whatever80 skrev:
...
Jag undrar också vad 6 km utgör för skillnad för trafiksäkerheten förutom lite extra kosing rakt in i staten ...
För att besvara din fråga;
Reaktionstiden ligger på 0,5-2 sekunder, så vi tar i mitten; 1.25sekunder.
Vid 90km/h har du så alltså;
S = (v*r)/ 3,6
S = (90 * 1,25) / 3,6
S = 112,5 / 3,6
S = 31,25m
Vid 96km/h ger det
S ~ 33,4m
Du ökar alltså din reaktionssträcka med strax över 2 meter.
Bromssträckan blir (och detta är under optimala förhållanden; bra bromsar, bra däck, bra underlag)
(friktionen, f, beräknas med 0,8 på torr asfalt, 0,1 på is, för årstiden tar vi ett mellanting; 0,5)
s = v² / (250 *f)
90km/h ger då;
s = 90² / ( 250 * 0,5)
S = 90² / 125
S = 8100 / 125
s = 64,8m
Vid 96km/h
s ~ 73,7m
Så stoppsträckan blir alltså;
90km/h = 31,25 + 64,8 = 96,05m
96km/h = 33,4 + 73,7 = 107,1m
Så på frågan vad 6km/h gör för skillnad, ptja, 2m längre reaktionssträcka och över 10m längre stoppsträcka
(ja jag är fullt medveten om att det finns flera sätt att räkna ut detta, och jag valde "ett i högen")