3759
Sök

Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
683 398 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2022
You say Tomato. I say fuck you!!!
473 Inlägg
2 augusti 2017
#581
Snyggt å skönsång i den tråduppdatering! Gött att du är igång igen, du är saknad!

You say tomato
I say Fuck you!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
#582
Tallifjant skrev:
Snyggt å skönsång i den tråduppdatering! Gött att du är igång igen, du är saknad!

Japp! Nu blir det åka av big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

693 Inlägg
3 augusti 2017
#583
Bubblan var frän med takchoppning


2 343 Inlägg
3 augusti 2017
#584
Ljuvligt ljud i moroten, låter som den kommer ha lite brottom ute på vägarna smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
#585
MR_T skrev:
Ljuvligt ljud i moroten, låter som den kommer ha lite brottom ute på vägarna smile

Kommer nog låta sjysst under belastning tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
#586
Jippi, jag har fått mecka Hot rod idag big_smile

Det blev provmontering och mallning av fästen till bromsoken fram. Något som jag har bävat länge med mina stora bromsskivor i trånga fälgar.

Och min oro var inte helt obefogad. Mina ok, som kommer från Saab 9-5 Aero, passar bra på diametern, vilket är jätteskönt då det tog mig hur många ok som helst innan jag hittade ett som funkade. Och jag har provpassat oket på skivan och i fälgen tidigare och då har det gått fritt. Nu monterade jag i nya belägg och då tar det i... men bara lite!

http://i.imgur.com/xVyso5s.jpg

Med helt nya belägg (som är jättetjocka) så tar oket i fälgen på två ställen. Så det blir mest troligt en kombination av lite slipa på oket, lite slipa i fälgen och ev. lite fräsa på beläggen så att det yttre är ett par mm tunnare från början. Det känns lite som en halvdan lösning, men jag har gett mig fan på att inte tappa bromsprestanda, och jag vägrar åka större fälgar fram än 16" tongue Och eftersom jag har lagt veckor på att få fälgarna med detta ET och allt så kommer dom inte byggas om igen.

Annars passade Saab-beläggen ruskigt bra på BMW-skivan. Jag tror att belägget är nog knappt millimetern smalare än slitytan på bromsskivan. Maximerad area med andra ord big_smile

http://i.imgur.com/CyvVTTL.jpg

Men det var lite pyssligt att mäta in detta korrekt. Jag började med att plocka bort hjul och frigöra utrymme så jag kom åt att mäta.

http://i.imgur.com/wjGppqr.jpg

Sen tejpade jag fast en tunn remsa av packningsmaterial på ytterkanten på skivan så att oket inte skulle ligga dikt an. Sen spände jag dit oket med ett spännband och trycksatte kolven försiktigt med ca 1bar tryckluft så att det skulle spänna beläggen mot skivan och sitta så rakt som kan förväntas.

http://i.imgur.com/IT407Gy.jpg

Gott om plats är det inte i någon riktning tongue

http://i.imgur.com/7P9D0ja.jpg

Och här måste det då tillverkas en distans för att få fast oket i spindeln.

http://i.imgur.com/wenv4ML.jpg

Och med lite tur ser den distansen ut nåt såhär.

http://i.imgur.com/qO5glG4.png


Nu blir det att snickra till distanserna så borde oken bara vara att montera sen. Ja, efter att dom renoverats och målats upp förstås tongue Inga rostiga gammelgrejer på min rod!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
4 augusti 2017
#587
Tajt och fint det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
6 augusti 2017
Trådstartare
#588
Blev en liten vända till jobbet nu i helgen. Det var länge sen jag lånade verkstaden där och det var riktigt skönt att komma tillbaka.

Den här gången stod bromsoks-fästen på menyn. Jag har ju CAD'at upp dom, men har inte riktigt råd att leja bort att få dom tillverkade för tillfället. Men jag hade lite 30mm alu-material hemma så jag gjorde ett försök själv.

Jag markerade ut alla hål, eftersom det egentligen bara är hålen som är lite noga med måtten på.

http://i.imgur.com/Qa8XUqI.jpg

Sen var det bara att sätta igång att borra. Och adaptern skulle också förskjuta oket 4,5mm så det blev att fräsa av lite på ena sidan.

http://i.imgur.com/rgkFQ4v.jpg

http://i.imgur.com/nUyylF7.jpg

Och efter ett par vändor i kallsågen var det två bitar.

http://i.imgur.com/hPo4Akp.jpg

Och efter en vända i bandsågen och ytterligare lite fräsning var den grova formen klar.

http://i.imgur.com/mYLL2R1.jpg

http://i.imgur.com/2bTxKXJ.jpg

Nu är dom väldigt blockiga än så länge, men dom ska bearbetas mer, och snyggas till när jag börjat jobba och har bättre tillgång till dom lite finare maskinerna.

Allt detta är gjort på en pelarborr från 70-tal med ett rejält slitet och icke indikerat kordinatbord, ett skjutmått från Jula, en metallfil, en kallsåg och en bandsåg med väldigt dåliga blad tongue Kul att det går, men snyggt blir det sällan. Förhoppningsvis blir det snyggare när jag får fräsa bort lite mer material smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
6 augusti 2017
#589
Lite magi på det där så smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 343 Inlägg
6 augusti 2017
#590
Lite fräs på bitarna så blir det ju perfekt.


9 140 Inlägg
6 augusti 2017
#591
Ja men skryt du bara! Ja skulle ju inte ens få till nåt såntdär med moderna maskiner ju!
Motorn lät inte dumt du! smile


860 Inlägg
6 augusti 2017
#592
Får man godkjent kalipper-adaptere i alu i Sverige??
Jeg trodde det måtte være høyfast stål.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 582 Inlägg
9 augusti 2017
#593
Själv är bäste dräng :-)
Sånt där kostar mer än en påse bullar om man ska få nån att göra dom. ;-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
#594
FredGaute skrev:
Får man godkjent kalipper-adaptere i alu i Sverige??
Jeg trodde det måtte være høyfast stål.

Jag har inte hittat något specifikt om det i SFRO-boken, men jag hade också tänkt göra dom i stål till en början. Och jag har CAD-ritning på dom i stål så blir det nedslag så är det snabbt gjort att fixa nya. Men jag nämnde det som hastigast för min besiktningsman när jag pratade med honom i telefon senast, och jag fick ingen protest då iallafall smile

Det har blivit oförskämt lite meck nu under semestern. Förhoppningsvis kommer jag kunna ta igen det med råge nu under höst och vinter då jag har för avsikt att ha bilen byggbesiktigad till våren.

Jag fick dock in ett par timmar nu under veckan som var. Dels har jag plockat bort kylaren för att modifiera ramen där den ska sitta. Detta blir förhoppningsvis klart nu under veckan som kommer. Men framförallt så fick jag till ett genomslags-stopp som jag länge har funderat på hur jag ska lösa.

Det blev ingen snygg lösning men förhoppningsvis duger den. Jag har överdimensionerat allt annat i detta bygge, men inte den här biten. Jag vill inte ha den grövre, för jag tycker inte alls om hur det ser ut. Får jag nedslag så har jag idé på hur den kan förstärkas, men den får vara som den är för tillfället.

http://i.imgur.com/vajTlQD.jpg

Det går iallafall fritt trots full infjädring och fullt rattutslag och det får duga för nu.

En annan lite rolig grej som har hänt är att jag har fått hem några av mätarna till instrumenteringen som tids nog kommer monteras i den här bilen. Jag fick ett presentkort på Persåker Speedshop när jag fyllde år, och kunde då köpa några av mätarna då. Resterande får bli senare. Tanken är att ha hastighet, varvtal som lite större och tankmätare, vattentemp, oljetemp och oljetryck som mindre mätare. Sen diverse varningsdioder förstås.

http://i.imgur.com/1mCvZyx.jpg

http://i.imgur.com/DUo28Mp.jpg

Det är Autometers Antique Beige. Jag var lite inne på lite modernare, typ deras Carbon-serie, men jag tror dessa kommer passa bättre i stuket. Jag har ju planer på att åka vita däcksidor och snorring liksom tongue

Fokus nu närmaste tiden blir "buren" i karossen. Jag skulle behöva få tag i någon som kan friradie-bocka rör bara. Ingen här som känner till någon som är vass på att bocka rör? Gärna i Stockholmstrakten. Ideelt vore om jag kunde tillverka plywood-mallar och sen få rör bockade för att följa dom.

Jag återkommer i veckan när jag har mer att visa.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

9 140 Inlägg
13 augusti 2017
#595
Det finns ju annars sånahär prylar att köpa, så kan man bocka själv. Många folkraceåkare som har och bygger egna burar.
https://m.verktygsboden.se/bockningsmas … _lEALw_wcB


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
#596
Putteliten skrev:
Det finns ju annars sånahär prylar att köpa, så kan man bocka själv. Många folkraceåkare som har och bygger egna burar.
https://m.verktygsboden.se/bockningsmas … _lEALw_wcB

Jag har en sån. Men problemet är att dom längsgående rören i karossen behöver typ bockas med en radie på 20m för att följa karossen snyggt.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

303 Inlägg
13 augusti 2017
#597
Är det såpass stor radie är nog en vals lättaste sättet att fixa det med.
Alternatovt borde det funka att sätta fast röret och kröka det för hand.

Edit: https://youtu.be/VO-OatK4HzI
Senast redigerat av Baldrik (13 augusti 2017)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
14 augusti 2017
Trådstartare
#598
Baldrik skrev:
Är det såpass stor radie är nog en vals lättaste sättet att fixa det med.
Alternatovt borde det funka att sätta fast röret och kröka det för hand.

Edit: https://youtu.be/VO-OatK4HzI

Ja jävlar tongue Jag var faktiskt inne på att punkta bultar eller dylikt på ett svetsbord och skapa rätt form och sen värma med gasen och bocka för hand. Det borde gå bra, och jag har mest troligt ännu större radie på vissa ställen än vad han får till i filmen. Problemet är väl att jag inte har tillgång till något sånt svetsbord sad

Ingen här i Stockholmstrakten med liknande stort tungt bord som känner för att bli bjuden på en platta öl någon lördag? tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 582 Inlägg
15 augusti 2017
#599
Funkar det inte bocka med ett väldigt lätt tryck med rörbocken 1ggr / dm ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
20 augusti 2017
Trådstartare
#600
farbrorbozze skrev:
Funkar det inte bocka med ett väldigt lätt tryck med rörbocken 1ggr / dm ?

Jo, det blir till att prova iallafall. Jag har begärt offert på lite rör som jag förhoppningsvis kan få hem här inom ett par veckor. Tills dess så ska jag få till plattorna i golvet som buren ska svetsas i. Allt som allt 6 stycken. Sen har jag ett par andra småprojekt på gång.

Dels så håller jag på att modifera balken där kylaren ska stå. Detta för att få ner kylaren så pass lågt att kylarmaskeringen stämmer i höjd med torpedväggen. Jag vill inte att motorhuven ska luta "uppåt". Sen har jag beställt vattenskurna plåtar som ska få agera ramsnokarna bak och som tanken ska sitta imellan. Sen har jag pysslat lite med bromsarna fram också.

Jag har gjort klart (åtminstone för tillfället) bromsoksfästena som ska sitta i spindeln. Blev helt ok, även om dom inte kommer vinna några skönhetspriser tongue

http://i.imgur.com/SHtBVLF.jpg

Så nu går oket att skruva dit iallafall.

http://i.imgur.com/WjVNfky.jpg

Men eftersom jag hatar rostiga saker, och helst inte vill göra något halvklart så har jag börjat med att renovera bromsoken så att jag får skruva dit fräscha bitar och kan säga att jag är "klar" med det delmomentet. Jag har beställt renoveringssatser med nya kolvar som kanske kommer nån gång här snart. Tills dess gjorde jag iordning byglarna som beläggen ligger i.

http://i.imgur.com/PSbkbQB.jpg

http://i.imgur.com/c9NKX00.jpg

Alltid lika kul att se hur bra något kan bli, trots att det ser så illa ut innan. Sandblästern är helt klart ett av favoritverktygen tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!


Sök