Köpa bil

SunYours
9 februari 2014 · 26 Inlägg

Hej! jag tänkte fråga om lite råd om ett första bilköp (går fortfarande i gymnasiet).

budget: 10.000-30.000:-
Krav:Manuell bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift inte för mycket hästkrafter (driftsäker). Det ska ändå vara lite kräm i den,
            Gillade märken: Lite allt möjligt men helst tyskt eller volvo samt säkra japanska.
Alla förslag uppskattas, högsta miltal är väl 20.000-25.000

Tacksam för svar.

BMW 523i e60 "E60" (2007)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 februari 2014 · 7 232 Inlägg

se över din rubrik och sök lite på forumet ... det finns miljoner med trådar med exakt samma fråga som du ställer.

Jag hade köpt en bmw e39 för den pengen, gärna en 530 eller kanske en 540. Gör inte som alla okunniga och stirra dig blid på mil tal, sjukt irriterande när folk gör de

sen sätt dig inte i en traktor ... utan köp en riktig bil direkt

Senast redigerat av CHEEVA (9 februari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Alkeruden
9 februari 2014 · 227 Inlägg

volvo 740 GLE med B230E eller Volvo 940 FTT

SunYours
9 februari 2014 · 26 Inlägg

CHEEVA
Jag har sett över men ville jusst titta på mina krav och det.

Okej ska kika på dom, okej men miltal är ju en indikator hur långt bilen har rullat samt hur länge motorn har jobbat.  Jag känner iaf att jag inte vill köpa någon bil som gått över dom milatalen något snäpp skadar väl inte men.
Det du kallar traktor är ju en sjukt driftsäker bil och även väldigt lätt skruvad skulle jag anse om vi inte tittar på nyare modeller vill säga.

Alkis
Ja 740 har jag kikat på dom tycker jag värkar som en perfekt första bil roligt med bakhjulsdrivet och reservdelar kryllar det ju om, tack för förslagen.

BMW 523i e60 "E60" (2007)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 februari 2014 · 7 232 Inlägg

miltal säger inte ett skit om hur väl skött en bil är ... en bil som har gått 10 000 mil kan vara sopslut medans en som har gått 50 000 kan vara i toppskick ! allt beror på hur välskött den är.

Även de tyska alternativen är väldigt driftsäkra, lätt skruvade och tycker du att förbrukningen på tex en volvo 740 är ok så kan du lika gärna åka tysk v8. Även delar är väldigt billigt till bland annat bmw

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SunYours
9 februari 2014 · 26 Inlägg

Sant visst är det så men jag tänkte att det är iaf en bra indikator men visst kan det vara som du säger.

Det var väldigt positivt att höra det om reservdelar osv blir nog en bmw i slutändan.

BMW 523i e60 "E60" (2007)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 februari 2014 · 7 232 Inlägg

SunYours skrev:
Sant visst är det så men jag tänkte att det är iaf en bra indikator men visst kan det vara som du säger.

Det var väldigt positivt att höra det om reservdelar osv blir nog en bmw i slutändan.

reservdelar hittar du billigt på bland annat bildelaronline24.se billigt, har använt de själv ett fler tal gånger och funkar mycket bra ! tar ca en vecka att få hem prylarna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mange_240
9 februari 2014 · 1 562 Inlägg

CHEEVA skrev:
miltal säger inte ett skit om hur väl skött en bil är ... en bil som har gått 10 000 mil kan vara sopslut medans en som har gått 50 000 kan vara i toppskick ! allt beror på hur välskött den är.

Även de tyska alternativen är väldigt driftsäkra, lätt skruvade och tycker du att förbrukningen på tex en volvo 740 är ok så kan du lika gärna åka tysk v8. Även delar är väldigt billigt till bland annat bmw

Har kört tysk v8 Mercedes 560, och ja den drog ungefär 3 dubbelt mot en Volvo 740. Men de va ju vackert väder iaf smile oavsett vad du köper, ju mer extra desto mer utgifter. Billigaste borde väl bli en Mercedes W123 240d skattefria evighetsmaskiner, ingen större risk å åka på fortkörning heller wink Min egen första bil blev en gubbkörd volvo 240 GL -89 med 17500mil på mätaren köpte den 2004, nu har den rullat ca 33000mil, alltid varit rätt igenom på sbp, alltid startat, bränslesnittet har väl legat kring 0,9liter. Aldrig behövt efterfylla några vätskor bara bytt olja. Är rätt nöjd med den, har dock på senare år såklart haft fler bilar, då familjen växt har några 745or passerat rosten tog dem. Prova även en saab 9-5a den drog litern plus att man fick fylla en hel del olja, så den såldes fick bli en 945ltt istället både rymligare och snarlik soppaförbrukning, blev mycket billigare att äga.

Senast redigerat av mange_240 (9 februari 2014)

Lillkanto Inbiten Volvonörd
9 februari 2014 · 799 Inlägg

Röstar svenskt jag oxå.. Självklart är det riktigt trevligt med en fet bmw540 eller likande men skatten är dyrare och försäkring på en sån är ju förjävlig för en som e under 24år! 

Sen kan du lägga ner en skruvmejsel och en skiftnyckel i bagaget på din 2/7/9serie volvo så klarar du dom flesta haverierna efter vägen smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 februari 2014 · 3 730 Inlägg

Om jag får lägga mig i miltalsdiskussionen så skulle jag vilja säga att jag inte är det minsta rädd för långmilade bilar. Men visa mig den bilen som har 30plus på mätaren som har nån form av nybilskänsla kvar. Den brukar försvinna runt 20 när lädret börjar få rynkor. Det är värt några extra lappar för detdär lilla extra. I mina ögon är Volvo S80 en optimal bil. BMW i all ära men dom glorifieras nästan lika jävligt som Folkvagnägarna dyrkar sina vagnar. Snudd på perverst.

Nu behöver ni inte halshugga mig...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
fridasbabe
9 februari 2014 · 104 Inlägg

Om det går för sig vill jag också låna tråden då jag sitter i samma båt. Är ung och ska köpa min andra bil. Denna gången ska jag inte köpa farmors saab big_smile

Funderat på 740/940 eller 745/945 helst GLE, men sen såg jag nyss en Bmw 328i, såg mycket lovande ut då den har lite krut i sig. Är en 95 som gått 22 mil....vågar man länka?

Ganska ovettande om Bmw, tycker alla dessa serier är lite jobbigt. Men jag har klurat ut att den har 6 cyl (2.8l) 192hk. Men vad kan man få ut från den? Är den lätt att meka med? Går dem sönder ofta osv. Vill ju leka ibland med den. Fast kunna stila lite. Men 740 går ju egentligen lika bra...suger bara att dem flesta inte har ljud, plus att 740 är rätt trötta. Skulle jag kunna få fram lite flera hästar ur Bmw kan detta vara ett alternativ...den ser fin ut...
Har jag fått det om bakfoten att det är lite dyrt att lägga pengar på trim till volvos?

Om Bmw;n är ett val kör man såklart där efter, en volvo blir det kanske lite mera skog o grus cool

Så vad tycker ni?

Senast redigerat av fridasbabe (9 februari 2014)

Kör farmors racing bil...
SportPilot Ubåtsingenjör
9 februari 2014 · 7 232 Inlägg

fridasbabe skrev:
Om det går för sig vill jag också låna tråden då jag sitter i samma båt. Är ung och ska köpa min andra bil. Denna gången ska jag inte köpa farmors saab big_smile

Funderat på 740/940 eller 745/945 helst GLE, men sen såg jag nyss en Bmw 328i, såg mycket lovande ut då den har lite krut i sig. Är en 95 som gått 22 mil....vågar man länka?

Ganska ovettande om Bmw, tycker alla dessa serier är lite jobbigt. Men jag har klurat ut att den har 6 cyl (2.8l) 192hk. Men vad kan man få ut från den? Är den lätt att meka med? Går dem sönder ofta osv. Vill ju leka ibland med den. Fast kunna stila lite. Men 740 går ju egentligen lika bra...suger bara att dem flesta inte har ljud, plus att 740 är rätt trötta. Skulle jag kunna få fram lite flera hästar ur Bmw kan detta vara ett alternativ...den ser fin ut...
Har jag fått det om bakfoten att det är lite dyrt att lägga pengar på trim till volvos?

Om Bmw;n är ett val kör man såklart där efter, en volvo blir det kanske lite mera skog o grus cool

Så vad tycker ni?

just 328an är ganska lätt trimmad, byt till ett 325 insug så får du en ok effekt ökning smile

enligt mig så är det lätt skruvat i alla fall, tycker man de är krångligt kanske man ska byta hobby ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
fridasbabe
9 februari 2014 · 104 Inlägg

CHEEVA skrev:

fridasbabe skrev:
Om det går för sig vill jag också låna tråden då jag sitter i samma båt. Är ung och ska köpa min andra bil. Denna gången ska jag inte köpa farmors saab big_smile

Funderat på 740/940 eller 745/945 helst GLE, men sen såg jag nyss en Bmw 328i, såg mycket lovande ut då den har lite krut i sig. Är en 95 som gått 22 mil....vågar man länka?

Ganska ovettande om Bmw, tycker alla dessa serier är lite jobbigt. Men jag har klurat ut att den har 6 cyl (2.8l) 192hk. Men vad kan man få ut från den? Är den lätt att meka med? Går dem sönder ofta osv. Vill ju leka ibland med den. Fast kunna stila lite. Men 740 går ju egentligen lika bra...suger bara att dem flesta inte har ljud, plus att 740 är rätt trötta. Skulle jag kunna få fram lite flera hästar ur Bmw kan detta vara ett alternativ...den ser fin ut...
Har jag fått det om bakfoten att det är lite dyrt att lägga pengar på trim till volvos?

Om Bmw;n är ett val kör man såklart där efter, en volvo blir det kanske lite mera skog o grus cool

Så vad tycker ni?

just 328an är ganska lätt trimmad, byt till ett 325 insug så får du en ok effekt ökning smile

enligt mig så är det lätt skruvat i alla fall, tycker man de är krångligt kanske man ska byta hobby ?

Okejokej, vad får man för det? big_smile
Finns det någon bra sida för nya delar...vill se lite priser på delar till en sådan bil. Brukar annars leta beggat...

Kör farmors racing bil...
SportPilot Ubåtsingenjör
9 februari 2014 · 7 232 Inlägg

fridasbabe skrev:

CHEEVA skrev:

fridasbabe skrev:
Om det går för sig vill jag också låna tråden då jag sitter i samma båt. Är ung och ska köpa min andra bil. Denna gången ska jag inte köpa farmors saab big_smile

Funderat på 740/940 eller 745/945 helst GLE, men sen såg jag nyss en Bmw 328i, såg mycket lovande ut då den har lite krut i sig. Är en 95 som gått 22 mil....vågar man länka?

Ganska ovettande om Bmw, tycker alla dessa serier är lite jobbigt. Men jag har klurat ut att den har 6 cyl (2.8l) 192hk. Men vad kan man få ut från den? Är den lätt att meka med? Går dem sönder ofta osv. Vill ju leka ibland med den. Fast kunna stila lite. Men 740 går ju egentligen lika bra...suger bara att dem flesta inte har ljud, plus att 740 är rätt trötta. Skulle jag kunna få fram lite flera hästar ur Bmw kan detta vara ett alternativ...den ser fin ut...
Har jag fått det om bakfoten att det är lite dyrt att lägga pengar på trim till volvos?

Om Bmw;n är ett val kör man såklart där efter, en volvo blir det kanske lite mera skog o grus cool

Så vad tycker ni?

just 328an är ganska lätt trimmad, byt till ett 325 insug så får du en ok effekt ökning smile

enligt mig så är det lätt skruvat i alla fall, tycker man de är krångligt kanske man ska byta hobby ?

Okejokej, vad får man för det? big_smile
Finns det någon bra sida för nya delar...vill se lite priser på delar till en sådan bil. Brukar annars leta beggat...

http://www.schmiedmann.se/ de är väldigt stora i sverige på bmw

annars har du ju tex misterauto.se , bildelaronline24.se och hela ebay att handla ifrån smile
har själv handlat endel från både misterauto och bildelaronline24 och det har gått smärt fritt varje gång

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SunYours
11 februari 2014 · 26 Inlägg

Tror faktiskt att det blir en 520 lite dåligt med krut men 170hk får räcka.

BMW 523i e60 "E60" (2007)
SportPilot Ubåtsingenjör
11 februari 2014 · 7 232 Inlägg

SunYours skrev:
Tror faktiskt att det blir en 520 lite dåligt med krut men 170hk får räcka.

det är absolut ingen dålig bil, men den dricker tyvärr lika mycket som sina större syskon

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kroonis
12 februari 2014 · 24 Inlägg

940/945 LTT är mitt tips. Driftsäkra bilar, nästintill bekymmerslösa enligt egen erfarenhet.

fridasbabe
2 mars 2014 · 104 Inlägg

Kroonis skrev:
940/945 LTT är mitt tips. Driftsäkra bilar, nästintill bekymmerslösa enligt egen erfarenhet.

Köpte en 945 LTT för en vecka sedan, m90 lådan redan rasat för mig mad
Köpte en ny idag, blir att sätta fast den imon. Kanske har något med hur jag kör, fick inte i växlen i början...sen var det precis efter jag hade kört på skogstigar och sladdat hela dagen, eller egentligen precis efter en 14 åring och 11 åring kört fram o tillbaka på stigen.

Sen i med att laddtrycket är höjt till 1 bar, kör som en idiot nu mera roll

Kör farmors racing bil...
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
2 mars 2014 · 3 730 Inlägg

fridasbabe skrev:

Kroonis skrev:
940/945 LTT är mitt tips. Driftsäkra bilar, nästintill bekymmerslösa enligt egen erfarenhet.

Köpte en 945 LTT för en vecka sedan, m90 lådan redan rasat för mig mad
Köpte en ny idag, blir att sätta fast den imon. Kanske har något med hur jag kör, fick inte i växlen i början...sen var det precis efter jag hade kört på skogstigar och sladdat hela dagen, eller egentligen precis efter en 14 åring och 11 åring kört fram o tillbaka på stigen.

Sen i med att laddtrycket är höjt till 1 bar, kör som en idiot nu mera roll

Då får du skylla dig själv... Ingen har ju påstått att dom  är odödliga. Se till att du får i växeln innan du gasar och släpper upp igen så rasar du nog inga fler lådor

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
fridasbabe
2 mars 2014 · 104 Inlägg

DiwraZ skrev:

fridasbabe skrev:

Kroonis skrev:
940/945 LTT är mitt tips. Driftsäkra bilar, nästintill bekymmerslösa enligt egen erfarenhet.

Köpte en 945 LTT för en vecka sedan, m90 lådan redan rasat för mig mad
Köpte en ny idag, blir att sätta fast den imon. Kanske har något med hur jag kör, fick inte i växlen i början...sen var det precis efter jag hade kört på skogstigar och sladdat hela dagen, eller egentligen precis efter en 14 åring och 11 åring kört fram o tillbaka på stigen.

Sen i med att laddtrycket är höjt till 1 bar, kör som en idiot nu mera roll

Då får du skylla dig själv... Ingen har ju påstått att dom  är odödliga. Se till att du får i växeln innan du gasar och släpper upp igen så rasar du nog inga fler lådor

Jo jag vet, helt mitt fel, lär väll vara ett helvete och byta med! Aldrig byt växellåda på en bil.

Kör farmors racing bil...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang