ÄNTLIGEN är allt julstök över! Våra extra-barn är tillbakalämnade, alla paket är utdelade och resterna efter all julmat börjar ta slut.
Det har jobbats på en del sen sist jag var inne här och skrev. Tyvärr inte så jättemycket som syns och inget som blivit färdigt, men framsteg åtminstone. Och temat är ju förstås fortfarande taket som känns som det har blivit lite av ett evighetsprojekt.
Sen sist så har jag valsat och bockat till "sekundär-bågarna" eller va man nu ska kalla dom för. Dessa har som uppgift att vika ihop tyget i jämna fina veck när man öppnar och allmänt bidra med lite stabilitet. Bågarna är enkla tunnväggiga 12mm rör som får samma välvning som huvudbågarna och rundas även av på samma sätt i ändarna.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3619.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3617.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3620.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
Sen kanske ni minns dom där 8 stålskalorna som jag köpte? Här hämnade dom till slut. Det kommer bli lättare att förstå när allt sitter ihop, men dom ska mer eller mindre agera fjädrar.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3621.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
En annan grej som jag har pysslat med är bakre vajergenomföringen. Ideellt så vill jag ju både kunna öppna och stänga med samma elmotor och det innebär att det måste finnas en vajer som drar åt varje håll men förbinds på samma drivhjul. Och för att få upp vajern i bakkant så gjort jag en liknande lösning som fram, med en stump 6mm rostfritt rör.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3607.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3606.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
Genomföringen döljs till stor del av bakstycket och kommer ju dessutom alltid hamna under tyget så lär därför aldrig synas.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3608.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3605.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3604.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
En annan grej som jag har gått och funderat över länge nu är hur jag ska göra med karossen under första säsongen. Jag vet att jag inte kommer ha råd att lacka bilen ordentligt innan sommaren. Och alternativen är ju att antingen köra med bilen som den är med vit gelcoat som är lite skamfilad efter många års byggande, eller lägga på någon vinyl om jag lyckas komma över något till vettigt pris. Men oavsett fallet så ville jag snygga till efter att jag en gång kapade loss framkanten på taket för att svetsa bågen. Där har det varit rätt ojämnt och det är dessutom en gjutskarv i taket från när karossen gjöts som jag ville få ordning på innan jag börjar montera saker som kanske får sitta fram tills en ordentlig lack kan läggas.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3622.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3623.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
Först mattade jag ner och la en epoxy-primer på hela ytan. Därefter spacklades dom små ojämnheterna upp.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3624.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
Och sen lite mer slipning... Det var ganska små ojämnheter så det blev bara en grovspackling och sen lite finlir där jag slipat snett. Det blir förstås att gå över det här igen när bilen ska lackas, men nu var både dom gamla snitten och gjutskarven borta.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3627.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
När det var slipat och klart så blåste jag på lite lack som jag fått blandad efter att ha scannat gelcoaten, så den borde vara ganska nära.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3628.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
Helt ok och får helt klart duga för nu. Och vare sig jag väljer att köra en säsong på gelcoat-vit eller om jag folierar så är det nu en ok yta att jobba med, utan skarvar och håligheter. Så nu kan jag med gott samvete börjar skruva dit bitar igen.
Jobbet med taket fortsätter förstås, men jag halkade in på lite av ett sidospår. Jag har under flera års tid tänkt att jag ska göra någon halvunik och egen instrumentram, istället för att bara montera alla mätare direkt i plasten. Det har dock prioriterats ner av både tid, möjlighet och kostnads-skäl. Nu öppnades dock en dörr...
Jag hade CAD-ritningen klar sen länge...
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3625.JPG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
... och tanken har varit att få den CNC-fräst. Men där kommer begränsningen i både utrustning och pengar. Men nu har jag börjat snegla på det här med 3D-skrivare. Och jag lyckades faktiskt få en kille att hjälpa mig att skriva ut ramen i plast och då kan jag relativt både enkelt och billigt få den gjuten i aluminium istället.
![https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3629.JPG?width=1920&height=1080&fit=bounds]()
Han som hjälpte mig (en person som jag faktiskt inte känner och som jag aldrig har träffat) fick detta att se så otroligt lätt ut så jag har faktiskt nu också beställt mig en egen printer. Så nu kommer fantasin få flöda vill jag lova. Det kommer med all sannolikhet printas både det ena och det andra... framförallt idag när man printa med kolfiberarmering och allt möjligt.
Det var allt för den här gången... På återseende!