5831
Sök

Vilka kör elbil? Hur långt kommer ni på en laddning?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
NiKeMaN skrev:
Tror att det ligger några år framåt i tiden fortfarande med en ren elbil för "Svensson" faktiskt.

Det som jag känner är mer intressant i sådana fall är en dieselhybrid - tänk V60 t.ex. Elbil som klarar några mil på el. Laddar den på jobbet och sen åker du el hem också. Plötsligt måste du fara till sjukhuset fort och då är det bara att gasa iväg. När strömmen tar slut knackar D5an igång och piskar iväg dom sista milen.

Eller så pendlar man på el fram och tillbaka från jobbet. Och när helgen är kommen och man ska till storstan för att handla eller på semester så åker man bara vidare i sin bil - som då drivs av en snål dieselmotor.

DET tror jag vi får se en del av närmsta framtiden.

Ja, så är det definitivt. Jag skulle vilja se en V60 plug in i en mera balanserad och sansad version. Större batteri och mindre motor. 163hk 4cyl 1.6l diesel och batteri för riktiga 20mil.  Då pratar vi smile  Men sen kan man ju diskutera hur värt det är att släpa runt på en dieseldrivlina helt i onödan i 95% av fallen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 januari 2014
torpis skrev:
NiKeMaN skrev:
Tror att det ligger några år framåt i tiden fortfarande med en ren elbil för "Svensson" faktiskt.

Det som jag känner är mer intressant i sådana fall är en dieselhybrid - tänk V60 t.ex. Elbil som klarar några mil på el. Laddar den på jobbet och sen åker du el hem också. Plötsligt måste du fara till sjukhuset fort och då är det bara att gasa iväg. När strömmen tar slut knackar D5an igång och piskar iväg dom sista milen.

Eller så pendlar man på el fram och tillbaka från jobbet. Och när helgen är kommen och man ska till storstan för att handla eller på semester så åker man bara vidare i sin bil - som då drivs av en snål dieselmotor.

Ja, så är det definitivt. Jag skulle vilja se en V60 plug in i en mera balanserad och sansad version. Större batteri och mindre motor. 163hk 4cyl 1.6l diesel och batteri för riktiga 20mil.  Då pratar vi smile  Men sen kan man ju diskutera hur värt det är att släpa runt på en dieseldrivlina helt i onödan i 95% av fallen

Kan det inte vara motorn som gör att man faktiskt skaffar en elbil istället för att man INTE skaffar en? Hade jag köpt en ny bil idag och valde mellan säg - en V60 D5 och en V60 D5-hybrid och OM mellanskillnaden hade varit överkomlig så hade jag lätt valt en dieselhybrid. Visst dieselmotorn behöver sällan användas - men om man köper en renodlad elbil så kommer många att känna sig oerhört begränsade av bilens räckvidd.

Jag tror att det kan vara ett bra "mellansteg" under tiden batterier fortsätter att utvecklas samtidigt som vanliga människor vänjer sig med tanken på att behöva ladda sin bil.

// Niklas Johansson

Forummoderator
18 459 Inlägg
18 januari 2014
NiKeMaN skrev:

Så sant. Vi har prutat rätt duktigt på Amperan. Men tror inte det blir köp ändå. Vår prius är enklare att leva med. Förvisso kopplar jag alltid in motorvärmare & kupévärmare nu på vintern så den är alltid varm. Men skulle man glömma detta spelar det mindre roll. Enda skillnaden är att bensinmotorn startar efter 10 sekunder och värmer upp bilen. Den kan dock varva rätt ilsket om det är kallt.

Vi köper nog en Prius till. Enklare. Dessutom drar den sjukt lite.

En sak är dock säker: Som bruksbilar kommer vi aldrig att köra annat än hybrid/elbil. Bränslekostnaderna har halverats. Sett på forumet att fler har frågat om just dessa biltyper. Trevligt. Jag är inte någon miljöanhängare men pengar talar sitt tydliga språk... Tänkte låna hem en ny Prius någon dag så får vi se hur den är mot vår gamla -06.

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 januari 2014
Det läskiga är om man jämför en e-UP mot en vanlig UP så betalar sig e-UPen först efter 19 000 mil enligt senaste numret av Vi Bilägare :S

// Niklas Johansson

9 151 Inlägg
19 januari 2014
NiKeMaN skrev:
Det läskiga är om man jämför en e-UP mot en vanlig UP så betalar sig e-UPen först efter 19 000 mil enligt senaste numret av Vi Bilägare :S

De e många gånger fram och tillbaka till jobbet med V70 D5 som TS redan har.

886 Inlägg
19 januari 2014
torpis skrev:
NiKeMaN skrev:

Det kommer nog. Anledningen till att Volvo valde D5an är att de äger rättigheterna till den motorn, de andra motorerna ägdes av Ford eller Renault tror jag. Nu när de har utvecklat lite nya motorer lär de stoppa en vettigare klump i nästa hybrid.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Putteliten skrev:
NiKeMaN skrev:

De e många gånger fram och tillbaka till jobbet med V70 D5 som TS redan har.

Jo så är det ju. 250hk och 550Nm med snitt på 0.56/mil och 120mil per tankning, dessutom med dieselvärmare och service i egna garaget är svårslaget. *tyvärr*

Men huvudfrågan kvarstår, kör någon elbil och har lite mer feedback kring sin räckvidd? (övrig diksussion är givetvis med välkommen)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2014
Vi har 2st Renault Kangoo elbilar på garnisonen.
De står utomhus, under bar himmel, vid laddstolpe.

Det tål de inte, har försäljaren meddelat i efterhand, de ska stå torrt i varmgarage.
Har dieselvärmare med tidur, används givetvis dagligen på vinterhalvåret.

Utlovad räckvidd är ca 16 mil men verkligheten säger ca 1/4-del, eller 4 mil.
Nu har man förstås en del verktyg m.m i dem som väger till.

Men förarna är inte nöjda.
Vi har snabbladdare, som enligt säljaren ska ge halv laddning på 1 timme.
Snarare 8 timmar, verklig användning.

Nja, tanken är god med elbil, men verkligheten är inte ifatt visionärerna ännu.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

21 761 Inlägg
19 januari 2014
En viktig sak är väl att få veta noggrant under vilka förutsättningar bilen är "lovad" att klara en viss körsträcka. Jag har inte testat elbilar, men min gissning är att den lovade sträckan är under absolut optimala förhållanden där man inte behöver använda någon "extra" funktion alls (tex i vinterklimat när värmare används).

Det är kanske så att försäljningsställena och försäljarna inte har fått tillräcklig information från tillverkaren hur mycket bilens prestanda verkligen påverkas av det varierande klimatet vi har här, vad vet jag. smile

7 561 Inlägg
19 januari 2014
så här är det idagsläget, en enbart elbil fungerar ej jag tror ni måste ha 2 bilar isåfall, en el till/från jobbet, en bensin/diesel till nöjen handla besöka släkt osv, just pga de begränsningar som är idag,,

apropå värme så tycker jag det är lite konstigt med torpis diesel,, jag har en gammal scorpio diesel INGEN extra dieselvärmare, och den blir då hyfsat varm, å jag är en frusseabbar som min tjej säger wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2014
Elvärmaren som förstås finns, är på 5kW.

Om man ska använda den drar man ur batteriet på nolltid.

Därför har man dieselvärmaren som tillsats.

Notera: Dieselvärmaren är såklart till för kupén, inte elmotorn.
Senast redigerat av TurbOla (19 januari 2014)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
TurbOla skrev:
Elvärmaren som förstås finns, är på 5kW.

Om man ska använda den drar man ur batteriet på nolltid.

Därför har man dieselvärmaren som tillsats.

Notera: Dieselvärmaren är såklart till för kupén, inte elmotorn.

Ja, 5kW är ju ungefär 1/5 av mitt snitt under provturen.   Men klura lite till, har inte bilen AC?  Om svaret är ja så har den ju en inbyggd värmepump, varför använder man inte denna till värme också och får COP på det hela. DÅ hade det räckt med 1.5-2kW för att få ut 5kW värme smile   Vet att Renault Zoe funkar så.

Sen är det ju energi som ska in både för bensinbilen och elbilen om vi pratar förbrukare. Jag tycker inte elbilen borde straffas så hårt för att man har solsvärmen på, bensinbilen får ju först göra om bensin till rörelse i motorn, sedan via en rem göra ström i generatorn medan elbilen redan har färdig ström att använda. Galet mycket högre verkningsgrad.

Och jag tror jag har rätt, det är bara det att jag märker det inte för jag har en tank på 70liter/125mil. Hade V70 haft en tank på 5mil dvs 2.8liter så hade jag nog också märkt skillnad beroende på värme hit och dit smile

Sök