Tips på sportig 4-dörrars "Golfklass" max ~100.000kr

tendency
18 februari 2014 · 445 Inlägg

matteeee skrev:
Leon har 4 dörrar.
http://img01.carclub.ru/files/gallery/s … 2012_2.jpg
Svårt att hitta handtaget kanske, men det sitter "i" glaset smile

Ja, se där! Lite Alfadesign. smile

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
tendency
18 februari 2014 · 445 Inlägg

Fler tips?

Senaste årsmodell, dvs 2003, av Golf GTi IV skulle ju också kunna vara något. Verkar finnas några fina lågmilare ännu.

De mest intressanta är:
VW Golf GTi V
Opel Astra 1,6T (dock ligger de högre i pris än tänkt)

Andra modeller som kan vara värda att hålla ögat på:
Toyota Corolla T-Sport
VW Golf GTi IV
Audi A3 2,0T (quattro)

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Jag är helt nerkärad i min A3a med panorama-glastak och quattro, lite små kända fel med den nu (dumpventilsbyte, orginal ger upp om det är trimmat) men det är små saker big_smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
YEE
18 februari 2014 · 23 Inlägg
tendency
18 februari 2014 · 445 Inlägg

Kom att tänka på Toyota Yaris, den finns väl i en turbomodell. Men 150hk klingar bekant i öronen? Kanske är den alldeles för slö.


Är hittills inne på följande spår..

De som känns mest intressanta är för tillfället:
VW Golf GTi V 2004-2007 (passar fortfarande bäst in på mina kriterier och krav)
Mazda 3 MPS 2007-2009 (högre skatt och förbrukning än Golfen, men ska vara en driftsäker bil?)
Opel Astra 1,6 Turbo 2010-? (dock ligger inköpspriset generellt högre än tänkt..)

Andra modeller som kan vara värda att hålla ögat på:
VW Golf GTi IV 2003
Audi A3 2,0T 2005-2009?
Toyota Corolla T-Sport (designen är ju tråkig och den är lite slö?)

Bilar som går bort av olika anledningar:
Seat Leon Cupra (både första 1999- och andra generationen 2005-2012)
Ford Focus ST 2,5 2006-2007?
VW Polo GTi 2005-2009 (antagligen för slö och tråkig)


Finns det FLER alternativ som passar in? smile
Fyll gärna på med konstruktiva åsikter kring bilarna som har listats.

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2014 · 17 380 Inlägg

Skippa Audi. De krånglar rätt friskt. Vi fick inte ens byta in någon på bilfirman jag jobbade på utan att chefen sa ok. I övrigt vet jag  inte. Golf drar en del soppa. Men de är bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 februari 2014 · 2 971 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Skippa Audi. De krånglar rätt friskt. Vi fick inte ens byta in någon på bilfirman jag jobbade på utan att chefen sa ok. I övrigt vet jag  inte. Golf drar en del soppa. Men de är bra.

Det klingar konstigt att rekommendera en Golf men välja bort A3 å det starkaste. De är i stort sett samma bil..?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
tendency
18 februari 2014 · 445 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Skippa Audi. De krånglar rätt friskt. Vi fick inte ens byta in någon på bilfirman jag jobbade på utan att chefen sa ok. I övrigt vet jag  inte. Golf drar en del soppa. Men de är bra.

Har fått lite den känslan, har en bekant som har haft en del problem. Men har inte forskat närmare kring hur vanligt det är att de krånglar.

matteeee skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Skippa Audi. De krånglar rätt friskt. Vi fick inte ens byta in någon på bilfirman jag jobbade på utan att chefen sa ok. I övrigt vet jag  inte. Golf drar en del soppa. Men de är bra.

Det klingar konstigt att rekommendera en Golf men välja bort A3 å det starkaste. De är i stort sett samma bil..?

Det är väl motorn de delar? Annars är det väl rätt skilda åt?

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2014 · 7 218 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Skippa Audi. De krånglar rätt friskt. Vi fick inte ens byta in någon på bilfirman jag jobbade på utan att chefen sa ok. I övrigt vet jag  inte. Golf drar en del soppa. Men de är bra.

audi och golf är mer eller mindre samma bil, så förstår inte varför audin skulle strula mer ?
hade personligen valt audin framför golfen så audin känns lite mer ombonad, lite trevligare att sitta i helt enkelt sen är ju quattro väldigt trevligt

Senast redigerat av CHEEVA (18 februari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 februari 2014 · 2 971 Inlägg

tendency skrev:

matteeee skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Skippa Audi. De krånglar rätt friskt. Vi fick inte ens byta in någon på bilfirman jag jobbade på utan att chefen sa ok. I övrigt vet jag  inte. Golf drar en del soppa. Men de är bra.

Det klingar konstigt att rekommendera en Golf men välja bort A3 å det starkaste. De är i stort sett samma bil..?

Det är väl motorn de delar? Annars är det väl rätt skilda åt?

Det är enklare att lista vad de inte delar än tvärtom... kaross, klädsel på stolarna, lite emblem och inte mycket mer...typ smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Golfen är något enklare i inredning och de flesta delar i chassi är ruskigt lika och motor är den samma som sitter i Skoda RS, SEAT, VW. Så det som krånglar på en Audi turbo krånglar på övriga med. 10-13k mil är inga större problem med, bara se till att byta oljan oftare än 3000mil och skippa long life olja som koksar igen turbon smile

Audi är förhållandevis svårsålda på firma med tanke på att de KAN åka på att reparera en hel del fel och svårt att få marginaler jämfört med privatpersoner.

Men ut och provkör de bilar du fått tips på smile så känner du rätt snart vad som passar dig!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
tendency
18 februari 2014 · 445 Inlägg

Men om Golf och A3 är såpass lika ändå, så faller A3 bort, det högre inköpspriset är inte tillräckligt motiverat. Skatten är väl högre och bränslekostnaden borde vara till fördel för Golf med tanke på A3ans quattro och högre tjänstevikt. Och Golfen är dessutom snyggare! :-) Men det är klart, dyker det upp ett exemplar av A3 som ändå "känns rätt", så varför inte. Håller gluggarna öppna.

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2014 · 7 218 Inlägg

tendency skrev:
Men om Golf och A3 är såpass lika ändå, så faller A3 bort, det högre inköpspriset är inte tillräckligt motiverat. Skatten är väl högre och bränslekostnaden borde vara till fördel för Golf med tanke på A3ans quattro och högre tjänstevikt. Och Golfen är dessutom snyggare! :-) Men det är klart, dyker det upp ett exemplar av A3 som ändå "känns rätt", så varför inte. Håller gluggarna öppna.

ja den enda skillnaden är att a3an är lite lyxigare, sen vet ja inte om man kan få golfen med haldex

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Hittar bara en 2dörr gti att jämföra med och då diffar det 0.1l/mil mellan golf och 5dörr A3 med quattro.
Men som sagt, ut och provkör innan du bestämt dig, jag ska ordna upp dumpen så min laddar som den ska så kan du prova min om du är i Vås trakten ^^

Senast redigerat av t_one21 (18 februari 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
tendency
18 februari 2014 · 445 Inlägg

CHEEVA skrev:

tendency skrev:
Men om Golf och A3 är såpass lika ändå, så faller A3 bort, det högre inköpspriset är inte tillräckligt motiverat. Skatten är väl högre och bränslekostnaden borde vara till fördel för Golf med tanke på A3ans quattro och högre tjänstevikt. Och Golfen är dessutom snyggare! :-) Men det är klart, dyker det upp ett exemplar av A3 som ändå "känns rätt", så varför inte. Håller gluggarna öppna.

ja den enda skillnaden är att a3an är lite lyxigare, sen vet ja inte om man kan få golfen med haldex

Lite så jag tänker. Och Golfens komfort, inredning osv tycker jag räcker gott och väl. Gillar Golfens "ärtighet". :-)
Inte mig veterligen.

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
tendency
18 februari 2014 · 445 Inlägg

t_one21 skrev:
Hittar bara en 2dörr gti att jämföra med och då diffar det 0.1l/mil mellan golf och 5dörr A3 med quattro.
Men som sagt, ut och provkör innan du bestämt dig, jag ska ordna upp dumpen så min laddar som den ska så kan du prova min om du är i Vås trakten ^^

Absolut. Golfen har jag provkört. Ska även provköra MPS'en och se. Kanske är dumt, då fastnar man väl för draget och tycker att både Golfen och A3an bleknar en aning. ;-P Tack för erbjudandet!

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 februari 2014 · 2 971 Inlägg

Golf finns med 4motion, men inte i kombination med 2.0tfsi vad jag vet.
Däremot kan man ju få Audin utan quattro också, i 2.0tfsi-utförande. Då sjunker tjänstevikt, soppaförbrukning och pris jämfört med quattron och närmar sig/når Golfen..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TomBjorklund VAGIS Car Club
19 februari 2014 · 1 093 Inlägg

ja, 4motion kommer väl bara på golfen med 3,2L?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 februari 2014 · 2 971 Inlägg

t_one21 skrev:
ja, 4motion kommer väl bara på golfen med 3,2L?

Gamla R32 ja, eller nya R som iofs är en 2-liters såklart.

Du kan även få 4motion på dieslar.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2014 · 17 380 Inlägg

Fel av mig. Läste inte så noga tydligen... Jag tänker mest på Audi A6. A3 vet jag att den är "en Golf" och har ingen åsikt om den. Tror inte jag kört någon ens.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang