Vilka kör elbil? Hur långt kommer ni på en laddning?

torpis Forummoderator
18 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Jag har idag kört VW e-UP och undrar om det finns fler som kör elbil och hur ni upplever räckviddo ch dagligt användande.

Saxar in mitt referat från ett annat forum.

Då har jag precis provkört också. Min första elbilskörning förövrigt. Min referens är min V70 D5 2007 som är masserad till 250hk och kanske inte 600Nm men nära.

e-UP väntade ute i kylan, -3grader och bilhandlaren sa att den var fulladdad. Ett perfekt test i verkliga livet med andra ord. Vi borstade av snön och sen åkte jag iväg. Jag gjorde misstaget att helt enkelt inte notera den stora laddindikatorn förens efter ett bra tag. Jag plippade på färddatorn som sa 65km när jag tog bilen. Jag fick ha den i 3 timmar och min tanke var att åka hem 25km och sedan tillbaka för att simulera en normal körning. Men det märkte jag ganska fort att det gick ju inte.  På väg till bilfirman så kollade jag min hastighet mot GPS och jag låg i 107km/h med min V70, ett par omkörningar blev det med. Jag la mig i samma fart med e-UP och den rackaren går riktigt bra på vägen måste jag säga. Den har ju inga 250hk och de hajpade vridet är ju bara en tredjedel av vad min V70 har så visst är den lite trött, men fortfarande helt okej. Hade den inte varit spärrad till 125km/h(GPS) så hade den säkert dragit till 160km/h. Gjorde ett par fingerade omkörningar med e-UP också. V70 lät enligt min Samsung Galaxy Mega med 78dB med peak vid 129Hz, e-UP 74dB med peak vid 64Hz - samma fart, samma vägsträckning.

Räckviddsmätaren tickade nedåt ganska fort och jag insåg att jag hade aldrig kommit fram och tillbaka, så jag vände efter 1.5mil och kryssade tillbaka in mot stan. Jag hade förvisso laddare med mig, men jag vågade inte chansa på att den inte skulle funka alternativt inte hinna ladda bilen innan bilfirman stängde.

Tillbaka i stan sa tripmätaren 30km och jag hade 16km kvar enligt färddatorn. Först då upptäckte jag att "klockan" var tankmätare wink Dundermiss att inte kolla den innan jag körde men men. den visade en kvart kvar ungefär och 16km då.  Jag tog en paus på MAX och testade laddaren. Åt lite chili cheese extremt sakta och gick på dass. efter 30min var det dax igen. Visst hade mätaren gått upp lite och räckvidden ökat ett par km. Jag kryssade runt i stan och här är bilen riktigt pigg. V70 dieseln måste ju veva igång sin turbo innan någonting händer och e-UP svarade helt okej.  Jag körde hela tiden med högsta regenereringen (även på landsvägen)och den trivdes jag med, ungefär som att motorbromsa dieselraketen på 3:an. Behagligt, kontrollerat och rackans effektivt i stan. Det gillade jag skarpt, att få tillbaka energin man annars bränner bort i skivorna. Med 5km kvar på färddatorn så gick den in i eco+ vilket innebär nedsatt effekt. Fortfarande gick det utmärkt att köra men med mindre pulver. Efter 46km var jag tillbaka och batteriet i princip tomt.

Medelförbrukningen låg på 25kwh/100km och i mina 107km/h på landsvägen ungefär 21-22kWh/100km.

Den känns större än den är och i framsätet kände jag att nivån var väl ungefär som min V70. Visst plastigt, men hyfsat prydligt och enkelt att förstå. Baksätet var inte användbart när jag på 185cm satt fram.  Men över lag tyckte jag förarmiljö/tekniknivå var i stil med Volvon(som förvisso lanserades år2000.) Helt okej alltså. Värmen var det inget fel på, den kom fort och funkade bra tyckte jag.

Men varför kom jag bara 46km? Var den inte fulladdad? Äter kylan upp så mycket kapacitet? Den hade ju stått ute och allt var -3 till -5grader. Är mina 107km/h för mycket?  25kWh/100km och 18.7kWh totalt ger ju 7.5mil i teorin, sen kylan på det?! Det handlade INTE om något rallyåkande bara för man lånat en bil med gratis soppa utan jag ville verkligen köra så normalt som möjligt vilket i min V70 ger 0.56/mil i diesel då.

Kvarts mille och inte ens 5mil gör mig tveksam, jag kommer ju inte ens till stan och tillbaka. Kanske på sommarn, men jag kör gärna året om wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Drönirettab
18 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Kyla och batterier. Även LiIon/LiFe har sina begränsningar. wink

Masquerade Aldrig nöjd
18 januari 2014 · 804 Inlägg

Värt att tänka på är ju också att batteriet aldrig kommer prestera bättre än så, redan efter ett år lär kapaciteten vara betydligt sämre och helt plötsligt skall man plöja ned 100k i ett nytt.

Livet är för kort för att äga Volvo.
torpis Forummoderator
18 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Masquerade skrev:
Värt att tänka på är ju också att batteriet aldrig kommer prestera bättre än så, redan efter ett år lär kapaciteten vara betydligt sämre och helt plötsligt skall man plöja ned 100k i ett nytt.

Ja, det är många aspekter. Man får batterigaranti på 8år/12000mil om man servar bilen på VW varje år alt 3000mil.

Tror nog batterierna håller ganska bra och att kapaciteten står sig hyfsat, annars hade de inte vågat ge garantier. Men men... hur länge håller en laptop? efter 3år är den inte så mallig längre wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Wicca
18 januari 2014 · 886 Inlägg

Man får ju komma ihåg att både batteriernas och bilens klimatanläggning går på elen också. Det gäller iofs även sommaren men jag tror att det är lite värre på vintern.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
torpis Forummoderator
18 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Wicca skrev:
Man får ju komma ihåg att både batteriernas och bilens klimatanläggning går på elen också. Det gäller iofs även sommaren men jag tror att det är lite värre på vintern.

Självklart, skall man gå till jobbet vintertid då?  Drar en bensinbil 4ggr så mycket på vintern när klimatanläggningen får jobba?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
granadadr
18 januari 2014 · 7 294 Inlägg

torpis skrev:

Wicca skrev:
Man får ju komma ihåg att både batteriernas och bilens klimatanläggning går på elen också. Det gäller iofs även sommaren men jag tror att det är lite värre på vintern.

Självklart, skall man gå till jobbet vintertid då?  Drar en bensinbil 4ggr så mycket på vintern när klimatanläggningen får jobba?

den får ju värme från motorn och inte från batteriet wink så värme OCH ac påverkar ju kapaciteten mkt på en elbil wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
granadadr
18 januari 2014 · 7 294 Inlägg

granadadr skrev:

torpis skrev:

Wicca skrev:
Man får ju komma ihåg att både batteriernas och bilens klimatanläggning går på elen också. Det gäller iofs även sommaren men jag tror att det är lite värre på vintern.

Självklart, skall man gå till jobbet vintertid då?  Drar en bensinbil 4ggr så mycket på vintern när klimatanläggningen får jobba?

den får ju värme från motorn och inte från batteriet wink så värme OCH ac påverkar ju kapaciteten mkt på en elbil wink

föressten, så pratade jag med en norrman, där har de dieselvärmare i sina elbilar wink

Putteliten
18 januari 2014 · 9 083 Inlägg

Om du tänker såhär då. Om du inte har längre än 5 mil till jobbet och eventuellt förbi affären eller liknande så funkar ju bilen ypperligt. Någon långresa med bilen är ju inte att räkna med, så då måste du ha en bil som kan ta dig en längre sträcka. Om du nu gör några längre resor ibland vill säga?
Sen kan du ju fundera på det, hur mycket diesel får du för 250 000:- Hur många gånger måste du köra till och från jobbet för att kört upp dom pengarna?

torpis Forummoderator
18 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Putteliten skrev:
Om du tänker såhär då. Om du inte har längre än 5 mil till jobbet och eventuellt förbi affären eller liknande så funkar ju bilen ypperligt. Någon långresa med bilen är ju inte att räkna med, så då måste du ha en bil som kan ta dig en längre sträcka. Om du nu gör några längre resor ibland vill säga?
Sen kan du ju fundera på det, hur mycket diesel får du för 250 000:- Hur många gånger måste du köra till och från jobbet för att kört upp dom pengarna?

Jag tänker såhär, 4mil till jobbet, det fixar den i alla väder. Men, när jag kommer hem så har jag 2.5mil till sjukhuset. Skulle någonting hända mig eller familjen så jag MÅSTE in till sjukhuset så har man liksom varesig tid att ladda eller vänta på ambulans.  Så jag hade gärna haft halva den annonserade räckvidden iaf dvs 8mil.(i alla väder)

Nu fick jag väldigt bra input på elbilsforumet med div tips på hur man sköter sin bil bäst. Det handlar om att tat lite lugnt när batteriet är kallt, parkera i garaget etc.  Så jag tar gärna en tur till med e-UP i framtiden med lite mera kött på benen. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
18 januari 2014 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:

torpis skrev:

Wicca skrev:
Man får ju komma ihåg att både batteriernas och bilens klimatanläggning går på elen också. Det gäller iofs även sommaren men jag tror att det är lite värre på vintern.

Självklart, skall man gå till jobbet vintertid då?  Drar en bensinbil 4ggr så mycket på vintern när klimatanläggningen får jobba?

den får ju värme från motorn och inte från batteriet wink så värme OCH ac påverkar ju kapaciteten mkt på en elbil wink

Nja, Volvon har en dieselkamin, utan den blir motorn inte varm(!) Det är sant smile  Kraften för att värma eller kyla eller tina rutorna kommer från tanken/batteriet. Även elbilen behöver ju kyla sin motor. Jag förbrukade 22kWh/100km vid 107km/h. Det blir ju ca 30kW i snitt och motor/regulator kanske vaskar 10% och 3kW hade räkt för att värma kupén smile  eller hur smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Wicca
18 januari 2014 · 886 Inlägg

torpis skrev:

Wicca skrev:
Man får ju komma ihåg att både batteriernas och bilens klimatanläggning går på elen också. Det gäller iofs även sommaren men jag tror att det är lite värre på vintern.

Självklart, skall man gå till jobbet vintertid då?  Drar en bensinbil 4ggr så mycket på vintern när klimatanläggningen får jobba?

Jag tror du missförstod mitt inlägg. Jag försvarar inte på något sätt elbilarnas kortare räckvidd vintertid, utan försökte bara ge en förklaring till varför det är som det är.

Personligen så tror jag att det kommer att komma en batteriteknik som på något sätt arbetar runt det här problemet.

Tills dess tror jag personligen främst på (ladd)hybrider i norden.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari 2014 · 17 520 Inlägg

Vi provade en Opel Ampera för några dagar sedan. Den gick snällt de 8 milen hem och gick dessutom tillbaka samma väg till handlaren -nästan- utan laddning. 1.5 mil innan så startade generatorn. De är dyra men prova! Vi bråkar just nu om priset då den gått som demo i 400 mil. Väldigt begagnad om man frågar mig :-)

Köp en Prius annars :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
18 januari 2014 · 3 331 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Vi provade en Opel Ampera för några dagar sedan. Den gick snällt de 8 milen hem och gick dessutom tillbaka samma väg till handlaren -nästan- utan laddning. 1.5 mil innan så startade generatorn. De är dyra men prova! Vi bråkar just nu om priset då den gått som demo i 400 mil. Väldigt begagnad om man frågar mig :-)

Köp en Prius annars :-)

Ampera ser iallafall någorlunda bättre ut än priusen tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torpis Forummoderator
18 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Wicca skrev:

torpis skrev:

Wicca skrev:
Man får ju komma ihåg att både batteriernas och bilens klimatanläggning går på elen också. Det gäller iofs även sommaren men jag tror att det är lite värre på vintern.

Självklart, skall man gå till jobbet vintertid då?  Drar en bensinbil 4ggr så mycket på vintern när klimatanläggningen får jobba?

Jag tror du missförstod mitt inlägg. Jag försvarar inte på något sätt elbilarnas kortare räckvidd vintertid, utan försökte bara ge en förklaring till varför det är som det är.

Personligen så tror jag att det kommer att komma en batteriteknik som på något sätt arbetar runt det här problemet.

Tills dess tror jag personligen främst på (ladd)hybrider i norden.

Det handlar ju bara om att lasta in nog med batterier, vilket de inte gör. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
18 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Vi provade en Opel Ampera för några dagar sedan. Den gick snällt de 8 milen hem och gick dessutom tillbaka samma väg till handlaren -nästan- utan laddning. 1.5 mil innan så startade generatorn. De är dyra men prova! Vi bråkar just nu om priset då den gått som demo i 400 mil. Väldigt begagnad om man frågar mig :-)

Köp en Prius annars :-)

14.5mil alltså? Kan det vara sant? Wikipedia säger 16kWh, samma som i e-UP typ, men en större bil. Eller har de biffat på acken?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Putteliten
18 januari 2014 · 9 083 Inlägg

Ja måste säga att jag är väldigt skeptisk till det här med enbart elbil. Vi hade 3st Priusar på jobbet och dom gick faktiskt förbannat billigt. Kanske lite tråkiga bilar, men det är väl endast Teslan som är rolig i den bilklassen? Har man Priusen så kan man ju vara absolut säker på att man kan ta sig nånstans efter jobbet också. Dessutom så har dom riktigt bra garantier på batterierna och sen billiga i service och delar.

Wicca
18 januari 2014 · 886 Inlägg

torpis skrev:

Wicca skrev:

torpis skrev:

Självklart, skall man gå till jobbet vintertid då?  Drar en bensinbil 4ggr så mycket på vintern när klimatanläggningen får jobba?

Jag tror du missförstod mitt inlägg. Jag försvarar inte på något sätt elbilarnas kortare räckvidd vintertid, utan försökte bara ge en förklaring till varför det är som det är.

Personligen så tror jag att det kommer att komma en batteriteknik som på något sätt arbetar runt det här problemet.

Tills dess tror jag personligen främst på (ladd)hybrider i norden.

Det handlar ju bara om att lasta in nog med batterier, vilket de inte gör. smile

Inte riktigt. Lassar de på med batterier så blir bilen dyr, tung och får ett extremt litet bagage.

Det forskas även på en teknik där man genom att ha ett svänghjul kan ha ett batteri med hög energidensitet istället för ett där man kan ta ut hög effekt som det är idag. På så sätt får man mer energilagring i samma vikt batterier och dessutom så slits de mindre.

Påminner starkt om det här:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 687505.ece

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari 2014 · 17 520 Inlägg

torpis skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Vi provade en Opel Ampera för några dagar sedan. Den gick snällt de 8 milen hem och gick dessutom tillbaka samma väg till handlaren -nästan- utan laddning. 1.5 mil innan så startade generatorn. De är dyra men prova! Vi bråkar just nu om priset då den gått som demo i 400 mil. Väldigt begagnad om man frågar mig :-)

Köp en Prius annars :-)

14.5mil alltså? Kan det vara sant? Wikipedia säger 16kWh, samma som i e-UP typ, men en större bil. Eller har de biffat på acken?

Vet ej. Håller på att läsa lite om bilen. Dock var det frågan om rätt "snäll körning" samt att bensinmotorn kan ha startat tidigare. Lite svårt att höra. Tjejen körde tillbaka och det är inte säkert hon (eller jag) märkte att batteriindikatorn bytte från el till bensin med en gång. Den var dock redigt urladdad då vi stängde av den...

Tyvärr kan inte Ampera "ladda sig själv" under körning. Den måste kopplas in i ett eluttag. Lite tråkigt. Bilen var dessutom förvarad i bilhallen då vi hämtade den. Samma hemma. Det var ju inte vår bil så den fick stå i huset. Varmt.

Vår Prius ska bara gå ett par kilometer på el. Jag kan rätt lätt få den att gå en halvmil på enbart el. Tror vi bor "fördelaktigt" ur elbilssynpunkt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
NiKeMaN Entreprenör
18 januari 2014 · 1 286 Inlägg

Tror att det ligger några år framåt i tiden fortfarande med en ren elbil för "Svensson" faktiskt.

Det som jag känner är mer intressant i sådana fall är en dieselhybrid - tänk V60 t.ex. Elbil som klarar några mil på el. Laddar den på jobbet och sen åker du el hem också. Plötsligt måste du fara till sjukhuset fort och då är det bara att gasa iväg. När strömmen tar slut knackar D5an igång och piskar iväg dom sista milen.

Eller så pendlar man på el fram och tillbaka från jobbet. Och när helgen är kommen och man ska till storstan för att handla eller på semester så åker man bara vidare i sin bil - som då drivs av en snål dieselmotor.

DET tror jag vi får se en del av närmsta framtiden.

// Niklas Johansson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang