4366
Sök

Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
683 185 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2022
230 Inlägg
31 oktober 2017
#661
Bra jobbat som vanligt! Kom på när du skrev att det är svårt att får rör raka innan man böjer dem (då de kommer på rulle antar jag) så insåg jag att jag sett ett bra verktyg för detta... sökte en stund men insåg sen att det var RoadKill av alla som hade använt ett sånt... oavsett här har du det.. http://brakequip.com/


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
1 november 2017
Trådstartare
#662
Mattilacken skrev:
Bra jobbat som vanligt! Kom på när du skrev att det är svårt att får rör raka innan man böjer dem (då de kommer på rulle antar jag) så insåg jag att jag sett ett bra verktyg för detta... sökte en stund men insåg sen att det var RoadKill av alla som hade använt ett sånt... oavsett här har du det.. http://brakequip.com/

Jo, jag vet att det finns såna rackare. Riktigt fränt hur bra dom funkar faktiskt.

Jag får se hur jag gör nästa gång. Jag måste ju bort med alla bromsrör igen när ramen ska lackas, så det kanske blir att räta ut dom riktigt när dom åker på sista gången smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
#663
Hej alla glada! Idag är det 48 dagar kvar till julafton och jag köttar på så gott jag kan i garaget.

I helgen blev inget tillverkat, slipat, borrat eller svetsat. Men ändå så spenderade jag en halvdag i garaget och fick faktiskt något väldigt roligt gjort.

Jag lånade i fredags hem en våg från jobbet. En sån som man väger bilar med... dock tyvärr inte en sån som väger hjul för hjul utan axel för axel, men ändå. Och med den vågen så har jag i helgen lekt tongue

Jag började med att hänga på så mycket vikt jag kände var rimligt. Jag la in convertern, hela växellådans innehåll, rattstång, batteri och massa annat på "rätt" ställe i längsled. Åtminstone så rätt som möjligt. Två topplock i bakkant fick agera full bränsletank. Och utöver allt det så la jag in ungefär 70kg blyvikter som fick agera inredning osv.

https://i.imgur.com/2sKd6l7.jpg

https://i.imgur.com/BTm2RNq.jpg

https://i.imgur.com/MIBhQvq.jpg

Och resultatet av detta då är en vikt som jag tror kan vara åtminstone inom 50kg från färdig bil. Och vad visade vågen?

Axelvikt fram

https://i.imgur.com/BIMqm13.jpg

Axelvikt bak

https://i.imgur.com/LhmxaO1.jpg

Och detta betyder alltså 946kg med en fördelning på 49% fram och 51% bak. Och hade jag haft växellådan ihopmonterad så hade dom 50kg som innanmätet väger hamnat ett par dm längre fram och frågan är om det inte hade blivit väldigt 50/50 då!

Men det finns alltså hopp för under 1ton med perfekt viktfördelning big_smile

Och när jag ändå vägde så vägde jag lite annat också.

https://i.imgur.com/Acppo0c.jpg

https://i.imgur.com/QSEfLRZ.jpg

Målet med den här övningen var att få koll på ofjädrade vikten fram. I detta fall 44kg. Viktig input när det ska räknas på coilovers nån gång här nu i vinter.

Och till slut ett par bilder på mina kylarrör som nu äntligen är monterade!

https://i.imgur.com/nyCSyPc.jpg

https://i.imgur.com/THnrd7O.jpg

Nu under veckan blir det förhoppningsvis lite rörkonstruktion i karossen så att jag äntligen kan få dit lite rattstång och bromsservo.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

11 Inlägg
5 november 2017
#665
Nice big_smile


You say Tomato. I say fuck you!!!
473 Inlägg
5 november 2017
#666
Härligt! Har du spånat något på viktfördelning tidigare eller är de det bara flax?smile

You say tomato
I say Fuck you!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
6 november 2017
Trådstartare
#667
Tallifjant skrev:
Härligt! Har du spånat något på viktfördelning tidigare eller är de det bara flax?smile

Jag har haft det i åtanke under hela projektet, och hela tiden försökt få all vikt så lågt och centralt placerat som möjligt. Men detta är första gången jag väger så lite tur är det nog också tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
6 november 2017
Trådstartare
#668
MR_T skrev:
Det är ju en riktig lättviktare smile

Någon koll på vad din orgie i plåt kommer väga? smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 343 Inlägg
6 november 2017
#669
quinna skrev:
MR_T skrev:
Det är ju en riktig lättviktare smile

Någon koll på vad din orgie i plåt kommer väga? smile

Tror det blir kring 11-1200kg.


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
6 november 2017
Trådstartare
#670
MR_T skrev:
quinna skrev:
MR_T skrev:
Det är ju en riktig lättviktare smile

Någon koll på vad din orgie i plåt kommer väga? smile

Tror det blir kring 11-1200kg.

Jag hoppas på att kunna landa på 1300kg med förare, domkraft och verktygslåda vid regbesiktning smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
7 november 2017
Trådstartare
#671
Tjolahopp!

Tänkte bjuda på en liten mitt i veckan-uppdatering.

Jag var och hämtade en rör-vikningsapparat på Jula nu när dom sålde ut dom billigt.

https://i.imgur.com/iNHK3ar.jpg

Och ja, dom är ungefär så hopplösa som man kan förvänta sig tongue Och matriserna verkar också ha något konstigt utomjordiska mått. Den som t.ex. är märkt med 1" och 25mm är nästan stor nog för mina 35mm-rör som jag hade liggande. Men matrisen som är märkt 32mm är på tok för stor för mina 35mm rör tongue

Men något som dom fungerar ganska bra till är om man ska göra såna här.

https://i.imgur.com/wJ1MNWN.jpg

Stora radier där man knäcker lite åt gången går alldeles utmärkt, även på fyrkantiga rör. Och nu när jag äntligen kommit till skott med stålkonstruktionen i karossen så passar det perfekt. Yttersta röret klart, och mallning pågår på övriga. Jag hoppas på att kunna komma en bit på väg nu i helgen.

Sen som en liten bonus ett par bilder på min dragkrok, som jag är väldigt nöjd med.

https://i.imgur.com/ZwRYKoI.jpg

https://i.imgur.com/dFYz6Ej.jpg

Ni skarpögde har redan sett och tänkt "jävlar vilket utstick". Och japp, precis så är det. Men detta är en icke modifierad VBG-produkt (tänkt för Audi 100 -77) godkänd för en släpvagnsvikt på 1600kg. Och eftersom den inte är modifierad och typgodkänd så borde jag komma runt att enstyckstillverkning (egenbyggd dragkrok) som mest kan godkännas för 1500kg. Och visst, bara 100kg upp, men mer än vad jag hade kunnat hoppas på. Eller är det någon som är av annan åsikt?

Och vad gäller utsticket så är det bara bra, då man får lite mer hävarm att manövrera med, och den lär inte sitta där hela tiden. Den sitter ju bara i två bult så den kommer vara lätt att demontera smile

Jag hoppas på att att gå loss ett stort antal timmar till helgen och sätta klart grundstommen under instrumentbrädan. Återkommer med mer bilder.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

303 Inlägg
7 november 2017
#672
Matriserna för bocken är för vvs rör, där normalt resonemang inte gäller, 1" är det invändiga måttet så utvändigt blir det ca 33 mm. 1" benäms även som DN25 och 1 1/4" DN32.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
8 november 2017
Trådstartare
#673
Baldrik skrev:
Matriserna för bocken är för vvs rör, där normalt resonemang inte gäller, 1" är det invändiga måttet så utvändigt blir det ca 33 mm. 1" benäms även som DN25 och 1 1/4" DN32.

Jag förstår! Dock inget som framgår när man köper den... inte som jag har sett iallafall. Jag var jätteglad när jag såg att det fanns matriser för vanliga standardrör. Mindre glad när dom inte passade.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

303 Inlägg
8 november 2017
#674
Jag har nämligen gjort precis samma sak.....

10 164 Inlägg
8 november 2017
#675
Najs smile

Dragkroken verkade då smidig att sätta fast.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
9 november 2017
Trådstartare
#676
Mini-uppdatering...

Det är rörböjar-säsong.

https://i.imgur.com/cG7VJm3.jpg

Mycket pyssel att få en rörkonstruktion som ligger tätt emot kaross. Framförallt kommer det bli ett helvete att svetsa. Jag inser mer och mer att jag kommer få kapa hål i karossen för att komma åt att svetsa och sen plasta tillbaka bitarna.

Är det för övrigt någon som kan tipsa om ett bra lim att limma stål mot glasfiber? Jag kommer nog vilja lägga en sträng med lim när rören monteras för sista gången, dels för att få stålet att styva upp karossen lite snyggare och minska skrammel.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Båtmek
720 Inlägg
9 november 2017
#677
Sikaflex 291 är ju en båtbyggares bästa vän. Skulle nog fungera bra.


226 Inlägg
9 november 2017
#678
PL400 bör fungera och det hittar du lite överallt (bland annat byggmax), fastnar mot det mesta som många hunnit testa! http://produkter.scanfast.se/images/S%C … _23354.pdf
Även biltema har någonting som låter lovande, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie … 000028571/

Kommer tyvärr inte på vad jag använde när jag limmade fast ett kjolpaket mot original stötfångare, men det skulle även fästa på oljiga ytor under vatten (satt löjligt hårt)!

EDIT: Hittade länken jag sparat för framtiden, Teroson MS 9220 är det som folk rekommenderat, mer info i http://hybris.cms.henkel.com/medias/sys … 483614.pdf
Senast redigerat av K_arlstrom (9 november 2017)

9 138 Inlägg
9 november 2017
#679
Jag skulle inte limma stålet på glasfibern. Dom båda ämnena expanderar och krymper olika vid varmt/kallt  så det kan ge oönskad effekt på glasfiberkarossen.


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
10 november 2017
Trådstartare
#680
PL400 har man använt förut, men det är inget jag riktigt gillar. Sikaflex ska jag kolla upp. Jag har även haft något bygglim som man kunde limma tegelstenar i taket med tongue Ska försöka hitta vad det hette.


Putteliten skrev:
Jag skulle inte limma stålet på glasfibern. Dom båda ämnena expanderar och krymper olika vid varmt/kallt  så det kan ge oönskad effekt på glasfiberkarossen.

Jag tror inte det är någon fara med det tempdelta man hittar i en bil. -20 vid vinterförvaring och kanske +40 en het sommardag. Det är ett delta på 60 grader med vääääldigt långsamma förlopp. Och dom flesta högspecade bygglim tillåter en fogrörelse på uppemot 25%.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!


Sök