Hjälp angående S60/V70R.

Squidspeed #GoodToBeBad
7 februari 2014 · 856 Inlägg

Jag gjorde det inte iaf. Missförstå mig inte, bilen går HELT okej. Men är det en bil som är inriktad helt emot kraft, prestanda och varvtider? Nej, inte som ex. en BMW M3 av samma årsmodell. Menar inte att tala emot dig, för det finns säkert folk som köper R-bilar för att de "går så inåt bara helvete".. men jag ser det inte på det sättet bara.. smile

RockSolid
7 februari 2014 · 97 Inlägg

ja köpte min volvo istället för en e39 m5 eftersom den går bättre.....eller för att man köper det man vill ha och skiter i vad andra tycker smile

Kia optima (2015)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Busgrabb Rejsa ?
7 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Ang. ljudsystemen
Oavsett årsmodell så går en vanlig S60 att köpa med precis samma Premium Sound som alla årsmodeller av R:en med går att köpa med.
Båda fick facelift på både bil och ljudsystem med Pro Logic II bla från 2005.

Autotech
BMW 335D (2008)
Mange_GVe
7 februari 2014 · 338 Inlägg

Squidspeed skrev:
Ändrade mitt inlägg ovan, fick fram samma info när jag sökte lite.. smile

Vet inte varför det finns ett sånt motstånd emot just R-modellen i tråden rent allmänt dock? Vad är det som gör T5:an så mycket bättre? Strykful front ser jag ju, men vad är bättre..?

Jag har inget motstånd mot R-modellen tycker den är riktigt fin och grym. Jo orginalfronten är inte snygg,  men med sportläppen som sitter på min ser den betydligt bättre ut. Tycker nästan den är snyggare än R-fronten även om den också ser riktigt bra ut!
Det som är bättre med t5an är att den är billigare att ha och köra och går bättre med lite trim, annars hade jag också haft en R då jag gillar dom starkt, om jag hade fått välja så hade jag haft en av varje men de blir dyrt!
Numera får man ju en R för nästan samma pengar också.
Audi R8an är nog ingen omöjlighet  från 100 och uppåt med en steg3+ e85 T5 då den klarar 100-200 på just under/över 10sek lika snabbt som en R8a.

Audi R8 4.2 FSI quattro
Max speed    301 kph (186.62 mph)
0 - 40 kph    1.3 s
0 - 50 kph    1.8 s
0 - 80 kph    3.4 s
0 - 100 kph    4.3 s
0 - 130 kph    7.7 s
0 - 180 kph    13.0 s
0 - 200 kph    14.9 s

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Squidspeed #GoodToBeBad
7 februari 2014 · 856 Inlägg

Helt ärligt, du jämför på allvar Volvo S60 T5 och Audi R8:a... Lycka till med livet du, jag lämnar den här urspårade tråden nu...

Mange_GVe
7 februari 2014 · 338 Inlägg

Squidspeed skrev:
Helt ärligt, du jämför på allvar Volvo S60 T5 och Audi R8:a... Lycka till med livet du, jag lämnar den här urspårade tråden nu...

Jajemen rakt fram från 100-200 så hänger t5an lätt preppad med r8an tider ljuger ju inte.
du var lättretad hehe smile
Mvh Mange

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Squidspeed #GoodToBeBad
7 februari 2014 · 856 Inlägg

Nä det är rätt lugnt, inte speciellt lättretad. Känns ungefär lika meningslöst som vanligt på garaget.org när folk ska jämföra äpplen och varmkorv. Men visst, med vänlig hälsning på dig med gubben.. ^^

Busgrabb Rejsa ?
7 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Squidspeed skrev:
Nä det är rätt lugnt, inte speciellt lättretad. Känns ungefär lika meningslöst som vanligt på garaget.org när folk ska jämföra äpplen och varmkorv. Men visst, med vänlig hälsning på dig med gubben.. ^^

Men vad är problemet med att jämföra 100-200 Km/h tider?
Spelar ingen roll om det är en Bobby Car vs F1, det är bara en acceleration jämförelse.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
7 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Jag körde ifrån nya Camaron med 440 Hk? och RS4 B7 från ca 100 Km/h med min lite påställda T5 från 2005.
Kör original motor invändigt och original turbo.

Autotech
BMW 335D (2008)
TimDogMannen
7 februari 2014 · 35 Inlägg

Lustig tråd detta.., verkar som om de flesta tror att "R" i S60R/V70R står för "Racing" eller något, men R står för Refined och betyder att bilen är "förfinad".  Det är ganska många punkter som skiljer en R bil kontra en "standard" S60/V70....

Med rätt resurser kan man få en Smart att spöa Ferrari http://youtu.be/QHsvwQmaBXM.....

Senast redigerat av TimDogMannen (7 februari 2014)

“Everything is hard before it is easy”
fredda_king Fotograf
7 februari 2014 · 1 319 Inlägg

detta har ju bara spåra.  en R är en förbättrad volvo å inge mer. det är inte en rally bil eller f1 bil eller nått. ja en vanlig t5 är snabb men då har den inte en drivlina som tar effekt och bromsar. så tycker just nu att dom som inte haft/har en R behöver säga nå. han ville veta mer spec om hur dom är att ha bara typ .P

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Mange_GVe
7 februari 2014 · 338 Inlägg

Busgrabb skrev:
Jag körde ifrån nya Camaron med 440 Hk? och RS4 B7 från ca 100 Km/h med min lite påställda T5 från 2005.
Kör original motor invändigt och original turbo.

Skiljer inte mkt prestandamässigt på rs4 b7 och audi r8 420hk så fullt möjligt att ta den också med en smått påställd t5a. Bra att veta till sommaren när man trimmat klart cool

Senast redigerat av Mange_GVe (7 februari 2014)

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Mange_GVe
7 februari 2014 · 338 Inlägg

Squidspeed skrev:
Nä det är rätt lugnt, inte speciellt lättretad. Känns ungefär lika meningslöst som vanligt på garaget.org när folk ska jämföra äpplen och varmkorv. Men visst, med vänlig hälsning på dig med gubben.. ^^

läs på lite accelrationstider så får du se fakta, du verkar inte ha så stor koll på det, Inget illa menat
Mvh Mange !

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Busgrabb Rejsa ?
8 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Mange_GVe skrev:

Squidspeed skrev:
Nä det är rätt lugnt, inte speciellt lättretad. Känns ungefär lika meningslöst som vanligt på garaget.org när folk ska jämföra äpplen och varmkorv. Men visst, med vänlig hälsning på dig med gubben.. ^^

läs på lite accelrationstider så får du se fakta, du verkar inte ha så stor koll på det, Inget illa menat
Mvh Mange !

Det är faktiskt så att lätt vässade FWD Volvos är väldigt pigga från 100 Km/h jämfört med många "prestanda bilar"

Autotech
BMW 335D (2008)
JoacimW Ung&Dum
8 februari 2014 · 430 Inlägg

Busgrabb skrev:

Mange_GVe skrev:

Squidspeed skrev:
Nä det är rätt lugnt, inte speciellt lättretad. Känns ungefär lika meningslöst som vanligt på garaget.org när folk ska jämföra äpplen och varmkorv. Men visst, med vänlig hälsning på dig med gubben.. ^^

läs på lite accelrationstider så får du se fakta, du verkar inte ha så stor koll på det, Inget illa menat
Mvh Mange !

Det är faktiskt så att lätt vässade FWD Volvos är väldigt pigga från 100 Km/h jämfört med många "prestanda bilar"

Precis efter 100 har bmwn inte mycket att hämta , jag har kört ifrån en e46a med min röda 850a med lite vässad turbo så ja det funkar ..

In hoc signo vinces
Severin
8 februari 2014 · 1 587 Inlägg

IceEyes skrev:

Severin skrev:

sebbe_j skrev:
Vad ska ja bli besviken på Severin?

Ja att det kan komma 850 T5 rostig som fan och köra ifrån dig t.ex. eller som i mitt fall ifrån körd av en vit sierra
med turbo och nästan 500hk påväg hem från varberg. Finns ju snabbare bilar för mindre pengar än vad en S60R kostar.. Volvos R bilar köper man inte pga prestandan smile Så enkelt är det bara.

Vad bra att du talar för alla R-ägare. Jag förmodar att du kan presentera en trovärdig källa som styrker ditt påstående om att folk inte köper en Volvo R för prestandans skull? smile

Jag är mer inne på att entusiaster köper dom pga att det är en ovanlig bil och inte pga prestandan för du kan lätt skrämma upp en vanlig T5a till likvärdig effekt för en mindre summa pengar. Är man ute efter en bil som går bra för priset 45-75 tkr så finns det annat att välja på. Audi S4 t.ex är ju en roligare bil pga 4wd eller håller du inte med ? Eller lägg till 10-15 tkr så får du en E36 M3 som har bättre prestanda på alla fronter kan jag tänka mig, förutsatt att inte 850in är trimmad, dvs original skick.

TimDogMannen
8 februari 2014 · 35 Inlägg

Lägg sen till att s60R väger 1679 kg (manuell) och 1698 kg (automat) mot s60T5 som väger 1561 kg (M) och 1577 kg (A), så förstår ni kanske varför den inte är lika snabb rakt fram om båda nu har ATM steg 3, hade alla dagar i veckan hellre köpt R, http://youtu.be/0zjl6y331Hc en gammal video där Tiff Needell demonstrerar four-c.

“Everything is hard before it is easy”
dasboot
8 februari 2014 · 441 Inlägg

Det som är mest intressant är att alla som har en T5 skriver att den är billigare att äga för att den har mindre skivor och belägg och saknar awd och det aktiva chassit.

Dock så kör många som trimmar bilarna just med "R" modellernas bromsar eller de från xc90.
Samt efter som att väghållningen suger original så byter man dem mot dyrare modeller?

Jag ser just R modellerna som ett ok alternativ för dem som vill ha en hyffsat driftsäker bil som inte kostar anus i service och underhåll. Det är ingen fartraket, men den rör på sig och är rolig att köra.

Mange_GVe
8 februari 2014 · 338 Inlägg

dasboot skrev:
Det som är mest intressant är att alla som har en T5 skriver att den är billigare att äga för att den har mindre skivor och belägg och saknar awd och det aktiva chassit.

Dock så kör många som trimmar bilarna just med "R" modellernas bromsar eller de från xc90.
Samt efter som att väghållningen suger original så byter man dem mot dyrare modeller?

Jag ser just R modellerna som ett ok alternativ för dem som vill ha en hyffsat driftsäker bil som inte kostar anus i service och underhåll. Det är ingen fartraket, men den rör på sig och är rolig att köra.

Om du nu inte visste det så sitter xc90ins bromsar standard monterade på T5 05- framåt så ingen ide att byta till dem iaf smile

Senast redigerat av Mange_GVe (8 februari 2014)

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Mange_GVe
8 februari 2014 · 338 Inlägg

Busgrabb skrev:

Mange_GVe skrev:

Squidspeed skrev:
Nä det är rätt lugnt, inte speciellt lättretad. Känns ungefär lika meningslöst som vanligt på garaget.org när folk ska jämföra äpplen och varmkorv. Men visst, med vänlig hälsning på dig med gubben.. ^^

läs på lite accelrationstider så får du se fakta, du verkar inte ha så stor koll på det, Inget illa menat
Mvh Mange !

Det är faktiskt så att lätt vässade FWD Volvos är väldigt pigga från 100 Km/h jämfört med många "prestanda bilar"

Jajemen men inte många som verkar veta det. Dock många experter som tror sig veta mkt, men inte vet särskilt mkt alls hehe smile

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang