3432
Sök

B230A VS B230E motorbyte

Outlaw
178 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#1
Har en 740 '87 med en B230A spis, sitter en Pierburgförgasare, Vx3 och en äcklig 631 topp på den. Jag har ingen koll på förgasare alls och känner att jag vill få ut lite mer pulver än 116 hk. Alla vakumslangar till EGR är borta/pluggade med tändstift och bultar, vilket känns lite sådär. Och om jag vill byta topp så måste jag byta kolvar och stakar då den toppen är helt plan och saknar förbränningsrum. Ventilsallad om det blir kamremsras.

Tankarna började gå igång när kollegan sa att jag borde stoppa ner en B230E som sitter en min andra 740 som kommer gå till skrot pga all rost. Och på den så sitter den en 531 och en k-kam. Så den har ca 140 hk, pigg och ett jävla bottendrag. Även nyrenoverad.

Hur är det att byta mellan dessa maskiner? Måste jag byta härva? Boxar av något slag?
Hur mycket pyssel blir det med tanke på att ett mekaniskt insprut är ett helvete att hålla på med tydligen.
Båda maskiner har gått lika långt.

Och nej. TURBO ÄR INGET JAG TÄNKER STOPPA NER.

Diesel, pilsner & hemkört

5 866 Inlägg
5 februari 2014
#2
Det du behöver flytta över är tändningelektroniken, bränslearmatur, bränsleledningar, bränslepumpar, bränslefilter och vad mer som nu behövs till K-jet.

K-jet är verkligen inte krångligt att hålla på med, bland det simplaste som finns förutom förgasare då det inte är någon elektronik utan allt är mekaniskt styrt.
Enda elektroniken på en motor med K-jet är termokontakten för kallstartsventilen, bränslepumparna och tändningen.

Vill du slippa flytta över tändningselektroniken så är det bara att byta till en fördelare med brytarspets och köra brytartändning.

Däremot så är det inte möjligt att regga in din GL med E-motorn.
Vid motorbyte måste motorn tas som ett paket med katalysator. Och eftersom E-motorn inte finns med katalysator så går det inte utan att göra en avgascertifiering för över 100k eftersom Volvo inte lämnar ut några avgasintyg.


Outlaw
178 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Det du behöver flytta över är tändningelektroniken, bränslearmatur, bränsleledningar, bränslepumpar, bränslefilter och vad mer som nu behövs till K-jet.

K-jet är verkligen inte krångligt att hålla på med, bland det simplaste som finns förutom förgasare då det inte är någon elektronik utan allt är mekaniskt styrt.
Enda elektroniken på en motor med K-jet är termokontakten för kallstartsventilen, bränslepumparna och tändningen.

Vill du slippa flytta över tändningselektroniken så är det bara att byta till en fördelare med brytarspets och köra brytartändning.

Däremot så är det inte möjligt att regga in din GL med E-motorn.
Vid motorbyte måste motorn tas som ett paket med katalysator. Och eftersom E-motorn inte finns med katalysator så går det inte utan att göra en avgascertifiering för över 100k eftersom Volvo inte lämnar ut några avgasintyg.

Jaha, då sket det sig med de där planerna.
Sen kan man ju fråga sig om besiktningsfolket har koll om man skulle åka in med en E motor istället för en A. Ser de att det ska vara förgasare på sina datorer?
Chassinummer går ju att flytta, de är båda från 87 och är lika i färgen. Dock är det väl inte helt lagligt.
Senast redigerat av Noisehero (5 februari 2014)

Diesel, pilsner & hemkört

5 866 Inlägg
5 februari 2014
#4
Noisehero skrev:
simlar skrev:
Det du behöver flytta över är tändningelektroniken, bränslearmatur, bränsleledningar, bränslepumpar, bränslefilter och vad mer som nu behövs till K-jet.

K-jet är verkligen inte krångligt att hålla på med, bland det simplaste som finns förutom förgasare då det inte är någon elektronik utan allt är mekaniskt styrt.
Enda elektroniken på en motor med K-jet är termokontakten för kallstartsventilen, bränslepumparna och tändningen.

Vill du slippa flytta över tändningselektroniken så är det bara att byta till en fördelare med brytarspets och köra brytartändning.

Däremot så är det inte möjligt att regga in din GL med E-motorn.
Vid motorbyte måste motorn tas som ett paket med katalysator. Och eftersom E-motorn inte finns med katalysator så går det inte utan att göra en avgascertifiering för över 100k eftersom Volvo inte lämnar ut några avgasintyg.

Jaha, då sket det sig med de där planerna.
Sen kan man ju fråga sig om besiktningsfolket har koll om man skulle åka in med en E motor istället för en A. Ser de att det ska vara förgasare på sina datorer?
Chassinummer går ju att flytta, de är båda från 87 och är lika i färgen. Dock är det väl inte helt lagligt.

Det bör dem ha koll på tycker jag, fast jag vet inte hur mycket information dem har i sina papper. Motornummer och motorkod bör dem ha iaf.
Annars kan du ju flytta över motorn men behålla bränsle- och tändningssystemet från förgasarmotorn.
Eller flytta över motorn, montera ett eftermarknadssprut och regga med E85, då får du även ett modernt mappbart sprut som är mycket bättre än både K-jet och LH2.2/2.4

Dessutom bör inte din förgasarmotor vara en B230A utan en B230K då den har 631-toppen. Väldigt vanligt dock att folk byter ut K-motorns insug och förgasare mot A-motorns insug och förgasare eftersom K-motorns förgasare brukar många ha problem med.

Göra en fuling och flytta plåtar och chassinummer går ju, däremot om bilprovningen upptäcker det så står du där med en bil som är så gott som omöjlig att få väglagligt igen.


Outlaw
178 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Det bör dem ha koll på tycker jag, fast jag vet inte hur mycket information dem har i sina papper. Motornummer och motorkod bör dem ha iaf.
Annars kan du ju flytta över motorn men behålla bränsle- och tändningssystemet från förgasarmotorn.
Eller flytta över motorn, montera ett eftermarknadssprut och regga med E85, då får du även ett modernt mappbart sprut som är mycket bättre än både K-jet och LH2.2/2.4

Dessutom bör inte din förgasarmotor vara en B230A utan en B230K då den har 631-toppen. Väldigt vanligt dock att folk byter ut K-motorns insug och förgasare mot A-motorns insug och förgasare eftersom K-motorns förgasare brukar många ha problem med.

Göra en fuling och flytta plåtar och chassinummer går ju, däremot om bilprovningen upptäcker det så står du där med en bil som är så gott som omöjlig att få väglagligt igen.

Det är fullt möjligt att det är utbytt, får kika på det.
Att börja pyssla med sprut och E85 är inget som jag har lust med!
Så jag får helt enkelt köra vidare på förgasare, tänker dock byta topp.

Du har ingen koll på om M-stakar passar i ett B230 block?

Diesel, pilsner & hemkört

5 866 Inlägg
5 februari 2014
#6
Noisehero skrev:
simlar skrev:
Det bör dem ha koll på tycker jag, fast jag vet inte hur mycket information dem har i sina papper. Motornummer och motorkod bör dem ha iaf.
Annars kan du ju flytta över motorn men behålla bränsle- och tändningssystemet från förgasarmotorn.
Eller flytta över motorn, montera ett eftermarknadssprut och regga med E85, då får du även ett modernt mappbart sprut som är mycket bättre än både K-jet och LH2.2/2.4

Dessutom bör inte din förgasarmotor vara en B230A utan en B230K då den har 631-toppen. Väldigt vanligt dock att folk byter ut K-motorns insug och förgasare mot A-motorns insug och förgasare eftersom K-motorns förgasare brukar många ha problem med.

Göra en fuling och flytta plåtar och chassinummer går ju, däremot om bilprovningen upptäcker det så står du där med en bil som är så gott som omöjlig att få väglagligt igen.

Det är fullt möjligt att det är utbytt, får kika på det.
Att börja pyssla med sprut och E85 är inget som jag har lust med!
Så jag får helt enkelt köra vidare på förgasare, tänker dock byta topp.

Du har ingen koll på om M-stakar passar i ett B230 block?

M-stakar passar varken på B230-veven eller B230-kolvarna, tyvärr.


Varvstopparn
460 Inlägg
5 februari 2014
#7
Väldigt liten chans att dom bryr sig att de sitter en e-motor...samma avgaskrav mm

Och de är samma tändsystem på b230e/b230k,så du behöver bara montera soppapumpar och ev koppla om nån kabel

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

664 Inlägg
5 februari 2014
#8
Noisehero skrev:
Har en 740 '87 med en B230A spis, sitter en Pierburgförgasare, Vx3 och en äcklig 631 topp på den. Jag har ingen koll på förgasare alls och känner att jag vill få ut lite mer pulver än 116 hk. Alla vakumslangar till EGR är borta/pluggade med tändstift och bultar, vilket känns lite sådär. Och om jag vill byta topp så måste jag byta kolvar och stakar då den toppen är helt plan och saknar förbränningsrum. Ventilsallad om det blir kamremsras.

Tankarna började gå igång när kollegan sa att jag borde stoppa ner en B230E som sitter en min andra 740 som kommer gå till skrot pga all rost. Och på den så sitter den en 531 och en k-kam. Så den har ca 140 hk, pigg och ett jävla bottendrag. Även nyrenoverad.

Hur är det att byta mellan dessa maskiner? Måste jag byta härva? Boxar av något slag?
Hur mycket pyssel blir det med tanke på att ett mekaniskt insprut är ett helvete att hålla på med tydligen.
Båda maskiner har gått lika långt.

Och nej. TURBO ÄR INGET JAG TÄNKER STOPPA NER.

Byt topp ifrån E-motorn o plana som fan , dit med nå större extraktor-rör och weber föggar.
Din arbetskamrat bör ju veta lite om dom väl?
Då har du världens mörsch ljud!!

kyngas skrev:
Väldigt liten chans att dom bryr sig att de sitter en e-motor...samma avgaskrav mm

Och de är samma tändsystem på b230e/b230k,så du behöver bara montera soppapumpar och ev koppla om nån kabel

Hur tror de reagerar på om man sätter dit en urgröpt kat på en 230et motor och säger att det är en FK/FT när man är vid reg.bes!?

Varvstopparn
460 Inlägg
5 februari 2014
#9
Toddemannen skrev:
Noisehero skrev:
Har en 740 '87 med en B230A spis, sitter en Pierburgförgasare, Vx3 och en äcklig 631 topp på den. Jag har ingen koll på förgasare alls och känner att jag vill få ut lite mer pulver än 116 hk. Alla vakumslangar till EGR är borta/pluggade med tändstift och bultar, vilket känns lite sådär. Och om jag vill byta topp så måste jag byta kolvar och stakar då den toppen är helt plan och saknar förbränningsrum. Ventilsallad om det blir kamremsras.

Tankarna började gå igång när kollegan sa att jag borde stoppa ner en B230E som sitter en min andra 740 som kommer gå till skrot pga all rost. Och på den så sitter den en 531 och en k-kam. Så den har ca 140 hk, pigg och ett jävla bottendrag. Även nyrenoverad.

Hur är det att byta mellan dessa maskiner? Måste jag byta härva? Boxar av något slag?
Hur mycket pyssel blir det med tanke på att ett mekaniskt insprut är ett helvete att hålla på med tydligen.
Båda maskiner har gått lika långt.

Och nej. TURBO ÄR INGET JAG TÄNKER STOPPA NER.

Byt topp ifrån E-motorn o plana som fan , dit med nå större extraktor-rör och weber föggar.
Din arbetskamrat bör ju veta lite om dom väl?
Då har du världens mörsch ljud!!

kyngas skrev:
Väldigt liten chans att dom bryr sig att de sitter en e-motor...samma avgaskrav mm

Och de är samma tändsystem på b230e/b230k,så du behöver bara montera soppapumpar och ev koppla om nån kabel

Hur tror de reagerar på om man sätter dit en urgröpt kat på en 230et motor och säger att det är en FK/FT när man är vid reg.bes!?

Var de där en seriös fråga? om de va det så vad har katten med saken att göra?
Som sagt dom missa att de satt b230f med manuell låda i min 740 som de ska va en b23e automat i lol

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

664 Inlägg
5 februari 2014
#10
kyngas skrev:
Toddemannen skrev:
Noisehero skrev:
Har en 740 '87 med en B230A spis, sitter en Pierburgförgasare, Vx3 och en äcklig 631 topp på den. Jag har ingen koll på förgasare alls och känner att jag vill få ut lite mer pulver än 116 hk. Alla vakumslangar till EGR är borta/pluggade med tändstift och bultar, vilket känns lite sådär. Och om jag vill byta topp så måste jag byta kolvar och stakar då den toppen är helt plan och saknar förbränningsrum. Ventilsallad om det blir kamremsras.

Tankarna började gå igång när kollegan sa att jag borde stoppa ner en B230E som sitter en min andra 740 som kommer gå till skrot pga all rost. Och på den så sitter den en 531 och en k-kam. Så den har ca 140 hk, pigg och ett jävla bottendrag. Även nyrenoverad.

Hur är det att byta mellan dessa maskiner? Måste jag byta härva? Boxar av något slag?
Hur mycket pyssel blir det med tanke på att ett mekaniskt insprut är ett helvete att hålla på med tydligen.
Båda maskiner har gått lika långt.

Och nej. TURBO ÄR INGET JAG TÄNKER STOPPA NER.

Byt topp ifrån E-motorn o plana som fan , dit med nå större extraktor-rör och weber föggar.
Din arbetskamrat bör ju veta lite om dom väl?
Då har du världens mörsch ljud!!

kyngas skrev:
Väldigt liten chans att dom bryr sig att de sitter en e-motor...samma avgaskrav mm

Och de är samma tändsystem på b230e/b230k,så du behöver bara montera soppapumpar och ev koppla om nån kabel

Hur tror de reagerar på om man sätter dit en urgröpt kat på en 230et motor och säger att det är en FK/FT när man är vid reg.bes!?

Var de där en seriös fråga? om de va det så vad har katten med saken att göra?
Som sagt dom missa att de satt b230f med manuell låda i min 740 som de ska va en b23e automat i lol

Har 85ans ET så saknar ju det , tänkte mest om de är så lättlurade på om man säger att det är en tex. fk fast det är en ET egentligen. Bara att man smackat dit en kat... Om du fattar hur jag menar? Alla 230 motorer ser ju rätt lika ut... roll

Avstängd
1 418 Inlägg
5 februari 2014
#11
Toddemannen skrev:
Noisehero skrev:
Har en 740 '87 med en B230A spis, sitter en Pierburgförgasare, Vx3 och en äcklig 631 topp på den. Jag har ingen koll på förgasare alls och känner att jag vill få ut lite mer pulver än 116 hk. Alla vakumslangar till EGR är borta/pluggade med tändstift och bultar, vilket känns lite sådär. Och om jag vill byta topp så måste jag byta kolvar och stakar då den toppen är helt plan och saknar förbränningsrum. Ventilsallad om det blir kamremsras.

Tankarna började gå igång när kollegan sa att jag borde stoppa ner en B230E som sitter en min andra 740 som kommer gå till skrot pga all rost. Och på den så sitter den en 531 och en k-kam. Så den har ca 140 hk, pigg och ett jävla bottendrag. Även nyrenoverad.

Hur är det att byta mellan dessa maskiner? Måste jag byta härva? Boxar av något slag?
Hur mycket pyssel blir det med tanke på att ett mekaniskt insprut är ett helvete att hålla på med tydligen.
Båda maskiner har gått lika långt.

Och nej. TURBO ÄR INGET JAG TÄNKER STOPPA NER.

Byt topp ifrån E-motorn o plana som fan , dit med nå större extraktor-rör och weber föggar.
Din arbetskamrat bör ju veta lite om dom väl?
Då har du världens mörsch ljud!!

kyngas skrev:
Väldigt liten chans att dom bryr sig att de sitter en e-motor...samma avgaskrav mm

Och de är samma tändsystem på b230e/b230k,så du behöver bara montera soppapumpar och ev koppla om nån kabel

Hur tror de reagerar på om man sätter dit en urgröpt kat på en 230et motor och säger att det är en FK/FT när man är vid reg.bes!?

haha allt du skrev är helt fel:D
för det första nej man kan inte plana en b230e topp och sätta på en b230k motor för den har förbränningsrummen i kolvarna? vart hittar du en kamrem för det första??? du lär ju ska behöva plana av en centimeter minst:D

och hur ska du kunna besikta med weber?smile

Avstängd
1 418 Inlägg
5 februari 2014
#12
Toddemannen skrev:
kyngas skrev:
Toddemannen skrev:

Byt topp ifrån E-motorn o plana som fan , dit med nå större extraktor-rör och weber föggar.
Din arbetskamrat bör ju veta lite om dom väl?
Då har du världens mörsch ljud!!


Hur tror de reagerar på om man sätter dit en urgröpt kat på en 230et motor och säger att det är en FK/FT när man är vid reg.bes!?

Var de där en seriös fråga? om de va det så vad har katten med saken att göra?
Som sagt dom missa att de satt b230f med manuell låda i min 740 som de ska va en b23e automat i lol

Har 85ans ET så saknar ju det , tänkte mest om de är så lättlurade på om man säger att det är en tex. fk fast det är en ET egentligen. Bara att man smackat dit en kat... Om du fattar hur jag menar? Alla 230 motorer ser ju rätt lika ut... roll

nej man ser direkt skillnad om det är ET eller FT/FK då motoronic har en givare i tryckröret som lh2.4 inte har:) sen är det ju annan modell på luftmassemätarn och en hel del annat som besiktningsgubbarna kollar och har nummer på som dom jämför:)
även grenröret och turbo skiljer synbart...
Senast redigerat av Johan85 (5 februari 2014)

664 Inlägg
5 februari 2014
#13
Johan85 skrev:
Toddemannen skrev:
Noisehero skrev:
Har en 740 '87 med en B230A spis, sitter en Pierburgförgasare, Vx3 och en äcklig 631 topp på den. Jag har ingen koll på förgasare alls och känner att jag vill få ut lite mer pulver än 116 hk. Alla vakumslangar till EGR är borta/pluggade med tändstift och bultar, vilket känns lite sådär. Och om jag vill byta topp så måste jag byta kolvar och stakar då den toppen är helt plan och saknar förbränningsrum. Ventilsallad om det blir kamremsras.

Tankarna började gå igång när kollegan sa att jag borde stoppa ner en B230E som sitter en min andra 740 som kommer gå till skrot pga all rost. Och på den så sitter den en 531 och en k-kam. Så den har ca 140 hk, pigg och ett jävla bottendrag. Även nyrenoverad.

Hur är det att byta mellan dessa maskiner? Måste jag byta härva? Boxar av något slag?
Hur mycket pyssel blir det med tanke på att ett mekaniskt insprut är ett helvete att hålla på med tydligen.
Båda maskiner har gått lika långt.

Och nej. TURBO ÄR INGET JAG TÄNKER STOPPA NER.

Byt topp ifrån E-motorn o plana som fan , dit med nå större extraktor-rör och weber föggar.
Din arbetskamrat bör ju veta lite om dom väl?
Då har du världens mörsch ljud!!

kyngas skrev:
Väldigt liten chans att dom bryr sig att de sitter en e-motor...samma avgaskrav mm

Och de är samma tändsystem på b230e/b230k,så du behöver bara montera soppapumpar och ev koppla om nån kabel

Hur tror de reagerar på om man sätter dit en urgröpt kat på en 230et motor och säger att det är en FK/FT när man är vid reg.bes!?

haha allt du skrev är helt fel:D
för det första nej man kan inte plana en b230e topp och sätta på en b230k motor för den har förbränningsrummen i kolvarna? vart hittar du en kamrem för det första??? du lär ju ska behöva plana av en centimeter minst:D

och hur ska du kunna besikta med weber?smile

Oj haha juste de va 631 , då får man plana jäkla mycket om man inte byter kolvarna ja tongue
Webrarna åker ju på efter besiktningen smile

664 Inlägg
5 februari 2014
#14
Johan85 skrev:
Toddemannen skrev:
kyngas skrev:
Var de där en seriös fråga? om de va det så vad har katten med saken att göra?
Som sagt dom missa att de satt b230f med manuell låda i min 740 som de ska va en b23e automat i lol

Har 85ans ET så saknar ju det , tänkte mest om de är så lättlurade på om man säger att det är en tex. fk fast det är en ET egentligen. Bara att man smackat dit en kat... Om du fattar hur jag menar? Alla 230 motorer ser ju rätt lika ut... roll

nej man ser direkt skillnad om det är ET eller FT/FK då motoronic har en givare i tryckröret som lh2.4 inte har:) sen är det ju annan modell på luftmassemätarn och en hel del annat som besiktningsgubbarna kollar och har nummer på som dom jämför:)
även grenröret och turbo skiljer synbart...

Aa jo det skiljer ju sig iof, undra vad de tycker om Megasquirt då?

Avstängd
1 418 Inlägg
5 februari 2014
#15
Toddemannen skrev:
Johan85 skrev:
Toddemannen skrev:

Har 85ans ET så saknar ju det , tänkte mest om de är så lättlurade på om man säger att det är en tex. fk fast det är en ET egentligen. Bara att man smackat dit en kat... Om du fattar hur jag menar? Alla 230 motorer ser ju rätt lika ut... roll

nej man ser direkt skillnad om det är ET eller FT/FK då motoronic har en givare i tryckröret som lh2.4 inte har:) sen är det ju annan modell på luftmassemätarn och en hel del annat som besiktningsgubbarna kollar och har nummer på som dom jämför:)
även grenröret och turbo skiljer synbart...

Aa jo det skiljer ju sig iof, undra vad de tycker om Megasquirt då?

läs på lite istället det finns 1000 trådar om det här och även på 7/900klubbens forum

5 866 Inlägg
5 februari 2014
#16
Toddemannen skrev:
Johan85 skrev:
Toddemannen skrev:

Har 85ans ET så saknar ju det , tänkte mest om de är så lättlurade på om man säger att det är en tex. fk fast det är en ET egentligen. Bara att man smackat dit en kat... Om du fattar hur jag menar? Alla 230 motorer ser ju rätt lika ut... roll

nej man ser direkt skillnad om det är ET eller FT/FK då motoronic har en givare i tryckröret som lh2.4 inte har:) sen är det ju annan modell på luftmassemätarn och en hel del annat som besiktningsgubbarna kollar och har nummer på som dom jämför:)
även grenröret och turbo skiljer synbart...

Aa jo det skiljer ju sig iof, undra vad de tycker om Megasquirt då?

Reggar du in bilen med megasquirt och E85 så säger dem ingenting. Det enda som behövs är bänkningspapper för att intyga motoreffekten och slangar som är godkända för E85 (kvitto och/eller produktinfo som intyg på slangarna) och sen en text där det står "Endast E85" t.ex där 740 har texten "Endast blyfri bensin".
Då säger dem ingenting på besiktningen och man har dispens på avgasrening, enda kravet är att bilen ska klara avgaskraven för bilens årsmodell.

Däremot om du har en F-motor och monterar ett Megasquirt (eller annat eftermarknadssprut för den delen) så är risken liten att dem upptäcker det på besiktningen.


Avstängd
1 418 Inlägg
5 februari 2014
#17
simlar skrev:
Toddemannen skrev:
Johan85 skrev:

nej man ser direkt skillnad om det är ET eller FT/FK då motoronic har en givare i tryckröret som lh2.4 inte har:) sen är det ju annan modell på luftmassemätarn och en hel del annat som besiktningsgubbarna kollar och har nummer på som dom jämför:)
även grenröret och turbo skiljer synbart...

Aa jo det skiljer ju sig iof, undra vad de tycker om Megasquirt då?

Reggar du in bilen med megasquirt och E85 så säger dem ingenting. Det enda som behövs är bänkningspapper för att intyga motoreffekten och slangar som är godkända för E85 (kvitto och/eller produktinfo som intyg på slangarna) och sen en text där det står "Endast E85" t.ex där 740 har texten "Endast blyfri bensin".
Då säger dem ingenting på besiktningen och man har dispens på avgasrening, enda kravet är att bilen ska klara avgaskraven för bilens årsmodell.

Däremot om du har en F-motor och monterar ett Megasquirt (eller annat eftermarknadssprut för den delen) så är risken liten att dem upptäcker det på besiktningen.

kan bli tråkigt att smyga sig genom besiktningen:) tänk en sån enkel sak som att en gammal gubbe inte klarar av högerregeln och du står med ett ikke godkänt fordon och kör in i han? ett fall som borde vara hans fel blir ditt fel och ingen försäkring vill betala? gubben kanske dör och du blir personligen betalningsskyldig???

det är dumt att spara in några 1000lappar som lätt kan bli en helt annan summa:)

5 866 Inlägg
5 februari 2014
#18
Johan85 skrev:
simlar skrev:
Toddemannen skrev:
Aa jo det skiljer ju sig iof, undra vad de tycker om Megasquirt då?

Reggar du in bilen med megasquirt och E85 så säger dem ingenting. Det enda som behövs är bänkningspapper för att intyga motoreffekten och slangar som är godkända för E85 (kvitto och/eller produktinfo som intyg på slangarna) och sen en text där det står "Endast E85" t.ex där 740 har texten "Endast blyfri bensin".
Då säger dem ingenting på besiktningen och man har dispens på avgasrening, enda kravet är att bilen ska klara avgaskraven för bilens årsmodell.

Däremot om du har en F-motor och monterar ett Megasquirt (eller annat eftermarknadssprut för den delen) så är risken liten att dem upptäcker det på besiktningen.

kan bli tråkigt att smyga sig genom besiktningen:) tänk en sån enkel sak som att en gammal gubbe inte klarar av högerregeln och du står med ett ikke godkänt fordon och kör in i han? ett fall som borde vara hans fel blir ditt fel och ingen försäkring vill betala? gubben kanske dör och du blir personligen betalningsskyldig???

det är dumt att spara in några 1000lappar som lätt kan bli en helt annan summa:)

Jag säger inte att jag rekommenderar att smyga igenom besikting, jag förespråkar alltid att regga in bilen med modifikationerna man gör för att slippa eventuella problem i framtiden då det som du säger inte rör sig om mycket pengar.
Senast redigerat av simlar (5 februari 2014)


Avstängd
1 418 Inlägg
5 februari 2014
#19
simlar skrev:
Johan85 skrev:
simlar skrev:

Reggar du in bilen med megasquirt och E85 så säger dem ingenting. Det enda som behövs är bänkningspapper för att intyga motoreffekten och slangar som är godkända för E85 (kvitto och/eller produktinfo som intyg på slangarna) och sen en text där det står "Endast E85" t.ex där 740 har texten "Endast blyfri bensin".
Då säger dem ingenting på besiktningen och man har dispens på avgasrening, enda kravet är att bilen ska klara avgaskraven för bilens årsmodell.

Däremot om du har en F-motor och monterar ett Megasquirt (eller annat eftermarknadssprut för den delen) så är risken liten att dem upptäcker det på besiktningen.

kan bli tråkigt att smyga sig genom besiktningen:) tänk en sån enkel sak som att en gammal gubbe inte klarar av högerregeln och du står med ett ikke godkänt fordon och kör in i han? ett fall som borde vara hans fel blir ditt fel och ingen försäkring vill betala? gubben kanske dör och du blir personligen betalningsskyldig???

det är dumt att spara in några 1000lappar som lätt kan bli en helt annan summa:)

Jag säger inte att jag rekommenderar att smyga igenom besikting, jag förespråkar alltid att regga in bilen med modifikationerna man gör för att slippa eventuella problem i framtiden då det som du säger inte rör sig om mycket pengar.

vet många som haft 240is med b230a som bytt till b23e och besiktningen har inget sagt. men har man oflyt och försäkringsbolaget tar ett stickprov (vilket dom förmodligen gör på många 740is) så kan det bli jävligt dyrt och hela livet är förstört. bara för man ville ha 20hk;)

5 866 Inlägg
5 februari 2014
#20
Johan85 skrev:
simlar skrev:
Johan85 skrev:
kan bli tråkigt att smyga sig genom besiktningen:) tänk en sån enkel sak som att en gammal gubbe inte klarar av högerregeln och du står med ett ikke godkänt fordon och kör in i han? ett fall som borde vara hans fel blir ditt fel och ingen försäkring vill betala? gubben kanske dör och du blir personligen betalningsskyldig???

det är dumt att spara in några 1000lappar som lätt kan bli en helt annan summa:)

Jag säger inte att jag rekommenderar att smyga igenom besikting, jag förespråkar alltid att regga in bilen med modifikationerna man gör för att slippa eventuella problem i framtiden då det som du säger inte rör sig om mycket pengar.

vet många som haft 240is med b230a som bytt till b23e och besiktningen har inget sagt. men har man oflyt och försäkringsbolaget tar ett stickprov (vilket dom förmodligen gör på många 740is) så kan det bli jävligt dyrt och hela livet är förstört. bara för man ville ha 20hk;)

Det är ju så.
Får göra som man sagt ända sen moppeåldern, ska man trimma så ska man trimma ordentligt annars kan man lika gärna skita i det tongue
(däremot sätter ofta budgeten och tidsbristen stopp för att trimma ordentligt på en gång)
Senast redigerat av simlar (5 februari 2014)



Sök