4132
Sök

Felkod volvo 850! Vad gör man åt detta?

125 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-4001006f7f738ecae2f1b0cc293ccc26.jpg

Felsökte min 850 T5 och fick dessa resultat!

Alla socklar som inte är med var det inga fel på!

Vad gör man åt detta! eller behövs det göras något? är det något som drabbar i framtiden? smile

Tack för svar!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 mars 2014
Kylfläkten får man ju kolla ifall det är kabelbrott eller om kanske relät har gett sig...

ABS är nästan garanterat fel i styrboxen (känd för att lida av kalllödningar) så den får man öppna och se ifall man kan löda om... http://www.youtube.com/watch?v=LgteSqpAITA

tempgivaren kan ha gett sig, mät upp och byt vid behov...

felkoden på B2 har nästan alla hela tiden, den sätter ifall man färsöker koppla in farthållaren när man kör under 35km/h, den kan också sättas ifall farthållaren inte kan se hastigheten på grund av underliggande fel, men funkar farthållaren behöver du inte bry dig...

BTW, nolla alla felkoder och ut å kör igen, de kan vara gamla och ligga kvar trots att felet är fixat...

* Voff voff *
11 146 Inlägg
5 mars 2014
Väldigt vanligt fel att halvfartläget ger upp på fläkten. Bytt fläkt på två 850/x70 som jag haft. Dom ger upp inne i fläktmotorn så lösningen är att byta fläkt.

Byter du inte fläkt kommer du få hjärtsnörp varje gång tempen är uppe precis under rött och högfartsläget startar i köerna i sommar... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
15 037 Inlägg
5 mars 2014
dom 2 sista brukar dyka upp och är inget att bry sig om....

dom andra bör man nog ta en titt på...abs lär inte fungera smile

Kör fort så hinner inget hända...

125 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Brådhis skrev:
Väldigt vanligt fel att halvfartläget ger upp på fläkten. Bytt fläkt på två 850/x70 som jag haft. Dom ger upp inne i fläktmotorn så lösningen är att byta fläkt.

Byter du inte fläkt kommer du få hjärtsnörp varje gång tempen är uppe precis under rött och högfartsläget startar i köerna i sommar... smile

//Brådhis

jag kollade bilen för någon vecka sen och fläktens relä hade en lös kabel som gått av. skarvade ihop dom igen men fläkten fungerar endå inte! hmm

* Voff voff *
11 146 Inlägg
6 mars 2014
Growe skrev:

Den näst sista brukar i 9 fall av 10 betyda att det är dags att byta termostat.

//Brådhis

Fri fart för ett fritt folk!
15 037 Inlägg
6 mars 2014
Brådhis skrev:
Growe skrev:

//Brådhis

har för mig att den koden sätts varje gång men kan ha fel

var ett tag sen jag felsökte men vet att några är standard koder som alltid dyker upp utan att det är något fel

som tex att inte farten är uppnådd

när det är dags att byte termostat brukar man få veta det hårda vägen..vanligt att bilen utan minsta förvarning börjar koka... hände mig var helt säker på att jag dödat motorn
eftersom jag drog på utav bara fan och den började gå illa och bam så drog tempen upp och motorlampan tände sig.

men det var termostaten som hängt sig gick att köra lungt men allt över 20km/h så stack tempen upp igen

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
11 146 Inlägg
6 mars 2014
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

//Brådhis

har för mig att den koden sätts varje gång men kan ha fel

Nix, den sätts när termostaten är dålig. smile

Men ja, den andra 1-2-2-koden sätts varje gång. smile

//Brådhis

* Voff voff *
11 146 Inlägg
6 mars 2014
andlin103 skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

jag kollade bilen för någon vecka sen och fläktens relä hade en lös kabel som gått av. skarvade ihop dom igen men fläkten fungerar endå inte! hmm

Som sagt, jag tror du måste byta fläkt.

//Brådhis

Sök