4534
Sök

Saab motor fråga

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
Tjejen har en fråga:)
Kan man "trimma" en 2,3 liters motor te en 900 (utan turbo) på något sätt? med trimkam el på nåt annat sätt få lite mer effekt??
oxå undrar ja om man kan ha en dumpventil te samma motor??

Kramkram

Två ord räcker, SAAB knäcker

115 Inlägg
19 november 2006
nej nån dump lär du inte kunna sätta på.. visst går det att trimma en sugis, men blir nog more bang-for-the-buck om du köper en turbo bil.

Chef
379 Inlägg
19 november 2006
dumpventil har du ingen nytta utav.....

Däremot kan du ju trimma med trimkammar och porta topplock osv, det är en riktigt dyr historia, om du vill ha ut lite effekt, dvs 30-50 hk extra och mer.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

348 Inlägg
19 november 2006
Det är nog nästan billigare att byta bort din mot en ng900 turbo.

Dock tror jag att det går att få tag på bränslechip eller dylikt, som höjer effekten med 15-20HK, dock hittade jag bara till 2,5 V6, men ahr för mig att jag sett på något företag.

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
BBR skrev:
Det är nog nästan billigare att byta bort din mot en ng900 turbo.

Dock tror jag att det går att få tag på bränslechip eller dylikt, som höjer effekten med 15-20HK, dock hittade jag bara till 2,5 V6, men ahr för mig att jag sett på något företag.

nää de e inte den ja har nu som de skulle va te alltså.. utan en 2,3.me 16v...
vad tror du de skulle kunna gå på då??

12 086 Inlägg
21 november 2006
Att trimma en gammal Saab sugmotor låter skit.. de lär kosta mer än att köpa en Saab turbo. Såvida dina trimambitioner inte bara sträcker sig till öppet luftfilter och en japsdämpare smile Som mitt svar på din fråga blir oxå..

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
hehe nää har fått en del tips på annat håll, så nåt ska ja nog kunna fixa;)

1 414 Inlägg
21 november 2006
nån dump funkar inte eftersom du saknar turbo... jag säger som dom flesta här, det är nästan ingen mening att ge sig på att trimma en "i" motor, det kostar mer än det smakar sad

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

178 Inlägg
21 november 2006
hur mycket trim ska det vara då?

..blir ju (tyvärr) inte +42hk för 4800kr som för 2,0T-motorn, men 15-20hk lär du kunna få med extraktor grenrör, sportkat, sportluftfilter och ett chip som optimerar motorn efter detta. men det kostar antagligen mer, eller lika va bilen är värd tyvärr. dessutom vettefan vem som tillhandahåller sådant, om det inte ska tillverkas själv.. hmm

Sök