740 eller 940 som första bil?

Fiskmos
28 februari 2014 · 17 Inlägg

Hejsan snart dax att köpa sin första bil då. Är ca 10 månader kvar tills körkort så hade tänkt att köpa en körbar bil och bara greja lite smått med den. 
Men har väldigt svårt att bestämma mig vill helst ha en 740 eller en 940. Så vad är bäst som första bil?
Har ca 10-12,000kr att lägga på bil.

Samt har lite frågor om billjud. Är ju alltid roligt med lite ljud i bilen tycker jag. Så undrar vart det skulle hamna om man vill ha tex 2 tolvor i bilen eller liknande. För vilket pris får man bra grejer?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 februari 2014 · 3 730 Inlägg

Köp dig en 940... Ingen som 18åringar haft i generationer utan köp en orginal och styla den själv. Det är mitt tips. Har haft snart 60 bilar och vet att det lönar sig att köpa en bil som inte är sänkt och ser tråkig ut. Det blir billigare i längden att kapa fjädrar själv och köpa vita blinkers. Om du fattar vadjag menar. Mvh

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Fiskmos
28 februari 2014 · 17 Inlägg

DiwraZ skrev:
Köp dig en 940... Ingen som 18åringar haft i generationer utan köp en orginal och styla den själv. Det är mitt tips. Har haft snart 60 bilar och vet att det lönar sig att köpa en bil som inte är sänkt och ser tråkig ut. Det blir billigare i längden att kapa fjädrar själv och köpa vita blinkers. Om du fattar vadjag menar. Mvh

Det jag skulle vilja göra är att måla om bilen mattsvart och gula lampor fram.   Sen i med lite ljud eller nåt.

Blir det bra lack om man rollar bilen själv?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 februari 2014 · 3 730 Inlägg

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:
Köp dig en 940... Ingen som 18åringar haft i generationer utan köp en orginal och styla den själv. Det är mitt tips. Har haft snart 60 bilar och vet att det lönar sig att köpa en bil som inte är sänkt och ser tråkig ut. Det blir billigare i längden att kapa fjädrar själv och köpa vita blinkers. Om du fattar vadjag menar. Mvh

Det jag skulle vilja göra är att måla om bilen mattsvart och gula lampor fram.   Sen i med lite ljud eller nåt.

Blir det bra lack om man rollar bilen själv?

Köp en i en snygg färg istället... Har rollat ca 15 bilar. Visst blir det tufft och annorlunda men det blir lätt tattigt och börjar flaga. Köp en fin bil och håll ordning på den istället. Inte för att vara elak men biltema/jula stylade bilar med kromat slutrör direkt på orginalröret, överdragsklädsel och löjliga dekaler är ju inte ovanligt på folks förstabil. Det är inte snyggt. Det råder ju åsiktsfrihet men inte när det gäller osmaklig styling. Lycka till med körkortet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Fiskmos
28 februari 2014 · 17 Inlägg

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:
Köp dig en 940... Ingen som 18åringar haft i generationer utan köp en orginal och styla den själv. Det är mitt tips. Har haft snart 60 bilar och vet att det lönar sig att köpa en bil som inte är sänkt och ser tråkig ut. Det blir billigare i längden att kapa fjädrar själv och köpa vita blinkers. Om du fattar vadjag menar. Mvh

Det jag skulle vilja göra är att måla om bilen mattsvart och gula lampor fram.   Sen i med lite ljud eller nåt.

Blir det bra lack om man rollar bilen själv?

Köp en i en snygg färg istället... Har rollat ca 15 bilar. Visst blir det tufft och annorlunda men det blir lätt tattigt och börjar flaga. Köp en fin bil och håll ordning på den istället. Inte för att vara elak men biltema/jula stylade bilar med kromat slutrör direkt på orginalröret, överdragsklädsel och löjliga dekaler är ju inte ovanligt på folks förstabil. Det är inte snyggt. Det råder ju åsiktsfrihet men inte när det gäller osmaklig styling. Lycka till med körkortet

Något biltema rör blire det inte och inte massa annan onödig skit wink  Ska jag byta rör blir det 3 Tum hela vägen har ju bra rabatt på diverse affärer med sånt smile Kan tilllägga att jag är lite bondig av mig och gillar sänkta volvos som låter högt hehe

Senast redigerat av Fiskmos (28 februari 2014)

Hillm3ister
28 februari 2014 · 47 Inlägg

Själv tycker jag att 740/940 är skitlöjliga att åka omkring och sladda och fjanta runt i. Varför just 740/940? Varför inte en 240 eller kanske en schysst golf 2 eller något? Varför denna hysteri kring 740/940? wink

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
VictorP
28 februari 2014 · 341 Inlägg

Hillm3ister skrev:
Själv tycker jag att 740/940 är skitlöjliga att åka omkring och sladda och fjanta runt i. Varför just 740/940? Varför inte en 240 eller kanske en schysst golf 2 eller något? Varför denna hysteri kring 740/940? wink

Ungdomar som mig själv älskar dessa fyrkantiga plåtlådor, ska nog själv köpa mig en 142 eller 244. Sen ¨styla¨ efter eget huvud=massa polerat alu tongue

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
Evildan
28 februari 2014 ·

Köp en 740/940 som förstabil om du vill ha en sådan.

Men låt bli 140/240, för dom har min generation redan dräpt för många utav, spara istället på dom fina opillade exemplaren, dessa börjar bli sällsynta och klättrar prismässigt för år som går.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 februari 2014 · 3 730 Inlägg

Kanske föratt golf2 är en horbil och 240 inte går att sladda med. Vill man ha en oöm bil att busköra med är 7/900 rätt bil

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Slash Saabifierad
28 februari 2014 · 2 026 Inlägg

Köp en Saab 9000 turbo istället så ska du se att du åker lätt ifrån dina klasskamrater med både 740s och 940s cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Djo
28 februari 2014 · 10 157 Inlägg

DiwraZ skrev:
Kanske föratt golf2 är en horbil och 240 inte går att sladda med. Vill man ha en oöm bil att busköra med är 7/900 rätt bil

Varför skulle det ej gå att sladda med en 240?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 februari 2014 · 3 730 Inlägg

Djo skrev:

DiwraZ skrev:
Kanske föratt golf2 är en horbil och 240 inte går att sladda med. Vill man ha en oöm bil att busköra med är 7/900 rätt bil

Varför skulle det ej gå att sladda med en 240?

Föratt dom är felkonstruerade... Älskar 240 men om man vill ha en kul bil att sladda runt korvmojjen/blöta rondeller som är 240 fel bil

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Djo
28 februari 2014 · 10 157 Inlägg

DiwraZ skrev:

Djo skrev:

DiwraZ skrev:
Kanske föratt golf2 är en horbil och 240 inte går att sladda med. Vill man ha en oöm bil att busköra med är 7/900 rätt bil

Varför skulle det ej gå att sladda med en 240?

Föratt dom är felkonstruerade... Älskar 240 men om man vill ha en kul bil att sladda runt korvmojjen/blöta rondeller som är 240 fel bil

Okej ja jag älskar 240 jag med. Dock med breda sommarhjul har jag inte riktigt gett mig in på att sladda rondeller men vist fan har jag åkt brett genom några rondeller på sommarn ändå.  På vintern däremot ligger jag brett när det är snö väglag.

Men 240 är för fina bilar för att leka sönder så är det det man är ute efter är en 740-940 perfekt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
28 februari 2014 · 2 390 Inlägg

DiwraZ skrev:

Djo skrev:

DiwraZ skrev:
Kanske föratt golf2 är en horbil och 240 inte går att sladda med. Vill man ha en oöm bil att busköra med är 7/900 rätt bil

Varför skulle det ej gå att sladda med en 240?

Föratt dom är felkonstruerade... Älskar 240 men om man vill ha en kul bil att sladda runt korvmojjen/blöta rondeller som är 240 fel bil

När det gäller sladda rondell och mosa grusväg är en 240 100ggr bättre än 740. Mycket mer stabilare och kontrollerbar, dock så är 940 lite bättre.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 466 Inlägg

Slash skrev:
Köp en Saab 9000 turbo istället så ska du se att du åker lätt ifrån dina klasskamrater med både 740s och 940s cool

Killen behöver en bil som tål lite stryk. Saab är väl precis det han INTE ska ha. En Volvo 740GL -90 som är gubbkörd torde vara perfekt.

En fin 240 hade varit nåt. Men lycka till att hitta en sådan för vettiga pengar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fiskmos
28 februari 2014 · 17 Inlägg

Jag vill ha en 740 eller 940 som första bil dels för att jag gillar volvo, samt att dom inte är jätte dyra och lätta att hitta reservdelar. En saab tänker jag aldrig köpa kan jag säga. 

Visst kan det vara fjantigt att åka runt och sladda i en 740 men vad spelar det för roll om man har roligt? wink
Ska jag ha en äldre volvo blir det en 242 i sånnafall.

Senast redigerat av Fiskmos (28 februari 2014)

Putteliten
28 februari 2014 · 9 074 Inlägg

Inga problem å sladda 240! Det är inte bilen det hänger på utan det är föraren!

Själv skulle jag valt 940, då jag tycker att det är en trevligare bil att åka i.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

_Performance_ skrev:

DiwraZ skrev:

Djo skrev:

Varför skulle det ej gå att sladda med en 240?

Föratt dom är felkonstruerade... Älskar 240 men om man vill ha en kul bil att sladda runt korvmojjen/blöta rondeller som är 240 fel bil

När det gäller sladda rondell och mosa grusväg är en 240 100ggr bättre än 740. Mycket mer stabilare och kontrollerbar, dock så är 940 lite bättre.

Nonsens... 740 och 940 har ju samma prylar vad det gäller hjulupphängning.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Putteliten skrev:
Inga problem å sladda 240! Det är inte bilen det hänger på utan det är föraren!

Själv skulle jag valt 940, då jag tycker att det är en trevligare bil att åka i.

Det går att sladda med limousier och cheva vans, det vet jag av egen erfarenhet. Allt går att sladda med men nu var ju frågan vad som är lättast och bäst för en nybörjare. Jag har helt klart haft roligast bakom ratten på Volvo 900serien.

Men smaken är som baken och alla har rätt till sin egen åsikt, utom Saabfolket för dom har fel. Mvh

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Nybergrobin
1 mars 2014 · 2 378 Inlägg

Hade hellre köpt en 960 2,5 istället smile  Multi link bakaxel är gudomligt att sladda med och man sitter som en kung i dessa om man jämför med 7/940!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang