Fartkameran blixtrade

ringen1
2 mars 2014 · 32 Inlägg

Tjenna lite panikslagen här vet inte om det här är rätt tråd men jag råkade nämligen blåsa förbi en fartkamera i 70 på en 50 väg kan det vara så jävligt att lappen rycker nu jag har haft körkort i snart 4 månader nu.

Mercedes W202 "The black beauty" (1994)
Volkswagen Caddy "Caddylacken" (2000)
caromania Forummoderator
2 mars 2014 · 9 296 Inlägg

Snart kommer svaren hagla in som varierar mellan Ja och Nej i olika former. Du lär väl märka det. Kommer det ett brev så kommer det. Eller inte. Köp en lott.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
henke_99 Offroad Racing
2 mars 2014 · 3 122 Inlägg

caromania skrev:
Snart kommer svaren hagla in som varierar mellan Ja och Nej i olika former. Du lär väl märka det. Kommer det ett brev så kommer det. Eller inte. Köp en lott.

Exakt. Bara o vänta ut så märker du vad som händer. (och följ hastighetsbegränsningarna, fast det har du nog listat ut själv wink ) Finns ingen här inne som kan ge säkert svar, även om en del kommer försöka.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Deko
2 mars 2014 · 198 Inlägg

Som tröst, tänk på att många bilder är för dåliga för att indentifiera föraren.
Btw... 70 på 50väg ? Är inte gränsen för indraget 31> km/h ? Eller kvittar det  om man har prövotid ?

På tal om bestraffning, hur blev det nu när EU ogillade att Sverige dubbel-bestraffar förare, böter + rykt körkort ?
Det var lite snack om det på nyheter att rattfyllerister kan få tillbaka körkortet då enl. nån EU direktiv får föraren inte dubbel bestraffas med möter och indraget körkort. lite nyfiken vad som gäller...

Senast redigerat av DDeko (2 mars 2014)

henke_99 Offroad Racing
2 mars 2014 · 3 122 Inlägg

Prövotiden har som vanligt ingenting att göra med om ett körkort blir indraget eller inte. Det enda prövotiden påverkar är att om man blir av med körkortet så får man ALLTID ta om det, oavsett hur kort tid det handlar om. Till skillnad mot att man i dom flesta fall får tillbaka det igen efter "spärrtiden" om man inte har prövotid.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Deko
2 mars 2014 · 198 Inlägg

henke_99 skrev:
Prövotiden har som vanligt ingenting att göra med om ett körkort blir indraget eller inte. Det enda prövotiden påverkar är att om man blir av med körkortet så får man ALLTID ta om det, oavsett hur kort tid det handlar om. Till skillnad mot att man i dom flesta fall får tillbaka det igen efter "spärrtiden" om man inte har prövotid.

Tack smile
man glömmer ju bort en del saker med åren

Znixer
2 mars 2014 · 145 Inlägg

DDeko skrev:
Som tröst, tänk på att många bilder är för dåliga för att indentifiera föraren.
Btw... 70 på 50väg ? Är inte gränsen för indraget 31> km/h ? Eller kvittar det  om man har prövotid ?

På tal om bestraffning, hur blev det nu när EU ogillade att Sverige dubbel-bestraffar förare, böter + rykt körkort ?
Det var lite snack om det på nyheter att rattfyllerister kan få tillbaka körkortet då enl. nån EU direktiv får föraren inte dubbel bestraffas med möter och indraget körkort. lite nyfiken vad som gäller...

Till och med 50km/h så är gränsen för att bli av med kortet 20km/h över begränsningen. Och som ovanstående skrev så har prövotiden ingenting att göra med straffet förutom att om man tappar kortet måste man ta om det.

ringen1
2 mars 2014 · 32 Inlägg

Men jag läste att på en 30 väg så är det 20km/h över begränsningen och på 50 väg så är det 30km/h över begränsningen  jag tror att jag läste det på körkortsportalen eller nått

Mercedes W202 "The black beauty" (1994)
Volkswagen Caddy "Caddylacken" (2000)
Janneutanb
2 mars 2014 · 7 271 Inlägg

ringen1 skrev:
Men jag läste att på en 30 väg så är det 20km/h över begränsningen och på 50 väg så är det 30km/h över begränsningen  jag tror att jag läste det på körkortsportalen eller nått

Det stämmer om dom inte alldeles nyligen ändrat vilket jag tvekar starkt på.

Hamilton
2 mars 2014 · 8 864 Inlägg

DDeko skrev:

henke_99 skrev:
Prövotiden har som vanligt ingenting att göra med om ett körkort blir indraget eller inte. Det enda prövotiden påverkar är att om man blir av med körkortet så får man ALLTID ta om det, oavsett hur kort tid det handlar om. Till skillnad mot att man i dom flesta fall får tillbaka det igen efter "spärrtiden" om man inte har prövotid.

Tack smile
man glömmer ju bort en del saker med åren

Sa han som haft körkort i 4 månader.....:big_smile

Fotograf på tierpidag.se
silversnurran
2 mars 2014 · 773 Inlägg

Hamilton skrev:

DDeko skrev:

henke_99 skrev:
Prövotiden har som vanligt ingenting att göra med om ett körkort blir indraget eller inte. Det enda prövotiden påverkar är att om man blir av med körkortet så får man ALLTID ta om det, oavsett hur kort tid det handlar om. Till skillnad mot att man i dom flesta fall får tillbaka det igen efter "spärrtiden" om man inte har prövotid.

Tack smile
man glömmer ju bort en del saker med åren

Sa han som haft körkort i 4 månader.....:big_smile

Kanske 4 år prövotiden är ju 5 år nuförtiden:)

Men hastighetsbestämmelserna är som så att
30+9 km/h= indraget körkort
40+20 km/h= indraget kort
50+20= indraget körkort
60+31= indraget körkort

Så skrev it_mup sist iaf:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
SportPilot Ubåtsingenjör
2 mars 2014 · 7 228 Inlägg

du blir inte av med körkortet ... har du otur så får du böter

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Znixer
2 mars 2014 · 145 Inlägg

Kan komma ihåg fel, kanske  var till 50 och inte t.om 50:)

SportPilot Ubåtsingenjör
2 mars 2014 · 7 228 Inlägg

Znixer skrev:
Kan komma ihåg fel, kanske  var till 50 och inte t.om 50:)

är vid 30km/h 20 km gränsen gäller... över det så är det 31km/h dvs att du måste köra i 81km/h för att bli av med lappen

om du inte kör extremt vårdslöst då dvs då försvinner den tidigare så klart smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 mars 2014 · 13 734 Inlägg

silversnurran skrev:

Hamilton skrev:

DDeko skrev:

Tack smile
man glömmer ju bort en del saker med åren

Sa han som haft körkort i 4 månader.....:big_smile

Kanske 4 år prövotiden är ju 5 år nuförtiden:)

Men hastighetsbestämmelserna är som så att
30+9 km/h= indraget körkort
40+20 km/h= indraget kort
50+20= indraget körkort
60+31= indraget körkort

Så skrev it_mup sist iaf:)

2år är prövotiden som vanligt.. dom har inte ändrat det. om inte motbevisa mig med en källa från transportstyrelsen eller körkortsportalen ;-)



vid 50km/h är det  31km/h över som kortet ryker körkortet under 50km/h är det 21över som kortet ryker.


något värt att tänka på att när man paserar 51km/h över på 50 eller snabbare så går det till åklagare dessutom.

det har jag prövat tur jag bara körde 70över eller det dom mätte till iallfall det resulterade i 5månader utan körkort.. men det var det lätt värt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andromeda Rumpmas
2 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Eftersom det finns två helt olika svar i tråden angående gränsen för att bli av med kortet på 50-väg och ingen jävel verkar orka Googla innan man gissar något så gör jag det nu:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Här kan vi se att CHEEVA har rätt och att silversnurran drog felaktiga fakta ur röven smile
Intressant är att 31 km/h över gränsen för återkallande på palts även gäller på 40-väg.

Inte för att vara elak, men vet man inte låter man bli att gissa.

Senast redigerat av Andromeda (2 mars 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
silversnurran
2 mars 2014 · 773 Inlägg

Andromeda skrev:
Eftersom det finns två helt olika svar i tråden angående gränsen för att bli av med kortet på 50-väg och ingen jävel verkar orka Googla innan man gissar något så gör jag det nu:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Här kan vi se att CHEEVA har rätt och att silversnurran drog felaktiga fakta ur röven smile

Inte för att vara elak, men vet man inte låter man bli att gissa.

Gissade, kollade förtusan i min 5 år gamla körkortbok

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 mars 2014 · 13 734 Inlägg

silversnurran skrev:

Andromeda skrev:
Eftersom det finns två helt olika svar i tråden angående gränsen för att bli av med kortet på 50-väg och ingen jävel verkar orka Googla innan man gissar något så gör jag det nu:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Här kan vi se att CHEEVA har rätt och att silversnurran drog felaktiga fakta ur röven smile

Inte för att vara elak, men vet man inte låter man bli att gissa.

Gissade, kollade förtusan i min 5 år gamla körkortbok

har du så ny bok smile   min är 14år gammal.. endå kör jag bättre i rondeller än vad 90% av alla som lärt sig med dom "nya" reglerna hur man beter sig i en rondell smile



min tant har förövrigt klippt 5kamror med bilar i mitt namn inte en enda förfrågan har jag fått vem som kört smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
djukk34
2 mars 2014 · 309 Inlägg

ringen1 skrev:
Tjenna lite panikslagen här vet inte om det här är rätt tråd men jag råkade nämligen blåsa förbi en fartkamera i 70 på en 50 väg kan det vara så jävligt att lappen rycker nu jag har haft körkort i snart 4 månader nu.

Vad jag upplevt det så är det väldigt svårt att åka dit på fartkamera..
Har blixtrat säkert 40st vid det här laget och aldrig fått böter eller ens ett brev.
Minst 5st har varit med både ansikte och regskylt synligt. Även släkt och vänner har åkt på blixtrar utan någon påföljd.
Många är ju inte ens igång..  och som sagt är det 81km/h du ska ligga i för att bli av med lappen, så i värsta fall får du böter.

Senast redigerat av maaw (2 mars 2014)

Andromeda Rumpmas
2 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:

silversnurran skrev:

Andromeda skrev:
Eftersom det finns två helt olika svar i tråden angående gränsen för att bli av med kortet på 50-väg och ingen jävel verkar orka Googla innan man gissar något så gör jag det nu:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Här kan vi se att CHEEVA har rätt och att silversnurran drog felaktiga fakta ur röven smile

Inte för att vara elak, men vet man inte låter man bli att gissa.

Gissade, kollade förtusan i min 5 år gamla körkortbok

har du så ny bok smile   min är 14år gammal.. endå kör jag bättre i rondeller än vad 90% av alla som lärt sig med dom "nya" reglerna hur man beter sig i en rondell smile



min tant har förövrigt klippt 5kamror med bilar i mitt namn inte en enda förfrågan har jag fått vem som kört smile

Hon fastnar väl inte på bild? wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang