Bästa kredit/Bensinkort???

VipMartie
22 januari 2014 · 537 Inlägg

Hej!

I dagensläge använder jag Shell MasterCard (Via Ikano banken) som soppa och parkeringskort...
"Förr i tiden", så fick man återbäring i check, som man kunde utlösa i kontanter hos shell/7-eleven stationer... Nu i år verkar detta ändrat!!! Man får istället rabatt på deras biltvättar, som jag aldrig använder.

Därmed är förmånen borta och jag söker nytt bensinkort (helst kreditkort, då jag gärna använder det till p-avgifter också). Någon som har något bra tips?

Enda kravet jag har är att det ska vara gratis att ha kortet, ingen årsavgift, samt att det finns eventuella förmåner/bonusar (annars hade jag kunnat teckna ett vanlig bensinkort). Jag brukar betala hela avgiften på första fakturan, så inget krav på att betala räntefritt efter 3 mån eller dylikt...

Ska tilläggas att jag tankar i princip endast hos shell och ST1/JET

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (22 januari 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Jimmylainen
23 januari 2014 · 420 Inlägg

Saxat från aftonbladets guide. Volvokortet står dock inte med där.

Guiden är från december förra året så någon enstaka grej kan ha ändrats.

Guide: Bensinkort

Shell
Bäst bonus och högst ränta
Shell Mastercard

Kan användas: På alla ställen i hela världen som tar Mastercard.

Rabatt: 15 öre rabatt per liter på drivmedel på Shells bemannade stationer i Sverige.

Utbetalas: Direkt på fakturan.

Bonus: 1 procents bonus på alla inköp exklusive drivmedel och inköp på konkurrerande stationer.

Utbetalas: Fyra gånger per år i form av en värdecheck som antingen kan lösas in mot kontanter eller som betalningsmedel på Shell-stationer.

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: 2 procent av beloppet, dock lägst 35 kr. Vid köp utomlands tillkommer ett valutapåslag på 1,50 procent.

Aviavgift: 19 kr/mån. Fritt om kreditskulden betalas via autogiro.

Kreditmöjlighet: En räntefri månad. 5 000-100 000 kronor i kreditutrymme.

Ränta ut: Rörlig ränta, för närvarande 18,65 procent. Effektiv årsränta på 21,13 procent vid en skuld på 10 000 kronor.

Tillgodoränta: Ja (exakt summa får man dock reda på först när man skrivit på för ett kort).

Samlade kort för hela familjen: Ja, en medsökande får användas och krediten kan då bli högre. Men båda är solidariskt ansvariga för hela skulden.

Övriga erbjudanden: Reseförsäkring ingår om minst 75 procent av resan är betald med kortet.

Krav: 18 år eller äldre, måste vara folkbokförd i Sverige, taxera inkomst i landet och inte ha några betalningsanmärkningar.


Shell Card Private

Kan användas: På alla Shell-stationer i Sverige, Finland, Norge och Danmark, samt Shell/7-Eleven-butiker och många p-automater.

Rabatt: 15 öre rabatt per liter drivmedel på bemannade Shell-stationer i Sverige, under förutsättning att betalning sker via autogiro. Vid manuell betalning är rabatten i stället 10 öre per liter.

Utbetalas: Dras av direkt på fakturan.

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -

Aviavgift: 10 kronor per månad, om inte betalning sker via elektronisk väg. Då är det gratis.

Kreditmöjlighet: Nej.

Ränta ut: -

Tillgodoränta: -

Samlade kort för hela familjen: Det går att koppla upp till fyra extrakort till kontot.

Övriga erbjudanden: -

Krav: Kreditupplysning görs. Måste vara myndig.


Statoil
Statoil Mastercard

Kan användas: Överallt i hela världen där Mastercard accepteras.

Rabatt: 25 öre per liter drivmedel under de första tre månaderna. Sen 15 öre per liter. Gäller på bemannade Statoil-stationer.

Utbetalas: Dras av direkt på fakturan.

Bonus: Ja, 0,5 procent på köp över hela världen. Tankar man över 1 200 liter på ett år fördubblas bonusen till 1 procent.

Utbetalas: Varje gång man når 100 kronor i bonus skickas en bonuscheck ut. Kan lösas in mot kontanter eller handlas för på valfri bemannad Statoil-station.

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: 3 procent på summan, minimum 35 kronor. För köp utomlands tillkommer ett valutaväxlingspåslag på 2 procent.

Aviavgift: 15 kr/avi. Gratis vid e-faktura.

Kreditmöjlighet: Upp till 60 dagars räntefri kredit på alla inköp vid helbetalning. Upp till 20 procent av din årsinkomst.

Ränta: Kreditränta: 15,48 procent. Effektiv ränta: 16,08 procent.

Tillgodoränta: 1,80 procent per år, maxbelopp tillgodo 15 000 kronor.

Samlade kort för hela familjen: Alla familjemedlemmar över 18 år kan ha ett extrakort. Bonusen blir då gemensam.

Övriga erbjudanden: Reseförsäkring ingår alltid när resan betalas med kortet. Innehåller avbeställningsskydd, förseningsförsäkring, bagageförsäkring, olycksfallsförsäkring och självriskskydd.

Krav: Kreditupplysning görs. Enbart myndiga personer med svenskt personnummer.


Statoil Betalkort

Kan användas: På Statoil-stationer i Sverige, Norge och Danmark, samt de flesta parkeringsautomater.

Rabatt: 25 öre per liter drivmedel de första tre månaderna. Sen 15 öre per liter. Gäller på bemannade stationer.

Utbetalas: Dras av automatiskt på fakturan.

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -

Aviavgift: 15 kronor, gratis vid elektronisk betalning.

Kreditmöjlighet: Upp till 45 dagars räntefri kredit på köpen. Max kredit 12 000 kronor.

Ränta: Nej. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta, för närvarande 24 procent.

Samlade kort för hela familjen: Ja.

Övriga erbjudanden: -


Statoil Kontantkort

Kan användas: För rabattavdrag på drivmedel på cirka 300 bemannade stationer i Sverige. Tankningen betalas kontant eller med annat kort.

Rabatt: 25 öre per liter drivmedel under de första tre månaderna. Därefter 15 öre per liter.

Utbetalas: Som en värdecheck när den insamlade summan nått 100 kronor. Kan användas som betalning eller lösas in mot kontanter på Statoil-stationer.

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -

Aviavgift: -

Kreditmöjlighet: Nej.

Ränta: -

Samlade kort för hela familjen: Ja.

Övriga erbjudanden: -


St1
St1 Betalkort

Kan användas:  På 270 St1 automatstationer och alla Shell-stationer i Sverige. Även de flesta parkeringsautomater som tar bensinkort.

Rabatt: Nej.

Utbetalas: -

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -

Aviavgift: 9 kr. Ej vid autogiro.

Kreditmöjlighet: Upp till 45 dagar ränte- och avgiftsfritt.

Ränta: -

Samlade kort för hela familjen: Ytterligare kort kan utfärdas till myndiga familjemedlemmar. Betalningsansvaret är gemensamt.

Övriga erbjudanden: -

Krav: 18 år eller äldre, svenskt personnummer. Kreditupplysning görs.


St1 Kreditkort

Kan användas: På 270 St1 automatstationer och alla Shell-stationer i Sverige. Även de flesta parkeringsautomater som tar bensinkort.

Rabatt: Nej.

Utbetalas: -

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -

Aviavgift: 9 kr. Ej vid autogiro.

Kreditmöjlighet: Ränte- och avgiftsfritt upp till 45 dagar.

Ränta: Vid delbetalning utgår en månadsränta beräknad på 17,75 procent. Effektiv ränta 19,8 procent vid en utnyttjad kredit om 8 000 kronor och 21,4 procent vid en utnyttjad kredit om 4000 kronor. Minimum delbetalning 10 procent exklusive avgifter och ränta, lägst 150 kronor.

Tillgodoränta: Nej.

Samlade kort för hela familjen: Ytterligare kort kan utfärdas till myndiga familjemedlemmar. Betalningsansvaret är gemensamt.

Övriga erbjudanden: -

Krav: 18 år eller äldre, svenskt personnummer. Kreditupplysning görs.


Preem
Högst tillgodoränta
Preem Privatkort

Kan användas: På Preems 400 stationer i Sverige, totalt 2400 stationer i Skandinavien. Kan även användas till att betala i parkeringsautomater, på Svensk Bilprovning och bärgning från vissa bolag.

Rabatt: 15 öre per liter drivmedel på bemannade stationer. 5 öre per liter på automatstationer.

Utbetalas: Dras direkt på fakturan.

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -.

Aviavgift: 19 kr. Ej vid autogiro.

Kreditmöjlighet: Möjlighet till delbetalning, bara minst 5 procent av månadsräkningen.

Ränta: Vid delbetalning ligger årsräntan på 14,70 procent. Effektiv årsränta är 17,29 procent vid en skuld på 10 000 kronor.

Tillgodoränta: 2,30 procent. Maxbelopp på kontot 15 000 kronor.

Samlade kort för hela familjen: Ytterligare kort kan utfärdas till myndiga familjemedlemmar. Betalningsansvaret är gemensamt.

Övriga erbjudanden: Bilassistans, betalar självrisken vid bärgning och viltolyckor. Olycksfallsförsäkring dygnet runt från en krona om dagen. Halva priset på utvalda hotell i bland annat Danmark, Tyskland och Frankrike. Rabatt hos Adlibris.

Krav: 18 år eller äldre, svenskt personnummer. Kreditupplysning görs.


Preem Bankkort

Kan användas: På Preems 400 stationer i Sverige, totalt 2400 stationer i Skandinavien. Kan även användas till att betala i parkeringsautomater, på Svensk Bilprovning och bärgning från vissa bolag.

Rabatt: 15 öre per liter drivmedel på bemannade stationer. 5 öre per liter på automatstationer.

Utbetalas: I bonuscheckar á 25 kronor. Kan användas som betalning på alla bemannade Preem-stationer.

Bonus: Nej, men tillgodoränta på 2,30 procent upp till 15 000 kronor. Hela familjen kan ansluta sina kort till samma konto för att snabbare få ihop bonus.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -.

Aviavgift: 19 kr. Ej vid autogiro.

Kreditmöjlighet: Möjlighet till delbetalning, minst 5 procent av månadsräkningen.

Ränta: Vid delbetalning ligger årsräntan på 14,70 procent. Effektiv årsränta är 17,29 procent vid en skuld på 10 000 kronor.

Tillgodoränta: Nej, enbart den vanliga bankräntan som kortet har.

Samlade kort för hela familjen: Ytterligare kort kan utfärdas till myndiga familjemedlemmar. Betalningsansvaret är gemensamt.

Övriga erbjudanden: Bilassistans, betalar självrisken vid bärgning och viltolyckor. Olycksfallsförsäkring dygnet runt från en krona om dagen. Halva priset på utvalda hotell i bland annat Danmark, Tyskland och Frankrike. Rabatt hos Adlibris.

Krav: 18 år eller äldre, svenskt personnummer. Kreditupplysning görs.


Preem Bonuskort

Kan användas: Som bonuskort vid betalning kontant eller med bankkort på någon av Preem-stationerna.

Rabatt: 15 öre per liter drivmedel på bemannade stationer. 5 öre per liter på automatstationer.

Utbetalas: I bonuscheckar á 25 kronor. Kan användas som betalning på alla bemannade Preem-stationer.

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -.

Aviavgift: -

Kreditmöjlighet: Nej.

Ränta: -

Samlade kort för hela familjen: Nej.

Övriga erbjudanden: Erbjudanden från olika företag, allt från villaolja till Opel, Saab och EasyPark.


OKQ8
Högst aviavgift och lägst ränta
OKQ8 VISA

Kan användas: På alla ställen som tar VISA-kort.

Rabatt: 15 öre per liter drivmedel på bemannade stationer. 5 öre per liter på automatstationer. Dessutom återbäring i procentform på inköp på stationen, biltvätt, hyrbilar och bilförsäkring.

Utbetalas: En gång per år. Summan beror helt på hur det ekonomiska resultatet blivit för den lokala OKQ8-föreningen. Återbäringen är en återbetalning av föreningens överskott, och beror också på hur mycket kortinnehavaren själv har handlat för under året.

Bonus: Ja, 1 procent på alla köp utanför OKQ8, förutom på övriga bensinbolag i Sverige, kontantuttag och spel.

Utbetalas: Fyra gånger per år skickas en bonuscheck ut som kan bytas mot kontanter eller användas som betalning på bemannade OKQ8-stationer runt om i Sverige. Om bonusen inte når upp till minimibeloppet 25 kronor skickas ingen check ut.

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: 3 procent, minst 35 kronor. Vid valutaväxling läggs 1,5 procent på summan.

Aviavgift: 25 kr. Ej vid autogiro.

Kreditmöjlighet: Minimum 500 kronor, max 50 000 kronor. Möjlighet till två betalningsfria månader per år, dock ej efter varandra.

Ränta: 14,00 procent per år. Effektiv ränta 15,75 procent, dock lägst 35 kronor, vid utnyttjad kredit om 30 000 kronor. 16,58 procent vid utnyttjad kredit om 15 000 kronor.

Tillgodoränta: 1,75 procent. Maximalt tillgodobelopp är 100 000 kronor (högsta beloppet möjligt).

Samlade kort för hela familjen: -

Övriga erbjudanden: Reseförsäkring ingår om minst 75 procent av resan betalats med OKQ8 VISA. Dock endast privatresor, upp till 60 dagar. Omfattar även familjemedlemmar om barnen är under 23 år och skrivna på samma adress som kortinnehavaren.

Krav: 18 år eller äldre, svenskt personnummer. Kreditupplysning görs.


OKQ8 Betalkort

Kan användas: På alla OKQ8-stationer i Sverige.

Rabatt: 15 öre per liter drivmedel på bemannade stationer. 5 öre per liter på automatstationer. Dessutom återbäring i procentform på inköp på stationen, biltvätt, hyrbilar och bilförsäkring.

Utbetalas: En gång per år. Summan beror helt på hur det ekonomiska resultatet blivit för den lokala OKQ8-föreningen. Återbäringen är en återbetalning av föreningens överskott, och beror också på hur mycket kortinnehavaren själv har handlat för under året.

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: 3 procent, minst 35 kronor. Vid valutaväxling läggs 1,5 procent på summan.

Aviavgift: 25 kr. Ej vid autogiro.

Kreditmöjlighet: Minimum 500 kronor, max 50 000 kronor. Möjlighet till två betalningsfria månader per år, dock ej efter varandra.

Ränta: 14,00 procent per år. Effektiv ränta 15,75 procent, dock lägst 35 kronor, vid utnyttjad kredit om 30 000 kronor. 16,58 procent vid utnyttjad kredit om 15 000 kronor.

Tillgodoränta: 1,75 procent. Maximalt tillgodobelopp är 100 000 kronor.

Samlade kort för hela familjen: -

Övriga erbjudanden: Olika rabatter och erbjudanden på bland annat resor och upplevelser.

Krav: 18 år eller äldre, svenskt personnummer. Kreditupplysning görs.


OKQ8 Medlemskort

Kan användas: På OKQ8-stationer i Sverige. Dras i samband med kontantköp eller betalning genom andra kort.

Rabatt: Återbäring beroende på den lokala OKQ8-föreningens resultat under året.

Utbetalas: En gång per år, betalas ut i juni-juli.

Bonus: Nej.

Utbetalas: -

Årsavgift: 0 kr

Uttagsavgift: -

Aviavgift: -.

Kreditmöjlighet: Nej.

Ränta: -

Tillgodoränta: -

Samlade kort för hela familjen: -

Övriga erbjudanden: Olika erbjudanden under året för medlemmar. Allt från kaffe till resor och hotellnätter.

Krav: -

VipMartie
23 januari 2014 · 537 Inlägg

Nice! Då har jag redan det bästa kortet, dock så kom jag på att jag på senaste tiden endast tankat hos ST1, som har köpt upp alla obemannade shellisar i mitt område...

Tack för tipset!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Brådhis * Voff voff *
24 januari 2014 · 10 277 Inlägg

Jag får iaf hem bonuscheckar på mitt Volvokort (BraBil) då och då, som man då kan lösa in när man handlar delar i Volvobutiken. Oftast bra pris på soppan också.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 januari 2014 · 2 972 Inlägg

VipMartie skrev:
Nice! Då har jag redan det bästa kortet, dock så kom jag på att jag på senaste tiden endast tankat hos ST1, som har köpt upp alla obemannade shellisar i mitt område...

Tack för tipset!

MVH / Martie

De har köpt upp de bemannade också, för typ 3 år sen - bara inte bytt namn på dom.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
VipMartie
24 januari 2014 · 537 Inlägg

matteeee skrev:

VipMartie skrev:
Nice! Då har jag redan det bästa kortet, dock så kom jag på att jag på senaste tiden endast tankat hos ST1, som har köpt upp alla obemannade shellisar i mitt område...

Tack för tipset!

MVH / Martie

De har köpt upp de bemannade också, för typ 3 år sen - bara inte bytt namn på dom.

Oooo damn, därför hittar jag inga obemannade mer...

Har ju räknat... senast såg jag att ST1 sålde 95 soppa för 13,88kr/L och Shell bemmanad på 14,10Kr/L. Dessutom får man rabatt på 15 öre per liter, så jag behåller nog mitt shell mastercard och åker över till bemannad shell för 95 soppa också tongue

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
FordRSC Los geht's, Schumacher
25 januari 2014 · 1 510 Inlägg

Okay att man får 15 öre rabatt hos Shell, men de är ju dyrare än de billigare stationerna, vilket slutar med att Shells rabatt 15 öre fortfarande är 4-10 är dyrare??!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
VipMartie
25 januari 2014 · 537 Inlägg

Enligt min beräkning är det 22 ören i skillnad från de angivna priserna... med 15 öres rabatten blir det 7 öre i skillnad. Detta innebär, att om jag räknar på ett exempel som 50L så betalar jag alltså 3,50kr mer i slutändan för att ha tankat hos shell...

Du har rätt om att det är dyrare, men helt klart prisvärt wink

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang