2657
Sök

Motorfäste samt samt oväsen

8 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Hejsan! Ny på forumet! Det är så att jag har en skoda felicia lxi 2001:a, 1,3 liters. Som är lite konstig. När jag kör så vill vänster framhjul åka upp o ned, (som när du kör över ett gupp med ena hjulet) och slå till mm ibland vid svängar (olika) har kollat motorfästet och det är helt löst (trasigt) på vänster sida, kan det vara det som gör dessa oväsen? Har beställt nytt motorfäste/kudde, så får se om det blir bättre, vill bara höra lite tankar från er så det inte kan vara något helt annat. smile tack på förhand, /Kim

8 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Och hur byter man vänstra motorfästet? smile

8 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
Ingen som vet?

5 148 Inlägg
20 februari 2014
Palla upp motorn och skruva lös fästet och sätt dit nya smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
Okej, man måste palla upp motorn? Måste man ta bort nåt däck eller så? smile tack för svar, är inte alls bra på sånt här men verkstaden är för dyr för mej,

8 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
Ok, så jag måste palla upp motorn? Kan du beskriva lite hur man byte fästet?

1 562 Inlägg
20 februari 2014
skodakim skrev:
Ok, så jag måste palla upp motorn? Kan du beskriva lite hur man byte fästet?

Ställ en domkraft med en träkloss under motorn, så du kan höja den så du får dit fästet. Du skruvar lös det gamla och dit det nya.

8 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
Tack, kan det inte vara (drivaxel, drivknut, styrled) eftersom ratten pulserar fram o tillbaka som du skulle svänga höger sen vänster jätte snabbt, och knakar, metalliskt, eller kan motorfästet göra dessa konstigheter? Ratten typ pulserar, vibrerar, mm smile tack!och hugger i styrningen glömde jag!

8 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
Tackar gärna för snabba svar för ska kolla detta imon med farsan, båda lite halvt sådär inommeck smile haha

66 Inlägg
22 februari 2014
Ser såklart olika ut på alla bilar, men generellt sett så är det lätt att byta motorfäste. Jag har uppgraderat alla tre på min bil och det är första och enda bilen jag gjort det på smile Klarar jag det så klarar du det!

Här är en video som visar hur det brukar gå till. Det viktiga är som sagt att sätta en domkraft under motorn så den inte ramlar ner när fästet lossas.

Senast redigerat av SpeedRebirth (22 februari 2014)

8 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
Tack så jätte mycket för svaren! smile återkommer hur det gick senare!

1 562 Inlägg
22 februari 2014
skodakim skrev:
Tack, kan det inte vara (drivaxel, drivknut, styrled) eftersom ratten pulserar fram o tillbaka som du skulle svänga höger sen vänster jätte snabbt, och knakar, metalliskt, eller kan motorfästet göra dessa konstigheter? Ratten typ pulserar, vibrerar, mm smile tack!och hugger i styrningen glömde jag!

Har du konstaterat att motorfästet är trasigt, börja med att byta det så får du felsöka vidare sedan om problem kvarstår.

Sök