Link73 skrev:
Bör jag jorda båda extraljusen var för sig eller kan jag koppla ihop dom till en jord ?
Du kan jorda dom på samma punkt, förutsatt att jordpunkten är tillräckligt bra (en liten skruv i karossen räcker kanske inte, bättre att jorda i en rejäl bult i t ex fjäderbenstorn eller direkt på batteriets minuspol).
Link73 skrev:
Och samma fråga angående strömmen ?
Det går bra här med. Det som är viktigt att tänka på (gäller jordkablarna med) är att kabeln ska ha rätt dimension för säkringen du använder.
Nu minns/vet jag inte hur många extraljus du ska ha, så jag tar tre stycken som exempel.
100W / 12 Volt = ~8,33 A
8,33 * 3 = ~25 A.
Du behöver alltså en 30A säkring för att driva tre extraljus, och för 30A säkring behöver du en kabel som har som minst 4 kvadratmillimeter area (mm²) enligt EMMAs tabell.
Reläet bör vara tåligt för 40A då man inte bör belasta det till mer än 80% pga risk att reläet hänger sig.
Säkringen ska sitta max 30 cm från strömkällan för att minska risken för kortslutning och/eller kabelbrand.
Jordkablarna ska ha samma dimension som pluskabeln för bästa resultat.
Tänk på att du behöver en ny säkring om du går ner i dimension på kabeln, då en tunnare kabel inte tål lika stark ström som en grövre kabel gör.
Link73 skrev:
Enklast vore om man kunde koppla ihop både jord och ström från båda extraljusen och bara ha en kabel av varje men är det bra ?
Det är mycket möjligt, se ovan.
Edit: Jag kan förövrigt bara se fördelar med att ha bara en kabel av varje, det är enklare att dra en kabel i motorutrymmet och det är enklare inkoppling vid reläet. Bättre att dela på kabeln precis innan extraljusen då. Tänk dock på det jag skrev angående kabeldimensionerna. Minskad area = ny säkring i rätt storlek.
Link73 skrev:
Halogen 100W om det har någon betydelse..
Absolut, det är bra att du skrev det, för t ex xenon har en betydligt högre startström som man måste ha i åtanke (vissa xenonballaster drar uppåt 13A vid start, för tre extraljus behöver du då plötsligt en säkring som tål mer än 39A t ex).