Köpråd, Rolig bil som man har råd att äga!

IceEyes Varningar: För många..
13 februari 2014 · 2 552 Inlägg

Flashbacker skrev:

mange_240 skrev:
Vad jag vet kostar det väl bara registerhållningsavgiften att äga en bil, så de hänger väl på om du kan skaka fram 65kronor om året. En bil du kommer använda kostar så enkelt är det, men ska man ha den som hobbyfordon tycker jag det ska ha mindre betydelse. ingen köper väl en sportbil,jänkare,lyxbil eller veteranbil för att åka billigt. Den här tråden motsäger sig själv.

Men snälla, Vart har jag nämn att den ska vara billig att äga? Jag är fullt medveten att en prestandabil kostar...
Håll dig till dina volvo 240is och sluta skriv massa dynga.

Där fick han så han teg cool

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
RymdSeglet N/A
13 februari 2014 · 165 Inlägg

Nya 86:an borde man kunna hitta för sånna pengar, annars säger jag MX5, EP3 MKV GTI. Eller om du kan få en Lotus Elise för dom pengarna, sitter toyota maskiner i många av dom så billiga att serva.
Ska du bygga lite på bilen så är väl egentligen allt som väger runt ett ton har har +140hp körglädje?

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Flashbacker
13 februari 2014 · 26 Inlägg

RymdSeglet skrev:
Nya 86:an borde man kunna hitta för sånna pengar, annars säger jag MX5, EP3 MKV GTI. Eller om du kan få en Lotus Elise för dom pengarna, sitter toyota maskiner i många av dom så billiga att serva.
Ska du bygga lite på bilen så är väl egentligen allt som väger runt ett ton har har +140hp körglädje?

Tack för svaret! Angående bygga så beror det på vad för bil det blir, men säkert någon liten modifiering,
Typ som, avgas,chip, osv..

Tyvärr så faller dessa småsmåbilar mig i smaken.

Flashbacker
13 februari 2014 · 26 Inlägg

Angående detta med "råd att äga", vissa verkar tro att jag menar att dem ska vara gratis, jag är medveten och är berädd att lägga upp lite extra slantar på bilen,
Men det behöver ju inte bli överdrivet med 85000kr/år för helförsäkring och 45000Kr för ett bromsbyte, för en bil som kostar 150000Kr i inköp...

Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
13 februari 2014 · 224 Inlägg

Opel Speedster alt högerstyrd VX220, finns i NA 150HK, alt Turbo 200HK.  Finns en del VX220 Turbo som är friskt trimmade också 250hk+ för vettiga pengar. byggda av Lotus förövrigt.

http://www.pistonheads.com/classifieds? … iment=True

Senast redigerat av Gilgamesh (13 februari 2014)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
RymdSeglet N/A
13 februari 2014 · 165 Inlägg

Gilgamesh skrev:
Opel Speedster alt högerstyrd VX220, finns i NA 150HK, alt Turbo 200HK.  Finns en del VX220 Turbo som är friskt trimmade också 250hk+ för vettiga pengar. byggda av Lotus förövrigt.

http://www.pistonheads.com/classifieds? … iment=True

Ska väl tillochmed vara samma chassi som Elise om jag kommer ihåg rätt?

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
13 februari 2014 · 224 Inlägg

RymdSeglet skrev:

Gilgamesh skrev:
Opel Speedster alt högerstyrd VX220, finns i NA 150HK, alt Turbo 200HK.  Finns en del VX220 Turbo som är friskt trimmade också 250hk+ för vettiga pengar. byggda av Lotus förövrigt.

http://www.pistonheads.com/classifieds? … iment=True

Ska väl tillochmed vara samma chassi som Elise om jag kommer ihåg rätt?

precis, en Elise med GM/Opel motor = billiga delar smile

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
camaro67 Meister
13 februari 2014 · 6 763 Inlägg

Flashbacker skrev:

sik skrev:
Finns ingen vettig porsche att köpa om den ska va rolig. RS är nästan ett måste om det ska va roligt, de tål att köras med medans de vanliga frisör racer rasar titt som tätt. Och vad kostar då en Porsche att laga.

Visst, ska du till ICA och vända så är väl en Porsche häftigt. Ska den användas aktivt och gasas med så är RS att föredra.

Det är sant!

Därför tror jag att Typ en nissan 200sx s14a skulle passa mig bättre, finns ju en uppsjö av delar, och inte allt för dyra om man jämför med typ //M Amg Rs, Osv osvOch garanterat billigare att försäkra när det är en 2.o Turbo

Du är på rätt linje när du säger S14! I den här prisklassen så hittar du inte roligare bil. Och reservdelar till motor, hjulupphängning och växellåda finns hur mycket som helst begagnat. Och vill du köpa nytt så är delarna fan billigare än till en 740. Steg 1 eller 2 så har du runt 300hk och det håller bra. Det finns förmodligen inte någon annan bil som det finns mer eftermarknads delar till förutom möjligtvis S13. Och det sitter dessutom diffbroms standard på S14. De är lätt skruvade och har man problem finns det hur många bra forum som helst

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Flashbacker
13 februari 2014 · 26 Inlägg

camaro67 skrev:

Flashbacker skrev:

sik skrev:
Finns ingen vettig porsche att köpa om den ska va rolig. RS är nästan ett måste om det ska va roligt, de tål att köras med medans de vanliga frisör racer rasar titt som tätt. Och vad kostar då en Porsche att laga.

Visst, ska du till ICA och vända så är väl en Porsche häftigt. Ska den användas aktivt och gasas med så är RS att föredra.

Det är sant!

Därför tror jag att Typ en nissan 200sx s14a skulle passa mig bättre, finns ju en uppsjö av delar, och inte allt för dyra om man jämför med typ //M Amg Rs, Osv osvOch garanterat billigare att försäkra när det är en 2.o Turbo

Du är på rätt linje när du säger S14! I den här prisklassen så hittar du inte roligare bil. Och reservdelar till motor, hjulupphängning och växellåda finns hur mycket som helst begagnat. Och vill du köpa nytt så är delarna fan billigare än till en 740. Steg 1 eller 2 så har du runt 300hk och det håller bra. Det finns förmodligen inte någon annan bil som det finns mer eftermarknads delar till förutom möjligtvis S13. Och det sitter dessutom diffbroms standard på S14. De är lätt skruvade och har man problem finns det hur många bra forum som helst

Tack för svaret!

Precis det jag också har fått för mig! Blir nog att kolla/läsa lite mera om dessa modeller, Att man får skruva ibland gör då inget, Och om det är som du säger att delarna är billiga gör ju inte saken sämre smile
300Hk i en relativt lätt bil, det kan ju inte vara annat än roligt! sen ser ju en s14A helt ok ut också!
Hur är dessa att försäkra? Är 22bast, Men dock så tror jag att min mor kommer få stå på den dyrare av de två bilarna jag kommer att ha, Eftersom det är nog ingen höjdare att pendla till jobber på vintern med en s14 wink

mange_240
14 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Flashbacker skrev:

mange_240 skrev:
Vad jag vet kostar det väl bara registerhållningsavgiften att äga en bil, så de hänger väl på om du kan skaka fram 65kronor om året. En bil du kommer använda kostar så enkelt är det, men ska man ha den som hobbyfordon tycker jag det ska ha mindre betydelse. ingen köper väl en sportbil,jänkare,lyxbil eller veteranbil för att åka billigt. Den här tråden motsäger sig själv.

Men snälla, Vart har jag nämn att den ska vara billig att äga? Jag är fullt medveten att en prestandabil kostar...
Håll dig till dina volvo 240is och sluta skriv massa dynga.

Hmm i rubriken!? så undrar vem som ska sluta skriva dynga.

mange_240
14 februari 2014 · 1 562 Inlägg

IceEyes skrev:

Flashbacker skrev:

mange_240 skrev:
Vad jag vet kostar det väl bara registerhållningsavgiften att äga en bil, så de hänger väl på om du kan skaka fram 65kronor om året. En bil du kommer använda kostar så enkelt är det, men ska man ha den som hobbyfordon tycker jag det ska ha mindre betydelse. ingen köper väl en sportbil,jänkare,lyxbil eller veteranbil för att åka billigt. Den här tråden motsäger sig själv.

Men snälla, Vart har jag nämn att den ska vara billig att äga? Jag är fullt medveten att en prestandabil kostar...
Håll dig till dina volvo 240is och sluta skriv massa dynga.

Där fick han så han teg cool

Om jag fick så jag teg vet jag väl inte, men jag har varit på jobbet.

mange_240
14 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Flashbacker skrev:
Angående detta med "råd att äga", vissa verkar tro att jag menar att dem ska vara gratis, jag är medveten och är berädd att lägga upp lite extra slantar på bilen,
Men det behöver ju inte bli överdrivet med 85000kr/år för helförsäkring och 45000Kr för ett bromsbyte, för en bil som kostar 150000Kr i inköp...

De här ordet "berädd" vad betyder det? Undrar vem som skriver dynga jag. Kanske du ska lägga pengarna på en svenskakurs istället. Beredd stavas det.

Senast redigerat av mange_240 (14 februari 2014)

Nightmare89
14 februari 2014 · 939 Inlägg

mange_240 skrev:

Flashbacker skrev:
Angående detta med "råd att äga", vissa verkar tro att jag menar att dem ska vara gratis, jag är medveten och är berädd att lägga upp lite extra slantar på bilen,
Men det behöver ju inte bli överdrivet med 85000kr/år för helförsäkring och 45000Kr för ett bromsbyte, för en bil som kostar 150000Kr i inköp...

De här ordet "berädd" vad betyder det? Undrar vem som skriver dynga jag. Kanske du ska lägg pengarna på en svenska kurs istället. Beredd stavas det.

+roll

Flashbacker
14 februari 2014 · 26 Inlägg

mange_240 skrev:

Flashbacker skrev:

mange_240 skrev:
Vad jag vet kostar det väl bara registerhållningsavgiften att äga en bil, så de hänger väl på om du kan skaka fram 65kronor om året. En bil du kommer använda kostar så enkelt är det, men ska man ha den som hobbyfordon tycker jag det ska ha mindre betydelse. ingen köper väl en sportbil,jänkare,lyxbil eller veteranbil för att åka billigt. Den här tråden motsäger sig själv.

Men snälla, Vart har jag nämn att den ska vara billig att äga? Jag är fullt medveten att en prestandabil kostar...
Håll dig till dina volvo 240is och sluta skriv massa dynga.

Hmm i rubriken!? så undrar vem som ska sluta skriva dynga.

Rubriken? Råd att äga?, du har väl ingen aning om min ekonomiska situation, men du kanske refererar till sig själv med "råd att äga",  du kanske bara har råd med en Volvo 240...

Flashbacker
14 februari 2014 · 26 Inlägg

mange_240 skrev:

Flashbacker skrev:
Angående detta med "råd att äga", vissa verkar tro att jag menar att dem ska vara gratis, jag är medveten och är berädd att lägga upp lite extra slantar på bilen,
Men det behöver ju inte bli överdrivet med 85000kr/år för helförsäkring och 45000Kr för ett bromsbyte, för en bil som kostar 150000Kr i inköp...

De här ordet "berädd" vad betyder det? Undrar vem som skriver dynga jag. Kanske du ska lägg pengarna på en svenska kurs istället. Beredd stavas det.

Tusan också, ett stavfel! Så hemskt...

mange_240
14 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Flashbacker skrev:

mange_240 skrev:

Flashbacker skrev:

Men snälla, Vart har jag nämn att den ska vara billig att äga? Jag är fullt medveten att en prestandabil kostar...
Håll dig till dina volvo 240is och sluta skriv massa dynga.

Hmm i rubriken!? så undrar vem som ska sluta skriva dynga.

Rubriken? Råd att äga?, du har väl ingen aning om min ekonomiska situation, men du kanske refererar till sig själv med "råd att äga",  du kanske bara har råd med en Volvo 240...

Jag hänvisar till din rubrik, du får väl ändra den nu när ekonomin ändå inte spelade någon roll. Min ekonomi är mycket god, hade den inte varit de hade jag väl startat en tråd, om hur jag ska ha råd att överleva.

it_mutt Avstängd
14 februari 2014 · 10 388 Inlägg

mange_240 skrev:

Flashbacker skrev:
Angående detta med "råd att äga", vissa verkar tro att jag menar att dem ska vara gratis, jag är medveten och är berädd att lägga upp lite extra slantar på bilen,
Men det behöver ju inte bli överdrivet med 85000kr/år för helförsäkring och 45000Kr för ett bromsbyte, för en bil som kostar 150000Kr i inköp...

De här ordet "berädd" vad betyder det? Undrar vem som skriver dynga jag. Kanske du ska lägg pengarna på en svenska kurs istället. Beredd stavas det.

Vill du tänka över det där?

(Dessutom spännande att du drar vägtrafikregisteravgiften till sin spets. Det står dessutom "som man har råd att äga" (inte "billig att äga), du kanske inte har råd med mer än vägtrafikregisteravgiften, men TS anser ju sig ha.)

- - Topic - -

Jag tänker slänga in en, i sammanhanget, "tramsig" bil; Smart Roadster. Givetvis inget i jämförelsen med ex.vis Porsche, s14 osv, men, åtminstone rolig att köra smile  (Även om just "rolig att köra" är det enda den har till sin fördel). Men med tanke på vad dessa kostar (långt under din budget) så är det kanske trots allt inte vad du är ute efter smile

Senast redigerat av it_mutt (14 februari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Norman88
14 februari 2014 · 55 Inlägg

Kul när mange sågar med "Kanske du ska lägg pengarna på en svenska kurs istället. Beredd stavas det." och det är åtminstonde 2 tydliga fel i den meningen ("lägg" heter det inte, och sen en fin särskrivning på det sen). Nej förfan, va snälla mot varandra och sluta spela så korkad för att kunna såga TS. Hans tråd är tydlig och intressant.

För övrigt så skulle jag nog försöka få tag på en e46:a (M3). På grund av att den är äckligt snygg och går att få bra fart i med lite pengar nerplöjt.
Men för att svara på grundfrågan så skulle jag som nån tidigare säga Opel Speedster. Ett måste är dock turboversionen. Annars mister man fördelarna med den bilen. Coils, r-däck, bromsar och chip så har man en grymt snabb och rolig bil för banbruk.

chrizz Administratör
14 februari 2014 · 11 783 Inlägg

mange_240 skrev:

Flashbacker skrev:
Angående detta med "råd att äga", vissa verkar tro att jag menar att dem ska vara gratis, jag är medveten och är berädd att lägga upp lite extra slantar på bilen,
Men det behöver ju inte bli överdrivet med 85000kr/år för helförsäkring och 45000Kr för ett bromsbyte, för en bil som kostar 150000Kr i inköp...

De här ordet "berädd" vad betyder det? Undrar vem som skriver dynga jag. Kanske du ska lägg pengarna på en svenska kurs istället. Beredd stavas det.

Det kanske inte är helt i sin ordning rekommendera någon annan en "svenskakurs" när man själv inte kan skriva korrekt wink

Håll er till ämnet nu tack.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang