Besikta utan rattlås?

Funkiee Saab älskare!
16 februari 2014 · 4 597 Inlägg

Saker är inte säkerheten. Saken är att finns det ska det funka som stöldskydd. Därav måste saabs backväxel således också funka, endast för att det är en säkerhetsmekanism mot stöld. Inget annat.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Doc_152
16 februari 2014 · 111 Inlägg

Funkiee skrev:
Saker är inte säkerheten. Saken är att finns det ska det funka som stöldskydd. Därav måste saabs backväxel således också funka, endast för att det är en säkerhetsmekanism mot stöld. Inget annat.

Enligt deras egen sida så kontrollerar de bilen ur "trafik- och miljösynpunkt". Backspärr är varken trafiksäkerhetsfråga eller miljöfråga.

Jag äger själv en saab, och har ägt flera tidigare. Har alltid stört mig på backspärren. På en av mina saabar var det tom borttagen. Visste jag hur man tar bort backspärren hade jag gjort det på alla mina saabar.

Senast redigerat av Doc_152 (16 februari 2014)

Funkiee Saab älskare!
16 februari 2014 · 4 597 Inlägg

Det är stöldanordningen de kollar dvs att rattlåset fungerar.

Ring o fråga så får du se... Tar du bort backspärren får du 2a på det. Massa som fått det när man byter till f40 låda ex.

Punkt slut.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Echonator Köpingsbo i exil
16 februari 2014 · 507 Inlägg

Funkiee skrev:
Det är stöldanordningen de kollar dvs att rattlåset fungerar.

Ring o fråga så får du se... Tar du bort backspärren får du 2a på det. Massa som fått det när man byter till f40 låda ex.

Punkt slut.

Jo precis det är ju bara gilla läget....inget att snacka om. Men likt förbannat så är det ju bara en totalt infantil regel då både backspärr och rattlås är en barnlek att knäcka jämfört med de elektroniska stöldskydd som finns.

Men som sagt, regeln finns där och är bara att följa....

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
AVC
16 februari 2014 · 401 Inlägg

Har besiktat en gammal bil jag hade i 10år med trasigt rattlås aldrig nån som kommenterat det..smile

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
gamlingen
16 februari 2014 · 5 198 Inlägg

Correadde skrev:
Har besiktat en gammal bil jag hade i 10år med trasigt rattlås aldrig nån som kommenterat det..smile

Och senaste besiktningen med den va ?

AVC
16 februari 2014 · 401 Inlägg

1,5år sedan sen skrotades den.. smile

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
gamlingen
16 februari 2014 · 5 198 Inlägg

Correadde skrev:
1,5år sedan sen skrotades den.. smile

Är inte detta med stöldskyddskontroll ett ganska nytt fenomen ? isf förstår jag att du inte fick nåt på det.

Doc_152
16 februari 2014 · 111 Inlägg

Jo, har för mig att den kom 2012. Tillsammans med en masa annat skit (OBD kontroll, airbag kontroll etc)

Funkiee Saab älskare!
16 februari 2014 · 4 597 Inlägg

stämmer! Kom tillsammans med srs osv osv, egentligen är väl stöld fortfarande upp till ägaren själv, samma med airbag och bälten. Men så är reglerna så bara o gilla läget, sen o andra sidan så kanske inte alla kollar det, har aldrig hänt mig, men vet några som blivit kollade och fått någon 2a för det inte fungerade.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
mange_240
16 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Jag vet inte hur ni andra gör, men jag har så pass stor tro på mänskligheten och att mina bilar håller ihop i händerna på en anställd av sbp, opus liknande, så jag brukar inte åka med på provturen. När besiktningsmannen kommer tillbaks brukar han alltid ha med sig nyckeln in och lämnat bilen ute, så jag gissar på att han då också passat på att kolla rattlåset utan att jag egentligen märkt det.

snyggepelle ford freak
10 mars 2018 · 5 Inlägg

enligt de nya reglerna från 2012,måste alla bilar tillverkade efter 1976,ha ett fungerande rattlås....

caromania Forummoderator
10 mars 2018 · 9 296 Inlägg

snyggepelle skrev:
enligt de nya reglerna från 2012,måste alla bilar tillverkade efter 1976,ha ett fungerande rattlås....

Hejsan. Som medlem i 12 år är det imponerande att endast åstadkomma 5 inlägg varav detta ett ganska ovidkommande inlägg Om lyfter en 4år gammal tråd. Av det blir jag inte så imponerad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang