Jag har idag kört VW e-UP och undrar om det finns fler som kör elbil och hur ni upplever räckviddo ch dagligt användande.
Saxar in mitt referat från ett annat forum.
Då har jag precis provkört också. Min första elbilskörning förövrigt. Min referens är min V70 D5 2007 som är masserad till 250hk och kanske inte 600Nm men nära.
e-UP väntade ute i kylan, -3grader och bilhandlaren sa att den var fulladdad. Ett perfekt test i verkliga livet med andra ord. Vi borstade av snön och sen åkte jag iväg. Jag gjorde misstaget att helt enkelt inte notera den stora laddindikatorn förens efter ett bra tag. Jag plippade på färddatorn som sa 65km när jag tog bilen. Jag fick ha den i 3 timmar och min tanke var att åka hem 25km och sedan tillbaka för att simulera en normal körning. Men det märkte jag ganska fort att det gick ju inte. På väg till bilfirman så kollade jag min hastighet mot GPS och jag låg i 107km/h med min V70, ett par omkörningar blev det med. Jag la mig i samma fart med e-UP och den rackaren går riktigt bra på vägen måste jag säga. Den har ju inga 250hk och de hajpade vridet är ju bara en tredjedel av vad min V70 har så visst är den lite trött, men fortfarande helt okej. Hade den inte varit spärrad till 125km/h(GPS) så hade den säkert dragit till 160km/h. Gjorde ett par fingerade omkörningar med e-UP också. V70 lät enligt min Samsung Galaxy Mega med 78dB med peak vid 129Hz, e-UP 74dB med peak vid 64Hz - samma fart, samma vägsträckning.
Räckviddsmätaren tickade nedåt ganska fort och jag insåg att jag hade aldrig kommit fram och tillbaka, så jag vände efter 1.5mil och kryssade tillbaka in mot stan. Jag hade förvisso laddare med mig, men jag vågade inte chansa på att den inte skulle funka alternativt inte hinna ladda bilen innan bilfirman stängde.
Tillbaka i stan sa tripmätaren 30km och jag hade 16km kvar enligt färddatorn. Först då upptäckte jag att "klockan" var tankmätare

Dundermiss att inte kolla den innan jag körde men men. den visade en kvart kvar ungefär och 16km då. Jag tog en paus på MAX och testade laddaren. Åt lite chili cheese extremt sakta och gick på dass. efter 30min var det dax igen. Visst hade mätaren gått upp lite och räckvidden ökat ett par km. Jag kryssade runt i stan och här är bilen riktigt pigg. V70 dieseln måste ju veva igång sin turbo innan någonting händer och e-UP svarade helt okej. Jag körde hela tiden med högsta regenereringen (även på landsvägen)och den trivdes jag med, ungefär som att motorbromsa dieselraketen på 3:an. Behagligt, kontrollerat och rackans effektivt i stan. Det gillade jag skarpt, att få tillbaka energin man annars bränner bort i skivorna. Med 5km kvar på färddatorn så gick den in i eco+ vilket innebär nedsatt effekt. Fortfarande gick det utmärkt att köra men med mindre pulver. Efter 46km var jag tillbaka och batteriet i princip tomt.
Medelförbrukningen låg på 25kwh/100km och i mina 107km/h på landsvägen ungefär 21-22kWh/100km.
Den känns större än den är och i framsätet kände jag att nivån var väl ungefär som min V70. Visst plastigt, men hyfsat prydligt och enkelt att förstå. Baksätet var inte användbart när jag på 185cm satt fram. Men över lag tyckte jag förarmiljö/tekniknivå var i stil med Volvon(som förvisso lanserades år2000.) Helt okej alltså. Värmen var det inget fel på, den kom fort och funkade bra tyckte jag.
Men varför kom jag bara 46km? Var den inte fulladdad? Äter kylan upp så mycket kapacitet? Den hade ju stått ute och allt var -3 till -5grader. Är mina 107km/h för mycket? 25kWh/100km och 18.7kWh totalt ger ju 7.5mil i teorin, sen kylan på det?! Det handlade INTE om något rallyåkande bara för man lånat en bil med gratis soppa utan jag ville verkligen köra så normalt som möjligt vilket i min V70 ger 0.56/mil i diesel då.
Kvarts mille och inte ens 5mil gör mig tveksam, jag kommer ju inte ens till stan och tillbaka. Kanske på sommarn, men jag kör gärna året om