Volvo v70 drar snett och ratten vrider sig vid inbromsning :O

-volvo
8 februari 2014 · 65 Inlägg

tjena har en v70n 01 som ja tror länkarmarna behövs bytas då det var det den fick på bra och veta på bilprovningen ratten vrider sig åt höger och drar åt vänster lite känns som de är hela hjulet som går åt sidan yikes men har en bilverkstad som kan fixa  billigt är det då lika bra att byta spindelleder då med om det sitter i samma ? jävligt tacksam för svar smile

Volvo 744 "Grand Loser" (1988)
jocke_gronberg
8 februari 2014 · 4 586 Inlägg

Helt klart sne framvagn. har du haft bilen länge och har det alltid varit så ?

Byte av spindelleder brukar man byta också då dom sitter på länkarmarna. Inte kul att få plocka med det några månader senare när spindelleden är glapp

-volvo
8 februari 2014 · 65 Inlägg

köpte bilen av en skicka med ett däck som var kantstött o hål i kanske blivit lurad dom sa att de var det hmm

Volvo 744 "Grand Loser" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
9 februari 2014 · 2 668 Inlägg

Ställ dig och tryck på hjulet med foten så det rör sig fram och tillbaka. 100% att dom liggande bussningarna i länkarm/bärarmen släppt. Bilen blir vidrig att köra när detta händer.

Spindelleder gör du som du vill med, är ingen jätte sak att byta varken nu eller senare.

2slow
-volvo
9 februari 2014 · 65 Inlägg

du menar trycka på hjulet när den är på backen o då ska den åka inåt åt sidan ? värt att prova tack för svar smile

Volvo 744 "Grand Loser" (1988)
Putteliten
9 februari 2014 · 9 079 Inlägg

Om bilen vid inbromsning drar åt höger så är det normalt på dessa bilar. Säkerhetsgrej som ska göra att bilen drar ut mot vägkanten istället för över till andra vägbanan vid panikbroms.

-volvo
9 februari 2014 · 65 Inlägg

mm tyvärr är det åt andra hållet vilket är lite segt smile sen när ja kör på halt isfläckar så drar ratten men går rakt fram

Volvo 744 "Grand Loser" (1988)
-volvo
9 februari 2014 · 65 Inlägg

nej aldrig jo kort tid 1 månad kan inget

Volvo 744 "Grand Loser" (1988)
-volvo
9 februari 2014 · 65 Inlägg

men ska inte bli sådär iaf

Volvo 744 "Grand Loser" (1988)
zzr94092
9 februari 2014 · 4 391 Inlägg

"Om bilen vid inbromsning drar åt höger så är det normalt på dessa bilar. Säkerhetsgrej som ska göra att bilen drar ut mot vägkanten istället för över till andra vägbanan vid panikbroms." Det var det mest k...de jag hört!

azid Det som inte dödar gör ont
9 februari 2014 · 2 668 Inlägg

-volvo skrev:
du menar trycka på hjulet när den är på backen o då ska den åka inåt åt sidan ? värt att prova tack för svar smile

Du ska trycka på hjulet i dess färdriktning, förstår du? Och nej dom ska inte dra åt något håll när man bromsar.

När dom liggande bussningarna släpper så rör sig hela hjulet fram och tillbaka vid inbromsning.

2slow
jocke_gronberg
9 februari 2014 · 4 586 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Om bilen vid inbromsning drar åt höger så är det normalt på dessa bilar. Säkerhetsgrej som ska göra att bilen drar ut mot vägkanten istället för över till andra vägbanan vid panikbroms." Det var det mest k...de jag hört!

har haft en 30 tal bilar även 2st v70 ingen av dessa har dragit åt höger vid bromsning

Man ska kunna släppa ratten och bromsa utan att den drar åt höger eller vänster

Putteliten
9 februari 2014 · 9 079 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Om bilen vid inbromsning drar åt höger så är det normalt på dessa bilar. Säkerhetsgrej som ska göra att bilen drar ut mot vägkanten istället för över till andra vägbanan vid panikbroms." Det var det mest k...de jag hört!

Innan du kommer in här och är spydig så kan du ta och läsa på lite och även prata med Volvos tekniker! Då jag känner flera som har/haft V70 och alla säger likadant om att den drar lite åt höger, och alla dom har fått samma svar från olika personer på Volvo!

azid Det som inte dödar gör ont
9 februari 2014 · 2 668 Inlägg

Putteliten skrev:

zzr94092 skrev:
"Om bilen vid inbromsning drar åt höger så är det normalt på dessa bilar. Säkerhetsgrej som ska göra att bilen drar ut mot vägkanten istället för över till andra vägbanan vid panikbroms." Det var det mest k...de jag hört!

Innan du kommer in här och är spydig så kan du ta och läsa på lite och även prata med Volvos tekniker! Då jag känner flera som har/haft V70 och alla säger likadant om att den drar lite åt höger, och alla dom har fått samma svar från olika personer på Volvo!

Men då ska jag säga imot dig för min V70 gör inte detta och ingen jag känner har nämt detta. Och om du nu kommer med ett påstående så får du står för källan, den ska inte jag behöva stå för.

Har kört högvis med nyare Volvos och ingen gör det du påstår.

2slow
zzr94092
9 februari 2014 · 4 391 Inlägg

"bilen ska dra åt höger,"haha..jadu" Putteliten". inte drar då nän av mina volvos åt höger när jag bromsar,så då menar du att det är fel på mina då?

PH
9 februari 2014 · 17 Inlägg

Har varit utför detta, bilen drog jättemycket vid inbromsning. hittade inga fel först tills jag såg det satt en piratlänkarm på ena sidan bytte till en begagnad orginal sen var det perfekt!

Severin
9 februari 2014 · 1 587 Inlägg

Jag hade samma fel på min bil, bytte hela länkarmen sen var problemet borta smile När du får loss din länkarm så kommer du att skratta och förstå varför bilen betett sig som den gjorde smile Jag fick göra även en hjulinställning men de var inget som hade med problemet att göra direkt.

Evildan
9 februari 2014 ·

Putteliten skrev:

zzr94092 skrev:
"Om bilen vid inbromsning drar åt höger så är det normalt på dessa bilar. Säkerhetsgrej som ska göra att bilen drar ut mot vägkanten istället för över till andra vägbanan vid panikbroms." Det var det mest k...de jag hört!

Innan du kommer in här och är spydig så kan du ta och läsa på lite och även prata med Volvos tekniker! Då jag känner flera som har/haft V70 och alla säger likadant om att den drar lite åt höger, och alla dom har fått samma svar från olika personer på Volvo!

Ändrar dom parametrarna alternativt monterar andra framvagnsdetaljer vid tillverkningen inför export till ett land med vänstertrafik?

Putteliten
9 februari 2014 · 9 079 Inlägg

Jag har inte en aning om hur Volvo skulle gjort det där. 2st V70 2,4t ca 2008 årsmod och en S40 2,4 ungefär samma årsmod, alla 3 lämnar in sina bilar på Volvo för service och påpekar att dom drar åt höger. 1 lämnas i Åtvidaberg 1 i Linköping och 1 i Mjölby. Alla 3 får som svar att dom ska dra lite åt höger som en säkerhet att man inte ska hamna på andra körbanan om man somnar eller panikbromsar.

Googlar man. I ämnet vilket jag gjort en stund nu, på en del ställen sägs det vara en myt och andra ställen så är det flera som fått svaret att det ska vara så....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang