Ljudbygge Volvo 740 GLE-88

Har alltid haft ett intresse för ljud i bilar så måste testa bygga ett eget ljudbygge.
  • 71 Följare
  • 72 402 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 januari 2015
Elispietikeinen
16 februari 2014 · 89 Inlägg

birka76 skrev:

Elispietikeinen skrev:

birka76 skrev:

Ok

Jag hade min 12" basar inått i min gammla  allt går =9 man får hålla kolla på vilklarna där inne så bassen inte bottnar i golvet på lådan lollollol

Men de går ha basarna frammåt lol

dålig bild ... men här sitter de dubbla 12" i http://www1.garaget.org/gallery/archive … -41765.jpg

Se där med lite våld och vaselin går allt! wink försökte också men magnet tog i överallt så fick bli bak :)beror säkert på lite måttet på magneten också smile

Jo kan vara de ... man får ju såga håller väldigt högt upp i lådan lol
enna lådan vi byggde fick vi karva ur lite i botten för få plats med magneten lol

Jag måste nog också karva ut lite i botten av baslådan för att magneten kommer nog ta golvet smile

Elispietikeinen
18 februari 2014 · 89 Inlägg

Fick hem mina kabelterminaler och dämpningsmattan till lådan. Snabb leverans från Totalljud.se!https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185086/185086-99c81af668709d89d33446249097b081.jpg

St3v3
18 februari 2014 · 357 Inlägg

Varför ryms inte basarna framåt? Ser ju ut som att lådan är lika hög hela vägen

Elispietikeinen
18 februari 2014 · 89 Inlägg

St3v3 skrev:
Varför ryms inte basarna framåt? Ser ju ut som att lådan är lika hög hela vägen

Dom rymdes inte på höjden och då måste man lägga dom ner lite som dom är nu men då tar magneten i lådan så gick inte att luta dom mer så fick inte in dom så smile så nu är dom bakåt..

St3v3
18 februari 2014 · 357 Inlägg

Jag förstår ändå inte big_smile

Victorduvet
18 februari 2014 · 395 Inlägg

St3v3 skrev:
Jag förstår ändå inte big_smile

Inte jag heller ;D

BMW 520 (1992)
Jiiimmie
18 februari 2014 · 1 830 Inlägg

Basarna är för stora för lådan helt enkelt wink
Funkar med 10 or men inte med 12er eller vad han nu har smile

St3v3
18 februari 2014 · 357 Inlägg

Det jag inte förstår är varför det inte går vända lådan med basarna inåt om den är lika hög hela vägen, den går ju in med basarna bakåt

Jiiimmie
18 februari 2014 · 1 830 Inlägg

St3v3 skrev:
Det jag inte förstår är varför det inte går vända lådan med basarna inåt om den är lika hög hela vägen, den går ju in med basarna bakåt

Bagageutrymmet är mindre längst in, det är väl en kant på ca 1-2dm som sticker upp vid ryggstödet och den är ca 30cm lång har jag för mig.
Svårt o förklara men det är helt enkelt smalare längre in mot ryggstöden och har själv provat bygga för att ha två tolver där inne men det fungerar med 10er o mindre. smile

Elispietikeinen
18 februari 2014 · 89 Inlägg

Jiiimmie skrev:

St3v3 skrev:
Det jag inte förstår är varför det inte går vända lådan med basarna inåt om den är lika hög hela vägen, den går ju in med basarna bakåt

Bagageutrymmet är mindre längst in, det är väl en kant på ca 1-2dm som sticker upp vid ryggstödet och den är ca 30cm lång har jag för mig.
Svårt o förklara men det är helt enkelt smalare längre in mot ryggstöden och har själv provat bygga för att ha två tolver där inne men det fungerar med 10er o mindre. smile

Precis så som Jiiimmie förklara är det! smile kan gå med vissa 12"are men det beror helt på storleken på magneten och lite på ramen runt där man skruvar fast basen i lådan. På min är det magneten som tar i golvet inne i lådan kan inte ha större vinkel på lådan än vad jag har nu sen är ramen lite hög så den skulle också ta i taket i skuffen om jag hade försökt knuffa in lådan nu. Har gjort lådan efter hur formen är i 740ins bagage och storleken på basen så att det precis passar smile

Jiiimmie
18 februari 2014 · 1 830 Inlägg

Elispietikeinen skrev:

Jiiimmie skrev:

St3v3 skrev:
Det jag inte förstår är varför det inte går vända lådan med basarna inåt om den är lika hög hela vägen, den går ju in med basarna bakåt

Bagageutrymmet är mindre längst in, det är väl en kant på ca 1-2dm som sticker upp vid ryggstödet och den är ca 30cm lång har jag för mig.
Svårt o förklara men det är helt enkelt smalare längre in mot ryggstöden och har själv provat bygga för att ha två tolver där inne men det fungerar med 10er o mindre. smile

Precis så som Jiiimmie förklara är det! smile kan gå med vissa 12"are men det beror helt på storleken på magneten och lite på ramen runt där man skruvar fast basen i lådan. På min är det magneten som tar i golvet inne i lådan kan inte ha större vinkel på lådan än vad jag har nu sen är ramen lite hög så den skulle också ta i taket i skuffen om jag hade försökt knuffa in lådan nu. Har gjort lådan efter hur formen är i 740ins bagage och storleken på basen så att det precis passar smile

Googlade lite för att hitta en bild så här ser det ut.

http://www1.garaget.org/archive/76/7548 … 814178.jpg

Elispietikeinen
18 februari 2014 · 89 Inlägg

Jiiimmie skrev:

Elispietikeinen skrev:

Jiiimmie skrev:
Bagageutrymmet är mindre längst in, det är väl en kant på ca 1-2dm som sticker upp vid ryggstödet och den är ca 30cm lång har jag för mig.
Svårt o förklara men det är helt enkelt smalare längre in mot ryggstöden och har själv provat bygga för att ha två tolver där inne men det fungerar med 10er o mindre. smile

Precis så som Jiiimmie förklara är det! smile kan gå med vissa 12"are men det beror helt på storleken på magneten och lite på ramen runt där man skruvar fast basen i lådan. På min är det magneten som tar i golvet inne i lådan kan inte ha större vinkel på lådan än vad jag har nu sen är ramen lite hög så den skulle också ta i taket i skuffen om jag hade försökt knuffa in lådan nu. Har gjort lådan efter hur formen är i 740ins bagage och storleken på basen så att det precis passar smile

Googlade lite för att hitta en bild så här ser det ut.

http://www1.garaget.org/archive/76/7548 … 814178.jpg

Liten skillnad på höjden kan man säga smile) och sen är det bältesrullar i hatthyllan där inne så dom tar också i och lite andra kanter men har knacka till det mesta på min så att lådan går in smile

St3v3
18 februari 2014 · 357 Inlägg

Men du har ju styrt in lådan mellan hatthyllan och förhöjningen, varför går det inte att vända den och styra in den?
Är jag så knäpp så jag inte förstår? Förstår nån hur jag menar? smile

Elispietikeinen
18 februari 2014 · 89 Inlägg

St3v3 skrev:
Men du har ju styrt in lådan mellan hatthyllan och förhöjningen, varför går det inte att vända den och styra in den?
Är jag så knäpp så jag inte förstår? Förstår nån hur jag menar? smile

Kan försöka fota en bättre bild nästa gång jag är i garaget och bygger så du ser varför den inte kommer in smile

Jiiimmie
18 februari 2014 · 1 830 Inlägg

St3v3 skrev:
Men du har ju styrt in lådan mellan hatthyllan och förhöjningen, varför går det inte att vända den och styra in den?
Är jag så knäpp så jag inte förstår? Förstår nån hur jag menar? smile

För att det blir en dum vinkel där inne med högtalarna tongue

Om du tänker dig att det skulle vara en 90* vinkel så hade det ju gått utan problem, men nu måste högtalaren ligga jävligt lågt för att det ska funka wink Dvs högtalaren får nästan ha 45/50* vinkel om det ska funka, men är då högtalaren för stor med magnet o skruvfäste så kan du inte få ner den åt det hållet som man vill.

Så för att förenkla det hela, basar från 8"-10" funkar att ha helt raka där inne så högtalarana är typ mot ryggstödet, har du större så får du en större magnet, magneten tar i lådan på insidan när man vill ha den vinkeln för att det ska gå att få in en 12"are smile Vissa modeller har en mindre magnet o passar utmärkt men andra som min bas har en magnet som är nästan lika stor som basen själv är :o xD
Så jag kan inte använda mig av en låda som går o trycka in där utan min får stå i gropen om jag har en 740 ^^
Fast för nuvarandet står den i garderoben med steget o väntar på nästa bil haha xD

St3v3
18 februari 2014 · 357 Inlägg

Jag får för mig att det ser ut såhär:
http://i61.tinypic.com/24npgd3.jpg
Och det röda är då det högre golvet du har gjort

Men det ser alltså inte ut så?

Elispietikeinen
18 februari 2014 · 89 Inlägg

St3v3 skrev:
Jag får för mig att det ser ut såhär:
http://i61.tinypic.com/24npgd3.jpg
Och det röda är då det högre golvet du har gjort

Men det ser alltså inte ut så?

Högtalaren kommer högre upp för att magneten inte ska ta i golvet inne i baslådan så högtalaren kommer som upp i taket lite kommer synas sen när jag skruvat fast basarna smile ser enkelt ut på din bild men så enkelt är det inte big_smile fick mäta rätt mycket innan jag fick en bra vinkel hur basen skulle rymmas med magneten och ramen.

St3v3
18 februari 2014 · 357 Inlägg

Men på bilden på förra sidan sitter ju högtalaren där och verkar inte sticka upp ovanför kanten, det är därför det inte går ihop i mitt huvud
Det är lätt värt det att ha basar och port framåt för ljudets skull, men du kanske vill ha dom bakåt för att det ska se bra ut?

Elispietikeinen
18 februari 2014 · 89 Inlägg

St3v3 skrev:
Men på bilden på förra sidan sitter ju högtalaren där och verkar inte sticka upp ovanför kanten, det är därför det inte går ihop i mitt huvud
Det är lätt värt det att ha basar och port framåt för ljudets skull, men du kanske vill ha dom bakåt för att det ska se bra ut?

Där på bilen var inte basen fast den hängde bara löst i hålet och magneten tog i golvet inne i lådan smile men kanske går att lösa på något sätt ska kolla lite närmare på de där om det går att fixa lite plåt och sånt så det går att vänta på lådan:)

Fjong
20 februari 2014 · 1 494 Inlägg

Verkar som ett trevligt projekt, kommer följas smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang