2833
Sök

Skrikande/Högt visslande Ljud

5 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
Tjena, Köpte en Volvo 854 -95 för 2 dagar sen. När jag testade att köra den å körde hem den så lät det inget konstigt, men när jag stannade vid ett ställe efter vägen och skulle åka igen så börja det skrika/vissla ordentligt i från motorutrymmet så att säga. Det låter vid kallstart i 30 sekunder sen låter det mellan 1,5  och 3k varv. Vad kan det vara??? extremt irriterande ljud

Dr Snuggles
956 Inlägg
23 januari 2014
Fläktrem?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

5 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
Nej det är inte fläktremmen.. låter som att det kommer från generatorn någonstans...

1 562 Inlägg
23 januari 2014
monty18 skrev:
Nej det är inte fläktremmen.. låter som att det kommer från generatorn någonstans...

Häng av remmen och snurra på spänrullen, generatorn, servon och kompressorn då bör du hitta den felande länken. Kan ju förstås även vara spännrulle till kamremmen, men den är väl bytt på rätt intervall?

5 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
Hm det skall testas!, dock så vet jag inte mycket om bilen eftersom den är nyinförskaffad tongue

2 251 Inlägg
24 januari 2014
Kanske vattenpump eller styrservopump...

Ett bra sätt att lokalisera ljud med är att använda en pinne, lång skruvmejsel eller dylikt och likt en doktor lyssna på olika ställen. Alltså ena änden mot gods nära vattenpump, på generatorn o s v o lyssna i andra änden. Hörs direkt vart de olika ljuden kommer ifrån.
Akta bara så att Du inte kommer åt några roterande delar med änden för då kan det bli somsåatt ditt huvud blir spetsat som på en grillpinne.... å de e inte bra.

5 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
Okej tack för tipset , ska testa set idag!

5 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
Slutade 95% å låta med lite Multispray på generator remmen bara!! smile

Sök