Turbo BelAir

DragWeek 2016 avklarat, vad händer här näst?!

Pro-Mille

Pro-Mille
19 februari 2014 · 125 Inlägg
#1

Startar tråd här igen om min Chevrolet BelAir -66.
Köpte bilen från Phoenix Arizona -08, körde den till LA och skeppade den till Sverige.

Tanken från början var att bygga en 436kubiktums smallblock sugmotor och antigen köra 5-6pet manuell eller 4stegs automat. Men som vanligt med mina byggen så spårade det hela ur totalt.
Körde första sommaren med 350motorn som satt i bilen och 5-pet manuella lådan.
Renoverade och trimmade motorn aningen, såpass varjefall så lådan ville inte vara med.
Testade bilen på strippen men funkade ingen vidare med manuell låda, ville bogga i starten, bästa ET vart 13.65 163km/h med usla 2.02 i 60fot
Även nästa låda pajjade. Hmmm.. Sålde motorn och dom trasiga BW T5 lådorna.

Fick en modell större turbo av en polare när jag köpte fräsmaskin och svarv mm till garaget.
AirResearch inlopp var 85mm, utlopp 98mm A/R 1.14 på avgashuset
http://pro-mille.se/belair/snigel2.jpg

Så fick en smart ideé, varför inte sätta turbon i skuffen, sagt och gjort tog fram vinkelslip och såg.
Vart rejält hål i golvet smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20002.jpg

Svetsade en 40x40x4 profil som stöd för turbon
http://pro-mille.se/belair/turbo%20004.jpg

Pro-Mille
19 februari 2014 · 125 Inlägg
#2

Byggde ihop motorn delvis av delar jag hade redan.
Vart på 436kubiktum = 7.14liter

Så här såg motorn ut 2012 när den lyftes i pannrummet.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20297.jpg

Har byggts om efter provkörning hösten 2012, bytte till snällare kamaxel samt har gjort om tryckboxen.
Blev även en större turbo, BW s491.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20298.jpg

Målen inför 2013 var att köra en 9sekunders repa på strippen samt bromsa ur över 1000whp.
Båda målen lyckades jag med till hösten.

9.42 233km/h med 1976kg pråm är väl ok? smile
Bilsport verkar gilla bilen oxå, min film om bilen finns på deras sida.
http://www.bilsport.se/artikel/tva-ton- … -strippen/
http://pro-mille.se/belair/turbo%20471.jpg

Bromsning hos R-Tune i Märsta
http://pro-mille.se/belair/turbo%20468.jpg

1012whp vid 6780rpm och 1080Nm vid 5580rpm med 1.14bar i laddtryck
http://pro-mille.se/belair/turbo%20469.jpg

Så här kan det se ut när man kör gatrace med dåligt fäste smile
https://www1.garaget.org/archive/202/201051/348687/348687-3299222.jpg

Senast redigerat av ProMille (19 februari 2014)

Pro-Mille
19 februari 2014 · 125 Inlägg
#3

Så här ser bilen ut i dagsläget.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20495.jpg

Blir omlackerad av Tony på http://sixpackcustom.com
Men först ska jag lämna in bilen till Lillis i Åby, han ska knäcka till en båge/bur till bilen.

Pro-Mille
19 februari 2014 · 125 Inlägg
#4

Din Mustang är riktigt frän med smile

Pro-Mille
19 februari 2014 · 125 Inlägg
#5

Lite filmer från förra sommaren och från hösten 2012

Åktur på hösten 2012, många långa börnisar
http://www.youtube.com/watch?v=v9I8miw_V5o

Lite gatrace med slitna gatslicks, 201meter burnouts lol
http://www.youtube.com/watch?v=W31E14PKEOE

10.3 och 9.42 på strippen smile
http://www.youtube.com/watch?v=TwqixaXXdPk

Pro-Mille
20 februari 2014 · 125 Inlägg
#6

Tackar! smile

För att gömma turbon, är ju inte en liten sak direkt.

Men mest för få detta utseende på motorn wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201051/201051-b83ab2fe2c471fa96b844e4cb45a562d.jpg

Senast redigerat av ProMille (20 februari 2014)

Pro-Mille
25 februari 2014 · 125 Inlägg
#7

Framskärmar, frontplåt och ventilationsplåt blästrat och epoxygrundat.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20499.jpg

Likaså insidan av huven.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20500.jpg

Innerskärmar, kylarbalk, samt diverse frontplåtar blästrade och pulverlackade.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20501.jpg

Blev Bosch 2000cc spridare, visst är det manlig färg på adaptern?! tongue
http://pro-mille.se/belair/turbo%20502.jpg

Pro-Mille
9 mars 2014 · 125 Inlägg
#8

Lämnade bilen till Johan "Lillis" Samuelsson idag, han knåpar ihop en helbur i Docol R8 rör till bilen.
Då blir den 8.50 taggad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201051/201051-77029a76224664c515f261e4c7d7d122.jpg

Pro-Mille
13 mars 2014 · 125 Inlägg
#9

Lillis skickade över ett par bilder, han har knäckt till huvudbågen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20503.jpg

Innerbelysningen fick tas bort, nu är orginalbilen förstörd helt big_smile
Får montera någe röd porrbelysning under instrumentbrädan och vid konsollen cool
http://pro-mille.se/belair/turbo%20504.jpg

Synns inget från sidan.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20505.jpg

Pro-Mille
24 mars 2014 · 125 Inlägg
#10

Tackar! smile Lillis är riktigt säker på bur och chassiebyggen.

Var en sväng till Örebro idag och köpte en uppsättning Weld Racing fälgar.
Bra mycket lättare än mina plåtfälgar.

9" breda bakfälgar med nästan nya 255/70-15 däck, tänkte köpa ett par Hoosier 295/65-15 dragradialer,
hoppas att jag får plats med sånna. Kan isåfall köra RealStreet klassen på Kjula, dock breakout på 10.0.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20506.jpg

Och ett par 5" breda framfälgar med 165/80-15 däck
http://pro-mille.se/belair/turbo%20507.jpg

Pro-Mille
1 april 2014 · 125 Inlägg
#11

Lillis skickade ett par bilder på burbygget, snart dags för helsvetsning.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20508.jpg

snyggt och diskret blir det smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20509.jpg

Pro-Mille
6 april 2014 · 125 Inlägg
#12

Jag, Kari, Kurre och hans son Kalle var och hämtade min Cheva från Lillis idag.
Kalle gjorde tummen upp för burbygget smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20510.jpg

Kalle ville torrköra bilen utanför mitt garage smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20511.jpg


http://pro-mille.se/belair/turbo%20512.jpg

Slimmat smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20513.jpg


http://pro-mille.se/belair/turbo%20514.jpg

Fina svetsar, Lillis är riktigt duktig.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20515.jpg


http://pro-mille.se/belair/turbo%20516.jpg

Liten speciallösning på tvärstaget bakomryggstödet. Går att sitta i baksätet bra, röret hamnar en bit under knävecket.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20517.jpg

Solskydden fick plats oxå, blir en streamer på framrutan så röret täcks smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20518.jpg

Lite justeringa krävs med konsollen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20519.jpg


http://pro-mille.se/belair/turbo%20520.jpg


http://pro-mille.se/belair/turbo%20521.jpg


http://pro-mille.se/belair/turbo%20522.jpg

Ska fixa vagnbok och tagga buren till 8.50 smile

Pro-Mille
10 april 2014 · 125 Inlägg
#13

Provmonterade nya fälgarna, vart även nya 3.5" långa hjulbultar.
Ser bra ut men får beställa ett par fälgar med mer backspacing om jag ska få på 295/65 Hoosier dragradialer.
Men blir nog att köra med dom här fälgarna på gatan, 255orna är nästan 29" höga smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20523.jpg

Har bara 20mm till skärmkanten och insidan av hjulhusen med 255/70 15 däck.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20524.jpg

Och på insidan är det 55-60mm, får ta och mäta bättre imorrn vad som passar bäst.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20525.jpg

Pro-Mille
16 april 2014 · 125 Inlägg
#14

Har varit lungt med skruvandet med min egna bil senaste dagarna.
Hjälpt till och mappa ett par BMWs, vi besiktade BMW Bosses 3.0 csi igår, gick igenom med blankt papper.

Fick ett gäng paket lagom till Påskhelgen smile
Gummilister, sidolister, diverse clips, bult, mutter, rambussningar, bakfjädrar, Aeromotives stora sopparegulator mm.
Kom även ett gäng rörböjar och headersplattor, blir och snickra ihop 2" headers med 3.5" kollektorer och reduceringar till 3" till Chevan smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20526.jpg

Pro-Mille
18 april 2014 · 125 Inlägg
#15

Har börjat lite smått med grenrören.

Defrosterslang håller väl bra?! lol
http://pro-mille.se/belair/turbo%20527.jpg

Fyrans rör går över sexan för att få rätt pulsföljd i kollektorn.
Primärrören blir 650-700mm långa.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20528.jpg

Pro-Mille
21 april 2014 · 125 Inlägg
#16

Tackar! smile

Var rätt smidigt att måtta med defrosterslangarna.
Har fått ihop alla åtta primärrören, dom vart något längre än beräknat.
Juha tar och tiggar ihop rören under veckan. smile

http://pro-mille.se/belair/turbo%20529.jpg

Pro-Mille
27 april 2014 · 125 Inlägg
#17

Äntligen börjar nya grenrören bli klara smile
Får tacka Tjoa och BMW Bosse för hjälp med tigsvetsning av primärrören.
Har fått göra om ett par rör, vart inte riktigt nöjd från början.
Imorrn ska jag lyfta ur motorn för att få bort grenrören kompletta, sedan ska primärrören
svetsas på topplocksflänsens insida. Efter det ska dom på plats igen så kollektorerna kan göras klart.

Högersidan var rätt enkel att få till, dock så skulle 4ans rör över 6ans rör.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20530.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20531.jpg

Lite trixigare på vänstersidan pga. styrsnäckan.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20532.jpg

7ans rör vart lite extra böjar på smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20533.jpg

Blir bra med markfrigång.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20534.jpg

Pro-Mille
3 maj 2014 · 125 Inlägg
#18

Tackar! smile

Nu är grenrören så gott som klara, BMW Bosse svetsar fast kollektorn imorgon.
Vi var ute och mappade in hans BMW 3.0csi med BWs400 turbo och Autorotor/Opcon skruvkompressor, rör på sej rätt bra med 1.5bar laddtryck smile

Högra grenröret ser ut så här nu.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20535.jpg

Vänstra är inte så fin pga. att styrsnäckan är i vägen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20536.jpg

Fixade till en vad det nu kallas? "spets/kona" till kollektorn.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20537.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (3 maj 2014)

Pro-Mille
4 maj 2014 · 125 Inlägg
#19

Nu är bilen lämnad på lackering till Sala smile
Tony på http://www.sixpackcustom.com ska göra grundjobbet och sprutar på färgen som valdes ikväll smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20538.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (4 maj 2014)

Pro-Mille
5 maj 2014 · 125 Inlägg
#20

Tackar! smile

Kulören bestämdes idag, vart en viss kulör från snigelätande landet, passar ju utmärkt på en bil som har en snigel i skuffen lol

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang