V40 2.0T Startar ej.

alindquist
2 februari 2014 · 222 Inlägg

Volvo V40 2.0T -99

Ingen gnista & bränslepumpen går inte.

Alla reläer är bytta.
Vevaxel samt kamaxelgivare bytt.
LMM bytt.
ECU bytt.


Felkoden hänvisar till kamaxel , vevaxelgivare eller kabelbrott.
Om nu kabelbrott kan vara felet, vart brukar det ske?

Vi har en komplett reservdelsbil så alla delar finns tillgängliga.

BMW 135I "CSL" (2008)
VipMartie
2 februari 2014 · 537 Inlägg

Hmmm....

Du är säkert ingen nybörjare, men bäst att fråga ändå... hur har du kontrollerat gnista och soppa?

Annars skulle jag kunna gissa på immobilizer/startspärr.

Ett sätt att kontrollera kabelbrott är ju att mäta kontinuitet på kabeln, därmed måste du också veta vart andra ändan av kabeln leder. Undrar om inte vev/kamgivare är induktiva givare? Vilket kanske räcker med att du mäter kontinuitet i båda stiften via kabelhatten, som du klickar i vev/kamgivaren.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
alindquist
2 februari 2014 · 222 Inlägg

Tog ur tändspolarna med stiften ( en och en ) och satt det mot toppen. Pumpen pumpar inte upp tryck vid startläge.

Startspärren är det inte, den skall blinka vid uppstart om den är igång. Tydligen skall den även spärra startmotorn.
Givarna funkar, har testat nya samt mätt upp dom gamla så där är allt som det ska.

Hade hoppats på att någon vet om det finns något ställe där kablarna är speciellt utsatta, detta lär ju inte vara första gången detta händer. Sen är det ju mer eller mindre en ren misär att mecka med dessa, så vill helst slippa riva allt för att gå över kablarna.

Senast redigerat av speeDs_ (2 februari 2014)

BMW 135I "CSL" (2008)
VipMartie
2 februari 2014 · 537 Inlägg

speeDs_ skrev:
Tog ur tändspolarna med stiften ( en och en ) och satt det mot toppen. Pumpen pumpar inte upp tryck vid startläge.

Startspärren är det inte, den skall blinka vid uppstart om den är igång. Tydligen skall den även spärra startmotorn.
Givarna funkar, har testat nya samt mätt upp dom gamla så där är allt som det ska.

Hade hoppats på att någon vet om det finns något ställe där kablarna är speciellt utsatta, detta lär ju inte vara första gången detta händer. Sen är det ju mer eller mindre en ren misär att mecka med dessa, så vill helst slippa riva allt för att gå över kablarna.

Ok, sitter det tändkassetter/moduler, eller är det fördelarlock? Tänkte om det kan vara högspänningspumpen?

Jo, men induktiva givare brukar fungera som en glödlampa, strömmen ska igenom givaren och "tillbaka". Du borde därmed bara kunna lossa kontakten till givarna och mäta kontinuitet därifrån. Det gör du enklast med en multimeter...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
alindquist
2 februari 2014 · 222 Inlägg

Det är separata spolar, en för två cylindrar.

Jo men jag har som sagt mätt upp givarna och kollat så allt är som det ska där. ( Jobbar med elektronik dagligen, så där har jag koll )

BMW 135I "CSL" (2008)
VipMartie
3 februari 2014 · 537 Inlägg

speeDs_ skrev:
Det är separata spolar, en för två cylindrar.

Jo men jag har som sagt mätt upp givarna och kollat så allt är som det ska där. ( Jobbar med elektronik dagligen, så där har jag koll )

Kanon, då antar jag att kablarna är hela där?

OK, det sitter som på Mitsubishi, en "spole" per två cylindrar... Kan du mäta upp ifall du får ström för högspänningsspolen? Eller sitter den inbyggd i tändmodulerna? hmm

Nästa fråga... för att utesluta om pumpen är trasig. Eftersom S40 gjordes i samarbete med Mitsubishi, så bör pumpen relä sitta på torpedväggen, framför föraren. Där ska du kunna mata direktström från batteriet för att testa om pumpen går igång. Har du provat med den? Alternativt dra matning direkt till pumpen, under sätet bara för att se om den går igång?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
alindquist
3 februari 2014 · 222 Inlägg

Yes sir! Dom sitter inbyggda i spolarna.
Även pumpen är bytt dessvärre. Relät sitter i dosan vid övriga reläer, även alla dom är bytta.

Noterade en väldigt väsentlig sak idag, har ingen spänning till säkringarna för b-pump och motor.

BMW 135I "CSL" (2008)
VipMartie
3 februari 2014 · 537 Inlägg

speeDs_ skrev:
Yes sir! Dom sitter inbyggda i spolarna.
Även pumpen är bytt dessvärre. Relät sitter i dosan vid övriga reläer, även alla dom är bytta.

Noterade en väldigt väsentlig sak idag, har ingen spänning till säkringarna för b-pump och motor.

Jag är fortfarande och sniffar på immoblizern tongue

Har du provat byta databoxen då? smile

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
alindquist
3 februari 2014 · 222 Inlägg

Japp! Det gick tydligen inte att byta den rak över.

Startspärren skall blinka om den är aktiv. smile

BMW 135I "CSL" (2008)
VipMartie
3 februari 2014 · 537 Inlägg

speeDs_ skrev:
Japp! Det gick tydligen inte att byta den rak över.

Startspärren skall blinka om den är aktiv. smile

Jag tror dig, bara att jag sniffar på den ändå tongue wink

Hmm... Kan ni skifta? Att den bilen du försöker fixa blir reservdelsbil och den andra fungerande bil? lol

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang