Startar tråd här igen om min Chevrolet BelAir -66. Köpte bilen från Phoenix Arizona -08, körde den till LA och skeppade den till Sverige.
Tanken från början var att bygga en 436kubiktums smallblock sugmotor och antigen köra 5-6pet manuell eller 4stegs automat. Men som vanligt med mina byggen så spårade det hela ur totalt. Körde första sommaren med 350motorn som satt i bilen och 5-pet manuella lådan. Renoverade och trimmade motorn aningen, såpass varjefall så lådan ville inte vara med. Testade bilen på strippen men funkade ingen vidare med manuell låda, ville bogga i starten, bästa ET vart 13.65 163km/h med usla 2.02 i 60fot Även nästa låda pajjade. Hmmm.. Sålde motorn och dom trasiga BW T5 lådorna.
Fick en modell större turbo av en polare när jag köpte fräsmaskin och svarv mm till garaget. AirResearch inlopp var 85mm, utlopp 98mm A/R 1.14 på avgashuset
Så fick en smart ideé, varför inte sätta turbon i skuffen, sagt och gjort tog fram vinkelslip och såg. Vart rejält hål i golvet
Tackar! Lillis är riktigt säker på bur och chassiebyggen.
Var en sväng till Örebro idag och köpte en uppsättning Weld Racing fälgar. Bra mycket lättare än mina plåtfälgar.
9" breda bakfälgar med nästan nya 255/70-15 däck, tänkte köpa ett par Hoosier 295/65-15 dragradialer, hoppas att jag får plats med sånna. Kan isåfall köra RealStreet klassen på Kjula, dock breakout på 10.0.
Och ett par 5" breda framfälgar med 165/80-15 däck
Provmonterade nya fälgarna, vart även nya 3.5" långa hjulbultar. Ser bra ut men får beställa ett par fälgar med mer backspacing om jag ska få på 295/65 Hoosier dragradialer. Men blir nog att köra med dom här fälgarna på gatan, 255orna är nästan 29" höga
Har bara 20mm till skärmkanten och insidan av hjulhusen med 255/70 15 däck.
Och på insidan är det 55-60mm, får ta och mäta bättre imorrn vad som passar bäst.
Har varit lungt med skruvandet med min egna bil senaste dagarna. Hjälpt till och mappa ett par BMWs, vi besiktade BMW Bosses 3.0 csi igår, gick igenom med blankt papper.
Fick ett gäng paket lagom till Påskhelgen Gummilister, sidolister, diverse clips, bult, mutter, rambussningar, bakfjädrar, Aeromotives stora sopparegulator mm. Kom även ett gäng rörböjar och headersplattor, blir och snickra ihop 2" headers med 3.5" kollektorer och reduceringar till 3" till Chevan
Var rätt smidigt att måtta med defrosterslangarna. Har fått ihop alla åtta primärrören, dom vart något längre än beräknat. Juha tar och tiggar ihop rören under veckan.
Äntligen börjar nya grenrören bli klara Får tacka Tjoa och BMW Bosse för hjälp med tigsvetsning av primärrören. Har fått göra om ett par rör, vart inte riktigt nöjd från början. Imorrn ska jag lyfta ur motorn för att få bort grenrören kompletta, sedan ska primärrören svetsas på topplocksflänsens insida. Efter det ska dom på plats igen så kollektorerna kan göras klart.
Högersidan var rätt enkel att få till, dock så skulle 4ans rör över 6ans rör.
Nu är grenrören så gott som klara, BMW Bosse svetsar fast kollektorn imorgon. Vi var ute och mappade in hans BMW 3.0csi med BWs400 turbo och Autorotor/Opcon skruvkompressor, rör på sej rätt bra med 1.5bar laddtryck
Högra grenröret ser ut så här nu.
Vänstra är inte så fin pga. att styrsnäckan är i vägen.
Fixade till en vad det nu kallas? "spets/kona" till kollektorn.