Fråga angående självrisk försäkring

Portion
21 januari 2014 · 16 Inlägg

Hallå,

Råkade igår under kvällen när jag skulle backa ut bilen från garaget att backa på en av familjens bilar som stod parkerad runt hörnet. Båda bilarnas stötfångare fick en del sprickor i sig och gick sönder. Bilen jag har och körde har helförsäkring och den jag råkade backa på har en halv försäkring. Helförsäkringen ligger hos IF och tänkte höra med er om någon vet om vad ungefär självrisken brukar ligga på hos det försäkringsbolaget och om självrisken på den bil som var helförsäkrad täcker båda bilarnas skador?

Hamilton
21 januari 2014 · 8 873 Inlägg

Självrisken får du veta om du läser försäkringsbrevet eller ringer/mailar och frågar, det går även att göra skadeanmälan via nätet.

Fotograf på tierpidag.se
Brådhis * Voff voff *
21 januari 2014 · 10 331 Inlägg

Portion skrev:
Hallå,

Råkade igår under kvällen när jag skulle backa ut bilen från garaget att backa på en av familjens bilar som stod parkerad runt hörnet. Båda bilarnas stötfångare fick en del sprickor i sig och gick sönder. Bilen jag har och körde har helförsäkring och den jag råkade backa på har en halv försäkring. Helförsäkringen ligger hos IF och tänkte höra med er om någon vet om vad ungefär självrisken brukar ligga på hos det försäkringsbolaget och om självrisken på den bil som var helförsäkrad täcker båda bilarnas skador?

Ja, det gör den.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MikkoHansen
21 januari 2014 · 265 Inlägg

Inte samma ägare på bilarna som va med om olyckan? isåfall får man inte ut någonting på försäkringen hmm

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
thelaughingmadman
21 januari 2014 · 711 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Inte samma ägare på bilarna som va med om olyckan? isåfall får man inte ut någonting på försäkringen hmm

Så om man äger två bilar så får man inte råka köra in i sin egen bil på sin parkeringsplats? Det låter tämligen osannolikt. Citera gärna om du har någon källa till detta.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Hamilton
21 januari 2014 · 8 873 Inlägg

MikkoHansen skrev:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=93683

längst ner

http://www.zatzy.com/allmaent/388206-ko … a-bil.html

samma där

Helt orelevant  för den här tråden i dina länkade inlägg var det trafikförsäkring,  bäst är att kontakta sitt försäkringsbolag så får man rätt svar.

Fotograf på tierpidag.se
gamlingen
21 januari 2014 · 5 198 Inlägg

skulle man få ersättning vid påkörning av eget fordon så vore det upplagt för försäkringsbedrägerier

Andromeda Rumpmas
21 januari 2014 · 3 860 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Inte samma ägare på bilarna som va med om olyckan? isåfall får man inte ut någonting på försäkringen hmm

Stämmer inte.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
baltis
21 januari 2014 · 1 948 Inlägg

gamlingen skrev:
skulle man få ersättning vid påkörning av eget fordon så vore det upplagt för försäkringsbedrägerier

Varför? Vill man nu göra försäkringsbedrägeri behöver man väl knappast en annan bil att köra in i... inte heller en bil man själv äger. Visst du får ju 2 krockar i en, slipper en självrisk, om vi nu ska se det ur en bedragares synvinkel... men spelar knappast någon roll då självrisken ändå brukar vara såpass liten.

Och till TS, inga problem, ring försäkringsbolaget så får du ett ärendenr och sen e de tbara att åka till närmaste verkstad med bilarna så ordnar dom det, sjävlrisken betalas till verkstaden när du hämtar tillbaka bilen.

skanepiraten
21 januari 2014 · 466 Inlägg

Hel försäkring är att man skyddar sig emot skador som man själv orsakar...

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 januari 2014 · 2 974 Inlägg

Min bror körde på vår andra bil en gång i tiden, farsan stod som ägare på båda. Han ringde bolaget (länsf.) och sa "min ena bil har backat på min andra bil och jag var inte inblandad". Det löste sig utan problem, det var iofs 1999 eller nåt.

Många familjer har mer än en bil och de parkeras ofta bredvid/nära varann - lätt hänt att det blir små misstag och skulle bolagen ha klausuler mot sånt skulle man ha hört om det för länge sen.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 januari 2014 · 2 974 Inlägg

gamlingen skrev:
skulle man få ersättning vid påkörning av eget fordon så vore det upplagt för försäkringsbedrägerier

Allt med helförsäkring är väl i så fall upplagt för bedrägerier? Du måste ju inte köra på en annan egen bil för att det ska gälla, du kan ju ta vilken annan bil/mur/vägg/byggnad/whatever som helst..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang