Törs man sätta på sommarhjul?

silversnurran
21 mars 2014 · 773 Inlägg

I Lund har vi 12 grader dock grå himmel:S men sitter inge sommardäck på bilen ännu, maan vet aldrig. Kan ju komma the perfect storm:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
it_mutt Avstängd
21 mars 2014 · 10 388 Inlägg

silversnurran skrev:
I Lund har vi 12 grader dock grå himmel:S men sitter inge sommardäck på bilen ännu, maan vet aldrig. Kan ju komma the perfect storm:)

Såg att i norra skåne så var det prognos på minusgrader under nätterna nästa vecka, så visst kan det fortfarande bli halt i de södra delarna av landet (sen om det -blir- så, det låter jag givetvis vara osagt).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Larsson2k
21 mars 2014 · 100 Inlägg

Bytte mina för 3 veckor sen nu, bor i Helsingborg. Har inte varit några som helst problem. Tycker man borde ha lite vett i skallen om man nu byter dock, att köra när det ligger frost på vägen är lugnt men dock olagligt, bytte från dubbdäck som är helt onödigt här nere.. Att byta till sommardäck och skylla på att det skapar många olyckor är ju bara dumt, är väl inte däckens fel att det går snett utan förarens..

granadadr
21 mars 2014 · 7 286 Inlägg

såg en volvo idag med 20" sommardäck,, suck att man ens tänker tanken här och nu???

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Runn WS7 Avstängd
21 mars 2014 · 1 031 Inlägg

Satte på sommarhjul för tre veckor sedan men bor ju i Sommen, Tranås.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Victorduvet
21 mars 2014 · 395 Inlägg

Förstår inte heller varför man ska stressa med att byta till sommardäck, Varför inte vänta till 1 April så är man lite mer säker iaf?

Men det är ju samma sak efter sommaren, då är det många som återigen glömt att det blir halt på vägarna.

BMW 520 (1992)
Dotzie
21 mars 2014 · 485 Inlägg

Det var ett klokt råd, det kan ju frysa till på morgon och kväll då är man lost med sommardäcck eller odubbat smile

Victorduvet skrev:
Förstår inte heller varför man ska stressa med att byta till sommardäck, Varför inte vänta till 1 April så är man lite mer säker iaf?

Men det är ju samma sak efter sommaren, då är det många som återigen glömt att det blir halt på vägarna.

My car Brings Me Women
Teho
21 mars 2014 · 237 Inlägg

Jag har varken sett eller märkt av en enda isfläck på vägen sedan jag bytte till sommardäck för 2,5 vecka sedan, då jobbar jag dessutom nattskift och kör sen kväll och tidig morgon.
Ångrar inte en sekund att jag bytte tidigt.

Victorduvet skrev:
Förstår inte heller varför man ska stressa med att byta till sommardäck, Varför inte vänta till 1 April så är man lite mer säker iaf?

Du menar alltså att sommardäck greppar bättre på vinterväglag efter ett visst datum?

Victorduvet
21 mars 2014 · 395 Inlägg

Teho skrev:
Jag har varken sett eller märkt av en enda isfläck på vägen sedan jag bytte till sommardäck för 2,5 vecka sedan, då jobbar jag dessutom nattskift och kör sen kväll och tidig morgon.
Ångrar inte en sekund att jag bytte tidigt.

Victorduvet skrev:
Förstår inte heller varför man ska stressa med att byta till sommardäck, Varför inte vänta till 1 April så är man lite mer säker iaf?

Du menar alltså att sommardäck greppar bättre på vinterväglag efter ett visst datum?

Nej självklart inte, men risken att det blir ett bakslag i vädret minskar ju längre sommaren man kommer, eller hur?

och därför menade jag att man är mer säker att vänta med att byta till sommardäck till 1april som normalt sett är datumet då man börjar byta till sommardäck

BMW 520 (1992)
AndreBC
21 mars 2014 · 32 Inlägg

Tur man har 3 bilar 2 med vinterdäck och en med sommardäck bara hoppas det är vårlikt ute när man vaknar på morrgonen så man kan ta subban istället för de vinterhjuliga bilarna

Ford mustang "Roush Stage 2" (2006)
BMW E90 330 "330i" (2006)
TobbeSkog
21 mars 2014 · 2 Inlägg

Jag har haft sommar däck sen början på februari.
O de har nte vatt nårra problem med varken polis eller halt väglag.
Så ja de törs man smile

Volvo 944 "Driftingbilen" (1993)
Volvo V70N "SommarBilen" (2001)
Evildan
21 mars 2014 ·

Jag träffade en konstapel i går em vid 17:40, han vinkade in mig och sa den vanliga ramsan så här års: Körkort och nykterhetskontroll samt däckkontroll.
K: Du har dimljusen på..
Jag: Ja, det har inte riktigt börja skymma ännu, slår på halvljusen då.
K: Vad bra, tänkte höra så du visste det, många har inte riktigt ordning på vad för belysning dom åker runt med. Han kontrollerar körkort och undersöker min potentiella fylla.
K: Ser bra ut, och kommenterar vidare, jag ser att du har sommardäcken på redan (8plusgrader blöt körbana och lite snö i gräset vid sidan av)
Jag: Javisst, jag tyckte det var dags nu när vi har ett normalt valborgsväder, blir det halkigt promenerar jag givetvis.
K: Det gör du rätt i, det är nära på midsommarväder, sa han skämtsamt och tillade, du kan åka vidare, ha en trevlig kväll.
Jag: Tack detsamma.

Så, jo om vädret är rätt kan man mycket väl åka på sommartassarna nu.

henke_99 Offroad Racing
21 mars 2014 · 3 122 Inlägg

Det blir tråkigt med försäkringar om man råkar ut för en olycka i vinterväglag och inte har godkända vinterdäck på bilen... Surt att inte få ut försäkringspengar bara för att man inte ville vänta på våren...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Snarren
22 mars 2014 · 27 Inlägg

granadadr skrev:

Malheus skrev:

Snarren skrev:
Önskar att man bodde mer söderut, här blir det ingen sommarhjul på länge hmm

Vadå det snöade i natt bara.. tongue

här snöar det nu med sad

Hade ni inte sommar väglag här om dagarna? Fast det vänder fort tongue

Mercedesforum
http://www.minbenz.se
mange_240
22 mars 2014 · 1 562 Inlägg

Varför köper man inte lika snygga fälgar till vinterhjulen, istället för att stressa på med sommarhjulen och kanske skrota hela bilen?

granadadr
22 mars 2014 · 7 286 Inlägg

Snarren skrev:

granadadr skrev:

Malheus skrev:

Vadå det snöade i natt bara.. tongue

här snöar det nu med sad

Hade ni inte sommar väglag här om dagarna? Fast det vänder fort tongue

mm alldeles för fort,, nu töar skiten bort igen,, hoppas det går fort

panda666
22 mars 2014 · 4 250 Inlägg

Lagen säger vinterdäck fram till 15 april? resten får göra precis som dom vill. och dör folk i trafiken pga det snöat och att dom har bytt till sommardäck för tidigt så är det väl naturens sett att få bort dumma människor från att föröka sig,  håll bara till Lagen så blir det bättre. Det är inte som att vi inte vet hur svensk väder är. kan snöa fram till maj, har hänt. behöver inte lägga på sommardäck redan i mars.

och skiter i fullständigt om vägarna rivs/förstörs, finns mycket skattepengar.


Bara min åsikt.

granadadr
22 mars 2014 · 7 286 Inlägg

panda666 skrev:
Lagen säger vinterdäck fram till 15 april? resten får göra precis som dom vill. och dör folk i trafiken pga det snöat och att dom har bytt till sommardäck för tidigt så är det väl naturens sett att få bort dumma människor från att föröka sig,  håll bara till Lagen så blir det bättre. Det är inte som att vi inte vet hur svensk väder är. kan snöa fram till maj, har hänt. behöver inte lägga på sommardäck redan i mars.

och skiter i fullständigt om vägarna rivs/förstörs, finns mycket skattepengar.


Bara min åsikt.

problemet är ju att om ex jag lägger på sommardäck och du har vinterdäck,, så kan jag döda dig å din familj,,

FLindgren
22 mars 2014 · 5 089 Inlägg

panda666 skrev:
Lagen säger vinterdäck fram till 15 april? resten får göra precis som dom vill. och dör folk i trafiken pga det snöat och att dom har bytt till sommardäck för tidigt så är det väl naturens sett att få bort dumma människor från att föröka sig,  håll bara till Lagen så blir det bättre. Det är inte som att vi inte vet hur svensk väder är. kan snöa fram till maj, har hänt. behöver inte lägga på sommardäck redan i mars.

och skiter i fullständigt om vägarna rivs/förstörs, finns mycket skattepengar.


Bara min åsikt.

Nu tänkte du nog inte till.

Om du har sommardäck och jag har vinterdäck. Jag får stopp vid rödljuset men inte du och kör in i mig bakifrån. Jag får wiplashskador resten av livet och du klarar dig.
Naturen tar inte hand om okunniga människor tyvärr. Sd tar hand om dom..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
panda666
22 mars 2014 · 4 250 Inlägg

granadadr skrev:

panda666 skrev:
Lagen säger vinterdäck fram till 15 april? resten får göra precis som dom vill. och dör folk i trafiken pga det snöat och att dom har bytt till sommardäck för tidigt så är det väl naturens sett att få bort dumma människor från att föröka sig,  håll bara till Lagen så blir det bättre. Det är inte som att vi inte vet hur svensk väder är. kan snöa fram till maj, har hänt. behöver inte lägga på sommardäck redan i mars.

och skiter i fullständigt om vägarna rivs/förstörs, finns mycket skattepengar.


Bara min åsikt.

problemet är ju att om ex jag lägger på sommardäck och du har vinterdäck,, så kan jag döda dig å din familj,,

Javvist, det är en stor risk vi alla tar, så ta de lugnt och ha inte bråttom med att skifta däcken.


Vi har samma jäkla diskussioner varje år, folk har bråttom att byta däcken så fort dom ser solen skina.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang