Köpråd: Första turbo trim bilen ?

Rallyhalle
23 februari 2014 · 4 299 Inlägg

9-5 kan man ju köpa om man vill ha en "modernare bil" för den pengen du är ute efter. och som skrevs tidigare, du har möjligheten att köra så kallad Biopower-mapp som gör att du kan byta mellan e85 och bensin som du känner för. MEN! Eftersom du ska trimma börjar det bli riskabelt för kolvarna när du närmar dig 300 hästar.

9000 har då en stabilare motor som man ofta plockar kolvar och stakar ifrån om man trimmar 9-5 och 9-3. Däremot, konverterar du till e85 är det de man får köra på, biopower-mapp funkar inte på dom.

Så det beror lite på hur mycket du är beredd att skruva. Byta kolvar på 9-5an kan du göra med motorn i bilen. Men då ska du ha vanan att skruva också!

Är det tänkt att du ska lära dig skruva också, köp en 9000. Som skrivits tidigare kan du plocka ut så mycket mer effekt utan att öppna motorn.

Andromeda Rumpmas
23 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Eftersom vi pratar driftekononomi:

ng900 94-98:
+ Känns modernare än 9000
+ Inga motor/ turborelaterade fel
+ Lätt att hitta seriöst trimmade på Blocket

- Väghållningen original är usel. Slingrar sig vid gaspådrag. Många är redan uppgraderade med powerflex-bussningar etc.
- Vajerkoppling på 94-97. Inte så premium.
- Handbromsen får spännas varje besiktning.
- Dyra länkarmar om en spindelled går sönder.

9000 94-98
+ Inga motor/ turbo-relaterade modellfel (samma motor ju)
+ Hydraulisk koppling
+ Stor och snål med hyffsad väghållning
+ Billigare att byta de flesta delar på än ng900, har t ex separata spindelleder så att man inte behöver byta hela länkarmen.

- Rosten har tagit de flesta
- Mycket små elfel kommer med åren, t ex relä för halvljus, sätesvärme går sönder etc.
- Känns rejält mycket äldre än ng900, som att jämföra Volvo 740 med S40 ungefär (rättvist då S40 är mer Ford än Volvo och ng900 mer Opel än Saab förutom motorerna och drivlinan smile )

Senast redigerat av Andromeda (23 februari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
RostGandalf
23 februari 2014 · 20 Inlägg

Tackar för hjälpen hittills!
Men en sista fundering, ska man ha en saab med 2.0t eller 2.3t ? Vad är skillnaden förutom laddtrycket

Nissan Skyline R32 GTS-4 "Baby Godzilla" (1992)
Andromeda Rumpmas
23 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Pyronic skrev:
Tackar för hjälpen hittills!
Men en sista fundering, ska man ha en saab med 2.0t eller 2.3t ? Vad är skillnaden förutom laddtrycket

2,0t och 2,3t är det bara motorvolymen som skiljer på i princip.

2,3T 200 hk delar allting med Aeron på 225 hk. Dvs samma växellåda, koppling, drivknutar osv. Bara mjukvaran som skiljer. Den har alltså lite kraftigare delar. Även annan, större turbo än lättryckarna.

2,3t, 2,0t = Lättrycksturbo (ger bara grundladd)

2,3T, 2,3T Aero = Fulltrycksturbo.

Edit: Kom på att 2,3t 170hk inte har samma växellåda som 2,0t 150 hk. Den har samma växellåda med högre utväxling som fulltrycksmotorerna (gör 45km/h per 1000 varv på femman istället för 40-42)
Ger något sämre acc, men det tjänar man in på att man kan dra 2:an till 110, 3:an till 170 osv smile

Senast redigerat av Andromeda (23 februari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
kwansa Hmm, vet inte?
23 februari 2014 · 1 775 Inlägg

Andromeda skrev:

Pyronic skrev:
Tackar för hjälpen hittills!
Men en sista fundering, ska man ha en saab med 2.0t eller 2.3t ? Vad är skillnaden förutom laddtrycket

2,0t och 2,3t är det bara motorvolymen som skiljer på i princip.

2,3T 200 hk delar allting med Aeron på 225 hk. Dvs samma växellåda, koppling, drivknutar osv. Bara mjukvaran som skiljer. Den har alltså lite kraftigare delar. Även annan, större turbo än lättryckarna.

2,3t, 2,0t = Lättrycksturbo (ger bara grundladd)

2,3T, 2,3T Aero = Fulltrycksturbo.

Edit: Kom på att 2,3t 170hk inte har samma växellåda som 2,0t 150 hk. Den har samma växellåda med högre utväxling som fulltrycksmotorerna (gör 45km/h per 1000 varv på femman istället för 40-42)
Ger något sämre acc, men det tjänar man in på att man kan dra 2:an till 110, 3:an till 170 osv smile

2,3T...delar inte turbo med aeron... den har vanliga T25 som 150/170hk har!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Andromeda Rumpmas
23 februari 2014 · 3 860 Inlägg

kwansa skrev:

Andromeda skrev:

Pyronic skrev:
Tackar för hjälpen hittills!
Men en sista fundering, ska man ha en saab med 2.0t eller 2.3t ? Vad är skillnaden förutom laddtrycket

2,0t och 2,3t är det bara motorvolymen som skiljer på i princip.

2,3T 200 hk delar allting med Aeron på 225 hk. Dvs samma växellåda, koppling, drivknutar osv. Bara mjukvaran som skiljer. Den har alltså lite kraftigare delar. Även annan, större turbo än lättryckarna.

2,3t, 2,0t = Lättrycksturbo (ger bara grundladd)

2,3T, 2,3T Aero = Fulltrycksturbo.

Edit: Kom på att 2,3t 170hk inte har samma växellåda som 2,0t 150 hk. Den har samma växellåda med högre utväxling som fulltrycksmotorerna (gör 45km/h per 1000 varv på femman istället för 40-42)
Ger något sämre acc, men det tjänar man in på att man kan dra 2:an till 110, 3:an till 170 osv smile

2,3T...delar inte turbo med aeron... den har vanliga T25 som 150/170hk har!

Japp, kom ihåg fel... Resten av hårdvaran delar den dock med Aeron.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
djukk34
23 februari 2014 · 309 Inlägg

Hur mycket kan du om motorer och effektökning i dagsläget ?
Vad har du för "trim-budget" ?
Vilken effekt vill du upp i ?

Lära genom att göra är jättebra. Men det är dyrt, och det kanske är bättre att köpa någon rasad turbobil, plocka ner allting och plugga lite teori om hur allting fungerar och vad man exakt gör vid effektökning. Istället för att köpa en sleten turbobil för 15k, inse att man inte vet vad man ska göra och komma på att det blev alldeles för dyrt det här.

Visst kan man skrämma iväg en Saab-turbo till runt 200hk+ lätt, men hur mycket lära man sig av det ?

Nu var jag tråkig som fan, men det är dyrt att plocka effekt. Det vet alla som gjort det.
Lär man sig hur en motor och dess komponenter fungerar så blir det relativt klart hur man ska göra för att få ut mer effekt. Halshugg mig inte nu, vill bara hjälpa wink

RostGandalf
24 februari 2014 · 20 Inlägg

maaw skrev:
Hur mycket kan du om motorer och effektökning i dagsläget ?
Vad har du för "trim-budget" ?
Vilken effekt vill du upp i ?

Lära genom att göra är jättebra. Men det är dyrt, och det kanske är bättre att köpa någon rasad turbobil, plocka ner allting och plugga lite teori om hur allting fungerar och vad man exakt gör vid effektökning. Istället för att köpa en sleten turbobil för 15k, inse att man inte vet vad man ska göra och komma på att det blev alldeles för dyrt det här.

Visst kan man skrämma iväg en Saab-turbo till runt 200hk+ lätt, men hur mycket lära man sig av det ?

Nu var jag tråkig som fan, men det är dyrt att plocka effekt. Det vet alla som gjort det.
Lär man sig hur en motor och dess komponenter fungerar så blir det relativt klart hur man ska göra för att få ut mer effekt. Halshugg mig inte nu, vill bara hjälpa wink

Jag har suttit vid datorn i ca ett halvt år nu och läst på om bilar och motorer hur det mesta fungerar mekaniskt, förstår mig inte riktigt på elektroniken. Men jag skulle vilja ha något att verkligen få testa på hur det är i praktiken och inte bara i teorin. Mitt största problem är att jag inte har ett garage att hållas i.

Men kan det vara smart att köpa något billigt att få pröva på lite eller ska jag spara ihop tills jag har råd med en "riktig" bil som jag kan senare köra drifting med och lära mig med den?
Har tänkt mig att kanske lägga max 10k på trim om det skulle bli en saab. Hade inte tänkt mig för mycket effekt men en ökning till 300 skulle vara kul

Senast redigerat av Pyronic (24 februari 2014)

Nissan Skyline R32 GTS-4 "Baby Godzilla" (1992)
Dr_struts
24 februari 2014 · 1 861 Inlägg

Om du känner någon som kan chippa Saab så har man 280hk (steg II) med bara byte av avgasrör och öppet luftfilter + chippning då smile Slänger du på en större turbo är du över 300 lätt, Mao så är Saaben billig att trimma! ^^

Senast redigerat av Dr_struts (24 februari 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RostGandalf
24 februari 2014 · 20 Inlägg

Hur viktigt är det att uppdatera det elektroniska relativt till det mekaniska då?
Om man byter turbo, grenrör,  dump, tryckrör/ic och möjligen wastegate. Och ställer upp laddtrycket, och hur mycket ladd kan bilen tåla?

Nissan Skyline R32 GTS-4 "Baby Godzilla" (1992)
Dr_struts
24 februari 2014 · 1 861 Inlägg

Som sagt så lär du chippa bilen för att få någon effekt, men om du byter turbo och luft samt avgassystem så har du ditt mål på 300+ efter att ha mappat bilen till det du monterar smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RostGandalf
24 februari 2014 · 20 Inlägg

Dr_struts skrev:
Som sagt så lär du chippa bilen för att få någon effekt, men om du byter turbo och luft samt avgassystem så har du ditt mål på 300+ efter att ha mappat bilen till det du monterar smile

Alltså så är det viktigare att mappa bilen än att byta ut delar ? Inte bara att sätta dit en pysventil och få upp laddet genom det.. I alla fall när det gäller turbo gissar jag.

Senast redigerat av Pyronic (24 februari 2014)

Nissan Skyline R32 GTS-4 "Baby Godzilla" (1992)
Dr_struts
24 februari 2014 · 1 861 Inlägg

För att ta nytta av delarna måste du mappa! ^^ Tänk dig att du har en sprillans ny dator som du kan använda men inte fått lösenordet till än! tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
djukk34
24 februari 2014 · 309 Inlägg

Pyronic skrev:

maaw skrev:
Hur mycket kan du om motorer och effektökning i dagsläget ?
Vad har du för "trim-budget" ?
Vilken effekt vill du upp i ?

Lära genom att göra är jättebra. Men det är dyrt, och det kanske är bättre att köpa någon rasad turbobil, plocka ner allting och plugga lite teori om hur allting fungerar och vad man exakt gör vid effektökning. Istället för att köpa en sleten turbobil för 15k, inse att man inte vet vad man ska göra och komma på att det blev alldeles för dyrt det här.

Visst kan man skrämma iväg en Saab-turbo till runt 200hk+ lätt, men hur mycket lära man sig av det ?

Nu var jag tråkig som fan, men det är dyrt att plocka effekt. Det vet alla som gjort det.
Lär man sig hur en motor och dess komponenter fungerar så blir det relativt klart hur man ska göra för att få ut mer effekt. Halshugg mig inte nu, vill bara hjälpa wink

Jag har suttit vid datorn i ca ett halvt år nu och läst på om bilar och motorer hur det mesta fungerar mekaniskt, förstår mig inte riktigt på elektroniken. Men jag skulle vilja ha något att verkligen få testa på hur det är i praktiken och inte bara i teorin. Mitt största problem är att jag inte har ett garage att hållas i.

Men kan det vara smart att köpa något billigt att få pröva på lite eller ska jag spara ihop tills jag har råd med en "riktig" bil som jag kan senare köra drifting med och lära mig med den?
Har tänkt mig att kanske lägga max 10k på trim om det skulle bli en saab. Hade inte tänkt mig för mycket effekt men en ökning till 300 skulle vara kul

Det hela beror på vad du vill. Vill du ha en snabb bil att köra med, eller vill du meka och lära dig.
För 10k lär du som sagt bara chippa och ev. byta avgassystem om du hittar något billigt. Sen är pengarna slut och du har inte lärt dig ett jota om trimning.

Ska du trimma förbi "Steg3" och byta turbo, spridare, ic osv. Så måste du mappa, det är A och O när man byter ut grejer på bilen. En mappning är inte billig och hela din budet kan gå åt på det.

Vill du sen göra det mer avancerat och öppna motorn så lär du få punga ut betydligt mer.

Har du planer på att köra Drifting i framtiden är det bättre du satsar på en RWD bil nu direkt, så du får in känslan för det. Jag vill inte starta någon Saab vs Volvo här nu, då jag inte gillar någon av dom gamla bilarna.
Men i ditt fall skulle jag köpt en gammal 940turbo. Det är en bra lärobil då det finns gott om utrymme att jobba på och allting är väldigt simpelt och lättmekat. Du kan även träna lite drifting när det regnat;)

Hade jag varit du hade jag nog köpt 2 bilar, en saabturbo/940turbo att chippa och köra med.
Sen en rasad/billig gammal turbobil att meka med.(Problemet då är ju avsaknaden av garage i ditt fall)
Har du läst om motorer i ett halvår så är det nog bra att demontera ner en motor helt och hållet så man får se hur allt ser ut och sitter. Ser du något du inte vet vad det är så google/youtube.

Dr_struts
24 februari 2014 · 1 861 Inlägg

Kör som sagt 940 Turbo till vardags och det behöver inte regnat för att ha kul med den! Men poängen kvarstår om Ts vill ha en stabil trimvänlig bil så är Saaben väldigt tacksam och avgas+luft är inte så fasligt dyrt om man snickrar själv, turbon är det som kostar i det fallet och den går att få tag på kina/begagnad billigt.

För pengarna Ts är villig att lägga ut finns det inte så mycket annat som är trimvänligt med turbo vad jag kan tänka på...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
24 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:
För att ta nytta av delarna måste du mappa! ^^ Tänk dig att du har en sprillans ny dator som du kan använda men inte fått lösenordet till än! tongue

Eller tänk så att du uppgraderar grafikkortet och samtidigt byter från ATi till Nvidia utan att byta drivrutiner!

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
24 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Ett steg 1 är också en mappning, om än en "standardmapp".

Ja, för varje hårdvara du byter på bilen, t ex spridare, bränslepump eller turboaggregat, måste du ju "tala om" de nya förutsättningarna för bilens styrsystem för att det ska fungera som tänkt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
RostGandalf
24 februari 2014 · 20 Inlägg

Då blev det direkt dyrare än vad jag trodde det skulle vara..
Så det kanske är mer värt att spara ihop till den bilen jag egentligen vill ha alltså ?

Nissan Skyline R32 GTS-4 "Baby Godzilla" (1992)
silversnurran
24 februari 2014 · 773 Inlägg

Pyronic skrev:
Då blev det direkt dyrare än vad jag trodde det skulle vara..
Så det kanske är mer värt att spara ihop till den bilen jag egentligen vill ha alltså ?

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 15&w=3
Den bilen pruta lite på det, åka till någon som har t5 suite och ge med en peng och kaffebrö. Så har du runda slängar 240 kusar för under 15 lök och en bil som rullat 20k plus såg hyffsat rostfri ut, svart delläder med mocca. Med andra ord allt rätt som en 9000 ska ha:)

Dock beror det ju på vad du egentligen vill ha, men känner du att du vill spara gör det för tusan och köpt din "drömbil" eller den du vill ha mer och bara köp en a-b bil och börja spara^^

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Dr_struts
24 februari 2014 · 1 861 Inlägg

Som sagt en Chippning är inte dyrt om man känner folk har för mig att en kompis till mig tar 1500kr för steg I, steg II, steg III ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang