MikkoHansen skrev:
Ställ på bilen och skriv på ägarpapprerna. Så har jag gjort innan.
Ställs en bil på samma dag som ägarbyte görs så åker den nya ägaren på skatten, även fast den ställs på när du fortfarande är ägare! annars skriver man bara ett brev till skatteverket o säger att man blivit feldebiterad så löser dem det!

Här var det härlig okunskap

1. Det är inte skatteverket som tar hand om fordonskatt, det är transportstyrelsen.
2. Det är du som ägare vid påställningstillfället som kommer stå för skatten, vare sig du skriver ägarbytet samma dag som du ställer på eller inte. Det blir snarare värre att göra som du rekommenderar. Att skriva brev till transportstyrelsen kommer enbart resultera i att regler är regler och ägaren kommer ändå få betala skatten.
Sedan kan man fundera på vad påställningen faktiskt skulle göra för skillnad då bilen fortfarande är obesiktigad och får ej egentligen köras i trafiken.
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!