5 februari 2014
Trådstartare
Har en 740 '87 med en B230A spis, sitter en Pierburgförgasare, Vx3 och en äcklig 631 topp på den. Jag har ingen koll på förgasare alls och känner att jag vill få ut lite mer pulver än 116 hk. Alla vakumslangar till EGR är borta/pluggade med tändstift och bultar, vilket känns lite sådär. Och om jag vill byta topp så måste jag byta kolvar och stakar då den toppen är helt plan och saknar förbränningsrum. Ventilsallad om det blir kamremsras.
Tankarna började gå igång när kollegan sa att jag borde stoppa ner en B230E som sitter en min andra 740 som kommer gå till skrot pga all rost. Och på den så sitter den en 531 och en k-kam. Så den har ca 140 hk, pigg och ett jävla bottendrag. Även nyrenoverad.
Hur är det att byta mellan dessa maskiner? Måste jag byta härva? Boxar av något slag?
Hur mycket pyssel blir det med tanke på att ett mekaniskt insprut är ett helvete att hålla på med tydligen.
Båda maskiner har gått lika långt.
Och nej. TURBO ÄR INGET JAG TÄNKER STOPPA NER.
Diesel, pilsner & hemkört