Tips på sportig 4-dörrars "Golfklass" max ~100.000kr

Steenzor
24 februari 2014 · 489 Inlägg

RymdSeglet skrev:
MPS 3 är ju bra bilar, går ju fruktansvärt bra med lite små modifikationer.
EP3 Civic, om man gillar NA motorer, låter grymt och ungefär lika stor som MPS:en

Kan säga att BMW 1-serie är helt värdelös, praktiskt sett, inget utrymme i baksäte, knappt något i bagaget heller.
Har du kollat in något på Astra OPC, Alfa 147 GTA eller Focus ST?

Håller helt med om bmw, ägde själv en 118d vilket är samma som 120 med mindre skillnader, kända fel på dessa är ju kamkedjan, min rasslade rejält nu vid 10.000 mil, sen var det 17st felkoder mm. Ingen 1 serie i den klassen!

Mogel KUNG
24 februari 2014 · 441 Inlägg

Volvo s40n t5??

RymdSeglet N/A
24 februari 2014 · 165 Inlägg

tendency skrev:

RymdSeglet skrev:
MPS 3 är ju bra bilar, går ju fruktansvärt bra med lite små modifikationer.
EP3 Civic, om man gillar NA motorer, låter grymt och ungefär lika stor som MPS:en

Kan säga att BMW 1-serie är helt värdelös, praktiskt sett, inget utrymme i baksäte, knappt något i bagaget heller.
Har du kollat in något på Astra OPC, Alfa 147 GTA eller Focus ST?

Tack för åsikter och tips. Men både OPC och Civic har ju endast två dörrar... annars hade åtminstone Civic varit ett hett alternativ. Focus har varit uppe i tråden, men den hamnar inte på min vill ha-lista. 147an har jag däremot inte tänkt på alls. Dock så finns för tillfället inte en enda på Blocket. 156 GTA finns (den äldre), som är riktigt snygg och extremt billig.. Är en bil jag har sneglat på förr. Men hur är tillförlitligheten och totalekonomin för en 147 GTA? Är de förresten 4-dörras?! Har fått uppfattningen om att det inte är de mest pålitliga och felfria bilarna, men kan ha fel. Men riktigt snygga är de.

Ah, missad att du ville ha en 4dr, Alfa har ju ett särskillt rykte, gäller mest dom äldre bilarna, vet inte när deras sjukdomar gick över riktigt men kan tänka mig att det är väl bilar som är från 90-talet och bakåt som kan vara jobbiga. Snygga är dom, även under locket smile

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
xXSammy
24 februari 2014 · 6 566 Inlägg

Ur service syn så jag har gjort det mesta själv på min Alfa (Och tidigare)

Min första lämnade jag in på kamremsbyte och det kalaset slutade på 9K (2.0 Twinspark) med vattenpump och allt annat som snurrar.
På min nuvarande gick bara delarna på ~ 4k, sen tillkom även verktygen (Låsblock, klocka) på 2k

6000 mil/3år på Twinspark motorerna och GTA 3.2 (Mest för GTAn körs hårt)
8000 mil/4år på V6 och 1,9 JTD

Osäker på vad 2,4 JTD har men vet inte om du var så sugen på diesel.

Utöver slitdetaljer och yttre grejer har jag behövt kosta på:

Övre länkarmar (Bägge 156orna)
Övre motorfäste (V6)
Variator (Twinspark)
Vattenpump (V6, vid förra kamremsbytet installerades den veka plastpumpen istället för metall)
Termostat (Bägge)

Körde 2500 mil med min första och är uppe i 1000 mil på den nuvarande.

Senast redigerat av Malheus (24 februari 2014)

De/Dem
tendency
25 februari 2014 · 445 Inlägg

SpeedRebirth skrev:
Jag själv använder Versatuner. Detta är en programvara som installeras på en laptop. Köper man med VersaLink så har man även lösningen för att koppla datorn till OBDII uttaget på bilen.
Med versatuner kan man tom mappa bilen själv om man är tillräckligt insatt i hur det funkar. Men som standard så finns det "Basemap"s för tex 95 eller 98 oktan. Och även mappar justerade för tex 3" downpipe och uppgraderat insug.

Det andra alternativet är Cobb Accessport. Det är också en programvara, fast den är installerad på en handhållen enhet som du lätt kan pilla med i bilen. Enklare än att ta med laptopen hela tiden. För att justera mappen så laddar man ned Accessport Manager och installerar på en dator.

Mest hk får man om man köper en Tune från de erfarna grabbarna i usa som enbart mappar dessa bilar, de har det alltså som heltidsjobb!

Tack för grymt svar. Är själv för oinsatt för att pilla allt för mycket själv. Men att köpa en seriös "tune" som man bara mosar in skulle man väl kunna göra. smile

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
tendency
25 februari 2014 · 445 Inlägg

Mogel skrev:
Volvo s40n t5??

Nej nej, ingen Volvo. Och jag ska ha en Golfkarossmodell, dvs en hatchback. wink

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
tendency
4 mars 2014 · 445 Inlägg

Har inte blivit något mer provköra bilar ännu. Har hört runt med lite bilfirmor som har intressanta exemplar av bilar jag vill ha ang inbyte av/dellikvid med min BMW 320i E46 M-sport Touring -03, men jag tycker att jag förlorar för mycket på ett inbyte, så jag ska testa sälja den privat innan jag fortsätter mitt sökande mer seriöst.

Men jag tänkte uppdatera listan över bilar som mer eller mindre passar in på mina kriterier. Dels som en kom ihåg-lista för mig själv, men det kan ju även vara behändigt för andra som letar 4-dörrars hatchback med liknande kriterier att ha en smidig lista att gå efter! smile Är lite osäker angående vilka år vissa av bilarna tillverkades.

De som känns mest intressanta för min del är för tillfället:
VW Golf GTi V 2004-2009 200hk (passar fortfarande bäst in på mina kriterier och krav)
Mazda 3 MPS 2007-2009 260hk (högre skatt och förbrukning än Golfen, men ska vara en bra bil)
VW Golf GTi IV 2003 180hk (börjar bli till åren, men den passar in och ibland dyker det upp fina exemplar!)

Men eventuellt även dessa:
Toyota Corolla T-Sport Compressor 2002-2007? 218hk
Ford Focus ST 2,5T 2006-2008 225hk (om det dyker upp något "hottat" exemplar som tilltalar)


I nästkommande inlägg gör jag en komplett lista över lite busigare 4-dörrars hatchbacks...

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
tendency
4 mars 2014 · 445 Inlägg

Lista för dig som letar efter en billig busig 4-dörrars småbil, hatchback i storleksklass Golf, ungefär... smile
Vissa modeller faller lite utanför kriterierna och jag har inte tagit hänsyn till, eller räknat på, totalekonomin!
(Har inte superkoll på tillverkningsår för alla modeller, därav en del frågetecken.)

KRITERIER

4-dörrars hatchback/Golfmodell
Pigg (säg från ca 180-200hk)
Manuell växellåda

Grundläggande riktlinjer (ev lite plus minus):
Max 100.000kr
Max 10.000 mil
Max 10 år

Dessa finns att hitta inom angivna kriterier ovan:
Audi A3 2,0T 2005-2009? 200hk
Ford Focus ST 2,5T 2006-2008 225hk
Mazda 3 MPS 2,3T 2007-2009 260hk
Seat Leon FR (Fórmula Racing) 2,0 TFSI 2005-2013 200hk
Seat Leon RR (Rickard Rydell) 2,0 TFSI 2006-2013? 185hk
Toyota Corolla T-Sport Compressor 2002-2007? 225hk
VW Golf GTi V 2,0T 2004-2009 200hk
VW Polo GTi 1,8T 2005-2009 150hk (lägre hk dock)

Budgetalternativ (inköpsprismässigt)!
Opel Astra 2,0T 2005-2009? 200hk
Seat Leon Cupra 2,8 V6 1999-2004? 205hk
Toyota Corolla T-Sport 1,8 2002-2005 192hk
VW Golf GTi IV 1,8T 2003 180hk

De bilar som drar iväg i pris (alternativt miltal):
BMW 120d 2007-2010 177hk
BMW 130i 2006-2008 265hk
Ford Focus ST 2,5T 2009-2010? 225hk
Mitsubishi Lancer Ralliart 2.0T 2010-? 240hk
Opel Astra 1,6T 2010-? 180hk
Seat Leon Cupra 2,0 TFSI 2005-2013 240hk
Seat Leon Cupra R 2,0 TSI 2005-2013 265hk
VW Golf R32 3,2 VR6 2004-2009 250hk

Senast redigerat av tendency (14 mars 2014)

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 mars 2014 · 2 971 Inlägg

http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_I … _9&w=3

Mil i överkant, men är den välskött är det kanske värt det? 230hk, 4wd, bra statistik hos bilprovning och ägare generellt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
tendency
4 mars 2014 · 445 Inlägg

matteeee skrev:
http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_WRX_2_5_51519003.htm?ca=23_9&w=3

Mil i överkant, men är den välskött är det kanske värt det? 230hk, 4wd, bra statistik hos bilprovning och ägare generellt.

Haha, oj! Har varit Imprezanörd (haft 3st och även en Forester) och hade ändå ingen tanke på denna.. kanske för att jag dels trodde de låg högre i pris (?!) och för att jag helst skulle vilja ha STi-versionen i sådana fall, då jag tycker att vanliga WRX ser lite tråkig ut. Men uj, det här är ju helt klart ett alternativ som sätter saker i ett nytt ljus. Ska jag återvända tillbaka till Imprezaträsket? Är ju faktiskt sugen på att prova nytt (bilmärke/modell).. men Subaru/Impreza är ju väldigt bra och trevliga bilar..

Men. Någonting är galet.. Bilen på bilderna är inte en 2007, dom kom först 2008.
Edit: Kollat regnr och det är en 2008. Varför ange 2007? Och den är väldigt billig jämfört med andra..

Senast redigerat av tendency (4 mars 2014)

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 mars 2014 · 2 971 Inlägg

Enligt blocket:
Modellår: 2007
Tillverkningsår: 2007

Enligt transportstyrelsen:
Fordonet tillverkat: 2007-09
I trafik första gången i Sverige: 2007-12-03

Men chassinumret säger 08 ja. Många biltillverkare byter ju årsmodell långt innan det blir det året smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
tendency
4 mars 2014 · 445 Inlägg

Hatchbacken kom först 2008 (06-07 fanns enbart sedan eller kombi), så det är en 2008 det vet jag. Han har väl gått efter vad transportstyrelsen säger då.. smile

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 mars 2014 · 2 971 Inlägg

Alltså, att Subaru kallar bilen för 2008 års modell har ingenting med vad den ÄR att göra. Den är byggd 2007. Den har kommit till Sverige 2007. Den har reggats in 2007 och den har kört sina första mil 2007.
Att då kalla den 2008 är mer ljug än att kalla den 2007, även om Subaru kallar den 2008.

Subaru är inte ensamma, nästan alla biltillverkare kommer med nästa års modeller redan i juli året innan. Det har framkallat många problem när folk ska byta bil. När säljaren värderar bilen är den ett år äldre än när man köpte den. Det var ju en 2008 sa dom. Men den är byggd, reggad och tagen i trafik 2007.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
tendency
4 mars 2014 · 445 Inlägg

Jag förstår vad du menar. Men som sagt, den räknas som en årsmodell 2008. Officiellt är den det, enligt Subaru, och vad vi som konsumenter går efter. Hatchbacken "fanns inte" 2007, och räknas som 2008 års modell oavsett om den tillverkades oktober 2007 eller maj 2008.

Det jag tycker är mer problematiskt är att olika biltillverkare har brytpunkten för årsmodeller under olika tider under året.. Det borde finnas ett bestämt datum när nästkommande årsmodell får räknas som det - som gäller för ALLA biltillverkare. Hade gjort allt så mycket enklare för oss konsumenter.

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
tendency
4 mars 2014 · 445 Inlägg

Har suttit och räknat lite på totalekonomi för Mazda 3 MPS 2007-2009, VW Golf GTi V 2004-2009 och VW Golf GTi IV 2003 (den med 180hk). Jag har dock mindre koll på vad servicarna kostar på ett ungefär mellan de olika modellerna, så jag har dragit till med ett sammalika belopp på den punkten. Och bränsleförbrukningen har jag gått på fabriksuppgifter.

Med helförsäkring, skatt, regavgift, service, besiktning, bränsle (1000mil/år) blir kostnaderna UNGEFÄR följande med de uppgifter jag har svart på vitt, det förutsatt att bilarna är felfria allihop (sådant är ju omöjligt att sia om). wink Mazda 3 och Golf V kostar ungefär lika i inköp, Golf IV är ju dock betydligt billigare - minst 40.000kr för ett fint exemplar med lika många, eller t.o.m färre, mil på mätaren.

Mazda 3 MPS 2007-2009
2242  totalt per MÅNAD
26904 totalt per ÅR

VW Golf GTi V 2004-2009
1912  totalt per MÅNAD
22944  totalt per ÅR

VW Golf GTi IV 2003 (180hk)
1945  totalt per MÅNAD
23340  totalt per ÅR

Mazda 3 blir närmare 4000kr dyrare per år med dessa förutsättningar och de uppgifter jag har gått på, gentemot Golfarna. Inte så farligt ändå. Kör jag däremot fler mil per år, så ökar ju samtidigt skillnaden. Funderar på om totalkostnaden för Golf IV förmodligen kan bli lägre ändå, för jag tänker mig att den är billigare att serva (vilket jag dock inte har några belägg för). Samt att inköpspriset blir mycket lägre. Antagligen ett ekonomiskt alternativ, men samtidigt det minst roliga.. wink Känns som det kvittar, det är bara att kika efter bra exemplar och provköra sig fram till rätt beslut.

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Masquerade Aldrig nöjd
4 mars 2014 · 804 Inlägg

Brorsan hade en Mazda 3 MPS han köpte ny 2007. Plastig, understyrd och slukar soppa (mer så än de flesta andra i din lista). Inget jag skulle rekommendera, men den gick grymt bra i rak linje. :p

Livet är för kort för att äga Volvo.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 mars 2014 · 2 971 Inlägg

tendency skrev:
Jag förstår vad du menar. Men som sagt, den räknas som en årsmodell 2008. Officiellt är den det, enligt Subaru, och vad vi som konsumenter går efter. Hatchbacken "fanns inte" 2007, och räknas som 2008 års modell oavsett om den tillverkades oktober 2007 eller maj 2008.

Det jag tycker är mer problematiskt är att olika biltillverkare har brytpunkten för årsmodeller under olika tider under året.. Det borde finnas ett bestämt datum när nästkommande årsmodell får räknas som det - som gäller för ALLA biltillverkare. Hade gjort allt så mycket enklare för oss konsumenter.

Ja, det är sannerligen problematiskt. Jag har för mig att de i Tyskland numera använder år-månad på när bilen togs i bruk istället för årsmodell. Sen använder de gärna karossbenämningar för att särskilja olika generationer/modeller av "samma" bil. A4 B7 och B8 eller 3-serie E46 och E9x t ex.

Det vore nåt för svenska marknaden att ta efter. Det är inte hela världen om bilen är tagen i bruk i början eller slutet av en månad, men när det kan skilja över ett år på samma benämning blir det problematiskt med värdering och liknande.
Nåja, nog om detta. Hoppas du hittar rätt bil smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
tendency
4 mars 2014 · 445 Inlägg

Masquerade skrev:
Brorsan hade en Mazda 3 MPS han köpte ny 2007. Plastig, understyrd och slukar soppa (mer så än de flesta andra i din lista). Inget jag skulle rekommendera, men den gick grymt bra i rak linje. :p

Lite plastighet kan jag leva med och det blir antagligen inget bankörande. tongue Men det visar sig sen efter en provkörning om den faller mig på läppen. Golf V gjorde det iallafall!

Senast redigerat av tendency (4 mars 2014)

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Keller Hamster
4 mars 2014 · 817 Inlägg

Tips vid köp av Focus ST Mk2 (2005-2007).
Ja jag vet att det inte är ditt första val, men tips är aldrig fel.
OM du ska välja en ST, så ta inte en med bara ac, utan ta den med 2 zons klimatanläggning och se till att där är eluppvärmd vindruta. Guldvärt, dock inte alla som var utrustade med det.

Enkla att trimma, kan gå snålt, men oftast inte..
Snittar min på 0,83. På sommardäck ligger den på ca 0,88-0,9
Skatten är på 2500 kr

Relativt billiga reservdelar då det är Volvo delar. Viss avvikelser förekommer som är specifika för STn.
Service var 2000 mil.
Stor Service vid 10000 mil inkl. tändstift (platina stift, rätt dyra)
16000 mil = kamrem. Ford själva bytar inte vattenpumpen om man inte säger till om det. Dom har det inte ens som förslag när man ringer för att boka/kolla service... Med vattenpump, spännare, aux remmar, ca 7000 kr

Ur trimsynpunkt: byt intercooler fortare än kvickt. Skit i allt annat, prio är ic!


Annars gillar jag MPSen. Vad är skatten för en sådan?

Senast redigerat av Keller (4 mars 2014)

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
tendency
4 mars 2014 · 445 Inlägg

Tips är absolut ALDRIG fel! Det är ändå en bil på eventuellistan. Alla synpunkter, tips och råd är välkomna och jag tackar för ditt svar! smile

Årsskatten för MPS ligger på 2640kr.

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang