5759
Sök

Kan någon förklara lite mer vad dessa felkoder betyder?:(

332 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
Har precis fått hjälp o felsöka min bil en volvo 855t5a årsmodell 94..då den inte riktigt gått som den ska,turbon har överladdat,gått ojämt på tomgång,får för mkt soppa,fick tok för höga avgasvärden när jag kollade den på besiktningen.

Koderna som kom upp då var:

411-Signal rån trottelpositions givaren utanför spännings området.      Och de betyder??sad
225-Trycksignal AC (har dock ingen ac i nu)
535-Deffekt övertrycks ventil i turbon.        Antar att det e därför bilen skutat och turbon laddat fel??
532-Slutsteg i styrenhet grupp B,oidentiferat fel.    Vad betyder de???

Efter som jag fick för höga avgasvärden när jag va o kolla dom så kommer bilen inte gå igenom besiktningen med dom värdena. Men hur fasen ska jag veta vad felet är när inget av felkoderna verkar tyda på att det e galna avgasvärden!?? trodde att den skulle felkoda på lamdasonden,luftmängdsmätaren elr nåt sånt... Vet inte alls hur jag ska börja leta fel varför den där lamda lampan lyser den som e som en triangel gul och grön..
Senast redigerat av HBB (9 februari 2014)

Forummoderator
26 620 Inlägg
10 februari 2014
Angående "4-1-1 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde"

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?pos … 0003816424

I ovanstående tråd pratas det mycket om att byta bränslefiltret. Kan ju vara nåt?

Och angående koden 5-3-5:

"Felkodsinformation 5–3–5
Villkor
Om turboreglerventilens krets är kortsluten till jord/spänning eller om det är avbrott i kretsen tolkar styrenheten detta som ett fel och felkod 5–3–5 sätts.

Ersättningsvärde
-Tomgångsregleringen spärras.
-Lambdaregleringen spärras.
-Villkor för bränsleavstängningen ändras.

Felorsaker
För hög signal:
-Signalledningen kortsluten till spänning.
-Defekt turboreglerventil.
För låg signal:
-Signalledningen kortsluten till jord.
-Avbrott på signal– eller spänningsledningen.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Defekt turboreglerventil.

Felsymptom
Förbättrad eller försämrad prestanda på grund av för högt eller för lågt laddtryck."

Från denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;start=0

Den sista koden hittar jag inte så mycket om.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

332 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
den där felkoden 4-1-1 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde,fattar jag inte mkt av alltså haha.. Har läst o läst men vad äre man ska göra på bilen i motorn för o rätta till felet? du sa nåt om att man ska byta bränsle filter? usch jag har mkt kvar o lära haha.

Hittade en kontakt som dinglade löst i motorn och satte ihop den där den hade losnat ifrån,då gick tomgången normalt igen och turbon överladdade inte och bilen slutade o skutta o rycka... undrar vad det var för kontakt som losnat;P men då borde alltså felkoden 535 kanske va åtgärdad... Ska prova o felsöka igen sen

Forummoderator
26 620 Inlägg
10 februari 2014
HBB skrev:
den där felkoden 4-1-1 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde,fattar jag inte mkt av alltså haha.. Har läst o läst men vad äre man ska göra på bilen i motorn för o rätta till felet? du sa nåt om att man ska byta bränsle filter? usch jag har mkt kvar o lära haha.

Hittade en kontakt som dinglade löst i motorn och satte ihop den där den hade losnat ifrån,då gick tomgången normalt igen och turbon överladdade inte och bilen slutade o skutta o rycka... undrar vad det var för kontakt som losnat;P men då borde alltså felkoden 535 kanske va åtgärdad... Ska prova o felsöka igen sen

Kan ju ha varit magnetventilen du lyckades knåpa ihop igen.
Prova att nolla systemet och se om koderna kommer tillbaka. (lossa på batteripolerna i nån halvtimme)

332 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
Sitter magnetventilen ihop med nån sladd? hur ser magnetventilen ut o vart sitter den? vette tusan va de va för kontakt jag satte ihop men bilen gick fasne så mkt bättre efter de iaf haha

Forummoderator
26 620 Inlägg
10 februari 2014
HBB skrev:
Sitter magnetventilen ihop med nån sladd? hur ser magnetventilen ut o vart sitter den? vette tusan va de va för kontakt jag satte ihop men bilen gick fasne så mkt bättre efter de iaf haha

Kan den ha varit liknande denna?

http://forumbilder.se/images/c77201083103P4d01.jpg

Sök