innan denne förare ens kunde gå till bilen... Hon körde nog inte för fort på ett tag.
Absolut inte rätt att handla som min kusin med det var nog effektivt ;-)
Senast redigerat av mb_pucken (20 januari 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 januari 2014
#49
skjortan skrev:
torpis skrev:
skjortan skrev:
Om det nu är så jävla jobbigt med fartkameror borde ni kanske inte köra bil...

Lågvattenmärke. Har du inget vettigt att säga så var tyst.

Rätt vettigt ändå, om problemet med kameror är att idioter som du ska ligga i arslet på folk som tvärnitar vid fartkameror så är problemer väldigt lätt åtgärdat.. håll ett längre avstånd så kan dom bromsa bäst fan dom vill?

Kallar du mig idiot igen åker du ut.  Läs det jag skrivet istället för att gissa vad jag skrev.  Jag har ögon att titta ut ur bilen med och jag använder dem, jag behöver inte ligga två meter bakom framförvarande för att se hur det fungerar på vägen.

Med din filosofi så skulle man åka kring i 50km/h på 80vägen för att aldrig riskera att komma ifatt någon.  Jag står fast vid att man skall ha så bra koll att man förstår vad man gör på vägen. Är det 80km/h så kan man välja att åka tex 70km/h pga sina begränsningar, men att då bromsa till 60km/h vid fartkameran eller när man möter en polisbil gör inte att JAG blir idioten. Beter man sig så på vägen så har man inte koll nog helt enkelt. Det finns inget som kan snackas runt den punkten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 januari 2014
#50
Mack855 skrev:
Med andra ord, det är upp till individen att se faror och köra normalt. Och ja jag kör ibland fortare än man får så nej jag är ingen moralkärring.

Håller med dig och bra och sakliga förklaringar är mycket värda oavsett åsikten.  Jag hade dock sett att man inte bara skrämde folk utan att man faktiskt lärde dem någonting mer också.  Att man körde en timmes folkrace obligatoriskt eller nått wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 412 Inlägg
20 januari 2014
#51
torpis skrev:
Mack855 skrev:
Med andra ord, det är upp till individen att se faror och köra normalt. Och ja jag kör ibland fortare än man får så nej jag är ingen moralkärring.

Håller med dig och bra och sakliga förklaringar är mycket värda oavsett åsikten.  Jag hade dock sett att man inte bara skrämde folk utan att man faktiskt lärde dem någonting mer också.  Att man körde en timmes folkrace obligatoriskt eller nått wink

Folkrace är faktiskt ett billigt och kul sätt att få erfarenhet av hur bilar beter sig i raka motsatsen till normal körning.
Jag körde i 3 år, och man fick ju uppleva allt från att ta en asfaltskurva snyggt på fullt ställ till att få en smäll i bakskärmen och rulla något varv ut i gräset.  big_smile
Senast redigerat av OpelP1 (20 januari 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 januari 2014
#52
whatever80 skrev:
Slash skrev:
Motorcyklar har ingen oskriven dispens samtidigt som motorcyklister kör i regel lika fort som bilister procentuellt sett.

Sedan att å ena sidan hacka på fartkameror för att sedan peka på den svenska "orättvisan" att motorcyklister inte kan fällas motsäger varandra. Antingen är du för eller emot, inte emot för att sedan vara för om alla kunde fällas, barnsligt och ogenomtänkt.

Jag gillar inte heller fartkameror, tycker de sabbar trafikrytmen och samtidigt skapar fler faror än vad de löser så jag är helt EMOT, även om motorcyklister, lastbilar och bussar kunde fällas.

Jag är helt klart emot fartkamerorna. Det var bara ett exempel som talar emot kamerorna, så varför införa något som gör att vissa kan blåsa på i 200 km/t medan andra får snällt betala för att de kör 6km för fort. men visst motorcyklisterna är inte så många och det kanske inte har egentligen någon betydelse om de har fri fart på vägarna som har fartkameror, för det brukar i allmänhet sällan vara poliskontroller på dessa vägar. Annars skulle det vara ett bra gömställe för polisen att ha fartkontroll mellan två kameror, det skulle ingen räkna med tongue.

Dom ställer ju ut släpkärran med kamera ibland, jäklar vad det blixtrar då wink


Rumpmas
3 860 Inlägg
20 januari 2014
#53
SEpaket skrev:
Andromeda skrev:
SEpaket skrev:
Problemet med fartkameror är att det inte motverkar rattonykterhet, vilket är än farligare. Vi borde inte ersätta poliserna utmed vägarna med plåtskåp som bara tar den som kör för fort, det finns andra som vinglar runt i bilen med noll koll och ofta några under västen, men som råkar hålla laglig hastighet. Sedan borde man få vissa människor att förstå att om det står 70 på skylten så kan man köra i alla fall 65 förbi kameran, man behöver inte krypa förbi den i 40 km/h, vilket alltför ofta händer.

Visst har det hänt att mätarnålen i mina bilar på tvåfilig motorväg letat sig upp i 10 km/h över rätt sträck, men eftersom mätaren visar lite för mycket talar vi kanske 4 km/h, vilket ligger inom felmarginalen. Visst har det hänt. Men uppåt 20 km/h för fort skulle jag aldrig köra. Inte en chans.

Däremot tycker jag vi skulle ha fartkameror utanför skolor där det sitter 30-skyltar. Inte en människa förutom jag och alla 75+ följer den skylten. Det händer ofta att människor bakom mig (ofta nästan nya bilar i silvermetallic av någon anledning) ligger med helljusblink och signalhorn bakom mig när jag håller lagliga 30 där.

I USA har polisen ett smart system. Man kör ut lite polisbilar och ställer obemannade här och var på motorvägen. Ingen bli bötfälld, men hastigheten hålls och det kostar väldigt lite att göra, då bilarna jag såg utmed vägen såg ut att vara utrangerade bilar som ersatts av nyare. Kanske skulle svenska polisen göra så med sina uttjänta fordon, det blir ju billigare än fartkameror. För vem fan vågar chansa och blåsa förbi en polisbil i 140 som kanske är tom?

De som har mest bråttom vid skolorna är fotbollsmorsorna med stora Suven och kostympapporna med tysk kombi som ska lämna av sina ungar med latten i mugghållaren och mobilen i knät 3 minuter innan första mötet på jobbet börjar. Samma personer gnäller sedan helt ogenerat över hur fort folk kör förbi dagis och skolor hmm

Ja, det är nog en korrekt analys. Har haft både kollegor, grannar och liknande av denna typ. Audi kombi är vanligt bland denna grupp människor. Hemma i området dyker skyltarna "Lekande barn - Kör sakta" upp var tionde meter, men så fort det gäller någon annans barn så är det inte så värst noga. Och den världen är man tydligen en del av...

Jag menade inte att du var en av de som kör fort fort och sedan gnäller själv tongue


199 Inlägg
20 januari 2014
#54
Andromeda skrev:
SEpaket skrev:
Andromeda skrev:

De som har mest bråttom vid skolorna är fotbollsmorsorna med stora Suven och kostympapporna med tysk kombi som ska lämna av sina ungar med latten i mugghållaren och mobilen i knät 3 minuter innan första mötet på jobbet börjar. Samma personer gnäller sedan helt ogenerat över hur fort folk kör förbi dagis och skolor hmm

Ja, det är nog en korrekt analys. Har haft både kollegor, grannar och liknande av denna typ. Audi kombi är vanligt bland denna grupp människor. Hemma i området dyker skyltarna "Lekande barn - Kör sakta" upp var tionde meter, men så fort det gäller någon annans barn så är det inte så värst noga. Och den världen är man tydligen en del av...

Jag menade inte att du var en av de som kör fort fort och sedan gnäller själv tongue

Nej, men jag menade mer som så att jag lever i ett sådant område och arbetar en del tillsammans med den sortens personer...

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
21 januari 2014
#55
whatever80 skrev:
Vad har det med saken att göra att jag är yrkeschaufför ? smile. Både du och jag vet att majoriteten av förare och vissa yrkesförare är dåliga på att hålla avstånd och vill gärna hjälpa till och skjuta på bilen framför. Det jag försökte få fram var bara om fartkamerorna utgör en större trafiksäkerhetsrisk än vad de gör nytta ?. Jag tror säkert att bilisten som tvärnitade framför fartkameran och blev påkörd, kanske ev förlamad för livet, det är säkert betryggande för honom att veta att han gjorde helt rätt som tvärnitade.         

Det spelar ingen roll på vilka vägar som man är ofokuserad på, skulle nog säga att det är nog vanligare att man sitter i andra tankar på vägar där man åker ofta om jag får ändra mig lite ? wink. Jag tror jag lästa någonstans att det farligaste en billist kan göra är att sitta i andra tankar. Jag tror att de flesta förare sitter i andra tankar någon gång på sin resa mellan punkt A och B, sedan kan det variera beroende på var vi kör. För
Vem orkar vara fokuserad på bilkörningen hela tiden ?, vi är ju inga robotar wink.
 
Jag undrar också vad 6 km utgör för skillnad för trafiksäkerheten förutom lite extra kosing rakt in i staten, Vi måste nog ha den hårdaste felmarginalen i världen. Det skulle vara väldigt pinsamt om det kom fram att kamerorna mätt 5 km fel, men det skulle nog aldrig någonsin erkännas, för det skulle bli alldeles för stora belopp som skulle betalas tillbaka till oskyldigt dömda bilförare.

Jag säger inte att det är rätt att tvärnita för en fartkamera - men jag menar att det är bakomvarande bil som har ansvar att hinna bromsa oavsett varför framförvarande bil tvärnitar. Det borde alla, speciellt en yrkeschaufför, både veta och rätta sig efter.

Om du inte orkar vara fokuserad på körningen ska du nog överväga att byta jobb snarast. Ditt jobb ÄR att vara fokuserad på att köra i första hand.

6 km spelar nog inte SÅ stor roll, men någonstans måste ju gränsen gå - varför inte respektera det? Speciellt om du kör så mycket som du gör?

Återigen känns det skrämmande att folk med din inställning till trafik/hastigheter osv är yrkeschaufförer. Men det är egentligen inte förvånande.

/Mattias

16 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#56
matteeee skrev:
whatever80 skrev:
Vad har det med saken att göra att jag är yrkeschaufför ? smile. Både du och jag vet att majoriteten av förare och vissa yrkesförare är dåliga på att hålla avstånd och vill gärna hjälpa till och skjuta på bilen framför. Det jag försökte få fram var bara om fartkamerorna utgör en större trafiksäkerhetsrisk än vad de gör nytta ?. Jag tror säkert att bilisten som tvärnitade framför fartkameran och blev påkörd, kanske ev förlamad för livet, det är säkert betryggande för honom att veta att han gjorde helt rätt som tvärnitade.         

Det spelar ingen roll på vilka vägar som man är ofokuserad på, skulle nog säga att det är nog vanligare att man sitter i andra tankar på vägar där man åker ofta om jag får ändra mig lite ? wink. Jag tror jag lästa någonstans att det farligaste en billist kan göra är att sitta i andra tankar. Jag tror att de flesta förare sitter i andra tankar någon gång på sin resa mellan punkt A och B, sedan kan det variera beroende på var vi kör. För
Vem orkar vara fokuserad på bilkörningen hela tiden ?, vi är ju inga robotar wink.
 
Jag undrar också vad 6 km utgör för skillnad för trafiksäkerheten förutom lite extra kosing rakt in i staten, Vi måste nog ha den hårdaste felmarginalen i världen. Det skulle vara väldigt pinsamt om det kom fram att kamerorna mätt 5 km fel, men det skulle nog aldrig någonsin erkännas, för det skulle bli alldeles för stora belopp som skulle betalas tillbaka till oskyldigt dömda bilförare.

Jag säger inte att det är rätt att tvärnita för en fartkamera - men jag menar att det är bakomvarande bil som har ansvar att hinna bromsa oavsett varför framförvarande bil tvärnitar. Det borde alla, speciellt en yrkeschaufför, både veta och rätta sig efter.

Om du inte orkar vara fokuserad på körningen ska du nog överväga att byta jobb snarast. Ditt jobb ÄR att vara fokuserad på att köra i första hand.

6 km spelar nog inte SÅ stor roll, men någonstans måste ju gränsen gå - varför inte respektera det? Speciellt om du kör så mycket som du gör?

Återigen känns det skrämmande att folk med din inställning till trafik/hastigheter osv är yrkeschaufförer. Men det är egentligen inte förvånande.

Du verkar bara se saker i svart eller i vit ?, för vem är det som får whiplashskada och kanske hela livet förstört, för att den bakomliggande bilen låg för nära. Det är ju väldigt upplyftande att ligga förlamad för livet i sjukhussängen och veta att man får ett fett skadestånd från han som låg för nära. Själv släpper jag alltid förbi dem som ligger för nära, för som färdtjänstchaufför har jag inte bara mig själv att tänka på. 

Det hörs verkligen att du inte har en blekaste aning om hur det är att köra färdtjänst 12 timmar om dagen och ha en massa kacklande kunder i bilen som vill prata om allt, som färdtjänstchaufför får man inte be en kund vara tyst för vi ska vara artiga och trevliga, för han eller hon ska få en så bra och angenäm resa som möjligt, för kunden har alltid rätt.

Du får tycka vad du vill, jag kan mitt jobb och är bra på det jag gör smile.

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
23 januari 2014
#57
Nu vänder du ju på hela resonemanget - är det helt plötsligt du som tvärnitar för fartkameror nu, och får bakomvarande bil i röven så du får whiplash? Hur ska du ha det?

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
23 januari 2014
#58
whatever80 skrev:
...

Jag undrar också vad 6 km utgör för skillnad för trafiksäkerheten förutom lite extra kosing rakt in i staten ...

För att besvara din fråga;

Reaktionstiden ligger på 0,5-2 sekunder, så vi tar i mitten; 1.25sekunder.

Vid 90km/h har du så alltså;

S = (v*r)/ 3,6
S = (90 * 1,25) / 3,6
S = 112,5 / 3,6
S = 31,25m

Vid 96km/h ger det

S ~ 33,4m

Du ökar alltså din reaktionssträcka med strax över 2 meter.

Bromssträckan blir (och detta är under optimala förhållanden; bra bromsar, bra däck, bra underlag)
(friktionen, f, beräknas med 0,8 på torr asfalt, 0,1 på is, för årstiden tar vi ett mellanting; 0,5)

s = v² / (250 *f)

90km/h ger då;

s = 90² / ( 250 * 0,5)
S = 90² / 125
S = 8100 / 125
s = 64,8m

Vid 96km/h

s ~ 73,7m

Så stoppsträckan blir alltså;

90km/h = 31,25 + 64,8 = 96,05m
96km/h = 33,4 + 73,7 = 107,1m

Så på frågan vad 6km/h gör för skillnad, ptja, 2m längre reaktionssträcka och över 10m längre stoppsträcka

(ja jag är fullt medveten om att det finns flera sätt att räkna ut detta, och jag valde "ett i högen")
Senast redigerat av it_mutt (23 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

16 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#59
matteeee skrev:
Nu vänder du ju på hela resonemanget - är det helt plötsligt du som tvärnitar för fartkameror nu, och får bakomvarande bil i röven så du får whiplash? Hur ska du ha det?

Det var bara ett exempel smile. Menade bara att även om ansvaret ligger på föraren som kör bakom så är det den främre föraren som får skadorna för att denne tvärnitade oavsett om det är en fartkamera eller ett djur.

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
23 januari 2014
#60
whatever80 skrev:
matteeee skrev:
Nu vänder du ju på hela resonemanget - är det helt plötsligt du som tvärnitar för fartkameror nu, och får bakomvarande bil i röven så du får whiplash? Hur ska du ha det?

Det var bara ett exempel smile. Menade bara att även om ansvaret ligger på föraren som kör bakom så är det den främre föraren som får skadorna för att denne tvärnitade oavsett om det är en fartkamera eller ett djur.

Ja, men vad är din synpunkt i hela alltet nu då? Om du håller rätt avstånd så krockar du inte med dom som tvärnitar och om du inte tvärnitar vid fartkameror så får du inte whiplash av att någon kör in i dig där. Du har ju alla (eller inga?) åsikter på samma gång...

/Mattias


Sök